“Хазяї життя” у казках М. Е. Салтикова-Щедріна
1. Злободенність казок. 2. Тваринний мир добутків. 3. Сатира на властьимуших. Багато літературознавців схильні розглядати казки М. Е. Салтикова-Щедріна як мала енциклопедія його сатиричного дарунка.
Саме в цих порівняно невеликі по обсязі добутках автор умудряється виразити весь той життєвий і літературний досвід, що накопичувався протягом довгого часу Незвичайні щедринские художні образи, що діють персонажі, ємні теми як не можна краще втілилися у формі словесної народної творчості. Салтиков-Щедрін майстерно сплів воєдино й дивні перетворення
Тому письменник величезна увага приділяє крайнім проявам людської натури. Він намагається поставити своїх персонажів у такі умови, у яких людина б “умів або смів”, і подивитися, що із цього вийде. Форма казки, її необмеженими можливостями й чарівними перетвореннями в цьому випадку просто незамінна Разом з тим щедринские
Зміна вигляду необхідна для того, щоб показати, що під непоказною зовнішністю ховаються неймовірно багаті внутрішні можливості. Письменник дуже оригінально використовує цей прийом, причому з точністю до навпаки, описуючи “хазяїв життя”. Головний герой казки “Дикий поміщик” з добропорядного й “гладкого” землевласника перетворюється у тварина.
Спочатку “російський дворянин князь Урус-Кучум-Кильдибаев” з’являється перед читачем як непохитний кріпосник зі своїми непорушними принципами Він уважає, що перебуває у своєму природному й природному розвитку на сходинку, а те й на двоє вище звичайних людей, що викликають у шляхетній людині тільки роздратування й жалість. Салтиков-Щедрін надає йому можливість позбутися від настільки прикрого роздратування. Він і читачів запрошує подивитися, що ж відбудеться з поміщиком, якщо його помістити в умови дикої природи один на один зі стихійними силами. І от як по чарівництву всі просте оточення Урус-Кучум-Кильдибаева зникає.
Незабаром замість утвореного й зарозумілого поміщика з’являється сьогодення тварина: “Весь він, з голови до ніг, обростив волоссями, немов древній Исав, а нігті в нього зробилися як залізні. Сякатися вуж він давно перестав, ходив усе більше рачки й навіть дивувався, як він колись не зауважував, що такий спосіб прогулянки є самий пристойний і самий зручний Втратив навіть здатність вимовляти членороздільні звуки й засвоїв собі якийсь особливий переможний клич… “. Саме це приховувало, виявляється, цілком мила й виробляюча цілком сприятливе враження оболонка. З’ясувалося, що без простих людей, які годують, умивають, одягають, стирають одяг, людину попросту й не існує.
Приблизно та ж сама історія трапилася й в інший салтиковской казці “Як мужик двох генералів прокормив”. Тут на незаселений острів потрапили два генерали, що звикли увесь свій час витрачати на просиджування в департаментських кріслах. Два приятелі не здатні добути собі їжа навіть у місці, де їжа прямо над ними росте на деревах і плескається в самого берега. У результаті вони прийшли до думки, що одним їм не впоратися, і відправилися на пошуки мужика Тільки ця проста людина змогла не тільки нагодувати генералів, але й доставити їх додому, одержавши винагороду у вигляді дрібної монети на Горелку.
Відомо, що кожна тварина в російських народних казках персоніфікує свою певну рису або властивість характеру: лисиця – хитрість, заєць – боягузтво, вовк – лютість. У своїх творах Салтиков-Щедрін більш винахідливо підходить до цьому питанню при зображенні “хазяїв життя”. Він намагається заглянути набагато глибше.
Розглядаючи якості характеру вже в цілому відомого героя, письменник з різних точок зору оцінює персонажа. Наприклад, у більшості людей, під впливом російських народних казок, орел асоціюється із силою, царською величчю, висотою польоту. У Салтикова-Щедріна цей гордий птах викликає зовсім інші почуття, що помітно з казки ” Орел-Меценат”. Автор бачить орла насамперед хижаком, сильним і небезпечним: “…
Сильні, далекозорі, швидкі й нещадні, те досить природно, що з появою їх, все пернате царство поспішає причаїтися”. Варто помітити, що в ті далекі часи цей птах була присутня на офіційній емблемі Російської самодержавної держави. І раптом орел виставлений перед читачем як деспотичний правитель, супротивник освіти й культури.
Тим самим Салтиков-Щедрін робив виклик всьому самодержавству, затверджуючи, що неможливо нормальний розвиток культури, науки й мистецтва, поки не будуть искоренени гноблення й холопські звички Безумовно, цензура швидко зрозуміла щирий зміст добутку й заборонила його. Будь-якій освіченій людині було ясно, що якщо позбавити оповідання елементів казки й замінити птахів людьми, то на сторінках добутку читачі зустрінуться з неосвіченим, але могутнім владарем, самодуром по своїй природі: “Набрав би він двірню й зажив би припеваючи. Ворони б плітки йому переносили, папуги – кувиркались би, сорока б кашу варила, шпаки – величальні пісні б співали, сови, сичі так пугачі по ночах дозором літали б, а яструби, шуліки так соколи їжу б йому добували”. Таким чином, Салтиков-Щедрін в алегоричній формі виразив своє відношення до “влада імущим”, до “хазяїв життя”.
“Цензурне шаленство” змушувало письменника знаходити всі нові й нові казкові оболонки для своїх серйозних міркувань про долю Росії, про правопорядок, про долю кріпаків Казка ” Орел-Меценат” повною мірою виразила занепокоєння письменника із приводу посилення самодержавства. Птахи тут займалися чисто людськими справами й вирішували питання, властиві для людей. Правда, загальнолюдські проблеми тут розглядалися із чисто пташиною метушливістю й безглуздістю.
Практично всі казки письменника виконані в так званій “езопівській манері”, коли гірка істина свідомо наділяється автором в алегоричну, баєчну форму. Михайло Євграфович і сам не раз говорив про те, що він – “Езоп і вихованець цензурного відомства”. Однак інакше цей письменник не зміг би реалізуватися в цьому житті, не зумів би пізнати радість боротьби й подолання.
У своїх творах Салтиков-Щедрін по-своєму розглядав і інших звірів, уже наділених сказкамисвоими характерами й натурами Так, приміром, премудрий піскар у письменника виявляється боягузом, соловей – хтивим і честолюбним словолюбом, шпак – непоправним підлесником. У багатьох випадках сарказм Салтикова-Щедріна спрямований у казках проти “сильних миру цього”. Письменник талановито розкриває негативні сторони своїх персонажів, відверто висміює неуцтво й самодурство “хазяїв життя”: “Тоді шуліка з яструбом, не знаючи, кого переводити (вороняччя в рахунок не покладалося), стали переводити один одного. І все на грунті наук Яструб доніс, що шуліка, по секреті, читає часослов, а шуліка съябедничал, що в яструба в дуплі “Новітній пісняр” захований”.
Кріпосні люди, і всі ті, хто не ставився до “хазяїв життя” викликали в автора співчуття. У багатьох казках письменника влада протипоставлена народу: два генерали й мужик, дикий поміщик і кріпаки й т. д. І далеко не випадково Салтиков-Щедрін поміщає “хазяїв життя” у такі умови, у яких вони зовсім безпомічні без зневажуваного ними ж люду
Схожі твори:
- Зображення життя трудового народу в казках М. Е. Салтикова-Щедріна Важливе місце у Творчості Салтикова-Щедріна займають його “Казки”, які підбивають підсумок сорокалітньої творчої діяльності автора. Більша частина казок була написана в останні десять років життя письменника. І це, звичайно, не випадково. Салтиков-Щедрін удався до жанру казки в 80-е роки XIX сторіччя, коли політична цензура була така, що авторові довелося знайти...
- Сатира в казках Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна пов’язані з фольклором наявністю певних усно-поетичних деталей і образів, що істотно впливають на поетичний склад. У них відбивається народне Світосприйняття, висловлене в авторських уявленнях про добро і зло, злидні й багатство, суд правий і неправий і; разом з тим про неминуче торжество розуму й справедливості. Навіть там, де...
- Елементи сатири у казках М. Є. Салтикова-Щедріна Казка – неправда, так у ній натяк… О. С. Пушкіню У казках Салтикова-Щедріна відображені основні соціальні, політичні, ідеологічні і моральні проблеми, якими характеризувалося російське життя другої половини XІX століття. У казках показані всі основні класи суспільства – дворянство, буржуазія, інтелігенція, трудовий народ. Сатира, що бичує урядові верхи самодержавства, найбільше гостро...
- Баєчний початок у казках М. Е. Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна називають байками в прозі, у них чітко простежуються фольклорна й російська сатирична літературна традиції. У його казках правдиво розкриваються проблеми народу. Сатирик зло викриває самодержавство, лібералізм і панівний клас, явно підкреслює тупість, лінь, нездатність правлячої верхівки мислити й працювати. У казках Салтикова-Щедріна відсутній позитивний герой, навіть в “Повісті...
- Народ і добродії в казках М. Е. Салтикова-Щедріна “Сатири сміливий владар”… Ці слова були сказані О. С. Пушкіним про Фонвізіна, одному із зачинателів російської сатири. Михайло Євграфович Салтиков-Щедрін також гідн подобного визначення Твору Щедріна при всьому їхньому жанровому різноманітті – романи, хроніки, повісті, оповідання, нариси, п’єси – зливаються в одне величезне художнє полотно, що відбило цілий історичний час,...
- Політична сатира в казках Салтикова-Щедріна Творчість Салтикова-Щедріна надзвичайно многообразно. Він писав романи, драми, хроніки, нариси, огляди, оповідання, статті, рецензії. Серед величезної спадщини сатирика особливе місце займають його казки. Форму народної казки використовували багато письменників до Щедріна. Літературні казки, написані у віршах або в прозі, відтворювали мир народних подань, народної поезії, а іноді містили в собі...
- Що таке “езопова мова” у казках М. Е. Салтикова-Щедріна? Казка може бути створенням високим, коли служить алегоричним одягом, що наділяє високу духовну істину, коли виявляє ощутительно й очевидно навіть простолюдинові справа, доступна тільки мудрецеві. М. В. Гоголь Саме Салтиков-Щедрін увів у російський літературний побут поняття “езопова мова”, під яким мав на увазі художнє іносказання (вираження, що містить у собі...
- Казки М. Є. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків світу. Все своє життя він присвятив боротьбі за звільнення російського народу, критикуючи у своїх добутках самодержавство і кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті і психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але і...
- Народ і добродії в казках М. Е. Салтыкова-Щедріна М. Е. Салтыкова-Щедріна можна назвати одним з найбільших російських сатириків. У своїй Творчості він розвив традиції таких письменників, як Фонвізін, Крилов, Гоголь. Надзвичайно гострі й жовчні добутки письменника були спрямовані на викриття багатьох пороків сучасного йому суспільства. Він зображує цілий історичний час, зображує в могутніх згущеннях темних сторін життя, критикуемых...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна як політична сатира Салтиков-Щедрін – один з величайших сатириків миру. Все своє життя він присвятив боротьбі за освобождение російського народу, критикуючи у своїхніх добутках самодержавство й кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті й психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але й...
- У казках М. Е. Салтыкова-Щедріна Серед величезної спадщини М. Е. Салтыкова-Щедріна найбільшою популярністю користуються його казки. Форму народної казки використовували багато письменників до Щедріна. Літературні казки в. віршах або прозі відтворювали цілий мир народних подань, а іноді містили в собі й сатиричні мотиви, прикладом тому можуть служити казки А. С. Пушкіна. Гостросатиричні казки створює й...
- Казки М. Е. Салтикова-Щедріна. Реальне й фантастичне 1. Сатира Салтикова-Щедріна. 2. Жанрові особливості казок. 3. Герої. 4. Фантастичні мотиви. Казки М. Е. Салтикова-Щедріна – це зовсім особливий шар творчості письменника. Практично всі Салтиков-Щедрін створив в останні роки життя. Ці короткі добутки вражають розмаїтістю художніх прийомів, а так само своїм соціальною значимістю. Письменник адресує свої “казки” “дітям неабиякого...
- Гострота політичної сатири в казках М. Е. Салтыкова-Щедріна Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків миру. Все своє життя він бичував самодержавство, кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті, у психології людей. Сатира Щедріна спрямована не тільки проти поміщиків, але й проти нових гнобителів народу, яким аграрна реформа царату розв’язала руки, –...
- Ідейний зміст “казок” Салтикова-Щедріна “Казки” Салтикова-Щедріна не випадокале називають підсумковим добутком автора. У них з усією гостротою підняті ті проблеми Росії 60-80 гг. XIX століття, которие хвилювали передову інтелігенцію. У суперечках про подальші шляхи Росії висказивались багато точок зору. Відомо, що Салтиков-Щедрін був прихильником боротьби ссамодержавием. Як і багато мислячих людей того часу, він...
- Жанр казки у творчості М. Є. Салтикова-Щедріна Казки Салтикова-Щедріна звичайно визначають як підсумок творчості великого сатирика. І такий висновок якоюсь мірою виправданий. Казки хронологічно завершують властиво сатиричні добутки письменника. Як жанр Щедрінская казка поступово визрівала у творчості письменника з фантастичних і образних елементів його сатири. Чимало в них і фольклорних заставок, починаючи від використання форми давно минулого...
- Сміх Салтикова-Щедріна в циклі “Казки для дітей неабиякого віку” Салтиков-Щедрін – один з найбільших сатириків миру. Все своє життя він присвятив боротьбі за звільнення російського народу, критикуючи у своїх добутках самодержавство й кріпосництво, а після реформи 1861 року – пережитки кріпосного права, що залишилися в побуті й психології людей. Сатирик критикував не тільки деспотизм і егоїзм гнобителів, але й...
- Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Проблематика казки Михайла Салтикова-Щедріна “Дикий поміщик” Казка, лише один з жанрів щедрінської творчості, органічно близька художньому методу сатирика. Для сатири Щедріна властиве використання художнього перебільшення, фантастики, гротеску, езопівської мови та зіставлення соціальних явищ дійсності з явищами тваринного світу, казкової фантастики, у своєму розвиткові призвели до появи у творчості Щедріна окремих...
- Баєчний початок у казках М. Е. Салтыкова-Щедріна Казки Салтыкова-Щедріна називають байками в прозі, у них чітко простежуються фольклорні й російська сатирична літературна традиції. У його казках правдиво розкриваються проблеми народу. Сатирик зло викриває самодержавство, лібералізм і панівний клас, явно підкреслює тупість, лінь, нездатність правлячої верхівки мислити й працювати. У казках Салтыкова-Щедріна відсутній позитивний герой, навіть в “Повісті...
- Мир казок М. Е. Салтикова-Щедріна 1. Поняття й типології казок. 2. Казка народна й казка авторська. 3. Галерея образів казкових персонажів. 4. Від поміщика й генерала до інтелігента й мужика. 5. Вплив казок Щедріна на російську літературу – Казка – неправда, так у ній натяк… А. С. Пушкін Казка – особливий, фантастичний і реальний мир...
- Особливості жанру казки у М. Є. Салтикова-Щедріна Казку як жанр використали у своїй творчості багато письменників і поетів. З її допомогою автор виявляв той або інший порок людства або суспільства. Казки М. Е. Салтикова-Щедріна різко індивідуальні і не схожі на казки інших авторів. Сатира у формі казки була зброєю Салтикова-Щедріна як письменника і громадянина. У ту пору...