Життя й творчість Н. С. Лєскова
1. Коротка біографічна довідка. 2. Антинігілістичні романи Лєскова. 3. Розквіт творчості письменника. Жанр розповіді. 4. Лісочків і християнство. Н. С. Лєсков народився в 1831 році в маєтку свого батька Горохове, розташованому в Орловській губернії.
Дід майбутнього письменника був священиком; батько також учився в семінарії, однак згодом обрав суддівську кар’єру. Лісочків завжди пам’ятав про свої коріння; знання побуту й вдач духівництва знайшло відбиття у творчості письменника Раніше дитинство Лєскова пройшло в маєтку батька: тут майбутній
Кілька років юний Лєсков провчився в гімназії, після чого надійшов переписувачем в Орловську палату карного суду. Після смерті батька Лєсков переселився в Київ, де жив його дядько, що був професором університету. Парубок надійшов на службу в Київську казенну палату. Потрібно відзначити, що різнобічні пізнання Лєскова були результатом посиленої самоосвіти У Києві майбутній письменник познайомився з викладачами університету й іконописцями Києво-Печерської Лаври.
Він багато читав,
Його публіцистичні добутки незабаром звернули на себе увага читачів У своїх статтях і художніх творах Лєсков виступав як супротивник революційних перетворень. Негативне відношення до революціонерів знайшло відбиття в романах “Нікуди” і “На ножах”, спрямованих проти модного в той час ідейного плини “нігілістів”, як називали себе прихильники революційних перетворень. Ці романи були негативно сприйняті багатьма сучасниками письменника; деякі навіть висловлювали припущення, що роман “Нікуди” написаний Лєсковим за замовленням III Відділення.
Однак дарування письменника по-справжньому виявилося в таких добутках, як оповідання “Леді Макбет Мценского повіту” і “Войовниця”, хроніки “Старі роки в селі Плодомасове”, “Зубожілий рід” і “Соборяне”. Варто сказати кілька слів про хроніка “Соборяне”. У цьому добутку письменник проводить ідею про те, що духівництво є не тільки хоронителем традиційних цінностей, але й здатно врятувати Росію від надривних її протиріч Узагальнений образ Росії встає зі сторінок оповідання “Відбитий Ангел” і повести “Зачарований мандрівник”, які практично відразу завоювали успіх у читачів. Цікаво відзначити, що ці твори Лєсков написав у вигляді розповідей, у яких практично відсутня авторська оцінка описуваних подій.
У формі розповіді написані найбільш відомі твори Лєскова, які літературознавці розглядають як зразки стилю письменника, “Лівша” і “Тупейний художник”. Великий інтерес Лєсков проявляв до релігійного життя суспільства, до духовних шукань сенсу життя й щирої віри. Поступово Лєсков прийшов до розуміння християнства як надконфесіональної релігії, у зв’язку із чим у добутках письменника можна спостерігати критичне відношення до православ’я й зближення з поглядами Л. Н. Толстого. Цікаво простежити, як еволюціонували погляди письменника на православ’я. Якщо в оповіданні “На краю світла” Лєсков розглядає православ’я як основу народного життя, то в нарисах “Дріб’язку архієрейського життя” і “Синодальні персони”, а також у повісті “Полунощники” Волосінню критикує принципи офіційної церковності Гуманістичні погляди письменника знайшли відбиття в циклі “легенд” з життя перших християн.
Ці “легенди” є художньо обробленими й творчо переосмисленими сказаннями, які Лєсков запозичив з “Прологу” – давньоруського збірника житій і сказань. “Повість про богоугодний дровоколе”, “Блазень Памфалон”, ” Зенон-Златокузнец” виступають як свого роду художня проповідь “добре прочитаного Євангелія”, далекого “церковної побожності, вузькій національності й державності”. Лісочків завжди з інтересом ставився до творчого експерименту.
Тому що письменник створював свої добутки в різних жанрах – новели-анекдоту, казки, легенди, мемуарної повісті й так далі – це припускало й істотне розходження в художньому стилі. Потрібно відзначити, що Лєсков досяг більших успіхів у мовній стилізації У циклі оповідань “Замітки невідомого” письменник вдало імітував мову XVIII століття, в “Заячому ремізі” він використовував езопівську манеру оповідання, легенда “Прекрасна Аза” написана барвистою мовою, а оповідання “Під Різдво скривдили” створені у вишукано-простій манері. Л. Н. Толстой називав Лєскова “письменником майбутнього”. Дійсно, масштаб і своєрідність дарування цього письменника були оцінені по достоїнству тільки в XX столітті. М. Горький написав ряд статей, присвячених долі й творчості Н. С. Лєскова, Б. М. ейхенбаум у своїх роботах аналізував особливості сказовой манери Лєскова, Б. М. Кустодиев створив серію ілюстрацій до добутків письменника.
Д. Д. Шостакович написав оперу “Катерина Ізмайлова” по оповіданню Лєскова “Леді Макбет Мценского повіту”; багато творів Лєскова були поставлені на театральній сцені, а також екранізовані
Схожі твори:
- Зображення російського національного характеру в добутках Н. С. Лєскова “Грішники й праведники в зображенні Лєскова.” ЗОБРАЖЕННЯ РОСІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ В ДОБУТКАХ Н. С. ЛЄСКОВА Якщо всі російські класики минулого століття вже при житті або незабаром після смерті були усвідомлені громадською-суспільною-літературно-суспільною думкою в цій якості, те Лєсков був “прилічений” до класиків лише в другій половині нашого сторіччя, хоча особлива майстерність мови Лєскова було безперечно, про нього...
- H. С. Лєсков. Життя й творчість 1. Джерела народностей творчості Лєскова. 2. Дебют у літературі. 3. Історія в добутках письменника. Я не вивчав народ… Я виріс у народі на гостомельском вигоні з казанком у руці, я спав з ним на росистій траві нічного під теплим овчинним кожухом так на замашной панинской товкотнечі. Я з народом була...
- Погляди М. С. Лєскова на російський характер Проблема Російського національного характеру стала однією з головних для літератури 60-80-х років XІX століття, тісно пов’язаної з діяльністю різночинських революціонерів, а пізніше народників. Приділяв їй увагу і письменник М. С. Лєсков. Тлумачення сутності характеру російської людини ми знаходимо у багатьох його творах. Лєсков вносив у рішення проблеми несподівані для багатьох...
- Біографія Лєскова Миколи Семеновича Народився в селі Горохове Орловської губернії в сім’ї чиновника. Предки його походили з духовного стану. Дитячі роки пройшли в маєток родичів, потім у місті Орлей на хуторі, де батько послевихода у відставку займався сільським господарством. Учився в Орловській гімназії, закінчити яку не вдався: шістнадцятирічний юнак втратив батька, а майно сім’ї...
- Зображення російського національного характеру у творчості Н. С. Лєскова 1. Н. С. Лєсков – невизнаний геній свого часу. 2. Розкриття національного характеру в російській літературі. 3. “Леді Макбет Мценского повіту” Лєскова й “Гроза” Островського 4. Значення образа Катерини Ізмайловій для розуміння національного характеру. Про м’якосерда Русь! Як ти прекрасна! Н. З. Лєсков Практично всі російські письменники позаминулого, XIX століття...
- “Загадкова російська душу” у повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” “ЗАГАДКОВА РОСІЙСЬКА ДУШУ” У ПОВІСТІ Н. С. ЛЄСКОВА “ЗАЧАРОВАНИЙ МАНДРІВНИК” Миколи Семеновича Лєскова завжди цікавили характери сильних, незвичайних натур, парадоксальних у своїх проявах. Такий герой повести “Зачарований мандрівник”. Піввіку прожитого власного життя Іван Северьяныч Флягин оповідає попутникам із простотою й правдивістю, що граничать зі сповіддю. Перед слухачами й читачами розкривається...
- Росіянин характер у повісті Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” Повість Лєскова “Зачарований країнникнув” була створена в 1873 році. Первоначально вона називалася “Чорноземний Телемак”. В образі блукача Івана Флягина узагальнені чудові риси людей енергійних, талановитих від природи, водушевлених безмежною любов’ю до людей. Герой повести – людина з народу, не зломлений важкою долею, хоч “він все життя гинув і ніяк не...
- Життя людини в повісті Лєскова “Леді Макбет Мценского повіту” Варто відзначити, що для російської літератури взагалі не характерні чіткі, концентричні сюжети, доцентровість і напруженість дії (згадаємо “п’єси життя” Островського, “підводний плин” у Чехова). Лісочків особливо тяжів до хронікального, екстенсивного принципу сюжетосложения. Багато хто його добутки написані в жанрі хроніки, і слова оповідача в “Дитячих роках (Зі спогадів Меркула Праотцева)”...
- Герой повісті-нарису Лєскова “Зачарований мандрівник” Флягин – герой повісті-нарису Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” (1873). Ф. перебуває в ряді лесковских героїв-мандрівників, диваків, богатирів-праведників, таких, як Ахілла Десницин (“Соборяне”), Розанов (“Нікуди”) і ін. Образ Флягина є одним із центральних у величезній галереї “російських характерів” Лєскова й персоніфікує собою “живого” російського богатиря. Сам сюжет “Зачарованого мандрівника” –...
- Справжній тип російського народного характеру в “Лівші” Н. С. Лєскова 1. Кращі риси російського народу в Лівші. 2. Самобутність і талановитість героя. 3. Патріотизм Лівші. 4. Трагічність образа. Лісочків – самобитнейший письменник росіянин, далекий усяких впливів з боку. Читаючи його книги, краще почуваєш Русь… М. Горький В основу своєї відомої розповіді “Лівша” Н. З. Лєсков поклав народний жарт про те,...
- Героїня повести Лєскова “Леді Макбет Мценского повіту” Ніяких відомостей про можливі реальні прототипи Катерини Ізмайловій не збереглося. Швидше за все Лєсков, якийсь час работавший у судовій карній палаті, створив цей образ, скориставшись матеріалами кримінальних справ. Віддаючи до друку свій “нарис”, Лєсков представив його як “1-й № серії нарисів винятково одних типових жіночих характерів нашої (окской і частию...
- Головний герой оповідання в оповіданні Н. С. Лєскова “Лівша Головний герой оповідання – людин неосвічений, не позбавлений властивих росіянином недоліків, у тому числі дружби з “зеленим змієм”. Однак основна властивість Лівші – незвичайна, чудесна майстерність. Він утер ніс “аглицким майстрам”, підкував блоху такими дрібними цвяхами, що й у найдужчий “мелкоскоп” не побачиш. Образом Лівші Лєсков доводив, що невірно думку,...
- Зміст мандрівок Івана Флягина (По нарисі Лєскова “Зачарований мандрівник”) Головної у творчості Н. С. Лєскова є тема особистості, що звільняється від станових уз. Ця тема історично пов’язана з тими соціальними процесами, які відбувалися в Росії після скасування кріпосного права. Особливо важлива для розуміння змісту й руху цієї Теми повість “Зачарований мандрівник”, що ввійшов у цикл повістей про праведників землі...
- Грішники і праведники у зображенні М. С. Лєскова Твір по нарису “Леді Макбет Мценського повіту”. Що означає для сучасного російського читача словосполучення “Леді Макбет Мценського повіту”? Якась претензія на світову значимість. Любов і кров. Шекспірівські страсті російської глибинки: гори трупів і фонтани крові. Можна знайти у цьому нарисі тонку іронію, пародійний мотив переглядає в його словесній тканині. У...
- Любов і біль казці Н. С. Лєскова “Лівша” В “Лівші” дивна літературна доля. З’явившись у пресі, ця річ відразу придбала популярність, а от критика зустріла її неоднозначно. Лєскова обвинувачували у відсутності патріотизму, у глузуванні над російським народом, але в одному критики були згодні: автор наслухався оповідань тульських мастерових і “сфабрикував” з них свого “Лівшу”. Тим часом “Лівша” придуманий...
- Катерина Н. С. Лєскова в оповіданні “Леді Макбет Мценского повіту” і Катерина А. Н. Островського в п’єсі “Гроза” 1. Катерина Ізмайлова й Катерина Кабанова – купецькі дружини. 2. Образ Катерини Ізмайловій. 3. Образ Катерини Кабановой. 4. Подібність і відмінності героїнь. А. Н. Островський у своїх добутках зображував життя російського купецтва Завдяки цим добуткам ми замислюємося про те, наскільки трагичной могла бути життя жінки в атмосфері патріархального купецького середовища....
- Як я розумію слова К. С. Лєскова: “Я не можу брати фактиком, а беру дещо психиею, аналізом характеру”? (На прикладі оповідання “Павлин”) 1. Сполучення реалістичного й вигаданого. 2. Автобіографічність подій. 3. Зміна характеру Павлина через любов. 4. Повне розкриття образа головного героя. 5. Документализм і психологізм в оповіданні. Для Н. З. Лєскова немаловажним моментом було показати в добутку не факти, не реальну й грубу історію, а щось, що дійсно робило б враження...
- Чому я вибрала Достоєвського й Лєскова Напевно, через їх складну й трагічну долю. Вони стояли особняком у російській літературі, залишаючись не цілком зрозумілими й оціненими. За ними довго зберігалася слава реакційних письменників. Замолоду Достоєвський за вільнодумство посилається на каторгу. Потім він відрікається від політичної боротьби. Він вступає в полеміку з усіма сучасними демократичними теоріями, прирікаючи себе...
- Образ Івана Флягіна у повісті М. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” Повість Лєскова “Зачарований мандрівник” була написана у другій половині XІX століття. У центрі цього добутку – життя звичайного російського мужика Івана Север’яновича Флягіна. Цей образ увібрав в себе усі риси народного характеру російської людини. Лєсков відзначає зовнішню подібність Івана Север’яновича з легендарним героєм билин Іллею Муромцем. “Це була людина величезного...
- М. Горький. Життя й творчість 1. Короткі біографічні відомості про письменника. 2. Початок творчого шляху. 3. Перші добутки. 4. Революційної події 5. Вплив Першої світової війни на творчість письменника. 6. Останній незакінчений роман М. Горького. Бережіть себе насамперед – для себе, тоді й людям багато залишиться Л. Н. Толстой Нова епоха історії літератури пов’язана з...