Аналіз епізоду з роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот”
У романі Ф. М. Достоєвського “Ідіот” автор намагався створити образ позитивного героя, що протистоїть жорстокому і брудному світу хижаків і честолюбців, меркантильності і нелюдськості навколишнього суспільства. У центрі роману – ідеальний герой, Шукач правди. “Давно вже мучила мене одна думка, – зізнавався письменник, Але я боявся з неї зробити роман, Тому що думка занадто важка і я до неї не готовий, хоча думка цілком спокуслива і я люблю її. Ідея ця – зобразити цілком прекрасної людини. Важче цього, по-моєму, бути нічого не може,
Моральна сила Мишкіна, Його душевна чистота, безкорисливість, доброта і співчуття до чужих страждань викликали повагу не лише у змученій, яка втратила віру в людей Настасії Пилипівни, а й у розгубленого і запеклого купця Рогожина. В ім’я порятунку Настасії Пилипівни Мишкін жертвує власним щастям,
Настасья Пилипівна – Горда, благородна страждає жінка, жертва неподобства, лицемірства та нелюдяності навколишнього її суспільства. Героїня має фізичної та духовної красою. Вона глибоко нещасна, її жіноча честь зневаги, вона принижена і ображена морально розбещеним і цинічним суспільством. Настасья Пилипівна кидає виклик, буржуазно-дворянського суспільству, нікчемності і вульгарності його інтересів, лицемірства і святенництву його представників, які грішать проти ними ж захищається моралі. Вона зневажає і ненавидить усіх кар’єристів і цинічних ділків, які в гонитві за насолодами бачать у жінці всього лише предмет своїх низинних прагнень, але не бачить виходу для себе. Настасья Пилипівна метається, болісно переживає своє падіння, переходить від презирства і ненависті до відчаю.
В образі Настасії Пилипівни Достоєвський висловив свою улюблену ідею про спотворення і ганьбитись в собственническом суспільстві краси, жіночої гідності, людської особистості, ворожості цього товариства всього прекрасного і благородній. Героїня з гордості відкидає пропозицію князя Мишкіна, вбачаючи в ньому прояв жалості, а не любові, І йде до Рогожину, знаючи, що йде назустріч своїй загибелі. Понівечена, ображена і принижена, Настасья Пилипівна не може зв’язати свою долю з князем – це означало б повірити в добрий початок на цьому світі, повірити в себе, у можливість благополуччя. Вона не може в це повірити, не може пробачити своїй сплюндровану життя, забути мучать її сумніви, просто образив її суспільство. Настасья Пилипівна відкидає співчуття князя, відмовляється від його пропозиції і йде до Рогожину, морально зневажає себе, затоптує в бруд свій кращий “я”, своє прагнення до добра і прекрасного, щоб довести собі та іншим, що добра у світі Тоцький і Єпанчина бути не може.
Відносини Мишкіна і Настасії Пилипівни надзвичайно складні і суперечливі: вони люблять один одного і в той же час мучать себе, приносять своє почуття в жертву удаваному благополуччю іншого. Перед весіллям князь був “самнесвой” після слів Іполита:
“Я мідь боюся за Аглаю Іванівну; Рогожин знає, як ви її любите; любов за любов, і ви у нього відняли Настасію Пилипівну, він уб’є Аглаю Іванівну; хоч вона тепер і не ваша, а все-таки адже вам важко буде, чи не так? “
Князь був схвильований цими словами напередодні весілля, намагався отримати підтвердження про зворотне від Настасії Пилипівни, але вона “не в змозі була заспокоїти його”, смуток і задума її зростала з кожною годиною. Багато чого Мишкіну в Настасія Пилипівна здалося “тепер загадковим і незрозумілим… він щиро вірив, що вона ще може воскреснути”. Але в любові князя до Настасія Пилипівна було “потяг до якогось жалюгідного і хворій дитині, якого важко і навіть неможливо залишити на свою волю”. На шлюб князь дивився як “на якусь неважливу формальність; свою власну долю він дуже дешево цінував”.
За п’ять днів до весілля Настасья Пилипівна “скрикувала, тремтіла, кричала, що Рогожин захований в саду, у них же в будинку, що вона його зараз бачила, що він її вб’є вночі… заріже!”, але це “пояснювалося простим міражем”. Напередодні весілля Настасья Пилипівна була радісно збуджена нарядами, хоча її все ще турбувала думка оточуючих: “їй саме захотілося тепер ще більше підняти перед ними голову, затьмарити всіх смаком і багатством свого вбрання, – нехай же кричать, нехай свистять, якщо наважаться!” Увечері перед весіллям наречена була “в сльозах, в розпачі, в істериці”. “Що я з тобою щось роблю!” – Говорила вона князю. “Князь цілу годину просидів із нею”, і “вони розлучилися через годину примирення і щасливо”. Вранці від колишніх сліз не залишилося і сліду – жінку хвилювало її зовнішній вигляд і те, “що саме надіти з діамантів і як надіти”.
Вже відчинилися дверцята карети, вже Келлер подав нареченій руку, як раптом вона скрикнула і кинулася з ганку прямо в народ. Всі проводжали її заціпеніли від подиву, натовп розсунулася перед нею, і в п’яти, за шість кроків від ганку показався раптом Рогожин. Його-то погляд і зловила в натовпі Настасья Пилипівна. Вона добігла до нього як божевільна і схопила його за обидві руки “, благаючи Рогожина врятувати її і відвезти куди завгодно. Вони миттєво сіли в карету, кучер відразу ж ударив по конях і карета зникла з очей. Гнатися за ними не стали, вважаючи, що “в усякому разі пізно! Силою не повернеш! “, Та й князь не захоче.
Дізнавшись про те, що трапилося, Князь “зблід, але сприйняв звістку тихо, ледь чутно промовивши:” Я боявся, але я все-таки не думав, що буде це… Втім… у її стані… це абсолютно в порядку речей “. “Такий відгук вже сам Келлер називав потім” безприкладної філософією “.
Пропозиція Настасія Пилипівна руки і серця Мишкіним замість очікуваного світу приносить їй загострення страждань. Поява князя не тільки не заспокоює, але доводить до парадоксу, до трагічного розриву суперечливі полюси її душі. Руйнуються надії Мишкіна на особисте щастя, не в його силах врятувати оскаженілу Настасію Пилипівну. Фінал роману трагічний: Настасья Пилипівна гине від руки Рогожина, провина якого так само велика, як і його розпач і спрага віри. Він пролив кров, убив “красу” (а в результаті – гарячка, спустошення душі. Князь не дорікає Рогожина, і в ці нестерпні миті в похмурому будинку купця, слідуючи своїй вірі, прощає, по-братськи втішає вбивцю, не знаходячи в собі ні сил, ні права засудити його. Князь не зміг запобігти загибелі Настасії Пилипівни і врятувати Рогожина від каторги, йому не під силу змінити природу людей і істота самої дійсності. Будучи в ряді ситуацій смішним, він у той же час переживає трагедію. Причина страждань Мишкіна в тому, що він не хоче бачити в людях злого початку, сподіваючись на їхнє добро. Люблячи життя, він відкидає природні закони людської природи, чуттєве і плотське начало в їх відносинах, підміняє любов жалістю, але він же чуйно відчуває те зло, яке обступило людини, і ясно передбачає, наскільки сильним може воно опинитися.
Схожі твори:
- Переказ роману Ідіот Достоєвського Ф. М План переказу 1. Князь Мишкін по дорозі в Петербург знайомиться із сином купця Парфеном Рогожиним. Портрет Настасьи Пилипівни. 2. Знайомство Мишкіна із сім’єю Епанчиних. Історія Настасьи Пилипівни. 3. Князь поселяється в Иволгиних і знайомиться з усім сімейством. 4. Приїзд шумної компанії з Настасьей Пилипівною в будинок Иволгиних. 5. Вечір у...
- Князь Мишкін – герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” (1867-1869) У романі “Ідіот” Достоєвський підводив підсумок багатьом своїм роздумів про християнство, про особистості Христа і долю його вчення в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасної людини”. Перераховуючи найкращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський каже, що єдине “позитивно прекрасне обличчя” для нього Христос....
- Герой роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот” У романі “Ідіот” Достоєвський підбивав підсумок многим своїм міркуванням про християнство, про особистість Христа й долі його навчання в миру. “Головна думка роману, – писав Достоєвський, – зобразити позитивно прекрасну людину”. Перераховуючи кращі зразки світової літератури, на які він орієнтувався, Достоєвський говорить, що єдине “позитивно прекрасна особа” для нього Христос....
- Характеристика образа Настасьи Пилипівни героїні роману “Ідіот” Настасья Пилипівна – одна з головних героїнь роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот”. У її образі переплітаються дві лінії, з яких одна зводиться до формули “горда красуня”, а інша – до формули “ображене серце”. У семирічному віці героїня осиротіла й виховувалася в селі багатого поміщика Тонкого, котрий, коли їй минуло шістнадцять...
- Образ головного героя в романі Достоєвського “Ідіот” Оригінальний, винятковий талант ставить Достоєвського в ряд найбільших письменників миру. “Геніальність Достоєвського незаперечна, – писав Горький, – по силі зображальності його талант дорівнює, бути може, тільки Шекспірові”. Добутку письменника – чудового художника слова – незмінно зачіпають за живе, учать жалю, сердечності й щиросердечній чуйності У романі “Ідіот” (1869) Достоєвський намагався...
- РОМАН “ІДІОТ” Федір Достоєвський 1812 – 1881 РОМАН “ІДІОТ” Проблема позитивного героя була однією з найважливіших у російській літературі 60-70-х років XIX ст. Пошуки ідеалу в житті й шляхів його художнього втілення хвилювали письменників, які належали до різних течій громадської думки. До цієї проблеми зверталися І. Тургенєв, М. Некрасов, М. Чернишевський, М....
- Аналіз епізоду з роману: Знайомство Раскольникова зі Свидригайловим Роман “Злочин і покарання” був написаний у період “важкого часу” кінця 60-х років XIX століття, коли Росія перебувала в стані економічної й соціальної кризи. Селянська реформа не тільки не згладила, але ще більше збільшила соціальні протиріччя. У суспільстві наростала духовна криза. Губилися зв’язки з віковими традиціями, змішалися подання про добро...
- Огляд під Браунау. (Аналіз епізоду з роману Л. Н. Толстого “Війна й мир” До створення “Війни й миру” Толстой прийшов від задуму повести “декабристи” початої в 1860 році декабристська тема визначала на ранньому етапі роботи композицію задуманого монументального добутку про історію російського суспільства. На початку 60-х років у світогляді Толстого відбуваються дуже важливі й значні зрушення. Він визнає за народом вирішальну роль в...
- Аналіз епізоду роману “Євгеній Онєгін” – И сниться дивовижний сон Тетяні А мені, Онєгін, пишність ця, Осоружного життя мішура, Мої успіхи у вихрі світла, Мій людний будинок і вечори, Що в них Зараз віддати я рада Все це дрантя маскараду, Весь цей блиск, і шум, і гад За полицю книг, за дитячий садок, За наше бідне житло, За ті місця, де...
- Сцена пояснення Пьера й Элен (аналіз епізоду роману “Війна й мир” Л. Н. Толстого) Ми не утомлюємося повторювати, що рівного в літературі Толстому немає. Чому? Величезний дарунок і художня неповторність дозволили Толстому показати життя цілого народу, цілих націй, цілої країни, ім’я кото-рій – Росія. Герої його роману-епопеї ” Війна й мир”, як позитивні, так і негативні, ставляться, насамперед, до середовища вищого, правлячого дворянства. Товстої...
- Іменини Тетяни Ларіній (аналіз епізоду з роману А. Пушкіна “Євгеній Онєгін”) Ленский умовив Онєгіна поїхати в гості до Лари-Ным, переконавши його в тім, що на іменинах буде присут-ствовать “своя сім’я”. Хто б міг подумати, що це безневинне твердження буде коштувати життя Ленскому! Відчуття трагедії автор підсилює оповіданням про сон Тетяни, що вона бачить напередодні. Верящая “преданьям старовини глибокої”, Таня, за порадою...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Коробочки” АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ “ЧИЧИКОВ У КОРОБОЧКИ” “Ну, баба, здається, крепколобая'” ^ подумав Чичиков, Н. В. Гоголь Поема Миколи Васильовича Гоголя ” Мертві душі ” геніально відбила час і обличчя поміщицько-кріпосницької Росії 30-х років XIX століття. Це був період, коли кріпосництво терпіло крах, назріла криза системи, але поміщики запекло чіплялися за свої...
- Настасья Пилипівна – “горда красуня” і “ображене серце” Настасія Пилипівна – одна з головних героїнь роману Ф. М. Достоєвського “Ідіот”. В її образі переплітаються дві лінії, з яких одна зводиться до формули “горда красуня”, а інша – до формули “ображена серце”. У семирічному віці героїня осиротіла і виховувалася в селі багатого поміщика Тонкого, який, коли їй минуло 16...
- Аналіз епізоду “Андрій Болконский у Шенграбенском і Аустерлицком боях” Шенграбенское й Аустерлицкое бої починаються зі схожих епізодів. Перше трапилося після ряду невдач російської армії. Сам бій, що планувалася як затримка французів перед настанням на основні сили армії Аустерлицкое бій описується після показу частини російського війська Кутузову й австрійському герцогові. Після довгого переходу війни устали й не можуть гідно відповідати...
- Аналіз епізоду “Пьер у полоні” Вступне слово вчителя – Шлях шукань Пьера в продовження роману – це шлях проб, помилок, сумнівів і розчарувань – Чому Пьер виявився в полоні? – Полон виявився для Пьера передостаннім етапом його шукань. В одному зі своїх листів Толстої затверджував, що “думка про границі волі й залежності” була головної в...
- Аналіз епізоду з III акту п’єси М. Горького “На дні” “Ти – вір!” Він не бачить для людей іншого полегшення чим мрії й ілюзії. Вся філософія Луки стисла в одному його виреченні “У що віриш, то і є” Умираючій Ганні старий радить не боятися смерті вона адже несе спокій, якого вічно голодна Ганна ніколи не знала Спившемуся Акторові Лука вселяє...
- Аналіз епізоду: Сон Раскольникова Аналіз епізоду: Сон Раскольникова. Опис сну, привидевшегося Родіонові Романовичу Раскольникову у вечір напередодні вбивства баби процентщицы (в V главі I частини роману), є одним із ключових моментів сюжету “Злочину й покарання”. На перший погляд цей відхід у несвідоме на час вириває головного героя з рамок навколишньої дійсності, у якій починає...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Собакевича” АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ “ЧИЧИКОВ У СОБАКЕВИЧА” Кулак! Кулак! Так ще й бестія в додачі Н. В. Гоголь Поема ” Мертві душі ” виявила миру теперішню галерею незабутніх російських характерів. Микола Васильович Гоголь постарався дати об’єктивну оцінку кріпосницької Русі, її лихам і сумам Автор одним з перших російських письменників зрозумів разючу силу...
- Аналіз епізоду “Чичиков у Ноздрева” АНАЛІЗ ЕПІЗОДУ “ЧИЧИКОВ У НОЗДРЕВА” Микола Васильович Гоголь – прекрасний сатирик, побачивши ший сам і показавший широкої читацької аудиторії щ бельность кріпосницького ладу, його пагубний вплив на душі поміщиків і селян. Народ, пригноблений непосильною роботою й убогістю, втрачає інтерес до безпросвітного життя, перероджуючись у робочу худобу Неробство ж поміщиків робить...
- Аналіз епізоду “Іменини Тетяни Ларіній” У цьому образі Пушкін показав хворобу століття – “нудьгу”. Онєгін дійсно важко хворий соціальною хворобою свого часу. Навіть искреннее почуття, любов, не здатна воскресити його душу. Образ Тетяни Ларіній – противага образу Онєгіна. Уперше в російській літературі жіночий характер протипоставлений чоловічому, більше того, жіночий характер виявляється сильніше й піднесеніше чоловічого....