Російська людина на rendez-vous

“Російська людина на rendez-vous” належить до публіцистики і має підзаголовок “Роздуми після прочитання повісті р. Тургенєва “Ася” “. При цьому в статті Чернишевський дає більш широку картину, пов’язану з сучасним йому російським суспільством, а саме – з образом “позитивного героя” повістей і романів, який у ряді ситуацій виявляє несподівані негативні властивості характеру (нерішучість, боягузтво). Перш за все, ці риси проявляються в любові і особистих відносинах.

Заголовок статті прямо пов’язане з приводом її написання. Їжею для роздумів послужила неоднозначна ситуація в повісті “Ася”, коли дівчина виявила рішучість і сама призначила герою побачення (“rendez-vous”).

У перших же рядках – враження від сцени побачення в повісті “Ася”, коли головний герой (сприймалася читачем повісті як “позитивний” і навіть “ідеальний”) говорить дівчині, що прийшла на побачення з ним: “Ви переді мною винні, ви мене заплутали в неприємності і я повинен припинити мої відносини до вас “. “Що це таке?” – Вигукує Чернишевський. – “Чим вона винна? Хіба тим, що вважала його порядною людиною? Компрометувала його репутацію тим, що прийшла на побачення з ним? Ця людина паскудне запеклого негідника “.

Далі автор піддає аналізу любовну лінію ряду творів Тургенєва (“Фауст”, “Рудін”) для

того, щоб зрозуміти, помилився автор у своєму герої чи ні (повість “Ася”), і приходить до висновку, що у творах Тургенєва головний персонаж, що втілює “ідеальну сторону”, в любовних справах веде себе як “жалюгідний негідник”. “У” Фаусті “герой намагається підбадьорити себе тим, що ні він, ні Віра не мають один до одного серйозного почуття. Він тримає себе так, що Віра сама повинна сказати йому, що любить його. […] У “Рудіні” справа закінчується тим, що ображена дівчина відвертається від нього (Рудіна), чи не соромлячись своєї любові до трусу “.

Чернишевський задає питання: “Може бути, ця жалюгідна риса в характері героїв – особливість повістей р. Тургенєва? “- І сам же відповідає:” Але згадайте будь-який хороший, вірний життя розповідь якого завгодно з нинішніх наших поетів. Якщо в оповіданні є ідеальна сторона, будьте впевнені, що представник цієї ідеальної боку надходить точно так само, як особи р. Тургенєва “. Для того, щоб аргументувати свою точку зору, автор для прикладу аналізує поведінку головного героя поеми Некрасова “Саша”: “Натолковал Саші, що” не слід слабшати душею “, тому що” сонечко правди зійде над землею “і що треба діяти для здійснення своїх прагнень, а потім, коли Саша береться за справу, він говорить, що все це марно і ні до чого не поведе, що він “базікав пусте”. Він точно так само віддає перевагу всякому рішучого кроку відступ “. Повертаючись до аналізу повісті “Ася”, Чернишевський робить висновок: “Такі-то наші найкращі люди”.

Потім автор несподівано заявляє про те, що героя засуджувати не варто, і починає говорити про себе і своє світосприйнятті: “Я став задоволений усім, що ні бачу біля себе, ні на що не серджуся, нічим не засмучуюсь (крім невдач у справах, особисто для мене вигідних), нічого і нікого в світі не засуджую (крім людей, що порушують мої особисті вигоди), нічого не бажаю (крім власної користі), – словом сказати, я розповім вам, як я став з жовчного меланхоліка людиною до того практичним і добромисним, що навіть не здивуюся, якщо отримаю нагороду за свою добромисність “. Далі Чернишевський вдається до розгорнутої протиставлення “біди” і “вини”: “Розбійник зарізав людину, щоб пограбувати його, і знаходить в тому користь собі – це провина. Необережний мисливець ненароком поранив людину і сам перший мучиться нещастям, яке зробив – це вже не вина, а просто біда “. Те, що відбувається з героєм повісті “Ася” – біда. Він не отримує вигоди і задоволення від ситуації, коли закохана в нього дівчина прагне бути разом з ним, а він йде назад: “Бідний молодий людина абсолютно не розуміє тієї справи, участь в якому бере. Справа ясно, але він одержимий таким тупоумством, якого не в силах напоумити очевидний факт “. Далі автор наводить ряд прикладів з тексту, коли Ася алегорично, але дуже явно давала “нашому Ромео” зрозуміти, що вона насправді переживає – однак він не зрозумів. “За що ми так суворо аналізуємо нашого героя? Чим він гірший за інших? Чим він гірше за нас всіх? ” Чернишевський размишлает про щастя і умінні не упустити можливість бути щасливим (що не вдається героєві повісті “Ася”): “Щастя в давній міфології уявлялося як жінка з довгою косою, кидає вітер попереду її вітром, що несе цю жінку; легко зловити її, поки вона підлітає до вас, але пропустіть одну мить – вона пролетить, і даремно погналися б ви ловити її: не можна схопити її, залишившись позаду. Неповерненні щасливу мить. Не пропустити сприятливу хвилину – ось найвища умова життєвого розсудливості. Щасливі обставини бувають для кожного з нас, але не кожен вміє ними користуватися “. На завершення статті Чернишевський призводить розгорнуту алегорію, коли в ситуації довго триває і виснажливої судової тяжби слухання відкладається на день. “Що мені тепер робити, хай скаже кожен з вас: розумно чи буде мені поспішити до мого супротивника для укладення світової? Або розумно буде пролежати на своєму дивані єдиний залишається мені день? Або розумно буде накинутися з брутальною лайкою на благоприятствующего мені суддю, дружнє попереднє повідомлення якого давало мені можливість з честю і вигодою для себе покінчити мою розсудив? ” Стаття закінчується цитатою з Євангелія: “Намагайся примиритися з своїм супротивником, поки не дійшли ви з ним до суду, а інакше віддасть тебе супротивник судді, а суддя віддасть тебе виконавцю вироків, і будеш ти вкинуто в темницю і не вийдеш з неї, поки не розплатишся за все до останньої дрібниці “(Матв., глава V, вірш. 25 і 26).

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Російська людина на rendez-vous