Як і в чому різні добутки російської класики перегукуються з гоголівським “Ревізором”? (На прикладі “Ревізора” Н. В. Гоголя й “Горя від розуму” А. С. Грибоєдова)
1. Поява чиновництва в Росії. 2. Чиновники в комедії “Горе від розуму”. 3. Адміністративний апарат в “Ревізорі”. 4. Подібність добутків. Своя сорочка ближче до тіла.
Народна приказка Чиновництво як клас з’явилося в Росії при Петрові I, після введення їм Табеля про ранги. Прогресивний в епоху Петра документ безнадійно застарів до XIX століття. Однак так зване освічене суспільство як і раніше продовжувало ділити себе на всі ті ж 14 класів. Комедія “Горе від розуму” була створена А. З. Грибоєдовим в 1824 році.
Добуток досить точно,
Тільки поводження “на старших дивлячись”, навіть якщо подібна програма застаріла, може викликати
Він чемний, веселий і привітний Заповітна мрія Фамусова – вигідно прибудувати свою дочку Софію заміж: Ах, матінка, не довершуй удару! Хто бідний, той тобі не пари От, наприклад, у нас вуж здавна ведеться, Що по батьку й синові честь: Будь плохенький, так якщо набереться Душ тисячки дві родових, – той і наречений”. У відносинах Чацкого й суспільства автором розкриваються й висміюються погляди “століття минулого” на основні складові життя теперішнього дворянина: на службу й кар’єру, на владу й гроші, на закон і мораль. На свою службу Фамусов, найчастіше у втрату собі, бере винятково своїх родичів, друзів, знайомих. Його приваблюють низькопоклонництво й відверті, грубі лестощі Він і Чацкого хоче навчити жити подібним чином, “на старших дивлячись”.
Справи страшать його тільки в тім плані, щоб “безліч не накоплялася їх”. Слуги у Фамусова за людей не вважаються – пан може побити їх, вилаяти, заслати на каторгу. В особі Фамусова – збірний портрет усього дворянства Це люди, що розглядають службу як джерело особистих вигід і благ. Вони служать не справі, а людям.
Для подібного роду людей страшно й свято думка світла, хвилює тільки те, “що стане говорити княгиня Марья Алексевна”. Іншим яскравим представником цієї епохи є Скалозуб – ідеальний для Фамусова зять. Адже він “і золотий мішок, і мітить у генерали”, і саме та людина, у якому відбиті грубейшие риси кар’єристів-солдафонів того часу Ханжа й мздоимец – такий глава чиновництва якогось повітового міста Сквозник-Дмухановский, герой комедії Н. В. Гоголя “Ревізор”. Сам він зізнається, що “шахраїв над шахраями обманював, піддягав на уду пройдисвітів і шахраїв таких, що все світло готові обікрасти”.
Змагання в шахрайстві, казнокрадстві й хабарництві зведено їм у справу життя. А заняття ці настільки близькі й природні для натури городництва, що він упевнений давно в їхній правомірності: “Це вуж самим богом улаштоване”. Зухвалий, грубий і владний зі своїми підпорядкованими Сквозник-Дмухановский моментально міняється при спілкуванні з вищестоящими чинами: його привітність, увічливість і послужливість наскрізь показні, не знають границь і норм. Ці метаморфози пояснюються природним для цього часу бажанням городничего одержати підвищення, чин, а на додачу до них – гроші й ще менш обмежену владу. Однак губернатор не самотній у своїх помислах – для кожного чиновника містечка характерні схожі мечтанья.
І суддя Ляпкин-Тяпкин, і піклувальник богоугодних закладів Земляника, і доглядач училищ Хлопов, і поштмейстер Шпекин – всі вони тягнуться за своїм начальником, у таємниці йому заздрячи. Всі вони копіюють його звички. Сама значна людина в місті – суддя, сливущий мудрою й освіченою людиною, на ділі виявляється нікчемним ледарем. Ляпкин-тяпкин не тільки не в курсі основних судових справ, але й зовсім ними не займається Він захоплюється полюванням, тому всі хабарі беруться борзими щенятами й за хабарі не вважаються зовсім.
Суниця, піклувальник богоугодних закладів, зізнається в суспільстві чесним, будучи насправді “шахраєм тонким”. При цьому він казнокрад і ледар, до того ж і ябеда: він обмовляє перед Хлестаковим своїх товаришів, намагаючись обілити себе при цьому. Про особливості лікарняної справи він говорить наступне: “Людина простій: якщо вмре, то й так умре; якщо видужає, то й так видужає”. Ще один тип чиновництва, гідний осудження – поштмейстер Шпекин. Він не має особливих розумових і моральних якостей, єдина мета в його житті – дріб’язкова дозвільна цікавість Для того щоб задовольнити цю потребу, він безкарно користується своїм робочим положенням, читаючи чужу пошту.
При цьому немає в його словах ні зніяковілості, ні совісті, тому що вважає він, що виконує свій безпосередній обов’язок. Хлопов, боязкий і забитий доглядач училищ, вічно трясеться від страху, навіть не помишляя про те, щоб виправити положення, що створилося в плані утворення. Всієї його дії по роботі зводяться до вічних скарг і ниття.
Таке безладне відношення характерно для всіх чиновників міста. Ці “державні чоловіки” не печуться ні про благоустрій підвідомчого їм міста, ні про питання, що входять у них компетенцію Особисті інтереси й власний спокій дорожче й ближче всього на світі. Описуючи цих представників чиновницького апарата, Гоголь критикує загальний адміністративний пристрій Росії. Недарма він говорить: “В “Ревізорі” я вирішив зібрати все дурне в Росії, яке я тоді знав, всі несправедливості, які робляться в тих місцях і в тих випадках, де найбільше потрібно від людини справедливості, а за одним разом і посміятися над всім”. Обидві розглянуті тут комедії об’єднані не тільки загальною епохою описуваних подій.
Персонажі письменників подібні, більше того, ідентичні проблеми, що піднімаються на сторінках цих добутків. І обидві комедії безсмертні, адже пороки хабарництва, казнокрадства, хабарництва існували практично в будь-якій епосі й продовжують своє існування по цей день
Схожі твори:
- Сюжет і композиція “Горя від розуму” Сюжет і композиція “Горя від розуму” Сюжет комедії Грибоєдова сам по собі вже досить оригінальний і незвичайний. Не можу погодитися з тими, хто вважає його банальним. На перший погляд може здатися, що основне в сюжеті Історія любові Чацкого до Софії. Дійсно, ця історія займає в добутку велике місце, надаючи жвавість...
- Роль суспільної думки в житті людей (На прикладі комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Роль Софії в появі слухів. 2. Розповсюджувачі суспільної думки. 3. Згубна природа суспільної думки. 4. Візитна картка людини. Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский Суспільна думка в житті людей грає величезну роль Адже подання про ту або іншу людину ми становить тому, що про...
- Проблема розуму в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Проблема розуму й божевілля була актуальна за всіх часів. Розумні, передові люди свого часу часто залишалися незрозумілими сучасниками й оголошувалися божевільними. Так суспільство реагувало на ідеї, шедшие врозріз із загальноприйнятими, ідеї, які проповідували передові люди свого часу. Не випадково й Грибоєдов у своєму добутку торкається цієї проблеми. Його комедія “Горі...
- Образи “Горя від розуму” УСПІХ “Горя від розуму”, що з’явився напередодні повстання декабристів, був надзвичайно великий. “Грому, шуму, замилуванню, цікавості кінця ні”, так охарактеризував сам Грибоєдов атмосферу дружньої уваги, любові й підтримки, якою оточили комедію і її автора передові російські люди двадцятих років. За словами Пушкіна, комедії “зробила неописану дію й раптом поставила Грибоєдова...
- Ідейна спрямованість комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Серед величезних багатств російської класичної літератури комедія “Горі від розуму” Грибоєдова займає особливе місце. Живі образи цієї комедії, розповідаючи про далекий Алл С о ч. Р У минулому, хвилюють і сучасного читача. Основний конфлікт комедії – боротьба “століття минулого” з “століттям нинішнім” – близький нам дотепер. У центрі зображення –...
- Консультація: Про план для твори з комедії Грибоєдова “Лихо з розуму” Ви почали читати художній твір (комедію А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму”) і відразу ж численні, поки ще незнайомі персонажі обступають вас. Цей світ відомий нам лише за книгами, розповідями старих людей, кінофільмів. Як ближче познайомитися з героями художнього твору? Як зрозуміти і оцінити їхні думки, почуття, вчинки? Як не...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...
- Центральний персонаж комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Якщо шукати в характерах п’єси классицистические, а через них і античні прообрази, то Скалозуб відповідає “хвалькуватий воїн”, популярна маска римських комедій, втілена в знаменитому “вежі градо переможці” Пиргополинике, герої Плавта. Воїн-забіяка традиційно зображувався не тільки хвальком, але й персоною самозакоханої. Скалозуб якщо вилучити його з поетичного контексту, чимсь схожий на...
- “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) “На всіх московські є особливий відбиток”. (Стара Москва в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму”.) Наприкінці зими 1824 р. по Москві поширився слух, начебто з’явилася п’єса, у якій висміяне московське вище суспільство, зображене зло й карикатурно. Автором цієї п’єси був Олександр Сергійович Грибоєдов. Талановитий російський дипломат і письменник не...
- Твір Грибоєдова “Горе від розуму” – комедія або трагедія? Пушкіна назвав її “бурою в склянці води”, а до Шацькому відніс критично. Але особливих суперечок комедія не викликала й була сприйнята всіма правильно. Ті, хто розділяв погляди Грибоєдова, зрозуміли його точку зору й підтримали її, ті, проти кого комедія була спрямована, теж зрозуміли це й, звичайно, зайняли оборонну позицію. Усе...
- “ГОРЕ ВІД РОЗУМУ” – БЕЗСМЕРТНИЙ ДОБУТОК О. С. ГРИБОЄДОВА Комедія “Горі від розуму”, написана О. С. Грибоєдовим на початку XІX століття, актуальна й для сьогоднішньої Росії. У цьому добутку автор з усією глибиною розкриває пороки, що вразили російське суспільство початку минулого століття. Однак, читаючи цей добуток, ми знаходимо в ньому й героїв нинішніх днів. Імена персонажів комедії, зібраних Грибоєдовим...
- Фігура Молчаліна в комедії Грибоєдова “Лихо від Розуму” В системі персонажів п’єси О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” важливе місце посідають жіночі образи. Центральним є образ Софії, дочки Фамусова, московського пана, керуючого в казенному місці. Її образ важко визначити однозначно. Пушкін в своїй критичній статті зауважив: “Софія написана неясно”. Французькі книжки, на які нарікає Фамусов (“Ей сну немає...
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- “Горі від розуму” А. С. Грибоєдова – комедія на століття Олександр Сергійович Грибоєдов говорив, що готово “голову покласти за співвітчизників”, і із чудовою енергією служив на цьому поприщі, мужньо відстоюючи інтереси Росії. “Повага до Росії – от що мені потрібно”, – сказав він напередодні своєї загибелі в Персії. Поваги до свого народу, його мові, історії, традиціям бажає й домагається й...
- Жанрова своєрідність комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія – колір цивілізації, плід розвиненої громадськості. Щоб розуміти комічне, треба стояти на високому щаблі освіченості. В. Г. Бєлінський По жанрі “Горе від розуму” соціальна (ідеологічна) сатирична комедія Тема цього добутку – зображення соціально значимого зіткнення “століття нинішнього”, що бажає замінити старі громадські порядки, виправити вдачі суспільства, і “століття минулого”,...
- “Принижені й ображені” на сторінках російської класики Ця тема є однієї з наскрізних тем російської літератури, який постійно зверталися письменники. Першим її торкнувся А. С. Пушкін у повісті “Станційний доглядач” і поемі “Мідний вершник”. Продовжувачами цієї теми з’явилися Н. В. Гоголь, Що Створив в “Шинелі” безсмертний образ Акакия Акакиевича, М. Ю. Лермонтов, що протиставив Печорину доброго штабс-капітана...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- Другорядні персонажі в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – це свого роду “енциклопедія російського життя” першої половини XІX століття. Значно розширивши рамки оповідання за рахунок безлічі другорядних і внесценических персонажів, Грибоєдов обрисовує в ній чудові людські типи сучасної йому Москви. Як зауважує О. Міллер, майже всі другорядні особи комедії зводяться до...
- Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “ Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей...
- Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму” Чацький – герой комедії А. С. Грибоєдова “Лихо з розуму” (1824; в першій редакції написання прізвища – чадський). Ймовірні прототипи образу – П. Я. Чаадаєв (1796-1856) і В. К. Кюхельбекер (1797-1846). Характер дій героя, його висловлювання та взаємини з іншими особами комедії дають великий матеріал для розкриття теми, заявленої в...