Знай і шануй державні символи України!
Матеріал уроку. Дмитро Павличко “Наш прапор”.
Мета. Збагачувати знання учнів про державні символи України; розвивати пізнавальні інтереси до вивчення минулого своєї країни; вдосконалювати вміння виразно читати вірші; виховувати патріотичні почуття та шанобливе ставлення до Державного прапора України.
Обладнання. Ілюстрації із зображенням символів України.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мовна розминка.
1. Гра “Відтвори вірш”.
Спробуйте відтворити вірш за таким взірцем. Перше слово переставляємо
Наприклад: “Україна моя мати – Моя мати Україна”. (Запис па дошці. Можна запропонувати викопати завдання кожному учневі на аркуші паперу.)
Україна моя мати
Сива наче пташка,
Пір’їна – я в її крилі
Щаслива й звихрена.
На волю пташка, вирвавшись
Грає променями,
Парасолю неба синю
Торкає крилечком.
На планеті сходить сонце
Черлене й золоте,
В леті не згуби ж ти мене,
Нене рідна моя.
– Як, на вашу думку, називається цей вірш? (Україна.) Хто його автор? (Дмитро Павличко.)
– А тепер послухайте, як звучить цей вірш в оригіналі.
Моя мати
Наче пташка сива.
Я – в її крилі пір’їна,
Звихрена й щаслива.
Пташка, вирвавшись на волю,
Променями грає,
Неба синю парасолю
Крилечком торкає.
Сходить сонце на планеті,
Золоте й черлене.
Не згуби ж ти мене в леті,
Рідна моя нене.
2. Гра “Шифрувальник”.
– Розшифруйте речення.
5 3 1 6 2 4
Нашого України Державний народу прапор святиня
Державний прапор України – святиня нашого народу.
– Поясніть значення слова “святиня”. (Святиня – це особливо дороге, глибоко шановане.)
– Чи є у вас речі особливо дорогі? Як ви до них ставитеся? Чому?
III. Повідомлення теми та мети уроку.
– Сьогодні ми поговоримо про прапор. Що вам відомо про прапор України?
Слово вчителя.
Прапор України має давню історію. За часів України-Русі на стягах зображували небесні світила, хрести, княжі знаки – тризуби. Тоді ж почали поширюватися й колірні поєднання.
Головні стяги козацької держави у XVII столітті були переважно червоно-малинові із зображенням архістратига Михаїла, а також герба гетьмана. Свої прапори мали полки, сотні, курені. Козаки мали корогви різних кольорів: жовті, сині, зелені та інші. Стяг був святинею, без нього військо не рушало в похід, не вступало в бій. Захопити стяг ворога означало отримати перемогу. Учені вважають, шо форми прапорів, зображення на них та їхній колір залишалися незмінними упродовж тривалого часу.
Наука про державні герби і символи називається геральдикою. Ті, хто вивчає традиції та історію творення державних і військових символів, висловлюють різні думки про їхнє походження: наприклад, вважається, що у гербах блакитна барва означає чесність, вірність, бездоганність, а також пов’язують її з небом і повітрям. Золото, на думку деяких геральдистів, уособлює могутність, силу, багатство, постійність, шляхетність, віру, справедливість, милосердя, окрім того – символізує сонце.
Але найдревнішою є не державна символіка, а символіка народної культури, яка має значно глибшу історію. І в цій символіці наш прапор пояснює дуже просто свої барви: золота (жовта) – це сонце, небесний вогонь, без якого не було б на землі життя. А блакитний (голубіні) колір – це колір води, без якої теж неможливе життя. І коли поєднуються між собою вода й вогонь, тоді народжується зелений колір життя трави, листя, дерев. Тому нам треба завжди пам’ятати, що наш прапор саме тому має велику оберегову силу, що на ньому цвітуть першокольори життя.
У період створення Української Народної Республіки 22 березня 1918 року Центральна Рада ухвалила Закон про Державний прапор, затвердивши золото-блакитний стяг її символом. ІЗ листопада 1918 року синьо-жовтий прапор став державним символом і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР).
За часів радянської влади в УРСР жовто-блакитна символіка українського прапора (як і знак тризуба) була заборонена, а будь-які її прояви та відображення переслідувалися владою. Та люди намагалися зберігати це поєднання барв у вишивці, в народному розписі. – воно нагадувало нам про наші найбільші обереги. Традиція державної символіки в поєднанні синьої та жовтої барв була відновлена лише в незалежній Україні.
24 серпня 1991 року відбулося проголошення Акта про незалежність України, і над будинком Верховної Ради замайорів синьо-жовтий прапор.
Гідність прапора захищається як в самій країні, так і за її межами. Зневага до прапора розглядається як посягання на честь нації та держави. Це – прапор миролюбства. Він нагадує наше літо, коли небо над Україною таке синє, як покрови Пречистої Діви, а наші лани такі золоті, як паски на маминому столі.
Ми пишаємось, коли синьо-жовтий стяг піднімається на честь перемоги наших спортсменів чи якихось урочистих подій, впізнаємо його серед прапорів інших держав, бо ці дві барви найбільш радісні для людського ока.
IV. Робота над віршем Д. Павличка “Наш прапор”.
– А зараз ви почуєте, як описує наш прапор Дмитро Павличко у своєму вірші.
1. Виразне читання вірша вчителем.
– З якими почуттями говорить поет про прапор?
2. Читання вірша учнями мовчки.
3. Аналіз змісту вірша.
– Як поет пояснює значення кольорів прапора?
– Що символізує жовтий колір? (Пшеничні та житні лани…)
– Що символізує синій колір? (Небеса, блакить…)
Цікаво знати.
> 3 2004 року встановлено “День Державного Прапора”, який щорічно відзначається 23 серпня.
> Державними символами України є Державний прапор України, Державний герб України і Державний гімн України (cm. 20 Конституції України).
> Державний прапор України – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів (cт. 20 Конституції України).
> Шанування державних символів України є обов’язком громадян України (cт. 65 Конституції України).
> Прапори усіх країн світу мають прямокутну форму.
> Найчастіше на прапорах зустрічаються такі кольори: синій, жовтий, білий, червоний, зелений.
> Є така наука – геральдика, вона вивчає державні символи.
V. Підсумок уроку.
– Розкажіть, що ви дізналися про історію Державного прапора.
– Що символізують його кольори?
– Кожен народ має свої символи і повинен їх оберігати й шанувати.
VI. Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам’ять.