Аналіз поеми Пушкіна “Камінний гість”
Серед п’єс болдинского циклу “Кам’яний гість” представляє особливу складність для тлумачення. Драма не була обійдена увагою дослідників, а кожне нове прочитання не тільки описує сенс, але самим описом щось додає до нього. Крім того, тлумачення “Кам’яного гостя” ускладнюються широким фоном інших художніх втілень “вічного” образу Дон Жуана. Нарешті, пушкінська версія являє собою найвищу ступінь поетичності. Все це призвело до такого достатку різноманітних читацьких вражень і наукових оцінок п’єси, що самий короткий
Стислу характеристику Дон Гуана дав Ап. Григор’єв, який, залишивши іноземним підступних хтивість і скептицизм, зауважив, що “ці властивості звертаються у створенні Пушкіна в якусь безтурботне, юну, безмежну спрагу насолоди, в свідоме обдарований почуття краси тип створюється… з суто російською видали, безпечності, якийсь зухвалої жарти з марнувати життя, якийсь безусталой гонитви за враженнями – так що трохи враження прийнято душею, душа вже далеко… “.
Згодом дореволюційний літературознавство стало розвінчувати Дон Гуана в моральному плані. Блискучі якості пушкінського героя померкли в тлумаченнях прихильників самих різних напрямків.
“Розпусник, одержимий наситяться жадобою насолод”, по-блюзнірськи кидає виклик загробному світу і отримує відплату.
На загальному тлі засуджує лише зрідка виникають інші думки. Н. Котляревський вважав прихід статуї занадто жорстокою карою для “пустуна”. Д. Дарскій оспівав сонячну, буйну і безневинну природу Дон Гуана, назвавши його фавнів, а Дону Ганну – німфою (8) *. Традиція розвінчання продовжувалася після революції з нових точок зору. Двічі, І. Д. Єрмаковим і Д. Д. Благим, була описана композиція “Кам’яного гостя”. І. Д. Єрмаков на основі фрейдизму виявив у Дон Гуана “едипів комплекс”, представивши його слабохарактерною істотою, підхопленим стихійною силою несвідомого. Герой, безперервно діючи, витісняє зі своєї свідомості передчуття неминучої загибелі. Д. Д. Благий, захоплений тоді соціологічними ідеями і вважав Пушкіна виразником кризи дворянського класу, знаходив у “Кам’яному гості” межу “особливого збоченого характеру хтивості Гуана”. Нова трактування, яка приваблює своєю проблемністю, з’явилася лише в останній монографії Д. Д. Благого про Пушкіна.
Сторіччя з дня смерті Пушкіна (1937) зазначено сшибки взаємовиключних думок про героя п’єси. Ось дві оцінки, що з’явилися майже одночасно:
“Прийшов командор, взяв Дон-Гуана за комір, як нашкодити цуценя. І щеня, верещачи від переляку, шкереберть полетів в пекло “.
“…Пушкін беззастережно виправдовує імпровізатора любовної пісні, повного радості життя, не жахався викликати смерть в свідки свого земного насолоди “.
Засудження Дон Гуана, Досягла межі в образному представленні В. В. Вересаєва, надалі втрачає свою привабливість. Роботи, де герой розвінчується, з’являються все рідше. Зате майже вибухову силу придбала його апологетика, коли, слідом за А. Піотровський, пристрасть героя визначалася як вільне, законне і красиве почуття, що звільняє людини епохи Відродження від скам’янілих догм середньовіччя. У більш пізніх роботах крайності апологетики пом’якшуються, хоча і тут Дон Гуан постає повністю “переродившись під впливом раптово нахлинуло і досі невідомого йому почуття”. Разом з тим з середини 1930-х рр.. у зв’язку з поглибленим текстологічні й порівняльним вивченням пушкінської драми виникає широка синтетична концепція, яка уникає однобічності в оцінці Дон Гуана. Ще В. Г. Бєлінський, цитуючи любовні монологи третього сцени, писав: “… що це – мова підступної лестощів або голос серця? Ми думаємо, і те й інше разом “(17) *. У цьому плані й розгорнулося новий погляд, яке коротше всього вкладається у формулу Г. А. Гуковского: “Дон Гуан в Пушкіна не засуджений і не прославлений – не пояснений”.
Порівняння різних ілюмінацією “Кам’яного гостя” і його головного героя не дозволяє віддати перевагу жодній з концепцій як єдино вірною, цілком відповідної “задумом” Пушкіна і т. п. Воно зайвий раз демонструє невизначеність сенсу істинно поетичного твору, який не дає можливості описати всі сторони або межі свого змісту. Ця робота ставить метою перегляд декількох структурних і позаструктурно рівнів “Кам’яного гостя” з тим, щоб головний персонаж був освітлений з різних точок зору.
У робочих записах, плани Пушкін називає свою п’єсу “Дон Жуан”, що було тоді найпоширенішим назвою для літературних і музично-драматичних варіацій на тему іспанської легенди. Так називалися найбільш значні твори Мольєра, Моцарта, Гофмана, Байрона. Всі вони були відомі Пушкіну. Однак сам він вибрав врешті-решт інший варіант назви – “Кам’яний гість”. Воно також не було оригінальним; за словами Б. В. Томашевського, “Пушкін просто запозичив свою назву у старого перекладу п’єси Мольєра”.
У пушкінському тексті цю назву отримало нові ореоли значень, посилюючи їх в самому змісті. Назва “Кам’яний гість” стало, таким чином, точкою перетину внутрішньо-і позаструктурно функцій.
В. Г. Бєлінський марно засуджував явище статуї. Без зв’язку з легендою, без опори на історико-культурну традицію неможливо було б виявити своє, неповторно пушкінське. Назва підказувало, що все буде як завжди, постійно і незмінно, що, хоча Дон Гуан Пушкіна – образ дуже незвичайний в межах свого типу, Командор все одно з’явиться. Пушкін справді навряд чи знав назву найпершої драматичної обробки легенди, написаної Тірсо де Моліною, – “Севільський бешкетник, або Кам’яний гість”, але він з великим художнім тактом орієнтував свою п’єсу на другу частину традиційної назви. Дон Гуан ще до початку п’єси потрапляв у фігуру умовчання, мінусіровался. Перевага, зроблене Пушкіним у традиційній альтернативі, досить знаменно.
Позаструктурно зв’язку назви значимі і в більш вузькій сфері, в контексті драматичного циклу Пушкіна. Тут підкреслюється контрастна структура назв (“Скупий лицар”, “Бенкет під час чуми”, “Моцарт і Сальєрі”), позначення прихованого і раптом вибухає конфлікту, протиріччя, несумісності. Назва “Дон Жуан” стилістично випадало б з контексту. “Кам’яний гість” ж добре вписується в загальну поетику циклу, закріплену прийнятим в пушкіністіке назвою того ж властивості – “Маленькі трагедії”.
Схожі твори:
- Зміст поеми А. С. Пушкіна “Кам’яний гість” У дослідженнях, присвячених “Кам’яному гостеві”, на мій погляд, неправомірно підкреслюється як трагічна провина Дон Гуана, приведшей його до загибелі, сам факт запрошення статуї. Але в цьому запрошенні – лише азарт гравця, що становить ядро характеру героя, є руховою пружиною всіх його вчинків. Дон Гуан безупинно веде любовну гру на грані...
- Міркування над трагедією А. С. Пушкіна “Кам’яний гість” Епоха пізнього середньовіччя: людина стала чільною цінністю. Можна було розкріпачитися, скинути пута надуманих обмежень, і перед людством устала протилежна проблема: де межа особистісної експансії і як визначити розумний баланс між волею й дотриманням суспільних інтересів. Вигнаний з Мадрида за вбивство знатного вельможі, Дон Гуан таємно вертається в столицю. Герой трагедії...
- Імпровізатор любовної пісні (по трагедії А. С. Пушкіна “Кам’яний гість”) Епоха пізнього середньовіччя: людина стала чільною цінністю. Можна було розкріпачитися, скинути пута надуманих обмежень, і перед людством устала протилежна проблема: де межа особистісної експансії і як визначити розумний баланс між волею й дотриманням суспільних інтересів. Вигнаний з Мадрида за вбивство знатного вельможі, Дон Гуан таємно вертається в столицю. Герой трагедії...
- Аналіз поеми Пушкіна “”Моцарт і Сальєрі” Найбільш проста відповідь полягає в тім, що Пушкін ніколи не деталізує в ремарці дій і вчинків своїх персонажів. Дійсно, більшість ремарок у межах драматичного циклу винятково лаконічні, а в тих випадках, коли поводження персонажа зафіксоване в чьих-нибудь словах, ремарки й зовсім відсутні. “Співає”, “встає”, “стукають” – от характернейшие приклади Однак...
- Мистецтво створення характеру. (По одному з добутків російської літератури XIX століття – А. С. Пушкін. “Кам’яний гість”) Традиційний Дон Жуан із самого початку був протипоставлений усьому світу. Пушкінський Дон Гуан на початку трагедії – плоть від плоті свого миру й живе в повній згоді з ним. Недарма в Мадриді на кожному перехресті з ним може зустрітися “…свій же брат, нахабний кавалер, зі шпагою під пахвою й у...
- Аналіз поеми Пушкіна “Руслан і Людмила” Насолодам молодого життя Пушкін віддавався таким же захватом, як віддавався літературі, як віддавався високим ідеям і вільним думкам. Цікаво, що за весь 1818 р. він майже зовсім не пише листів, та й віршів пише не так багато. Йому явно не до них. Він весь у крутінні, у забавах і спокусах...
- Аналіз поеми А. С. Пушкіна “Цигани’ Пушкін на власному досвіді испробовал можливість повернення людини в природу. Будучи в Кишиневі, він кілька тижнів провів у циганському таборі. В “Циганах” Пушкін засудив цю примху як слабість, як самовдоволення й егоїзм. Алеко, що затверджує волю для себе серед недоторканих цивілізацією “природних” людей у циганському таборі, не терпить ніяких обмежень...
- “Закоханість указує людині, яким він повинен бути” А. П. Чехов (По одному з добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Кам’яний гість”) Мотив смертельної небезпеки, близького сусідства життя й смерті увесь час звучить у трагедії, низкою проходять у ній жертви скоріше навіть не Дон Гуана, а все тої ж гри життя й смерті. Давно замічено, що “Кам’яний гість” – п’єса “нічна”, “сутінкова”: у двох майже симетрично побудованих частинах її час іде від...
- Короткий аналіз поеми Пушкіна “Цигани” В “Циганах” (як трохи раніше й в “Кавказькому бранці”) використовується сюжет, що одержав широку популярність із часів французького письменника й мислителя Жан Жака Руссо. Алеко, розчарований цивілізованим “міським” суспільством, попадає в екзотичний для читача циганський табір, у новий для себе мир “природних” людей – простих, вільних, близьких до природи, позбавлених...
- Аналіз поеми Пушкіна “Будиночок у Коломне” Поема “Будиночок у Коломне” при житті Пушкіна було надруковано двічі: в альманасі “Новосілля” (1833) і в складі його книги “Поеми й повести” (1835). Ставшая відомої через трохи лет після її створення, вона була розцінена як чергове й, може бути, саме очевидне свідчення “збідніння” таланта Пушкіна. В 1839 р. критик “Галатеї”...
- Аналіз структури поеми А. С. Пушкіна “Полтава” Якщо не прийняти це міркування як побуждающего мотив для здійснення аналізу структури, то залишається одне – обійти цей гострий і неприємний момент шляхом використання евфемізмів, “реабилитирующих” Пушкіна як художника слова. Що й робиться дотепер. “Мазепа, мабуть, перший з пушкінських характерів, витриманий від початку до кінця як різко негативний, що заслуговує...
- Структурний аналіз поеми Пушкіна “Мідний вершник” …Всі прапори в гості будуть до нас, И забенкетуємо на просторі. Пройшло сто років, і велика мрія Петра здійснилася: …юний град, Полнощных країн врода й диво, З тьми лісів, із драговини блат Піднісся пишно, гордовито… Пушкін вимовляє захоплений гімн утвору Петра, зізнається в любові до “юного граду”, перед блиском якого...
- Короткий аналіз поеми Пушкіна “Мідний вершник” * “Красуйся, град Петров, стій * Неколебимо, як Росія…” Однак образ Петра в “Мідному вершнику” (на відміну від поеми “Полтава”) даний у діалектичному протиріччі. Він “кумир”, “державец напівмиру”, але він же й “бовдур”, що “вуздою залізної Росію підняв дибки”. Так виправдується бунт Євгенія, що відстоює своє право на існування, на...
- Твір доповідь про поеми Пушкіна “Полтава” і “Мідний вершник” До жанру поеми Пушкін Звертався протягом усього свого творчого шляху. У ранній творчості в нього переважають романтичні поеми. Починаючи з 1825 р. жанровий діапазон Пушкіна значно розширюється. Так, незабаром після того, як він завершив трагедію “Борис Годунов”, Пушкін пише сатиричну поему “Граф Нулин” (1825), створення якої було підготовлено досвідом роботи...
- Образ Дону Гуана в поемі “Кам’яний гість” Пішла в минуле епоха похмурого середньовіччя з її суворим аскетизмом і войовничою релігійністю. Звичаї й забобони середньовіччя ще живі, але духовний вигляд людей, психологічний клімат суспільства докорінно міняється. У найбільш передових представниках свого часу, що звільнилися від строгих релігійних заборон, прокинулися вільні страсті. Вони радісно приймають життя, безоглядно віддаються насолодам,...
- Аналіз вірша Пушкіна “Анчар” Вірш, безсумнівно, відбиває певні сторони цієї дійсності. По своїй узагальненості воно невимірно ширше й глибше прямих і безпосередніх відповідностей, тому окремі досвіди по розкриттю внутрішнього зв’язку “Анчара”, наприклад з навкруги проблем, що лежать в основі “Відповіді Катенину” (10 листопада 1828 р.), викликані безпосередньою близькістю їхнього написання, при всьому значенні для...
- Твір аналіз поеми “Євгеній Онєгін”. Задум і проблематика Пушкін точно зафіксував всі етапи роботи над своїм геніальним добутком. Почато роман був ще в Кишиневі – 9 травня 1823 р. Дуже багато написав поет у Михайлівськім. Заключні глави писалися під час знаменитої Болдинской осіни 1830 р. Лист Онєгіна до Тетяни, створене тоді, коли весь текст роману був уже готовий,...
- Герої поеми А. С. Пушкіна “Мідний вершник” “Воля героя й повстання первісної стихії в природі – повінь, що бушує в підніжжя Мідного вершника; воля героя й таке ж повстання первісної стихії в серце людському – виклик, кинутий в особу героєві одним з незліченних, приречених на погибель цією волею, – от зміст поеми” (Дм. Мережковский). “В “Мідному вершнику”...
- Аналіз “Камінний хрест” За аналогією до більшості творів В. Стефаника “Камінний хрест” названо новелою, хоча за жанровими ознаками цей твір усе ж таки ближче до оповідання, однак сам автор визначав розповідь про Івана Дідуха як студію, тобто художнє дослідження душевних переживань героя. Історія написання “Камінний хрест” – єдиний твір Стефаника, присвячений темі еміграції....
- Аналіз вірша А. С. Пушкіна “Я пам’ятаю дивовижне мгновенье…” Вірш “Я пам’ятаю дивовижне мгновенье…” присвячено А. П. Керн, з якої Пушкін уперше зустрівся в 1819 році у своїх знайомих у Петербурзі. Через 6 років вони зустрілися в Тригорському. Керн зачарувала поета. Перед від’їздом молодої красуні Пушкін приніс їй видрукуваний перший розділ “Євгенія Онєгіна”, куди був вкладений листок з віршем....