Як думають і говорять “діти сонця” (по п’єсі М. Горького “Діти сонця”)
Порівнюючи роботу письменника над ромуном і п’єсою, Горький відзначав, що, “зчиняя роман, письменник користується двома прийомами: діалогом і описом. Драматург користується тільки діалогом. Він, так сказати, працює голим словом…”. И в самій справі, у кожному художнійном добутку (крім драматургического) можна зустріти портретне описание героїв і їхніх характерів, пейзажні замальовки й різні міркування автора на ту або іншу тему. У драматургічному добутку немає нічого, крім реплік персонажів і коротких авторських ремарок. Але ремарки
Саме з них ми можемо скласти портре героїв, довідатися про їхні характери й поступках, зрозуміти відношення автора до своїх героїв і до подій, покладеним в основу добутку, тобто розкрити основное ідейний зміст п’єси. Починаючи писати, говорив Горький, він видит насамперед людини, його думки, його мовлення. І на підтвердження цього Горький розповідав про те, як виникла ідея написання п’єси “Діти сонця”. Ця пьеса була написана під враженням
Яке звучання одержала в п’єсі почута Горьким фраза? Яким образом мовлення персонажів розкриває їх характери й навіть створює їхні портрети? Горьковская п’єса “Діти сонця” начинается з діалогу Протасова й Романа. І вже з перших двох реплік можна составити подання про те, що за люди перед нами.
“Послухай, двірник! ” – звертається Протасов до Романа. У цьому звертанні й у наступній за ним репліці Романа “Чого?” чітко проявляється несходсту людей, їхня соціальна далекість друг від друга. Аналогічну картину ми бачимо й у заключній сцені.
Тут напруженість дії не соответствует мовлення Протасова. Протасов схвильованийале звертається до Єгора, після того як той його ледь не вбив: “Ви… жахливо дурні, сударь мій”.
Характерне мовлення й інші персонажі п’єси. Особливо виразні мовні характеристики Антонівни, Римми, Меланьи, Тропініна й Назара. Мовлення Антонівни повна просторечий: “уделаешь”, “напустиш вигару”, “двері відчиню”; простих, але влучних порівнянь: “Цукор гризе, як ріпу”, “Самовар висьорбала, зовсім як коня”. Меланья, прагнучи скорити серце Протасова, намагається зрозуміти зміст науки, але через свою малограмотність постоянно плутається в термінах. “Не понітомлю я формулов”, – у розпачі заявляє вона Протасову.
Покоївка Римма, мрія якої – вийти заміж за богатого, намагається говорить “на панський манер”: ” що-з”, “не дурна-з”, ” добре-з”. “Свистить, як змія”, – говорить про неї Протасов. Колишній офіцер, що опустився п’яница, Тропінін, намагаючись продемонстрировать своє “шляхетне” походження, висловлюється витіювато: “тому що щастя превратно…”, “бон вояж”, “до приємного свиданія”. Ще більш мудре мовлення в разбогатевшего купця Назара, що прагне хоч складністю мовлення піднятися до уровня інтелігенції. “От я набув полювання до розширення російської промисловості…
Для чого думаю заводик поставити, щоб пивні пляшки видувати…” Літературні критики відзначають, що характерними особливостями мови драматургических творів Горького являются афористичность, своєрідність позначкафор, оригінальність пунктуації. Яким же образом проявляються ці особенности в п’єсі “Діти сонця”? П’єса, що виросла з афоризму, насичена “крилатими” словами й вираженнями. Афоризми в п’єсі відіграють двояку роль.
Колись всіго вони служать характеристиці персонажів. Афоризми розставляють по місцях основние конфронтуючі групи героїв: з одний сторони – представники народу, з іншого боку – інтелігенція. Персонажам з народу Антонівні, Йогору властиві висловлення, исполненние народної мудрості. Наприклад, Єгор говорить Протасову: “Бородатому нянька – не указ”, бажаючи підкреслити цим, що в Павла повинна бути своя точка зору.
Афоризми Антонівни, людини, що прожили довге життя, нерідко принимают форму прислів’їв, приказок. Своє невдоволення молодою прислугою вона висловлює в такий спосіб: “А тепер усі норовлять у барі, а повадки – як у тварини”. Найбільш близькі до народного афоризми Чепурного, що займає особливе положение в колі персонажів п’єси. Безусловале, ставлячись до інтелігенції, Чепурной більш тісно пов’язаний з народом, часто прощается з ним, знає його вдачу, йому близька народне мовлення.
Тому в його мовленні афоризми філософского змісту, властиві интеллигентской середовищу, переплітаються з житейскими істинами. У бесідах з Лізою він виражает свою філософію, засновану як на міркуваннях, теорії, так і на житейском досвіді. Приклади його афоризмів – “Люди грубі й жорстокі.
Це їхня природа”, “Мастеровие – вони все п’яниці”. Зовсім інакше виглядають афоризми Протасова, Лізи, Волгіна. Філософські афоризми Лізи поетични. “Там, де пролита кров, ніколи не виростуть квіти… там росте тільки ненависть”.
У мовленні Протасова афоризми, філософские по своєму змісті, часто виглядят як уривки з наукових книг. Например: “Тільки в області розуму людина вільна, тільки тоді він – людина, когтак розумна, і якщо він розумний, він чесний. Добро створене розумом, без свідомості – немає добра”.
Є й ще одна цікава особливийность п’єси. Це пунктуація. При читанні п’єси відразу ж впадає в око расстановка тире й дуже велика кількість многоточий. “Так ти – пригрози… Я, мол, тобі дам”, або “Ну, – буде, баба!
Ледвена – удома?”, або “Але – зрозумійте: мені совсем не потрібно, щоб кипіло”. І такі непробичние фрази можна зустріти на каждой сторінці. На перший погляд може здатися, що таке незвичайне розміщення тире потрібна для того, щоб допомогти акторові при исполнении своєї ролі.
Але подивимося повнимательнее не тільки на п’єси, але й на інші твори Горького. У романі “Мати” не менш своєрідне розміщення тире: “Усі люблять близьке, але – у великому сердце й далеке – близько!” або “Ну, це вуж – нічого не поробиш”.
У чому ж все-таки зміст такого розміщення тире? Мені здається, що тире служить письменникові для того, щоб розділити фразу на дві рівні за значенням частини. Звичайно фраза має таку будову, коли наголос падає на її кінець, а початок залишається здарним. У Горького ж, як мені здається, обидві частини фрази виявляються завдяки тире під наголосом.
Це надає якусь невловиму вагомість, навіть важковесность мовлення. Що стосується многоточия, те його роль також полягає в тім, щоб розділити фрази на окремі частини. Читаючи п’єсу, ми почуваємо, як персонажі начебто обдумивают кожне слово, перш ніж його вимовити. За цим угадується барисятельность і докладність волзького характеру Горького. Отже, проаналізувавши текст п’єси “Дети сонця”, можна дійти висновку, що їй властиві ті ж риси, що й всієї драматургии Горького в цілому: афористичность, влучність образів у метафорах, особливості пунктуації.
Всі ці прийоми Горький застосовує для того, щоб яскравіше й більш опукло виписать своїх героїв
Схожі твори:
- Характеристика героїв (“Діти сонця”) Порівнюючи роботу письменника над романом і п’єсою, Горький зазначав, що, “пишучи роман, письменник користується двома прийомами: діалогом і описом. Драматург користується тільки діалогом. Він, так би мовити, працює голим словом…”.< br> Дійсно, в будь-якому художньому творі (крім драматургічного) можна зустріти портретний опис героїв і їхніх характерів, пейзажні замальовки і різні...
- Бережний Василь Павлович Діти одного Сонця Бережний В. П. Лабіринт: Наук.-фантаст. повісті та оповідання. – К.: Рад. письменник, 1986. – 263 с. – С. 23-36. І. Невеликий електрокар обтічної форми, забравши пасажирів з космічного корабля “Аеліта”, який щойно повернувся з Марса, рушив у напрямку приземкуватого вокзалу космодрому. Туди ще було далекувато, а вже виднівся гурт зустрічаючих...
- Роль пісні в пєсі І. П. Котляревського “Наталка Полтавка” – Олена Акульшина Конкурс на кращу творчу роботу 2010 року Автор: Олена Акульшина Роль пісні в пєсі І. П. Котляревського “Наталка Полтавка” Тихий липневий вечір прилинув у місто, на оксамитовому небі спалахнули ясні зорі й таємничо повис золотий серп місяця. Виходиш у сад, вдихаєш медвяні пахощі липи, а на душі так урочисто, бентежно…...
- Значення творчості М. Горького у світовій літературі Велич і світове значення творчості Горького полягає в тому, що, виступивши в епоху краху капіталізму, художник висловив у своєму мистецтві ідеї, почуття і прагнення російського пролетаріату, відбив його суспільну практику, віддав свої сили підготовки першої у світі соціалістичної революції, а після її перемоги – творення комуністичного суспільства і нової радянської...
- Уста говорять: “Він навіки згинув!” – ЛЕСЯ УКРАЇНКА Скорочено Уста говорять: “Він навіки згинув!” А серце каже: “Ні, він не покинув!” Ти чуєш, як бринить струна якась тремтяча? Тремтить-бринить, немов сльоза гаряча. Тут, в глибині, і б’ється враз зі мною: “Я тут, я завжди тут, я все з тобою!” Так, завжди, чи в піснях забути хочу муку. Чи хто...
- “Горда людина” М. Горького (по оповіданню М. Горького “Челкаш”) Людина – от правда! М. Горький “Челкаш” – одне з ранніх романтичних оповідань М. Горького. Він належить до циклу добутків письменника про босяків-обшарпанцях і кримінальниках, образи яких у літературі того часу були похмурі й угнетающе однобокі. Гіркий першим спробував осягнути психологію цих “зайвих” людей, розібратися в їхній моралі, зрозуміти причини,...
- Рання романтична творчість М. Горького Початок 90-х років XIX століття – час важке й невизначене. Із граничною реалістичною правдивістю зображують цей період у своїх творах Чехов і Бунін, старші сучасники Горького. Сам же Горький заявляє про необхідність пошуків нових шляхів у літературі. У листі Пятницкому від 25 липня 1900 року він пише: “Завдання літератури –...
- Романтичні герої Горького Максим Горький відомий нам як класик пролетарської літератури. У його Творчості знайшли відбиття реальні події початку XX сторіччя, потрясшие Росію й увесь світ. Співак революції, М. Горький увійшов в історію літератури не тільки як реаліст. На ранньому етапі творчості письменник звернувся до романтизму, завдяки якому створив ряд яскравих літературних образів....
- Художня своєрідність роману М. Горького “Мати” В історії світової літератури можна знайти чимало прикладів того, що новий час частий ставить художника перед необхідністю переосмислювати традиційні методи Творчості. З подібною ситуацією ми зіштовхуємося й при спробі проаналізувати художню структуру книги М. Горького “Мати”. Почнемо з того, що практично неможливо точно визначити жанр цього добутку. Сам М. Горький...
- Дволика правда героїв п’єси М. Горького “На дні” У п’єсі “На дні” Горький показує людей зломлених життям, відкинутих суспільством. П’єса “На дні” – це добуток, що позбавлений дії, у ньому немає зав’язки, основного конфлікту і розв’язки. Це як би набір одкровень різних людей, тих, що зібралися у нічліжці. Герої, їхній внутрішній світ, розкриваються не із вчинків, а з...
- Людина у творчості М. Горького Людина як величезний недосліджений світ, як найбільша загадка природи цікавив М. Горького протягом усього творчого шляху. Людські думки і почуття, надії і їх крах, сила і слабкість, його духовна та соціальна природа знаходять своє відображення в образах, створених письменником. Персонажі Горького – це не наші сучасники, це люди початку XX...
- Особливості ранньої творчості М. Горького 1. Загальні характеристики ранньої творчості. 2. Головні теми періоду. 3. Тема волі людини на прикладі оповідань М. Горького “Макар Чудра” і “Баба Изергиль”. 4. Два початки у світосприйманні М. Горького. 5. “Люди дна” у творчості письменника 6. Пейзаж, як спосіб відображення суворої дійсності. Я в мир прийшов, щоб не погоджуватися....
- Революційний романтизм М. Горького Кінець 90-х років XIX століття був відмічений появою трьох томів “Очерков і оповідань” молодого письменника Максима Горького. “Великий і репетуйгинальний талант”, – таке було загальне судження про нового письменника і його книги. Зростаюче в суспільстві невдоволення й очікування рішучих змін викликали посилення романтичних тенденцій у літературі. Особливо яскраво ці тенденції...
- Основні ідейні мотиви ранніх добутків М. Горького Перш ніж почати писати, я задаю собі три питання: що хочу написати, як написати й для чого написати. А. М. Горький Рання творчість А. М. Горького відзначено впливом романтизму. У спадщині будь-якого письменника щось може подобатися, а щось немає. Одне залишить байдужим, а інше приведе в захват. І це тим...
- “Кожен сам собі доля!” (Тема морального вибору людини у творах М. Горького) У розумінні М. Горького лише гаряча любов до людей, до своєї справи, до рідної землі може дати людині твердість у життєвих випробуваннях. Данко, що жертвує собою заради інших, сильніше Ларрі. У зв’язку з цим виникає найважливіше питання: як дійсно сильна людина відноситься до оточуючих? Це одне з основних питань, відповісти...
- Ідейний і художня своєрідність “Пісень” М. Горького В “Пісні про Сокола” і “Пісні про Буревісника” в алегоричній формі Горький передав революційні, бунтарські настрої, що охопили передову частину російського суспільства напередодні революції 1905 року. Гордий Сокіл і сміливий, мужній Буревісник звали до подолання суспільної пасивності, до свободи. Цим вони надавали “не менше революційний вплив на маси, ніж прокламації...
- Історія створення роману-епопеї М. Горького “Життя Клима Самгіна” Роман “Життя Клима Самгіна” представляє собою щось виняткове за своєю насиченістю філософськими та суспільно-політичними ідеями. Задум цієї книги виник у Горького ще в 1907-1908 роках, коли буржуазна інтелігенція оголила своє обличчя, почалося повальне зрада нею революції. Горький тоді і поставив собі за мету викрити ренегатская природу цієї досить значної частини...
- “Гордий дeмон бурі” (за твором М. Горького “Пісня про Буревісника”) Мабуть, не було у передреволюційній Росії такої людини, яка б не знала “Пісні про Буревісника” М. Горького. Цей твір є заключною частиною алегорії “Весняні мелодії” (перші два – “Пісня про чижа, який брехав..,” та “Пісня про Сокола”). “Пісня про Буревісника” – це опис природи перед бурею, поданий у неоромантичній стилістиці....
- Романтичні герої М. Горького Максим Горький відомий нам як класик пролетарської літератури. У його творчості знайшли відбиття реальні події початку XX століття, що потрясли Росію і увесь світ. Співак революції, М. Горький увійшов в історію літератури не тільки як реаліст. На ранньому етапі творчості письменник звернувся до романтизму, завдяки якому створив ряд яскравих літературних...
- Романтизм і реалізм в оповіданнях Горького Вся рання творчість М. Горького спрямовано на пошук позитивного героя, з одного боку, і на нещадне викриття існуючої дійсності – з іншої. Тому у творчості молодого письменника своєрідно переплітаються два художніх методи – романтизм і реалізм. Це підтверджує сам М. Горький у статті “Про те, як я вчився писати”: “Отже,...