Зіткнення “століття нинішнього” і “століття минулого” у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”
Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт домедии – конфлікт двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають появляться люди з новими поглядами, убеждениями, цілями. Такі люди не брешуть, не приспосабливаются, не залежать від общественного думки. Тому поява таких людей в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания робить їхнє зіткнення із проществом неминучий. Проблема взаиморозуміння “століття нинішнього” і “століття мінувшего” була актуальна для часу створення Грибоєдовим комедії “Горе
Розумних людей реакционери вважали вільнодумцями. Саме на цьому засноване внутрішній розвиток кінфликта Чацкого й навколишньої його фамусовской середовища, конфлікту між “століттям нинішнім” і “століттям минулої”. “Століття минулий” у комедії представлений рядом яскравих типів.
Це й Фамусов, і Скалозуб, і Репетилов, і Молчалин, і Ліза, і Софія. Одним словом, – їхня безліч. Насамперед виділяється фігура
Але це лише зовнішня сторона. Автор розкриває образ Фамусова всісторонне. Це переконаний кріпосник, лютий супротивник освіти. “Збрати всі книги б так спалити! ” – восклицает він.
Чацкий же, представник “століття нинішнього”, мріє “у науку вперить розум, що алчет пізнань”. Його обурюють порядки, прийняті у фамусовском обществе. Якщо Фамусов мріє повигоднее видати заміж свою дочку Софію, прямо говоря їй: “хто бідний, той тобі не пари”, то Чацкий жадає “піднесеної любові, перед якої мир цілий… – порох і суєта”. Прагнення Чацкого – це служити отечеству, “справі, а не особам”.
Він нехтує Молчалина, що привикли догоджати “всім людям без изъятья”: Хазяїнові, де доведется жити, Начальникові, з ким буду я служити, Слузі його, що чистить плаття, Швейцарові, двірникові, для избежанья зла, Собаці двірника, щоб ласкаво була! З гіркотою говорить про таких людях: “Молчалини блаженствують на світі!” Саме Молчалин краще всіх улаштовує своє життя. По-своєму він навіть талантлив.
Він заслужив розташування Фамусова, любов Софії, був нагороджений. Двома якостями свого характеру він дорожить найбільше: помірністю й точноностью. У взаєминах Чацкого й фамусовского суспільства розкриваються й висмеиваются подання “століття минувшишего” про кар’єр, службу, моральність і т. д. До себе на службу Фамусов бере тільки рідних і близьких. Він хоче переконати Чацкого служити, “на старших дивлячись”, “підставити стілець, поднесть хустка”.
На що Чацкий заперечує: “Служити б рад, прислуживаться нудно”. Чацкий дуже серьезале ставиться до служби. І якщо Фамусов відноситься до неї формально, бюрократично (“підписано, так із плечей геть”), те Чацкий говорить: “Коли в справах – я від веселощів ховаюся, коли дуріти – дурію, а змішувати два цих ремесла є тьма вмільців, я не з їхнього числа”. Про справи Фамусов турбується тільки з однієї сторони, боячись смертельно, “щоб безліч не накоплялася їх”. Представником “століття минулого” является й Скалозуб.
Саме такого зятя мріє мати Фамусов. Адже Скалозуб “і золотий мішок, і мітить у генерали”. Цей персонаж уклав у собі типові риси реакціонера аракчеєвського времені. “Хрипун, удавленник, фагот.
Созвездие маневрів і мазурки”, він такий же ворог освіти й науки, як і Фамусов. “Ученістю мене не обморочиш”, – говорит Скалозуб. Зовсім очевидно, що сама атмосфера фамусовского суспільства заставляет представників молодого покоління проявляти свої негативні якості. Так, Софія використовує свій гострий розум для відкровенной неправди, поширюючи слух про сумасшествии Чацкого.
Софія цілком соответствует моралі “батьків”. І хоча вона розумная дівчина, із сильним, незалежним характером, гарячим серцем, воспитание зробило її представницею прощепринятих у цьому колі поглядів. Вона не здатна зрозуміти Чацкого, оцінити по достоинству його гострий розум. Не розуміє вона й Молчалина, що “любить її по должности”. У тім, що Софія стала типовою панянкою фамусовского суспільства, вона не винувата.
Винувате суспільство, у котором вона народилася й жила, “вона загублена, у духоті, куди не проникав жоден промінь світла, жодна струмінь свіжого повітря” (Гончарів. “Мильон роздирань”). Дуже цікавий ще один персонаж домедии. Це Репетилов. Він зовсім безпринципна людина, “пустомеля”, але він єдиний уважав Чацкого “високім розумом” і, не вірячи в його сумасшествие, назвав зграю фамусовских гостей “химерами” і “дичиною”.
Таким чином, він хоч на одну сходинку виявився вище їх усіх. “Так! Протверезився я сповна! ” – восклицает Чацкий у фіналі.
Що ж це – поражение або прозріння? Так, фінал комедії далеко не веселий, але прав Гончарів, сказавший так: “Чацкий зломлений количеством старої сили, нанеся їй у свою очередь смертельний удар якістю сили свіжої”. І я повністю погоджуся з Гоничаровим, що вважають, що роль всіх Чацких – “страдательная”, але в той же час завжди “победительная”.
Герой протистоїть суспільству невігласів і кріпосників. Він викриває знатних негідників і підлабузників, шахраїв, плутов і донощиків. У своєму знаменитому монолозі “А судді хто…
” він різко критикує підлий і вульгарний фамусовский мир, у якому російський народ перетворився в предмет купівлі й продажу, де поміщики міняли людей-кріпаків, що рятували “і честь, і життя… не раз” на “борзі три собак”. Чацкий проголошує інші идечервоні: гуманність і чесність, розум і культуру. Він виступає проти всього відсталого й відсталого. Чацкий хоче бачити Росію освіченою, передовою країною.
Свої погляди він відстоює з усіма дійствующими особами комедії, уживаючи на це весь свій розум. І суспільство мстить Чацкому за правду, за спробу порушити привичний уклад життя. “Століття минулий”, тобто фамусовское суспільство, боїться таких людей, як Чацкий, тому що вони зазіхають на той лад, що є основою благополуччя цього суспільства. Минуле століття, яким так захоплюєся Фамусов, Чацкий називає століттям “покорности й страху”. Сильно фамусовское суспільство, тверді його принципи, але однодумці є й у головного героя.
Це двоюрідний брат Скалозуба (“Чин випливав йому – він службу раптом залишив… “), племінник князівни Тугоуховской. Сам Чацкий постійно говорит “ми”, “один з нас”, виступаючи, таким чином, не тільки від своєї особи. Так А. С. Грибоєдов хотів натякнути читателю, що час “століття минулого” проходить, а йому на зміну приходить “століття нинішній”, сильний, розумний, утворений. Комедія “Горе від розуму” мала величезний успіх.
Вона розійшлася в тисячах рукописних екземплярів ще до того, як була надрукована. Передові кола гаряче приветствовали поява цього произведения, а представники реакційного дворянства висловлювали своє збурювання. Так у реальному житті зштовхнулися “століття минулий” і “століття нинішній”.
Схожі твори:
- Зіткнення “століття нинішнього” і “століття минулого” Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура. Чацкого визначає конфлікт комедії – конфлікт двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннями, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чиношанування поява таких людей...
- ЧиБачить автор у Чацком “ідеального” героя? (по комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) Олександр Сергійович Грибоєдов – один з величайших розумів своєї епохи, видний політичний діяч, вшедший у російську літературу як автор одного произведения. Але свою п’єсу він назвав “Горе від розуму”, уже в саму назву виносячи гостру, “не комедійну” проблему XIX століття. Кожний автор дарует душу своєму героєві, проживаючи його шлях, роздирання,...
- Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “ Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей...
- Сюжет і композиція комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С У своїй комедії Грибоєдов відбив чудовий час у російської історії – епоху декабристів, епоху дворянських революціонерів, які, незважаючи на свою нечисленність, не побоялися виступити проти самодержавства й несправедливості кріпосного права. Суспільно-політична боротьба прогресивно настроєних молодих дворян проти дворян-охранителей старих порядків становить тему п’єси. Ідея добутку (хто ж переміг у цій...
- “Століття нинішній” і “століття минулий”. Суперечка поколінь у добутку А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. Служіння Скалозуба й судження Молчалина. 2. Вогненне фамусовское суспільство. 3. Один у поле воїн Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский У своїй комедії “Горе від розуму” А. С. Грибоєдов зіштовхує два покоління. Він показує нам, що вони дуже далекі друг від друга як по...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Основні мотиви комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Мотив – це елемент сюжету, що неодноразово повторюється в оповіданні. Розвиток, взаємодія “характерів, мелодій, мотивів” і становить сюжет художнього твору. Спробуємо розглянути основні мотиви в комедії Грибоєдова “Горе від розуму”. Як зауважує Б. Голлер, вступний мотив п’єси – це занепокоєння. Турбується Ліза, турбується Фамусов, почувши дзвоніння й заставши свого секретаря...
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- Герой і антигерой комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – видатний добуток росіянці літіратури XIX століття. На жаль, нам не звестно, коли точно почалася робота над комедією. Дослідники називають і 1816, і 1813, і 1821 роки. Документально відомо лише час, коли робота над добутком була закінчена: це 1824 рік Але точне датування...
- Жанрова своєрідність комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія – колір цивілізації, плід розвиненої громадськості. Щоб розуміти комічне, треба стояти на високому щаблі освіченості. В. Г. Бєлінський По жанрі “Горе від розуму” соціальна (ідеологічна) сатирична комедія Тема цього добутку – зображення соціально значимого зіткнення “століття нинішнього”, що бажає замінити старі громадські порядки, виправити вдачі суспільства, і “століття минулого”,...
- Мовні характеристики героїв комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Сучасники Грибоєдова захоплювалися мовою комедії “Горе від розуму”. Ще Пушкін писав, що половина віршів п’єси ввійде в прислів’я. Потім Н. К. Пиксанов відзначав своєрідний мовний колорит комедії Грибоєдова, “жвавість мови розмовного”, характеристичне мовлення героїв Кожний з персонажів “Горя від розуму” наділений особливим мовленням, характерної для його положення, способу життя, особливостей...
- Проблема розуму в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Проблема розуму й божевілля була актуальна за всіх часів. Розумні, передові люди свого часу часто залишалися незрозумілими сучасниками й оголошувалися божевільними. Так суспільство реагувало на ідеї, шедшие врозріз із загальноприйнятими, ідеї, які проповідували передові люди свого часу. Не випадково й Грибоєдов у своєму добутку торкається цієї проблеми. Його комедія “Горі...
- Риси реалізму й класицизму в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Головною художньою особливістю п’єси “Горе від розуму” є з’єднання в одному добутку рис класицизму й критичного реалізму. Від класицизму в “Горе від розуму” зберігається високий цивільний зміст. Ідея комедії може бути сформульована в такий спосіб: у російському суспільстві початку XІX століття борються дві суспільні сили – “вік нинішній” і “століття...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Наприкінці зими 1824 р. по Москві поширився слух, начебто з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище суспільство, зображене зло й карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник не...
- Другорядні персонажі в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – це свого роду “енциклопедія російського життя” першої половини XІX століття. Значно розширивши рамки оповідання за рахунок безлічі другорядних і внесценических персонажів, Грибоєдов обрисовує в ній чудові людські типи сучасної йому Москви. Як зауважує О. Міллер, майже всі другорядні особи комедії зводяться до...
- Роль суспільної думки в житті людей (На прикладі комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Роль Софії в появі слухів. 2. Розповсюджувачі суспільної думки. 3. Згубна природа суспільної думки. 4. Візитна картка людини. Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский Суспільна думка в житті людей грає величезну роль Адже подання про ту або іншу людину ми становить тому, що про...
- “Горе від розуму” А. С. Грибоєдова. Основні проблеми. Мова комедії 1. Творчий шлях письменника, 2. “Горе від розуму”: історія виникнення й основний зміст. 3. Яскрава, образна мова комедії. 4. Вневременность комедії На жаль! Молчалини блаженствують на світі! А. С. Грибоєдов А. З. Грибоєдов, дипломат, талановитий поет, композитор, увійшов в історію російської літератури як автор єдиної, блискучої комедії “Горе від розуму”....
- Москва в комедії О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – ОЛЕКСАНДР ГРИБОЄДОВ Наприкінці зими 1824 р. в Москві поширилася чутка, ніби з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище товариство, зображене зло і карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник невипадково обирає місцем дії своєї п’єси московські вітальні. Колискою автора була аристократична Москва. Москва, що була освіченою,...