Як сполучаються в характері Іллі Ілліча Обломова “моральне, рабство” і “голубина ніжність”? (По романі И. А. Гончарова “Обломів”)
1. Обломів – один із самих поетичних образів. 2. Особливості ідейного зображення характеру героя. 3. Образ Обломова як відображення російського національного характеру. 4. Відношення до героя.
Роман “Обломів” И. А. Гончарова, що входить у трилогію так званих три “ПРО” – “Звичайна історія”, “Обломів” і “Обрив”, на мій погляд, самий яскравий добуток письменника. Більше того, образ Іллі Ілліча Обломова – один із самих поетичних, зворушливих і трагичних у російській літературі, незважаючи на гумористичність у
Йому дуже точно вдалося передати обстановку Обломовки і її мешканців. Адже коли з’явився роман, критики демократичного напрямку підкреслювали пристосовницький характер способу життя Обломова. Безсумнівно, ця думка закладена автором, але зміст роману “Обломів” і образа головного героя набагато глибше. И. А. Гончарів не тільки прагнув у чистому виді показати одну з негативних рис натури російської людини Він хотів показати й те позитивний початок,
А саме: ліричність і величавість красу російської природи, що благотворно впливає на людину, дає йому щиросердечну красу, статечність, доброту, світлий погляд на мир. У романі дуже докладно повествуется про те, як ріс Илюша будинку в Обломовке, у який ніжної, доброї, але зовсім тепличній і ізольованій обстановці. Можна було б сказати, що це і є “моральне болото”, але при цьому воно надзвичайно опоетизоване, у цих описах – туга за казковим існуванням, по тім спокійному розміряному сільському укладі, де люди надані самими собі, вони не додержуються принципу “і жити квапиться, і почувати поспішає”, тому й зберігають цілісність натури, духовна й щиросердечна рівновага. Зворотний бік цього – замкнутість, апатія, лінь і, як наслідок, деградація особистості. Причому, атмосфера Обломовки діє не тільки на Іллю Ілліча, якого виховують, як барчука, але й на його слугу Захара, що, втім, поводиться часто не як слуга, а як хазяїн і безупинно сперечається Собломовим.
Головне в Обломовке не виховання працьовитості, самостійності. Тут живуть інші цінності – хазяї з обіду дня, що йде, визначають, що готовити на обід і вечерю завтра, удосталь сплять, коли захочеться. У декількох реченнях Гончарів описує цю картину: “Це був якийсь всепоглинаючий, нічим не победимий сон, щира подоба смерті. Все мертво, тільки із всіх кутів несеться різноманітне храпенье на всі тони й лади”.
Таке відношення до життя залишається в Обломова й надалі – ледарство, спокій і мрія. Його життєвий ідеал виражається в простій формулі: “спить безтурботно людина”. Переважний настрій у його думках: “от добре б було, якщо…”. Неможливість з’єднати два протилежні початки – ділову хватку, раціональність мислення – з тонкою щиросердечною організацією.
У цьому Гончарів як художник і мислитель бачить драму героя. У романі звучить туга за незнайденим ідеалом і німе питання, чому морально чисті, щирі люди з доброю відкритою душею й серцем животіють і не можуть знайти своє місце в житті. Обломів добрий, совісний, щиросердий, щирий. Він володіє, на думку письменника, самим коштовним, що є в людини, що “дорожче всякого розуму”, чистим, вірним, що вміє почувати й любити серцем. Як світлий автор говорить про нього: “Душу такоткрито і ясно світилася в очах, посмішці, русі голови, рук його”.
Але при цьому лежання на дивані замінило йому всі прагнення до вдосконалювання, руху вперед. Його об’їдають, розоряють кріпаки, а він все терпить безмовно. У чому сенс життя Обломова? Гончарів так відповідає в романі на це питання: герой “тихо й поступово укладався в проста й широка труна іншого свого існування, зроблена власними руками, як старці пустельні, які, отворотясь від життя, копають собі могилу”. У Н. В. Гоголя в “Мертвих душах” є така фраза – “…
Немає життя російській людині, всі німці заважають, так російські поміщики шкіру б’ють”. Іншу крайність у романі персоніфікує собою приятель Обломова – Штольц. І не випадково, автор робить його по крові частково німцем.
Як сам визнавався Гончарів, саме в Штольце він прагнув з’єднати російську мрійність і цілісність із німецькою працьовитістю, ощадливістю, порядком пунктуальністю. Але, незважаючи на всю його енергію й діловитість, не вийшло зі Штольца позитивного героя. У Штольце розум переважає над серцем. Він людина справи, але ціль його діяльності – прагнення до особистого комфорту й благополуччя.
Для героїв російської літератури це занадто дрібні прагнення. На більше, велике, з його щиросердечним потенціалом був би здатний Ілля Ілліч як істинно російський характер, але він уже не може впоратися із собою. При цьому Обломів все розуміє, страждає, мучається тому, що в ньому “закрите, як у могилі, світлий і добрий початок”. Хтось із великих сказав: “любов і голод правлять миром”.
Так і Ілля Ілліч одержує шанс почати нове життя з Ольгою Іллінською, що захоплюється його щирістю й чистотою, бачить у ньому всі позитивні сторони, які їй імпонують. Але навіть любов – одне з найдужчих почуттів – виводить його з пасивного стану лише на час. Н. А. Добролюбов, називаючи Обломова “корінним народним нашим типом”, відзначав: “Ясно, що Обломів не тупа, апатична натура. Але мерзенна звичка одержувати задоволення не від власних зусиль, а від інших, – розвила в ньому апатичну нерухомість і повалила його в жалюгідний стан морального рабства. Рабство це так переплітається з барством Обломова, так вони взаємно проникають друг у друга й одне іншим обумовлюють, що, здається, немає ні найменшої можливості провести між ними якусь границю…
Він раб свого кріпака Захара, і важко вирішити, хто з них більше підкоряється влади іншого…”. Як письменник-демократ Добролюбов наголошує на осуді “морального рабства” героя. На мій погляд, автор і засуджує героя, і співчуває йому.
Тому у своєму романі Гончарову вдається дивним образом з’єднати гумор, лірику й смуток. Підбиваючи підсумок перерахованим вище міркуванням і відповідаючи на запитання, як сполучаються в характері Іллі Ілліча Обломова “моральне рабство” і “голубина ніжність”, потрібно відзначити, що й те, і інше не заважають один одному уживаться в характері Іллі Ілліча. Навпроти, людина добрий, щиросердечний, з ніжною душею більше схильний до рефлексії, міркуванням, а виходить, менш діловитий. Навпроти, людина, що “робить справу”, часто різань, поверхневий, байдужий і менш думає про моральну сторону своєї натури. Як відзначали багато російських філософів і письменники, саме так у такій відсутності гармонії відбивається російський національний характер, що одержав своє втілення в образі Обломова.
Не випадково слова Н. А. Добролюбова, винесені в епіграф до твору: “ми ще як і раніше Обломови. Обломовщина ніколи не залишала нас”. Вони свідчать про те, що И. А. Гончарову вдалося дуже точно помітити й описати цю рису нашого національного характеру, у тім або іншому ступені властивому кожному росіянинові людині
Схожі твори:
- Голубина ніжність” Іллі Ілліча Обломова (По романі И. А. Гончарова “Обломів”) 1. Творчий шлях И. А. Гончарова. 2. “Обломів” очами критиків. 3. Лінія Обломів – Ольга Ильинская. 4. Філософський зміст роману. И. А. Гончарів, відомий критик і прозаїк, увійшов в історію російської літератури як блискучий побутописець і реаліст, що тяжіє до зображення психологічних і моральних колізій У його творчості знаходили своє...
- Роль Ольги Іллінською в долі Іллі Обломова (По романі А. А. Гончарова “Обломів) 1. Образ Ольги Іллінською. 2. Спроби змінити Обломова. 3. Розчарування Ольги 4. Протиставлення Пшенициной і Іллінською. Доля головного героя роману А. А. Гончарова Іллі Ілліча Обломова може з повним правом бути названа нетипової У житті Обломова не було яскравих, вражаючих подій. Щодня був схожий на попередній. Ілля Ілліч відмовлявся від...
- Обломів характеристика образа Обломова Іллі Ілліча ОБЛОМІВ (Роман. 1859) Обломів Ілля Ілліч – головний герой роману, парубок “років тридцяти двох – трьох від роду, середнього росту, приємної зовнішності, з темно-сірими очами, але з відсутністю всякої певної ідеї, усякої зосередженості в рисах особи… м’якість була пануючим і основним вираженням, не особи тільки, а всієї душі; а душу...
- Ольга Іллінська й Гафія Пшеницина в житті Обломова (По романі И. А. Гончарова “Обломів”) 1. Образ Ольги і її взаємини з героєм. 2. Коло інтересів Гафії Матвіївни. 3. Роль Ольги Іллінською в романі. 4. Вибір Обломова. Так, я знаю, я Вам не пари, Я прийшов з іншої країни… Н. З. Гумилев Малорухомий спосіб життя Обломова, головного героя однойменного роману И. А. Гончарова, начебто не...
- Роль Штольца у романі Гончарова “Обломів” У дитинстві Обломів подружився з Андрюшей Штольцем, сином керуючого сусіднім маєтком. При маєтку був пансіон для дітей місцевих поміщиків. У ньому вчився Обломів. Андрюша полюбив спокійного, нешкідливого Илюшу й тайкома від батька робив за нього половину уроків. Виховувався Андрій у зовсім інших умовах, чим Обломів. Його батько прищепив хлопчикові любов...
- Чому Ользі Іллінською не вдалося змінити 06-ломова? (по романі И. А. Гончарова “Обломів”.) “Обломів” з’явився тоді, коли кріпосницький лад усе більше виявляв свою неспроможність, і роман відразу привернув увагу читачів. Гончарів работал над цим добутком багато років, доторкнувся пером художника до самих таємних струн “русявийской душі”. Письменник створив героя, що втілює основние національні риси, хоча й у вигляді не самому приглядном, але зухвала...
- Обломів і “обломовщина” у романі И. А. Гончарова “Обломів” Роман Гончарова “Обломів” вийшов у світло в 1859 році, коли Росія стояла на порозі змін в економічному й політичному житті, викликаних необхідністю скасування кріпосного права. Роман відразу став предметом загальної уваги як для читачів, так і для критиків. Виділяється оцінка роману Добролюбовым. У статті “Що таке обломовщина?” критик назвав роман...
- Обломів і Захар у романі И. А. Гончарова “Обломів” У романі “Обломів” И. А. Гончарів представив на суд читачів зовсім нові літературні образи, нову концепцію роману. Як відомо, у житті все взаємозалежно, це ставиться й до двох образів роману: Захарові й Обломову. Захар пов’язаний з Обломовым нерозривними узами, його життя немислиме без доброго пана. Цей образ досить значимо в...
- Два лики любові в романі И. А. Гончарова “Обломів” Роман И. А. Гончарова “Обломів” – класика російської літератури. У цьому романі перед нами з’являється два лики любові. Перший – любов Обломова й Ольги, другий – любов Штольца й Ольги. Як же вони різні! Перше почуття – не встигши розцвісти – відразу зав’януло, друге – розцвітає довго, але, розпустившись і...
- Який соціальний зміст протиставлення образів Обломова й Штольца у романі Обломів? Тема роману “Обломів” – зображення російської дійсності напередодні реформи 1861 року. Ідея роману не новий: головний герой Обломів – “зайва людина”, ледачий, марний, а тому й нещасний. Добролюбов у статті “Що таке обломовщина?” ставить його в один ряд з Онєгіним, Тентетниковим (герой другого тому “Мертвих душ”), Печориним, Бельтовим (герой роману...
- “Обломовщина” – явище вроджене або придбане? (По романі И. А. Гончарова “Обломів”) 1. Сюжетна канва роману “Обломів”. 2. Штольц – антипод Обломова. 3. Значення роману Й. Л. Гончарова в наш час. Роман И. А. Гончарова “Обломів” був закінчений в 1857 році, у те час, коли на зміну кріпосницькій епосі стали приходити нові суспільні відносини. У Росії стало зароджуватися “третій стан”, клас буржуазії....
- Образ головного героя в романі И. А. Гончарова “Обломів” 1. Спосіб життя Іллі Ілліча, 2. Штольц як антипод Обломова. 3. Що таке обломовщина? Слово це – обломовщина; воно служить ключем до розгадки багатьох явищ російського життя… Н. А. Добролюбов Герой роману И. А. Гончарова “Обломів” – тридцатидвухлетний поміщик Ілля Ілліч Обломів, “середнього росту, приємної зовнішності, з темно-сірими очами, але...
- “Без Ольги Іллінською й без її драми з Обломовым не довідатися б нам Іллі Ілліча так, як ми його тепер знаємо…” (А. В. Дружинін) “Розбирати жіночі образи, створені И. А. Гончаровым, значить пред’являти претензію бути великим знавцем віденського серця”, – помітив один з найбільш проникливих російських критиків – Н. А. Добролюбов. Дійсно, образ Ольги Іллінською можна назвати безсумнівною удачею Гончарова-Психолога. У ньому втілилися не тільки кращі риси російської жінки, але й все краще, що...
- Проблематика роману І. А. Гончарова “Обломів” Гончарів назвав роман “Обломів” “романом-монографією”. Він мав на увазі свій задум написати історію життя однієї людини, представити глибоке психологічне дослідження однієї біографії: “У мене був один артистичний ідеал: це – зображення чесної й доброї симпатичної натури, найвищою мірою ідеаліста, все життя що бореться, шукаючої правди, що зустрічає неправду на кожному...
- Образ Ольги Іллінською – прагнення до вищого ідеалу російської жінки в любові (по романі И. А. Гончарова “Обломів”) Я вас люблю (до чого лукавити?), Але я іншому віддана И буду століття йому вірна… А. Пушкін Безсумнівно, що для рішення того художнього завдання, що поставив перед собою Гончарів у романі “Обломів”, потрібна була не просто гарна й розумна жінка, а жінка, образ якої був би максимально наближений до ідеалу....
- Любов у романі І. А. Гончарова “Обломів” У романі “Обломів” життя увесь час начебто випробовує головного героя, спокушає його різними “спокусами” – світськими забавами, успішною кар’єрою, променем письменницької слави. Але головне випробування Обломова – це любов. Обломів мрійливий і поетичний, він мріє про любов. Однак Ілля Ілліч жадає випробувати лише теплоту любові, не випробовуючи її тривог. Ідеальна...
- Образ Штольца у романі І. А. Гончарова “Обломів” Образ Штольца був задуманий Гончаровим як антипод образу Обломова. В образі цього героя письменник хотів представити цільної, активної, діяльної людини, втілити новий російський тип. Однак задум Гончарова не цілком удався й, насамперед, тому, що даний тип не був представлений у самого російського життя. “Штольцев, людей із цільним, діяльним характером, при...
- Художні особливості роману Обломів Гончарова І. А “Обломів” (1859) – роман критичного реалізму, тобто зображує типовий характер у типових обставинах при вірності деталей (дане формулювання критичного реалізму дає Ф. енгельс у листі М. Гаркнесс у квітні 1888). Ці принципи критичного реалізму кожний талановитий письменник виражає по-своєму, створюючи оригінальний літературний твір, не схоже ні на яке інше. В...
- Короткий переказ роману Гончарова “Обломів” Дві обставини творчої історії роману “Обломів” потрібно мати на увазі, щоб правильно зрозуміти, про що цей добуток. Першим опублікованим фрагментом роману в 1849 році став “Сон Обломова” – “увертюра всього роману”, проте, в остаточному тексті занявшая місце 9-й глави першої частини. “Сон” є осередком авторської думки вромане. Друга обставина –...
- Сюжетно-композиційна своєрідність роману І. А. Гончарова “Обломів” Критики неодноразово відзначали нединамічність, сповільненість сюжетної дії у романі Гончарова “Обломів”, зовнішню бессобитийность добутку. Добролюбов уважав роман “розтягнутим”. “У першій частині Обломів лежить на дивані; у другий їздить до Ильинским і закохується в Ольгу, а вона в нього; у третій вона бачить, що помилилася в Обломове, і вони розходяться; у...