Чому Катерина – “промінь світла в темному царстві”? (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”.)

П’єса “Гроза” стала переломним моментом у Творчості А. Н. Островського. У ній письменник проаналізував реальний стан того патріархального миру, що він з такою любов’ю й надією оспівував у попередніх п’єсах. Передові сучасники Н. А. Островського, і насамперед Н. А. Добролюбов, побачили в ній всю народну Росію на переломі, на порозі нової історичної епохи. Островський як художник є глибоким реалістом

Створюючи свої добутки, він керувався принципом, що “драматичні добутки є не що інше, як драматизированная життя”. Може бути,

тому герої його п’єс нам частенько когось нагадують: і Кабаниха, і Дикої, і Тихін, і Борис… Тільки от катерины зустрічаються не так часто! Добролюбов назвав Катерину “променем світла в темному царстві”.

“Темним царством” він уважав мир безглуздого самодурства й страждань “наших молодші братії”, “мир затаєної, що тихо зітхає вболівай”, мир, де “зовнішня покірність і тупе, зосереджене горе, що доходить до доконаного ідіотства й плачевнейшего знеособлення”, сполучаються з “рабською хитрістю, гнуснейшим обманом, бессовестнейшим віроломством”. Дія п’єси відбувається

в місті Калинове, на березі Волги. І це дуже важливо, що Катерина з’явилася не звідкись ззовні, а сформувалася в калиновских умовах. Саме в душі жінки зі звичайного російського міста народжується нове відношення до миру, нове почуття, ще неясне самій героїні

“Щось із мною недобре робиться, чудо якесь!.. Щось у мені таке незвичайне. Точно я знову жити починаю, або… уже й не знаю”. Це. почуття, що прокидається, особистості. В особі героїні воно природно приймає не форму цивільного протесту (це було б неправдоподібно, з огляду на поняття й спосіб життя купецької дружини), а форму любові. Любов і воля неподільно зливаються в неї свідомості

Прагнення до волі, що оселилося в її душі, Катерина сприймає як щось згубне, суперечне її власним, цілком патріархальним поданням про життя. Протест Катерины також іде врозріз із її ідеальним поданням про моральність, і в цьому її трагедія. Ми знайомимося з Катериной у той момент, коли в її серце вже зародилася любов до Бориса, але вона ще запекло намагається зберегти добрі відносини зі своїм чоловіком

Ми поки не знаємо Катерину, але вже співчуваємо їй, тому що діалог між її чоловіком і свекрухою змушує нас содрогаться від жаху. Тихін виглядає зовсім безхарактерним, хоча й не злим, що не сміє нічого сказати, а вуж тим більше зробити, всупереч матері. Кабаниха ж робить враження абсолютно темної, злої, деспотичної жінки

Ми відразу ж можемо уявити собі положення Катерины в цьому сімействі. Кабаниха лає сина за те, що дружина його не боїться. відповідає їй зовсім правильно, тільки якось непевно (так непевно, що ми не чекаємо від нього захисту для Катерины): “Так навіщо ж їй боятися? З мене й того досить, що вона мене любить”.

Ця репліка викликає просто вибух гніву в його матері: “Як навіщо боятися? Як навіщо боятися? Дати рехнулся, чи що? Тебе не стане боятися, мене й поготів: який же це порядок-те в будинку буде!” Тихін не суперечить, і тут він виглядає настільки жалюгідним і незначним, що ми розуміємо: він не так нешкідливий, як здається, тому що мовчазно підтримує мати в неї самодурстві

Катерина терпить, але це не те терпіння, що закінчується звичкою. Ні, у кожній її стриманій репліці відчувається така сила характеру, що ми розуміємо: Катерина ніколи не упокориться з образами й не звикне до свого положення – рано або пізно вона вирветься з нього. Вона ніколи не скаржиться, але свекруха почуває в ній щось незрозуміле й вороже. Видимо, тому вона всіма силами намагається нацькувати сина на дружину. І Тихін покірно карає Катерине, щоб вона без нього “у вікна очей не витріщала” і “на молодих хлопців не заглядалася”.

Він прекрасно знає, що його дружина не з тих, хто “у вікна ока витріщає”, бачить, що ображає її цими словами, але стану її до кінця зрозуміти не може. Він також не в силах осягти її несподіваного щиросердечного пориву, коли вона притискається до нього й пестить його. Він начебто мимо вух пропускає її слова-голосіння: “Ах, лихо моя, лихо!.. Куди мені, бідної, дітися! За кого мені вхопитися? Панотці мої, гину я!” Ні, за Тихона не вхопишся

У нього одна радість – зникнути з материнських очей і де-небудь не стороні зрадитися розгульного життя. Очевидно, що він надходить так щораз, коли є можливість, і при цьому совість його не мучить, на відміну від Катерины, що навіть думка про іншого чоловіка вважає тяжким гріхом. Ще нічого не було, а вона вже угрызается, просить чоловіка взяти з її яку-небудь страшну клятву: “…щоб не сміла я без тебе ні в якому разі не говорити ні з ким чужим, не бачитися, щоб і думати я не сміла ні про кого іншому, крім тебе”. Цікаво, що клятва ця нагадує наставляння самого Тихона про те, щоб вона “на молодих хлопців не заглядалася”, але ті слова образливі, тому що в них утримується ні на чому не заснована підозра, а тут Катерина почуває свою провину

Інша справа – Варвара, що радить Катерине приховувати свою любов до Бориса: “А по-моєму – роби що хочеш, тільки б шито так крите було”. Але вона не почуває характеру Катерины: ” Обманювати-Те я не вмію, сховати-те нічого не можу”. У п’єсі немає жодного людини, здатного зрозуміти, що діється в душі цієї жінки. Неможливо представити, щоб кому-небудь із них, як Катерине, спало на думку задуматися, “отчого люди не літають так, як птаха?

” Ніхто з них ніколи не захоче “розбігтися, підняти руки й полетіти”. Борис, якому пощастило бути улюбленим такою жінкою, теж безкрилий. Він міг би стати її рятівником, адже вона, довідавшись, що він їде в Сибір, просить забрати неї із собою. Але Борис матеріально залежить від свого дядька Дикого, мало чим відрізняється від Кабанихи. Дикої й Кабаниха зговорилися відправити його в Сибір і ніколи не дадуть йому взяти із собою Катерину.

Борис не коштує Катерины, що і полюбила-те його від безвихідності. Найбільше він боїться здатися своєму дядькові нешанобливим і втратитися спадщини. Може бути, його варто зрозуміти – адже він піклується про свою сестру, намагається для неї, – але наші симпатії цілком і повністю на стороні Катерины, тільки вона викликає наш жаль

Зустрінься їй інша людина, її доля зложилася б по-іншому, у цьому можна бути впевненим: Катерина використовувала б свій шанс. Добролюбов пише: “Але в тім-раз у раз, що середовище, підпорядковане силі Диких і Кабановых, робить звичайно Тихонов і Борисов, нездатних устати й прийняти свою людську природу, навіть при зіткненні з такими характерами, як Катерина”. Смерть стає для Катерины рятуванням. Чи був це протест? Можна розуміти й так, але, скоріше, це – розпачливе прагнення вирватися з “темного царства”, що давило й душили її самобутню особистість

Протест повинен був виникнути в читачів і глядачів п’єси, яким випливало, на думку Добролюбова, задатися питанням: “Але адже є ж який-небудь вихід із цього мороку?” Сам Добролюбов пропонує нам оглянутися навколо себе й звернути “свої вимоги до самого життя, так в’януло й одноманітно плететься навколо нас”. У п’єсі Островського цю спробу могла зробити тільки Катерина, і за це ми й називаємо її “променем світла в темному царстві”.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Чому Катерина – “промінь світла в темному царстві”? (по п’єсі А. Н. Островського “Гроза”.)