Цикл повістей К. Г. Паустовського про дітей
Творча діяльність К. Г. Паустовського починається в 20-і роки. Працюючи в газетах і в журналі “30 днів”, він їздить по країні, збирає матеріал для нарисів та оповідань. Популярність прийшла до письменника в 30-ті роки з появою книг “Кара-Бугаз” (1932), “Колхіда” (1934), “Чорне море” (1936). Книги, своєрідні за задумом, повісті-нариси про підкорення природи, про людей, здатних втілити мрію в дійсність, – “Кара-Бугаз” і “Колхіда” міцно увійшли в читання підлітків та юнацтва. Багато позитивних відгуків у критиці викликала повість
В останні роки життя К. Г. Паустовський писав, що він перевіряє своєю молодістю кожен день, прагне наблизити своє нинішнє душевний стан “до тієї свіжості, молодості і чистоти, яка була в юності” (“Коротко про себе”). Здатність письменника наблизити свій душевний стан до “свіжості, молодості та чистоті”, природно, приводила до того, що в своїй творчості він часто звертався до дитячої аудиторії, створюючи для неї казки, оповідання, повісті (“Розпатланий горобець”, “Дрімучий ведмідь”
Талановито прості за сюжетом, написані лаконічною, “стислій” прозою, твори К. Г. Паустовського збагачують душу людини, допомагають естетичному й емоційному розвитку юного читача. “Немає гірше, коли у людини душа суха. В’яне від таких життя, як трава від осінньої роси “, – каже старий збирачеві пісень в оповіданні” Колотий цукор “. Паустовський розповідає у своїх книгах про людей гарячою, активної мрії: про Івана Малявін, який несе до ветеринара зайця з обпаленими лапами (“Заячі лапи”); про хлопчика-“вигадник”, який чув, як шепотілися риби, бачив, як борсук лікував ніс (“Борсуковий ніс”); про Льоньки з Малого озера, який шукає для шкільної колекції падучу зірку (“Льонька з Малого озера”).
Самозабутньо любить природу хлопчик Льонька. Вона близька йому тому, що Льонька знає всі “глухі кути лісу, всі трави, чагарники, мохи, гриби, квіти”. В оповіданні “Льонька з Малого озера” природа показана очима маленького героя, але зображення її дається в плані, характерному для всієї творчості Паустовського. Він вважав, що “природа буде діяти на нас з усією своєю силою лише тоді, коли ми внесемо до відчуття її своє людське начало”. К. Г. Паустовський об’єднує у своїх творах людей і природу, сипле “на людей щасливі сни і казки”, не ведуть від життя, а що відкривають в ній нове, незвідане, привабливе. Він вміє злити воєдино ліричність опису природи з тонким психологізмом зображення людей. Він допомагає читачеві відчути “казку життя”: “… якщо після цього маленького оповідання вам присниться нічна весела гра музичного скриньки, дзвін дощових крапель, що падають в мідний таз, бурчання Фунтика, незадоволеного ходики, і кашель добряка Гальвестон – я буду думати, що розповів вам все це не дарма “, – каже письменник в оповіданні “Мешканці старого будинку”.
Для Паустовського характерні пошуки прекрасного і романтичного в самому звичайному. Герої його творів чуйні до краси природи; це не пасивні спостерігачі, а творці життя, борці за прекрасне. Вони відкривають для себе це прекрасне в природі, в житті, в мистецтві. Наприклад, в оповіданні “Кошик з ялиновими шишками” дочка лісника Дагни Педерсен відкрила для себе світ музики. Поетичний сюжет цього невеликого оповідання. Незадовго до смерті Гріг зустрів у лісі маленьку дівчинку з двома кісками. Вона збирала в кошик ялинові шишки. Дитяча безпосередність Дагни зачарувала композитора, і він обіцяв зробити їй подарунок, коли вона виросте. Гріг написав музику “про найглибшої принади дівоцтва і щастя” і присвятив її Дагни Педерсен. І вона отримала цей подарунок через багато років, коли композитора вже не було в живих. Дагни почула музику Гріга, зрозуміла її і все те, що хотів він сказати.
Творчість Паустовського чуйно відображає взаємозв’язок мистецтва, природи і людини-творця. Воно допомагає читачеві зрозуміти неповторну мову природи, виховує любов до всього земного. У творах письменника ясно виражено ставлення автора до епохи, до людини. Наприклад, в оповіданні “бакенщика” старий Семен вчить хлопців повазі до рідної землі, він вважає, що від любові до неї “людина і йде битися”. У бакенщика Насіння знаходяться влучні, живі слова для всього, що він бачить: для ромашки, яку “гріх чоботом розчавити”, для медунки, для купени, квіти якої нагадують йому білі дзвони – “зачепиш і задзвонять”.
Старому бакенщика близько в природі все: хмара, конюшина, грибний дощ. “Такий дощ дорожче золота. Від нього річка теплішає, риба грає, він все наше багатство ростить “, – каже Семен. Хлопчаки, яких він перевозить через річку, люблять старого, хоча і сміються над його буркотливістю. Тема людини і природи звучить ще глибше й об’ємніше в оповіданні “Права рука”. Головний герой Тихон Рябцов, зенітний кулеметник, був поранений у руку під Петергофом. Рана довго не заживала, довелося забрати руку. Тихона перевезли через Ладозьке озеро до Вологди, а потім і в Сибір, в Бійськ. Тільки влітку виписався він з госпіталю і почав служити сторожем у дитячому будинку в селі Белокурихи. Тут він зустрівся з двома хлопчиками, які розповіли, що до війни жили під Ленінградом. Коли почалася війна, вони були в таборі, і всіх, у кого не знайшлися батьки, відвезли спочатку на Волгу, а потім у Белокурихи. Один з хлопчиків, Мігель, сподобався Тихону. Він іспанець, сирота, його старий батько був убитий в Мадриді. Суворий Тихон полюбив блідого, сором’язливого хлопчика, прив’язався до нього, наче до сина.
Основна думка розповіді втілилася в словах Тихона, сказаних ним Мігуель: “Ти сиротою між нами не будеш. Наш народ, звичайно, простий, буває грубий, але душевний “.
Так тема любові до природи, Батьківщини зливається в цьому оповіданні з інтернаціональною темою. Особливості творчої манери К. Г. Паустовського в творах, що увійшли до дитячого читання, пов’язані передусім з двома характерними рисами: ліризмом розповіді і романтичної загостреністю зображуваного. Ліризм створюється особливою інтонацією, що йде часто від автора-оповідача, і вільними асоціаціями, які відіграють важливу роль у сюжеті багатьох оповідань письменника. Романтична специфіка його творів проявляється в гіперболізації окремих образів, ситуацій, епізодів.
Воєнні та повоєнні роки – роки напружених трудових зусиль всього нашого народу. Учасниками повсякденного творчої праці стають і діти. Письменники не проходять повз цю типовою для нашого життя особливості. Дорослішають і загартовуються у праці Саня Коншаков (“Стожари” А. Мусатова), Таня Чижик (“Повість про дружні” Л. Карнаухової), Сергій (“Степове сонце” П. Павленко).
Схожі твори:
- Твір: Що я зрозумів, прочитавши збірку К. Г. Паустовського “Золота троянда” Вже на схилі віку Костянтин Георгійович Паустовський написав дуже мудре і глибоке за своїм змістом твір, який назвав “Золота троянда”. Зазвичай на схилі років люди починають замислюватися над тим як вони прожили своє життя, над тим, які помилки вони здійснили, над тим як вони можуть у даний момент їх виправити,...
- Проаналізуйте як цикл романтичну збірку повістей М. Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки”. Визначте, як розкривається романтика українських легенд та казок в “українських” повістях Гоголя Проаналізуйте як цикл романтичну збірку повістей М. Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки”. Визначте, як розкривається романтика українських легенд та казок в “українських” повістях Гоголя. Жодна тогочасна книга на українську тематику не мала такого успіху, як “Вечори”, і жодна не була так талановито зробленою, як “Вечори”. Гоголь свідомо йшов на...
- Оповідання для дітей і про стражденну долю дітей-сиріт Народився Борис Павлович Грінченко 9 грудня 1863 року в збіднілій дворянській сім’ї на хуторі Вільховий Яр Харківського повіту. Вже в дитинстві, яке минало тут і на хуторі Кути поблизу Харкова, виявився його нестримний потяг до книжок. Він читає все, що потрапляє до рук. У харківському реальному училищі (1874-1879) Б. Грінченко...
- Переказ змісту повісті Паустовського “Сніг” Актриса Тетяна Петрівна з дочкою Варею і старою нянькою переїхала з Москви до невелике містечко і оселилася в будинку старого Потапова. Через місяць старий Потапов помер. Тетяна Петрівна знала, що у нього залишився син, який служив на Чорноморському флоті. Дивлячись на його фотокартку, Тетяна Петрівна думала, що вже бачила десь...
- Природа як головний герой повістей циклу “Записки мисливця” Росіянин письменник И. С. Тургенєв – автор замечатель-ных романів і оповідань – провів своє дитинство в име-нии матері Спасском-Лутовинове, що располага-лось у живописнейшем місці Орловської губернії. “Я народився й виріс в атмосфері, де панували подзатыльни-ки, щипки, стукалки, ляпаси та інше, – вспоми-нал письменник. – Ненависть до кріпосного права вже тог-так...
- Зображення життя дітей у творах Грінченка У шостому класі ми ознайомилися з творами Бориса Грінченка про дітей: “Украла”, “Грицько”, “Дзвоник”. Герої Б. Грінченка здебільшого проходять суворі випробування, живуть у голоді і холоді, але завжди діти бідняків намагаються жити чесно, не впасти в очах старших, прийти на допомогу іншим. В оповіданні “Украла” йдеться про голодну школярку, що...
- Аналіз повістей Герцена “Сорока-злодійка” і “Доктор Крупів” Наприкінці 40-х років на сторінках журналу “Сучасник” були опубліковані два чудових твори Герцена, перейнятих тим же могутністю думки, що і його роман “Хто винуватий?”. В основу повести “Сорока-злодійка” був покладений дійсний випадок, повідомлений письменникові великим російським актором М. С. Щепкиним. Оповідання про трагічну долю талановитої кріпосної акторки став узагальненням великої...
- Цикл А. А. Блоку “На поле Куликовом” 1. Поява реальних картин. 2. Переживання за долю Росії. . 3. “На поле Куликовом” і його головна тема. 4. Передчуття змін в історії Росії. 5. Перемога російських солдатів. 6. Значення Куликовской битви. 7. Образ батьківщини в циклі поета. 8. Картини природи. І вічний бій! Спокій нам тільки сниться… А. А....
- Фарсовий підсумок повістей Зощенко У Лизочки не виявилося мамашиного комода, на який так розраховував герой. От отут-те й вилазить назовні мурло міщанина, що до цього – правда, не дуже мистецьки – прикривалося ріденькими пелюстками “галантерейного” обходження. Зощенко пише чудовий фінал, де з’ясовується щира вартість того, що спочатку виглядало трепетним-великодушним почуттям. Епілогу, витриманому в умиротворенно-элегических...
- Оповідання, уривки з повістей. Віктор Гюго “Козетта” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ТАКІ ВОНИ, ДІТИ СВІТУ Урок 19 Тема. Оповідання, уривки з повістей. Віктор Гюго “Козетта” Мета: ознайомити учнів з романом французького письменника про важку працю, злигодні та поневіряння дітей-сиріт; вчити висловлювати оцінні судження морального й етичного характеру про події, вчинки персонажів; розвивати вміння словесно малювати героїв; виховувати...
- “Їм обом потрібен час…” (Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей) КРАСА ЧИСТИХ ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН О. ГЕНРІ, ДЖ. ОЛДРІДЖ “Їм обом потрібен час…” (Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей) Проблеми складних людських стосунків, роздуми про суттєві грані життя людини привертали увагу й відомого англійського письменника ДжеймсаОлдріджа. Зокрема, це стосується його оповідання “Останній дюйм”. У цьому творі письменник досить своєрідно порушує важливу...
- “Ваш образ, дорогою навік…” (Цикл віршів А. А. Блоку “Кармен”) 1. Жагучий образ Кармен. 2. Музикальність дикої принадності. 3. Недосяжний вільний мир. Я жити хочу, щоб мислити й страждати. А. С. Пушкін А. А. Блок відомий нам як творець образа Прекрасної Дами, що пройшла шлях від божественної істоти до простої жінки, що зустрічається в повсякденному житті Але подібна зміна не...
- Проблема змісту людського життя в збірнику повістей Н. В. Гоголя “Миргород” 1. Суспільно-політична ситуація в країні. 2. Одноманітне життя старосвітських поміщиків. 3. Героїзм і самовідданість козаків. 4. Искушенность Хоми. 5. Животіння чиновників. У першій половині XIX сторіччя для представників творчої інтелігенції наступили лихоліття. Декабристське повстання було жорстоко подавлене Найкращі молоді сили відправлені в посилання. У суспільній свідомості вкоренився непереборний страх перед...
- Оповідання, уривки з повістей. Микола Носов “Фантазери” ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи ТАКІ ВОНИ, ДІТИ СВІТУ Урок 22 Тема. Оповідання, уривки з повістей. Микола Носов “Фантазери” Мета: ознайомити учнів з відомим російським письменником і його твором; вчити сприймати великі за обсягом твори цілісно, висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання, пам’ять, кмітливість, вміння самостійно і творчо...
- Т. ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ. “ІСАІЯ. ГЛАВА35”. ЦИКЛ “ДАВИДОВІ ПСАЛМИ” Тема. Т. ШЕВЧЕНКО І БІБЛІЯ. “ІСАІЯ. ГЛАВА35”. ЦИКЛ “ДАВИДОВІ ПСАЛМИ” 1. На початку твору “Ісаія. Глава 35” Т. Шевченко звертається… А До рабів. Б Злодіїв суспільства. В Господа. Г Ниви і землі. 2. Незрячі дива Господні побачать (“Ісаія. Глава 35”), якщо: А Отримають волю. Б Відвідають Ліван. В Будуть виявляти...
- Виклад циклу повістей Кавальєру “Фарисейка” Під цим епітетом представлена жінка помилкова-релігійна, ложнодобродетельная, що ревно оберігає свою овдовілу честь, але ніколи що не вміла побут гарною дружиною. Такий тип зустрічається часто не тільки в Іспанії, але й в Англії, і в Німеччині, і у Франції Сім’я Альвареда. Тут головна діюча особа є жертвою нещасних випадків: парубків...
- Новаторство повістей Толстого Толстой почав свій шлях як безстрашний художник, по убоявшийся показати читачеві всю складність і суперечливість його душі, його внутрішнього миру, і він дуже послідовно прийшов потім до безстрашності людини й громадянина, що сказав людям про неправді того життя, який вони живуть, що сказали правителям цього життя про беззаконність і злочинність...
- Образи дітей у Чехова “Гриша” – не єдиний приклад використання подвійних номінацій. Той же прийом зустрічається (хоч і рідше) в оповіданні “Утікач”. Приміщення, у яке попадає хлопчик, не відразу називається лікарнею, і спочатку неясно, куди прийшли мама із хлопчиком (“У сінях було не так холодно й сиро, як надворі…”; “Сени помалу битком набилися народом”...
- Цикл “Північне море” – “КНИГА ПІСЕНЬ” ВИДАТНЕ ЯВИЩЕ НІМЕЦЬКОГО РОМАНТИЗМУ РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 5. “КНИГА ПІСЕНЬ” ВИДАТНЕ ЯВИЩЕ НІМЕЦЬКОГО РОМАНТИЗМУ Цикл “Північне море” Кохання відкрило шлях на широкий простір природи, у великий світ. Ця тема звучить в останньому циклі “Північне море”. Величні картини природи створюються в циклі за допомогою різноманітних тропів, фігур, фольклорних засобів, міфологічних образів. Тут поєднано різні...
- Цикл Гейне “Книга пісень” “Де співають – залишайся жити: злії люди не знають пісень”. Пісні кохання Генріха Гейне. “Де співають – залишайся жити: злії люди не знають пісень”, – написав якийсь великий німецький поет Генріх Гейне. Його поезією захоплювалися у Європі, Росії і Америці – багатьом людям Гейне відкрив красу німецької мови, німецької літератури...