Батьки й діти в зображенні І. С. Тургенєва (По романі “Батьки й діти”)
1. Час створення роману “Батьки й діти”. 2. Зіткнення представників батьків і дітей. 3. чиЗастаріла проблема батьків і дітей сьогодні? Я спробував представити конфлікт двох поколінь. І. С. Тургенєв Роман І. З. Тургенєва “Батьки й діти” з’явився в пресі в 1862 році. Це були часи, коли на зміну старому життєвому укладу стали приходити нові віяння, коли серед російської молоді назріла переоцінка старих цінностей, коли в літературу прийшов герой-різночинець.
Роман був створений у роки перелому, у роки, коли готувалася й проводилася селянська
Усе в ньому незвичайно: зовнішність, одяг, “розв’язна” манера триматися Це насторожує родичів Аркадія. А коли Базарів говорить, що він нігіліст, то з боку Павла Петровича Кірсанова, дядька Аркадія, спостерігається спочатку ворожість, а потім відкрите протистояння.
Всі мовлення Павла Петровича всього лише слова, не підкріплювані ніякими діями. Тому, коли Базарів кидає докір на адресу Павла Петровича із приводу його безделия, те виявляється справедливим. Вся його (Павла Петровича) попереднє життя – це шлях суцільних удач, даних йому по праву його народження, але перші ж труднощі – нерозділена любов – робить Павла Петровича ні на що не придатним.
Переконань у Павла Петровича ні, як відзначив критик Д. І. Писарєв. Як переконання він намагається продемонструвати свої принципи на справі Всі “принципи” Павла Петровича зводяться тільки до того, щоб дотримувати зовнішніх пристойностей і зусилля, щоб уважатися джентльменом. Сутність Павла Петровича – це форма без змісту. Незважаючи на зовнішнє протистояння, Павло Петрович і Євгеній Базарів схожі. Павла Петровича цікавить зовнішня сторона речей, але подібне можна сказати й про Базарове.
Та ж пристрасть до зовнішніх ефектів: балахон, бакенбарди, розв’язна манера спілкування Базарів заперечує всі те виродливе, що є в Павлові Петровичі, але він упадає в крайність. І. С. Тургенєв із самого початку хоче провести думка, що нігілізм – це породження пороків старшого покоління А філософія Базарова – заперечення життєвих установок “батьків”. Письменник показує, що на запереченні не можна нічого побудувати в тому числі й філософії, тому що життя спростує її, тому що суть життя складається у твердженні, а не в запереченні.
Теперішній гідний супротивник Базарова – Микола Петрович Кірсанов. Він, хоча й не вступає в словесні суперечки з вождем нігілістів, але його поводження, його широта душі не погодяться із всезапереченням Базарова. Микола Петрович міг би вступити в словесну дуель із Базаровим, але він розуміє, що його аргументи для Базарова будуть непереконливі. Зброя Базарова в суперечці – логіка, софістика Ті знання, які є в Миколи Петровича, не можна передати словами, людина повинен сам їх відчути, вистраждати.
Те, що він міг би сказати про поезію, про природу, для Базарова – порожній звук, тому що для пониманиятаких речей необхідно мати тонку розвинену душу. До розуміння того, що Базарів від неповаги авторитетів переходить до неповаги взагалі всіх навколишніх, незабаром приходить і Аркадій. Тверезий життєвий розум Каті йому більше по душі, ніж холодна схоластика Базарова.
Показуючи споконвічну порочність базаровских ідей, І. С. Тургенєв уводить в оповідання ще двох героїв – Ситникова й Кукшину. Не випадково після смерті Базарова в нього не залишається ніяких послідовників. На голому грунті нігілізму виростають от такі пародії на людей, як Кукшина й Ситників.
Але Базарів, на відміну від них, сильна людина, вона здатний ксаморазвитию. Саме цим він цікавий І. С. Тургенєву. Весь життєвий шлях головного героя роману – це спростування його нігілістичної моралі.
Базарів заперечував мистецтво, поезію, тому що не бачив у них ніякої користі Але після того, як він закохався в Одинцову, він розуміє, що це не так. По його раді, Аркадій віднімає в батька томик О. С. Пушкіна. Саме Базарів висміяв гру Миколи Петровича на віолончелі, замилування Аркадія красою природи.
Однобоко розвинена особистість Базарова не здатна зрозуміти це. Все-таки для нього не все загублено. Тургенєв проводить свого героя через випробування любов’ю. Коли він закохується в Одинцову, він виявляється не бездушною машиною, що може тільки проводити досвіди й різати жаб.
Переконання Базарова зіштовхуються з його людською сутністю Він не може відмовитися від своїх переконань, але й не може задушити людини, що прокинулася в собі. Для Базарова немає виходу з положення, що створилося. Базарів умирає від випадкового порізу пальця, але його смерть закономірна, з погляду автора. І. З. Тургенєв визначив свого героя як фігуру трагічну, “приречену на загибель”.
Це пояснюється двома причинами: внутрішніми протиріччями героя й, безумовно, самітністю. Д. І. Писарєв писав: “Умерти так, як умер Базарів – це однаково, що зробити великий подвиг”. Так, смерть Базарова героична, він не злякався, не обманював себе. Нас залучає людяність його поводження.
У момент смерті виявилися й сила волі, і мужність героя. У цьому є частка романтики. Базарів вимовив Одинцовій слова: “Я люблю вас! Прощайте…
Адже я вас не поцілував тоді… Дуньте на вмираючу лампаду, і нехай вона згасне… “. Перед особою неминучої загибелі він відмітає все непотрібне, наносне, щоб залишити головне. Головним виявляється любов Кодинцовой. В останній сцені – описі сільського цвинтаря й батьків, що приходять на могилу сина, – ми бачимо: те, що заперечував Базарів, приносить йому спокій.
Це природа, це батьки, які подарували йому життя й безумно любили його. Все другорядне залишилося осторонь. Існують тільки природа, що наш герой хотів перетворити в майстерню, і батьки. І. С. Тургенєв у своєму романі піднімає дуже важливу проблему людського буття. Є вічні основи життя, духовні цінності, не піддані віянням часу.
Якщо людина намагається їх змінити, то він багато чого втрачає й не одержує нічого замість. В образі Базарова Тургенєв відтворив представника нового покоління. Письменник намагався зрозуміти, хто ж ці “нові люди”. І йому вдалося як художникові, як мислителеві “… точно й сильно відтворити істину”.
Автор у романі протиставив два покоління “батьків” і “дітей”. Проблема їхніх взаємин дуже серйозна. І якщо людина усвідомлює свої коріння, свій глибокий зв’язок з минулим, те це дасть йому можливість крокувати вбудущее.