“Бути знаменитим некрасиво…”. (Образ поета в лірику Б. Л. Пастернаку)
1. Поезія Пастернаку – краса, “валяющаяся під ногами”. 2. Відношення поета до позиції радянської влади в області культури. 3. Істинність і Краса вискусстве. 4. Життя й Мистецтво.
Борис Леонідович Пастернак – поет-філософ, вдумливий художник, що зацікавлено вдивляється в навколишнє життя. Допитливий розум поета хоче проникнути в саму суть речей, зрозуміти їх і повідати миру про свої відкриття. Для Пастернаку поезія – висота, що валяється під ногами Поет сам наполягав на такому з’єднанні протилежних понять. Мистецтво, по переконанню
Пастернак був упевнений, що сьогодення мистецтво не має потреби в романтичних перебільшеннях і прикрашеннях. Воно завжди реалістично. Місце людини в історії й, взагалі, проблема буття людини – найважливіша тема у творчості поета.
Намагаючись вийти до розуміння суті миру, сенсу життя, поет звертався до реальної дійсності Пастернак був переконаний у незалежності мистецтва, що втрачає право на існування, якщо підкоряється чиїмось вимогам. У двадцятих роках він заперечував проти нової політики радянської
Для поета робота, пошуки життєвих основ, спроби розібратися в собі й у людях і були сенсом життя. Своє призначення поета він бачив у тім, щоб донести до читачів Істину й Добро життя, не вимагаючи за це похвал або слави. Творчість зрілого Пастернаку пересталася бути неприборканим, воно підкоряється його творчій волі.
Вірші стають лаконічними й стрункими, у них відчуваються сила і яскравість. У п’ятидесяті роки лейтмотивом нового циклу віршів стають самовідданість, самовіддача. Вірш “Бути знаменитим некрасиво” написано поетом у період його “останніх пісень”. Воно передає внутрішнє сприйняття поетом своєї ролі й суті на землі. Бути знаменитим некрасиво.
Не це піднімає вгору. Не треба заводити архіву. Над рукописами трястися.
Дійсно, людська любов скороминуща, несправедлива, піддана моді. Але поет вище юрби. Він творить для людей, не прислухаючись до їхніх захватів і огуди.
Ціль творчості – самовіддача, А не галас, не успіх. Ганебно, нічого не значачи, Вити притчею на вустах в усіх. Пастернак ставиться до слави як до мирської суєти, його мистецтво те саме що небожителі, які дарують людям блага, не вимагаючи нічого замість. Він випробовує радість від самої творчості.
Воно – його стихія й спосіб існування. Поет не може не складати, для нього це значить – жити, виливаючи у звуках душу, наповнюючи мир красою. Щирий художник – завжди першопрохідник. За ним підуть інші, може бути, навіть не згадавши, по чиїх слідах ідуть, але їм буде легше, і це головне: Інші по живому сліді Пройдуть твій шлях за п’яддю п’ядь.
Але пораженья від перемоги Ти сам не повинен відрізняти. Лише тоді народжується шедевр мистецтва, коли жива душа людини, коли вона відкрита миру й людям. По цих канонах жити важко, часом нестерпно, але така доля поета.
Якщо художник починає себе берегти, заощаджувати сили, то творчість перестає бути одкровенням, поет перестає відчувати подих життя, Істини. Стиль пізнього Пастернаку – прояснений. Але просвітління не значить заспокоєння.
У ньому залишилася колишня ненаситність душі, спрага зрозуміти й осмислити незбагненні радості, протиріччя й трагедії життя: И повинен ні єдиною часточкою Не відступатися від імені, Але бути живим, живим і тільки, Живим і тільки до кінця. І в пізній творчості Борис Пастернак намагається жити повним життям, щоб через мистецтво втілити дрібні відтінки життя, донести їх до читача. Пастернак прагнув донести до читача не тільки зовнішню сторону подій, але і їхню глибинну сутність.
Він почував величезну відповідальність письменника за точну передачу змісту зображуваної їм життя, піклувався про збереження в сьогоднішній дійсності споконвічних моральних цінностей людства. Довжиною всього в кілька чотиривіршів, вірш Бориса Леонідовича Пастернаку змушує по-новому глянути на творчість. Це не спосіб добування грошей, не робота – це спосіб життя поета, від якого він не може відмовитися, поки живо.
У вірші “Бути знаменитим некрасиво…” Борис Пастернак уживає фразеологізми: “Бути притчею на вустах у всіх” і “Не видать ні зги”. Вони надають особливу виразність мовлення при малому обсязі слів, і народжують асоціації з розмовним мовленням, близької до реального, теперішнього життя. Повторення в останньому четверостишье слова “живим” указує на велике значення, яким наділяє автор цей епітет. Бути знаменитим некрасиво, але бути живим, що жваво відгукується на всі події життя, будь-яка людина просто зобов’язана
Схожі твори:
- “Безцінних слів розтринькувачів і марнотрат” (образ поета в лірику В. Маяковського) Багато поетів замислювалися про мету поетичної творчості, про своє місце в житті країни, народу. Саме вони першими відгукувалися й давали свою оцінку яким-небудь суспільним подіям, явищам. Одним з таких поетів свого часу є Володимир Маяковський. Його творчість представляє новий етап у розвитку росіянці поезії Володимир Маяковський для нас насамперед –...
- Образ поета й тема творчості в лірику А. С. Пушкіна Подання А. С. Пушкіна про самі значні життєві цінності відбилися у віршах про волю, любов і дружбу, про творчість. Ці ліричні Теми представляють різні сторони цільної, гармонічної особистості. Вони взаємодіють, становлячи єдине коло міркувань поета про те, що йому особливо дорого. Із усього різноманіття тим виділяється тема Поета. Ніхто із...
- Образ душі поета в лірику М. Цветаевой Вірші Марини Цветаевой улюблені багатьма поколениями читачів. Срібне століття російської поезії немислим без голосу цієї поетеси. Творчий шлях вона початку рано, перші вірші написані у віці шести років, перший збірник віршів “Вечірній альбом” – у всімнадцять. Доля не балувала цю жінку, і вірші її часто перейняті сумом і самітністю. Але...
- Поетичний мир Б. Л. Пастернаку (рецензія) Пастернак – присутність Бога в нашім житті. А. Вознесенськ Я думаю, що висловлення Андрія Вознесенська про Пастернак треба розуміти як присутність у нашім житті поетичного миру, поринаючи в який читач як би відчуває всю світобудову. У Пастернаку особливий поетичний лад, ритміка вірша, які дозволяють поетові одночасно в деталях відбивати крапельки...
- Образ поета-пророка в лірику А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова На берег викинутий грозою, Я гімни колишні співаю. А. С. Пушкін Кожного поета протягом життя, і особливо в зрілі роки, Хвилює питання про значення його праці для суспільства й взагалі про Призначенні поетичної Творчості. А. С. Пушкін високо оцінював Роль і характер діяльності поета. Поезія для Пушкіна завжди була Мистецтвом,...
- Картини й теми книг Пастернаку Роман “Доктор Живаго” Пастернак уважав головною справою свого життя. Переживши запекле цькування, воно в грудні 1957 р. писав Е. А. Благініній, що, незважаючи на випробування, його не залишає радість: “Мені пощастило висловитися повністю, і <…> художник виявився й у моєму випадку незатертим і нерозтоптаним”. Пастернак приступився до підготовки книги віршів...
- “И образ миру, у слові виявлений” (“слово” у романі Б. Л. Пастернаку “Доктор Живаго”) Тахо-годи Е. А. За три роки до смерті, в 1985 р., в інтерв’ю В. Ерофееву А. Ф. Лосєв говорив: “Згадую й Пастернаку. Він був моїм товаришем по університеті. Дуже симпатична, добродушна людина. Добре знав мови. Творчість його образно, дуже насичена. Але його поезія була для мене значною мірою далекої, тому...
- Вірш Б. Пастернаку “Лютий. Дістати чорнила й плакати…” 1. Особливості лірики Б. Пастернаку. 2. Вірш “Лютий. Дістати чорнила й плакати…”. 3. Тема поета й поезії у вірші. Почавши творчий шлях з орієнтації на символістів, Борис Леонідович Пастернак випробував і вплив футуризму, особливо в синтаксисі. Він був підготовлений професійно як музикант, як художник і філософ. Це не могло не...
- Вірш Б. Л. Пастернаку “Про ці вірші”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка) 1. Тема поезії у творчості Пастернаку. 2. Образи художників минулих років. 3. Пафос молодого поета – неприборканий захват життя. 4. Поет, що живе у вічності. Вірш “Про ці вірші” ставиться до раннього періоду творчості поета. Пастернак написав його в 1917 році. У цьому вірші поет звертається до теми творчості, поезії...
- Моє відношення до лірики Пастернаку Колись Марина Цветаева в запалі полемики викликнула: “Де людина, до кінця понявший Пастернаку?” І сама ж пояснила: “Пастернак – це “тайнопис”, “шифр”. Хіба це не попереджувальний сигнал для тих, хто відправляється странствовать по морю, назва якого “Лирика Бориса Пастернаку”? Творчий шлях поета складний і тернистий. Його поезія викликала суперечливі оценки....
- Тема поета й поезії в лірику Н. А. Некрасова Н. А. Некрасов пише в той час, коли в російській літературі безроздільно панує проза, в епоху непоетичну. Саме в такі моменти поетові особливо важливо визначити призначення поета й роль поезії в житті, виправдати необхідність своєї Творчості. І Н. А. Некрасову доводиться шукати нову аудиторію, нові напрямки в лірику. Російська поетична...
- Вірш Б. Л. Пастернаку “Любити інших – важкий хрест…”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка.) Вірш Б. Л. Пастернаку “Нікого не буде в будинку…”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка) Любовна лірика займає велике місце у творчості Пастернаку. Напевно, немає жодного людини на землі, який би ніколи не випробовував цього почуття. Вірша про любов характерні для творчості Пастернаку 1930-х років. Любов розуміється поетом дуже широко, у буттєвому й філософському змісті. Всі прикмети миру, у якому живе людина, що випробовує почуття...
- Інтелігенція в революції – по романі Б. Пастернаку “Доктор Живаго” Пастернак почав писати роман “Доктор Живаго” в 1945 році й закінчив його в абре 1955 року. Про що ж той самий роман? Що такий Пастернак написав у ньому, що Симонов, редактор журналу “Новий мир”, відмовився друкувати роман і його видання на батьківщині було заборонено більше 30 років? Цей добуток був...
- Мотив стихії у творчості Бориса Леонідовича Пастернаку За основу роботи був узятий роман “Доктор Живаго”. Це було зроблено з кількох причин. По-перше, тому що роман писався не один рік, він досить великий по обсязі, і автор вклав у нього весь свій досвід, свій талант, тим більше що цей добуток, плюс до всьому, довго виношувалося й обмірковувалося письменником....
- Призначення поета в лірику Пушкіна Ким і яким повинен бути поет? Що повинен він нести людям? Ці питання задавали всі теперішні пииты різних епох і народів. Не залишився до цієї проблеми байдужий і Олександр Сергійович Пушкін. Тому в його Творчості так багато віршів, де зачіпаються всі ці питання. І в першу чергу вірша: “Пророк”, “Пам’ятник”,...
- “Коли рядок диктує почуття…” (По ліриці Б. Пастернаку.) Про назву книги Бориса Пастернаку “Сестра моя – життя” Марина Цветаева, підкреслюючи винятковість Пастернаку, сказала, що так не говорять, так до життя не звертаються. Так звертався до життя – до брата сонцю, сестрам птахам, братові власному тілу – середньовічний чернець Франциск Ассизский. Пастернак знав про це. І в наш час...
- Тема поета й поезії в лірику А. Пушкіна й М. Лермонтова Тема поета й поезії у Творчості Пушкіна й Лермонтова займає одне із провідних місць. У добутках, присвячених цій темі, Пушкін і Лермонтов ставлять і розв’язують наступні питання: яка роль поета в суспільстві, у чому сутність самого процесу творчості, якої повинне бути відношення поета до навколишнього світу, у чому полягають його...
- Тема поета й поезії в лірику В. В. Маяковського Особистість В. В. Маяковського дотепер недостатньо зрозуміла як для дослідників – критиків і літературознавців, так і для шанувальників таланта цього поета. Суперечки про значення його поезії в російській літературі не вщухають і донині: одні звеличують Маяковського, говорячи про те, що він створив новий тип поезії, зруйнував рамки старого мистецтва й...
- Біблійні мотиви у романі Б. Л. Пастернаку “Доктор Жеваго” Біблія сама по собі багато значила для Б. Л. Пастернаку. В “Охоронній грамоті” він писав: “Я зрозумів, що, приміром, Біблія є не стільки книга із твердим текстом, скільки записний зошит людства, і що таке все віковічне”. Тому цікаві біблійні мотиви в його творчості. У романі “Доктор Жеваго” одержали втілення як...
- Тема поета й поезії в лірику А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова 1. Цивільне призначення поезії. 2. Наступність творчості Пушкіна. 3. Вірш Лермонтова “Смерть поета”. 4. Актуальність і злободенність їхніх віршів. Повстань, пророк, і виждь, і внемли, Здійснися волею моєї, И, обходячи моря й землі, Дієсловом пали серця людей. А. З. Пушкін Широко й багатогранно творчість двох геніїв російської літератури А. С....