Цинциннаті – герой роману В. В. Набокова “Запрошення на страту”
Цинциннаті, як і багато Набоковські літературні образи, є свого роду метафізичним двійником самого письменника. “Символіка імені” Ц., мабуть, сходить до Тита Лівії, який дав життєпис сина прославленого римського трибуна Луція Квінкцій Цинциннаті – Цезонія Квінкцій: “Більше інших своєю знатністю і силою хизувався в той час ставний юнак Цезонія Квінкцій. До того, чим нагородили його боги, він додав блискучі подвиги на війні і красномовство на форумі, так що ніхто в Римі не міг вважатися ні більш хоробрим, ні більш красномовним. Він
Набоков, проте, наділяє свого героя протилежними властивостями: Ц. дуже слабкий фізично, в нього погане здоров’я, він говорить тихо, майже заїкаючись, і “злочин” його полягає не в бунтарстві, а в тому, що він – на відміну від оточуючих – “непрозорий”. До створення образу Ц. – “нестандартного” людини, переслідуваного і катувати за це суспільством або “колективом”, або просто натовпом, Набоков підходить поступово. У 1936 р. він публікує оповідання “Корольок”, герой
При цьому він каже: “Та це ж якийсь запрошення на страту”. В. Ходасевич назвав цей розповідь “післямовою” до роману “Запрошення на страту”. (За версією З. Шаховської Набоков в цілому “закінчив” роман ще влітку-восени 1934 р.) Можливо, що в задумах роману-антиутопії Набоков відштовхувався від бодлеровского “Запрошення до подорожі”, де рефреном звучить мотив: “Там краса, там гармонійний лад, / / Там спокуслива, розкіш і спокій”. Проглядаються в образі Ц. і паралелі з Грегор Замза, героєм оповідання Кафки “Перетворення” (1928), якого сам Набоков вважав єдиним письменником з “спорідненою душею”. Однак якщо Замза, вибираючись з нівелює все і вся натовпу, опускається “на дно”, стає комах, то Ц. вибирає шлях, що веде до все більшого усвідомлення своєї особистості, своєї душі, свого “Я”. Деякі дослідники вказують на подібність деяких дій Ц. з Уліссом з роману Джойса “Улісс”. Саморефлексія Ц., його спроба виявити в собі “щось”, зближує його з героєм Пруста.
Проползаніе Ц. по тунелю з камери на гору – явна ремінісценція з “Божественною комедією” Данте, де герой вибирається по тунелю з “Пекла”. З. Шаховська відзначає, що ідею гротескного церемоніалу страти Ц. Набоков швидше за все міг запозичити з проекту В. А. Жуковського – “вражаючого за своєю сантіментально жахливої ідеї художнього оформлення смертної кари в Росії”, про який Набоков прямо згадує в романі “Дар” . Штучність обстановки, у якій виявляється Ц., рушаться декорації в’язниці, що буря схопила глядачі-карти – все це має пряме схожість з казковою повістю Л. Керолла “Аліса в Задзеркаллі”. Як і багато героїв набоковской прози (Ганін, Лужина, Годунов-Чердинцев, Гумберт), Ц. наділений особливим, що відрізняє його від оточуючих людей даром-“непроникністю”: “Чужих променів не пропускаючи, а тому, в стані спокою, виробляючи дивовижне враження самотнього темного перешкоди в цьому світі прозорих одне для одного душ “. Ц. – людина не “цього” світу штучних “прозорих” людей, його звинувачують в “основній нелегальності”, він виявляє, що у “цьому” світі немає жодної людини, здатного говорити на його мові. Ц. з дитинства відчуває свою особливість, намагається приховати її, але після вироку він ніби роздвоюється. Один – “тутешній” Ц. з острахом чекає страти, інший Ц. – з “того” світу, де “розумністю світиться людський погляд”, “на волі гуляють замучених тут диваки” – намагається пізнати себе “до останньої, неподільної, твердою, сяючою точки “, яка” говорить: я єсмь! “.
Він вчиться говорити сам із собою, “висловитися по-справжньому” мовою “того” світу, вчиться “давно забутого древньому уродженому мистецтву писати”. Набоковскій Ц. – герой гностичного плану. Він може “звільнитися” від свого тіла, може відчувати “той” “сонний, опуклий, синій” світ. Подібно християнським гностикам III-V століть, він приходить до висновку про “глухий кут тутешні життя” – “і не в її тісних межах треба було шукати порятунку”. Ц., володіючи особливим гностичним знанням, наполегливо повторює: “я знаю щось”, – і це “щось” – його душа, що прагне піти у “той” світ, де живуть “істоти, подібні до нього”.
Це і дозволяє Ц. у останній момент страти перекинути “цей” примарний світ “подоб” і звільнитися, піти до цих “істот”. Деякі дослідники (B. Johnson) підтверджують “гностічност'” Ц. з допомогою аналізу ініціалів Ц. і П. (П’єр): відкритість вгору Ц. протиставлена закритості, обмеженості П. (правда, в англійському варіанті роману таке порівняння втрачає сенс). Ц. також є героєм лінгвістичного плану. Зрозуміти себе і “той” світ означає для нього необхідність навчитися говорити, писати. Використовуючи мову, слово, він може пробитися крізь туман “цього” світу і досягти миру ідеального.
Схожі твори:
- Цинциннат – герой роману В. В. Набокова “Запрошення на страту” Цинциннат як і багато хто набоковские літературні образи, є свого роду метафізичним двійником самого письменника. “Символіка імені” Цинциннат, видимо, сходить до Тита Лівію, що дав життєпис сина прославленого римського трибуна Луция Квинкция Цинцинната – Цезона Квинкция: “Більше інших своєю знатністю й силою хвастався в той час ставний юнак Цезон Квинкций....
- Переказ першого розділу роману “Запрошення на страту” Уже перший розділ “Запрошення на страту” насичений авторефлексивними фрагментами, що створюють рамкову конструкцію “тексту в тексті”. Другий абзац роману зненацька змушує читача начебто побачити в дзеркалі тексту себе самого з розкритою книгою: “Отже – підбираємося до кінця”. На наступній сторінці Цинциннат на очах читача намагається перебороти синтаксичні утруднення, записуючи свою...
- З історії створення роману “Запрошення на страту” Задум роману “Запрошення на страту” виник у Набокова в самий розпал роботи над романом “Дарунок” – улітку 1934 року, коли він жив у Берліні (роком раніше до влади в Німеччині прийшов Гітлер). Відклавши на час ще недописану главу про Чернишевського (майбутній четвертий розділ “Дарунка”), письменник незвичайно швидко – за два...
- Сюжет роману “Запрошення на страту” Події роману “Запрошення на страту” розвертаються в неком умовному географічному просторі й у настільки ж умовному (невизначеному) майбутньому. Головний герой тридцятирічний Цинциннат Ц. засуджений за “гносеологічну мерзенність” і присуджений до страти на пласі. По ходу оповідання з’ясовується, що провина героя – у його здатності почувати й думати по-своєму (бути непрозорим,...
- Лужин – герой роману Набокова “Захист Лужина” На думку багатьох дослідників творчості Набокова, Олександр Іванович Л. являє собою одного з дуже нечисленних набоковскіх героїв, наділеного рисами реальної людини. Роман представляє собою історію життя Л., починаючи з дитячих років (вступ до Балу-шовское училище) і кінчаючи його смертю. Л. – онук забутого композитора й син “досить посереднього” дитячого письменника...
- Герой роману В. В. Набокова “Захист Лужина” На думку багатьох дослідників Творчості Набокова, Олександр Іванович Л. являє собою одного з дуже нечисленних набоковских героїв, наділеного рисами реальної людини. Роман являє собою історію життя Лужина починаючи з дитячого років (надходження в Бала-шовское училище) і кінчаючи його смертю. Лужин онук забутого композитора й син “досить посереднього” дитячого письменника –...
- Запрошення на страту (переказ) “Згідно із законом, Цинциннаті Ц. оголосили смертний вирок пошепки”. Непрощенна вина Цинциннаті – у його “непроникності”, “непрозорості” для інших, до жаху схожих (тюремник Родіон раз у раз перетворюється на директора в’язниці, Родріго Івановича, і навпаки; адвокат і прокурор за законом повинні бути єдиноутробними братами, якщо ж не вдається підібрати –...
- Аналіз роману Набокова “Захист Лужина” У романі про геніального шахіста – що абсолютно неможливо для Набокова пізнього – вгадуються навіть окремі риси цілком реального прототипу, зрозуміло, глибоко переосмислені в згоді з художньої методикою письменника. Дружив в еміграції з великим Альохіним Л. Д. Любимов помічає у своїх мемуарах “На чужині”: “Лужин не знав іншого життя, крім...
- АНАЛІЗ РОЗПОВІДІ В. В. НАБОКОВА “КОЛО” АНАЛІЗ РОЗПОВІДІ В. В. НАБОКОВА “КОЛО”. Але як забавно, що наприкінці абзацу, Коректорові й століттю всупереч, Тінь російської гілки буде коливатися На мармурі моєї руки. В. В. Набоков ” До середини 1936, незадовго перед тим, як назавжди покинути Берлін і вже у Франції закінчити “Дарунок”, я написав уже, напевно, чотири...
- Незбагненна Росія у творчості В. В. Набокова Цього року виконується 100 років від дня народження В. В. Набокова. І тому було б великою помилкою не згадати про долю й про літературне життя цього письменника. Я думаю, що із творчістю Володимира Володимировича Набокова знайомі багато хто. Він добре відомий широким колам громадськості як письменник-прозаїк, навіть як перекладач, але...
- Короткий переказ роману Набокова “Справжнє життя Себастьяна Найта” “Себастьян Найт народився тридцять першого грудня 1899 року в колишній столиці моєї батьківщини” – от перша фраза книги. Вимовляє її зведений молодший брат Найта, позначений у романі буквою “В.”. Себастьян Найт, знаменитий письменник, виходець із Росії, що писав по-англійському, умер у січні 1936 р. у лікарні паризького пригорода Сен-Дамье. В....
- Творчість Володимира Набокова Творчість Володимира Набокова зробило на мене глибоке враження. Блискучий російський письменник XX в., довго не визнаний у себе на батьківщині, він знайшов славу й шанування за кордоном. Твору Набокова носять психологічну “фарбування”. Набоков сприймав дійсність по^-особливому, не як літератори старшого покоління, він не стільки письменник, скільки стиліст, майстер мови Звідси...
- Аналіз вірша Набокова “До Росії” Цю тему він продовжує чотири роки через у вірші “До Росії”(1928). У ньому він до того, що написано вище, додає ще пари деталей, що доводили його споріднення з Батьківщиною: Мою долоню географ строгий Розмалював: отут всі твої Більші, малі дороги, А жили – ріки й струмки Але різниця між першим...
- Проблема взаємодії природи й культури у творчості В. В. Набокова Серед дослідників творчості В. В. Набокова поширен думка про нього як про автора, що з’єднує в собі “словесну обдарованість зі здатністю писати… ні про що “. Але при розгляді системи романів Набокова через гру художніх прийомів можна розрізнити наскрізні Теми його творчості, відмічувані критиками в 30х рр.. З позиції сьогоднішнього...
- Образ Росії у творчості Набокова Пам’ять про Росію особливо сильно і безпосередньо відчувається у віршах (Набоков ще в юності встиг випустити в 1914, 1916 і 1918 роках, на кошти батька, три книжки, але професійно заявив про себе як поет у 20-ті роки – збірники 1923 року “Гроно” і “Горний шлях”). Тут ми зустрінемо і по-набоковски...
- Вільгельм Баскервильский – герой роману Умберто Еко “Ім’я троянди” Вільгельм Баскервильский Провідник вчення францисканця Роджера Бекона (1214-1292), що надавав величезне значення тлумачення зовнішніх явищ світу, і одночасно – англійського теолога Вільгельма Оккама (1285-1349), який розробив теорію знаків. На думку автора роману, “тільки від Бекона до Оккама, в цей єдиний період, знаки використовувалися для вивчення інді-відуалій”, на чому, власне, і...
- Гендзі герой класичного роману епохи Хейан Гендзі герой класичного роману епохи Хейан японської письменниці Мурасакі-Сикибу (справжнє ім’я невідоме, походить із старовинного роду Фудзівара, кінець 70-х рр.. X “Шв.- не пізніше 1016)” Гендзі-моногатарі “(” Оповідання про Гендзі “). Образ Г. має фольклорно-міфологічні витоки: у характері й образі Г. простежуються риси героїв, які мають божественне походження. Г. відноситься...
- Система образів роману – “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” ВІД РОМАНТИЗМУ ДО РЕАЛІЗМУ § 6. “ГЕРОЙ НАШОГО ЧАСУ” – РОМАН ПРО ДОЛЮ ПОКОЛІННЯ Система образів роману Розкриттю характеру головного героя підкорена вся система образів роману. Печорін перебуває в центрі подій упродовж усієї оповіді, але його поведінка, вчинки розкриваються у зіставленні з поведінкою і вчинками інших персонажів. Лєрмонтов будує систему...
- Сюжет і композиція роману М. Лєрмонтова “Герой нашого часу” І. Історія створення роману. (Початок роботи – 1838 рік, під враженням від поїздки на Кавказ. “Бела” і “Тамань” опубліковані окремими повістями. Спочатку не задумувався як роман (збірник повістей). Але в 1820 році “Герой нашого часу” вийшов у світ. Повісті, що ввійшли до нього, зв’язані єдиною композицією і сюжетом. Головна проблема...
- Герой роману Ч. Диккенса “Таємниця Эдвина Друда” Эдвин Друд самий загадковий з героїв Диккенса. Добуток не був закінчений: за день до смерті автор ще над ним працював. Доля Э. Д. становить таємницю роману, розкриттю якої присвячені філологічні вишукування, що як стали вже класичними (Р. Проктор, Дж. Уолтерс), так і сучасні Э. Д. на початку роману – мало...