Аталія – героїня трагедії Ж. Расіна “Аталія”
Джерелом для релігійно-політичного сюжету трагедії послужила IV Книга Царств Старого завіту. Основу її конфлікту становить боротьба за владу представників роду Ахава, до якого належить сама Г., і спадкоємців роду Давида. У кривавій передісторії цієї боротьби є ланцюг злочинів, що породжують одна одну. Предки і родичі Г., відомі непочитание пророків і відступництвом від віри в єдиного Бога, були знищені, за що вона, у свою чергу, зраджує смерті своїх численних онуків, знищуючи царський рід Давида. Одна дитина, Йоаш, був врятований падчеркою Г. і
Вся дія п’єси будується на протистоянні двох основних фігур: Г. – жорстокої цариці, що узурпувала владу, язичниці, що поклонялася Ваалові, і Єгоядин – первосвященика, що символізує віру в єдиного Бога, нетерпимого до іновірців і прихильникам законного спадкоємця на троні. Полярність релігійно-політичних поглядів підкріплюється полярністю характерів і натур. Єгояда – людина владна, розважливий, що вміє керувати умами й серцями людей, абсолютно впевнена у непогрішності своїх кінцевих устремлінь. Він – майстер
За висловом Е. Фаге, “він втягує людей у свої плани з мистецтвом дипломата, підтриманим авторитетом пророка”. Він таємно виховав у своєму храмі Йоаша, озброїв своїх прихильників і схилив на свій бік воєначальника цариці, заманив її помилковим ходом в храм, щоб убити її і звести на престол законного спадкоємця. Єгояда – центральна фігура трагедії: він присутній на сцені у всіх п’яти діях, в той час як Г. з’являється лише в трьох сценах трьох дій. Нервова, бентежна, з нестійкою психікою, яка шукає спокою і впевненості в інших, не маючи таких у собі, нескінченно стомлена роками влади, яка вимагає постійного напруження, боротьби і насильства, забобонна і підозріла, кидається з крайнощів у крайнощі в своїх політичних рішеннях, вона однозначно приречена на поразку в боротьбі з таким супротивником, як Єгояда.
Вона бачить віщий сон про винуватця своєї швидкої загибелі – Йоаша, але не дає наказу його вбити і в кінцевому рахунку приходить в розставлену Єгоядин пастку назустріч своїй смерті. Але саме вона – трагічна героїня Расіна, своєрідна попередниця Бориса Годунова. Г. встановила мир з сусідами, її держава захищене від ворогів: відкрита тиранія на відміну від прихованого змови Єгояди не є для неї самоціллю – “за кров батьків я кров нащадків пролила” – вона лише платить ударом за удар, злом за зло. Але мир у душі, в якому вона так потребує, виявляється для неї недосяжний, і перший же мить слабкості – не прийняте вчасно жорстке рішення – стає для неї фатальним, позбавляє влади і життя.
Перед смертю вона кидає пророчі слова про те, що з часом в нинішньому отрока Йоаша прокинеться злочинна кров Ахава і історія боротьби за владу буде продовжена. Подальший хід подій підтверджує її слова: через 20 років Йоаш так само узурпує владу і вб’є свого зведеного брата Захарію в храмі. Тому релігійно-політичні змови і їхні талановиті виконавці відступають на другий план для Расіна.
На перший виходить Г. як правитель, монарх, який стає тираном, узурпатором, вбивцею, зберігаючи свою владу. Співставні чи взагалі мораль і високі моральні цінності з ідеєю влади чи вона автоматично скасовує ці норми, зумовлюючи таким чином етичний кодекс людей, що беруть цю владу в руки? Чи здатний взагалі людина, слабкий і недосконалий за своєю природою, не піддатися спокусі і не впасти в “мерзота”, зійшовши на трон? Ці янсенистском орієнтовані питання про природу влади – основні для Расіна – виникають у зв’язку з долею Г. і роблять її істинної героїнею трагедії. Найбільш відомі виконавиці ролі Г. у Франції – А. Лекуврер, Дюменіль, Клерон, Рашель; у Росії – Є. С. Семенова.
Схожі твори:
- Електра – героїня трагедії Есхіла “Хоефори” Згідно з пророцтвом Аполлона Дельфійського Клітемнестра і її коханець Егісф, які захопили верховну владу в Мікенах після вбивства Агамемнона, повинні загинути від руки Ореста, сина Агамемнона і Клітемнестри. Сюжет драми – обставини цього вбивства. Клітемнестра, налякана сном, наказує Е. віднести жертви на могилу Агамемнона. Для неї важко це доручення, і...
- Героїня трагедії Софокла “Антигонів” Після загибелі у двобої своїх братів Этеокла й Полиника, з яких один був фиванским царем і вдостоївся від міста належного похорону, а інший, бажаючи заперечити владу, привів до Фивам аргосское військо й залишився після загибелі без поховання за наказом успадкований престол Креонта, шурина Эдипа, А. вирішує, знехтувавши наказ владики, ушанувати...
- Алкесту – героїня трагедії Евріпіда “Алкеста” Алкеста дружина фессалійський царя Адмета. Аполлон, покараний Зевсом за вбивство кіклопов, прослужив у Адмета рік наймитом. Цар ставився до Аполлона з величезною повагою, тому в нагороду за його благочестя Аполлон вимовив у богинь долі для царя право відстрочити свою смерть, якщо замість нього в Аїд погодиться зійти хтось інший. Коли...
- Героїня трагедії шведського драматурга Ю. А. Стриндберга “Фрекен Жюли” Фрекен Жюли стала своєрідним символом героїні нового типу: іноді визначається як “полуженщина-полумужчина”. Ми довідаємося тільки про одну ніч життя героїні – останньої. Ф. Ж.- дочка графа, залишившись у святкову Іванову ніч у будинку зі слугами, виявляється спокушеної лакеєм батька Жаном, а потім, не витримавши ганьби, кінчає життя самогубством. У її...
- Героїня трагедії Еврипида “Іполит” Афродіта не бажає зла Федре але заради задоволення мести богині “все-таки вмре й Федра”. Героїню охоплює любовне божевілля, вона буквально “занедужує” і ніде не може знайти собі місця. Але причину своєї недуги Ф. приховує: “Я від однієї би думки вмерла, що чоловіка б могла я збезчестити або дітей”. Нарешті, годувальниці...
- Гекуба героїня трагедії Евріпіда “Троянки” Гекуба дружина троянського царя Пріама. У трагедії вона з’являється після падіння Трої, коли греки вершать “суд” переможців і ділять знатних полонянок. Г., яка втратила чоловіка і сина, стає свідком нових лих: її донька Поліксену приносять в жертву на могилі Ахілла, маленького онука Астіанакта скидають з фортечної стіни, невістку Андромаха віддають...
- Героїня трагедії П. Корнеля “Сид” Історичний прототип: дена Химена, дочка дона Гомеса, графа Гормаса, згодом дружина дона Родриго Диаса де Бивар, прозваного Сидом (XI століття). У трагедії Корнеля Химена страдательний персонаж, що несе основний морально-психологічний тягар. Виявившись у двозначному положенні (улюблений убив на дуелі її батька), X. вимагає в короля страти вбивці. Вона розуміє, що,...
- Емілія Галотти героїня трагедії Г. Э. Лессинга Образ запозичений з римської історії. Тит Лівії описав долю дівчини Віргінії, що заколов рідний батько, щоб урятувати від зазіхань патриція Аппия Клавдія. Лессинг переніс дію в Італію XVII століття. Подібні колізії письменник спостерігав і при сучасних йому німецьких дворах, насамперед Брауншвейгском, де працював як герцогського бібліотекаря Э. Г. з’являється в...
- Юдифь героїня трагедії Ф. Геббеля Образ Юдифь драматург взяв з Біблії: сюжет про вбивство іудейською вдовою Юдифь ассірійського полководця Олоферна, що взяв в облогу її рідне місто Ветилуй. Образ у Геббеля сильно відрізняється від біблійного прототипу. Юдифь розгнівана бездіяльністю чоловіків міста, воно чує оповідання про грізний Олоферне, якого ніхто не може перемогти. У табір полководця...
- Электра героїня трагедії Эсхила “Хоэфоры” Сюжет драми – обставини цього вбивства. Клитемнестра, налякана сном, наказує Э. віднести жертви на могилу Агамемнона. Для неї важко це доручення, і хор бранок-плакальниць – активна діюча особа драми – спонукує її діяти й нагадує їй про правоту мести. По залишеному на могилі локону вона довідається Ореста; вигадана звістка про...
- Життєвий шлях і періоди творчості Ж. Расіна. Естетичні погляди драматурга – ФРАНЦУЗЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТ. П. КОРНЕЛЬ, Ж. РАСІН ФРАНЦУЗЬКА ЛІТЕРАТУРА XVII СТ. П. КОРНЕЛЬ, Ж. РАСІН 3. Життєвий шлях і періоди творчості Ж. Расіна. Естетичні погляди драматурга Жан Расін народився 21 грудня 1639 року у Ферте-Мілоні у родині провінційного чиновника – працівника суду. Рано втративши батьків, він залишився під опікою своєї бабусі, яка помістила його до колежу міста...
- Емілія Галотті – героїня трагедії Г.-Е. Лессінга “Емілія Галотти” Образ Е. Г. запозичений з римської історії. Тит Лівії описав долю дівчини Віргінії, яку приніс рідний батько, щоб врятувати від зазіхань патриція Аппія Клавдія. Лессінг переніс дію до Італії XVII століття. Подібні колізії письменник спостерігав і за сучасних йому німецьких дворах, перш за все Брауншвейзькому, де працював як герцогського бібліотекаря....
- Антігона героїня трагедії Софокла “Антігона” Після загибелі в поєдинку своїх братів Етеокла і Полініка, з яких один був фиванским царем і удостоївся від міста належних похорону, а інший, бажаючи заперечити влада, привів до Фів Аргоське військо і залишився після загибелі без поховання за наказом успадкував престол Креонта, шурина Едіпа, А. вирішує, знехтувавши наказ владики, вшанувати...
- Героїня комедії Фонвізіна “Недоук” Сюжет п’єси Фонвізіна будується навколо подій, що відбуваються в селі, де живе все сімейство Простакових-Скотининих чекаючи весільної змови Тараса Скотинина з далекою родичкою Простакових – Софією. Історія, знайома сучасникам Фонвізіна по “середньому”, “міщанському” жанрі літератури, що наближала своїх персонажів до реального життя російських заможних дворян і міщан Пані Простакова живе...
- АФОРИСТИЧНІ ВИСЛОВИ З ТРАГЕДІЇ “ФАУСТ” 1. Без почуття й мистецтво все даремне. ( Фауст.) 2. Шкода серцями володіти, коли немає серця в вас. (Фауст.) 3. Для правдивих мудреців не треба вишуканих слів. (Фауст.) 4. Довгий лан знання, а ми недовговічні. (Вагнер.) 5. Блаженний той, хто ще надію має. (Фауст.) 6. Всяка річ, що постає, кінець...
- Вічні трагедії людства (За трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світу, в якому панували феодальна темрява і жорстокість, і нового світла, яким керують згубні пристрасті і сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово втрачали віру в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій...
- Аркадіна – героїня комедії А. П. Чехова “Чайка” “Чарівна пошлячка”, “чарівна каботінка”, “самовдоволена і самовпевнена провінційна знаменитість” – така А. в оцінці театральної критики. Основа характеру А. – “воля до самоствердження і слави” (слова Н. Є. Ефроса про Л. Б. Яворської, в якій сучасники бачили життєвий прототип А.). Син А. Треплєв з тугою і ревнощами говорить про те,...
- “Особливості французької трагедії XVII століття” Варто почати з того, що французька трагедія цього періоду має ряд особливостей, які вирізняють її з-поміж інших. Перш за все треба зазначити, що французька трагедія цього часу – це трагедія героїчної дії. Неважливо, погоджуємось ми з цим чи ні, але це дійсно так, це правда. Цей різновид трагедії якнайсуворіше усуває...
- Показ “страшної трагедії Мазепи” як трагедії всієї нації (за поемою “Мазепа”) ВОЛОДИМИР СОСЮРА Показ “страшної трагедії Мазепи” як трагедії всієї нації (за поемою “Мазепа”) Постать Мазепи цікавила багатьох письменників різних часів. Їх перелік можна починати ще від Байрона і Пушкіна. Ставлення до цього гетьмана різне. Відомо, що в Радянському Союзі його сприймали як зрадника. Для українських патріотів він навпаки був мучеником...
- Вічні трагедії людства (По трагедії У. Шекспіра “Гамлет”) На початку XVII століття відбулося зіткнення старого світла, у якому панували феодальна темрява й жорстокість, і нового світла, яким керують пагубні пристрасті й сила золота. Спостерігаючи за зіткненням двох зол, гуманісти того часу поступово зневірялися в добро, справедливість і дружбу. Англійський драматург У. Шекспір присвятив трагедію “Гамлет” саме цій зміні...