Вірш М. Ю. Лермонтова “Пророк”
“Пророк”, написаний в 1841 році, – одне з найостанніших віршів Лермонтова, його поетичне прощання і заповіт. А початок його творчого шляху, який приніс йому популярність і славу, але в той же час і що визначило подальший “тернистий шлях”, – це вірш “Смерть поета” 1837 року, яка затверджує святість для Росії “чудового генія” Пушкіна і кидає гнівне звинувачення катам ” Свободи, Генія і Слави “. Так зійшлися початку і кінці у творчості Лермонтова, так сам поет простягнув сполучну нитку від поезії Пушкіна до своєї творчості.
Безумовно, “Пророк” Лермонтова свідомо продовжує пушкінського “Пророка”, написаного в 1826 році. Навіть послідовність біблійних книг, що надихнули поетів, саме така: книга Пророка Єремії, на яку орієнтований Лермонтовський “Пророк”, слід за книгою пророка Ісаї,
Більш того, лермонтовське вірш починається з рядків, що змальовують Пророка в тій ситуації, в якій закінчив свій вірш Пушкін:
Повстань, пророк, і дивись, і почуй,
Виконати волею моєї
І, оминаючи моря й землі,
Дієсловом пали серця людей.
(О. Пушкін)
З тих пір, як вічний судія
Мені дав всеведенье пророка…
(М. Лермонтов)
Зупинимося на цих словах Лермонтова – адже далі все буде не так, як припускав пушкінський пророк. Чому – ось головне питання, яке виникає при читанні “Пророка” Лермонтова. Що ж сталося? Люди не зрозуміли і не прийняли пророка, тому що в їх очах лише “сторінки злоби і пороку”? Або ж сам пророк виявився не здатний виконати велику місію, покладену на нього? Але тоді став би Лермонтов для російської літератури тим, чим він є? Адже недарма назвав його Мережковський “поетом сверхчеловечества”, а може бути, ще точніше – “нічним світилом російської поезії”. А Пушкін давно вже визнаний “сонцем російської поезії”. Чи не в цьому лежить подібність і відмінність двох поетів-пророків?
Може бути, але, на жаль, долі їх у чомусь схожі. Загинув “невільник честі” Пушкін, “впав, обмовлений мовив”; загинув самотній і незрозумілий Лермонтов, зневажаються і виганяють звідусіль пророк, побивають камінням. Але ж сказано: “Немає пророка у своїй вітчизні”. Чи не в цьому справа? Адже і Пушкіну довелося вже після його “Пророка” зіткнутися з судом “черні тупий”, яка не може і не хоче приймати слово Вищої істини – воно “пече” серце, ятрить і тривожить душу. Але Пушкіну притаманне унікальне почуття гармонії і рівноваги, яке завжди дозволяло йому зберегти “спокій і волю”, незалежно від зовнішніх умов життя. І підсумок його закономірний:
Велінням Божу, про муза, будь послушна,
Образи не боячись, не вимагаючи вінця,
Хвалу і наклеп приемли байдуже
І не оспоривать дурня.
Але не такий Лермонтов: його пристрасна, душа не знає спокою, “з полум’я і світла народжене слово” пече і прагне запалити інших “залізним віршем, облитим гіркотою і злістю”. Як показова з цієї точки зору тематична рима в “Пророкові”: “навчання” – “каміння”! Каміння кинуті в невизнаного пророка, але і він “зухвало” кидає “їм в очі залізний вірш”. Навіть у ритміці двох віршів, незважаючи на однаковий розмір – чотиристопний ямб з пиррихии, – явно відчувається різниця. Пушкінське звучить плавно, величаво, урочисто, що підтримується високою лексикою, що буяє славянизмами, і особливим фонетичним ладом з переважанням дзвінких приголосних і голосного “широкого простору” – [о]. У лермонтовському “Пророкові” більше вибухових приголосних (“посипав попелом”, “біг”, “в пустелі”), що створює певну напруженість і уривчастість звучання, а акцентування на гласному “у” створює сумну, тужливу інтонацію: “і ось в пустелі я живу “,” як він похмурий і худий і блідий “.
Так, лермонтовського пророка чекає смуток і туга, і шлях його створює як би зворотний рух в порівнянні з пушкінським пророком. Той з “пустелі похмурої”, перетворений і натхненний Божественним словом, йде з надією до людей. Лермонтовський пророк, навпаки, взявшись спочатку з ентузіазмом “проголошувати” “любові і правди чисті навчання”, змушений “посипавши попелом голову” бігти з міст – знову в пустелю. Але варто задуматися, чи йде тут мова про одну і ту ж пустелі або в це слово вкладено різні поняття?
Пушкінський пророк опиняється в пустелі, “духовної спрагою Томім”. Це пустеля духу, не наповненого Божественним змістом, яке тільки і може вгамувати його спрагу, а тому пустеля в пушкінському вірші не має прямого просторового значення. У біблійному розумінні пустеля – це символ страждання і очищення. Недарма тут і тільки тут поетові може з’явитися посланець Неба – “шестикрилий серафим”, який виробляє страшні, хворобливі, але необхідні для майбутнього народження пророка перетворення поета, а “роздоріжжі” – це символ духовного пошуку.
Інакше йде справа в Лермонтова. Як і в написаному в тому ж році вірші “Виходжу один я на дорогу…”, пустеля тут має два семантичних ознаки. З одного боку, це простір, що протистоїть місту, людському поселенню і всьому світу створеного людиною зла. З іншого боку, це слово несе в собі значення відкритого, великого простору, має ознаки бескрайности. Саме в пустелі лермонтовський пророк, живучи, “як птахи, задарма божої їжі”, теж отримує своєрідне угамування спраги – того, чого він був позбавлений в місті,-спілкування. Його не слухали люди в місті, але в пустелі, просторі, де зберігається “заповіт передвічного”, йому не тільки “тварина покірна… земна “, але його слухають зірки,” променями радісно граючи “. Ця ж ситуація “спілкування” повторюється у вірші “Виходжу один я на дорогу…”: самотності поета в світі людей протистоїть єднання з усім творінням.
Виходжу один я на дорогу;
Крізь туман кременистий шлях блищить;
Ніч тиха. Пустеля спостерігає Богу,
І зірка з зіркою говорить.
Стаючи учасником цього діалогу, поет знаходить гармонію, свободу і спокій. Але в “Пророкові” йому цього не дано знайти – він, незважаючи ні на що, повинен нести свій хрест, повинен виконувати свою тяжку місію:
Коли ж через гучний град
Я пробираюся квапливо,
Те старці дітям кажуть
З усмішкою самолюбної:
“Дивіться: ось приклад для вас!
Він гордий був, не ужився з нами.
Дурень, хотів запевнити нас,
Що Бог говорить його устами “
Здається, ситуація залишилася колишньою: пророка зневажають, йому не вірять, піддають осміянню. А сам він: чи залишився він колишньою? І так, і ні. Він зберігає вірність своєму покликанню і призначенню, але немає в ньому вже колишньої гордості і самовпевненості, переконаності у своєму “всеведенье”, прагнення “проголошувати” вищу істину. Може бути, в тому й була його помилка, що божественний вогонь “любові і правда.!”, “Чисті навчання” не можна “зухвало кидати” в очі людям?
Пророче служіння буває різним, і шлях у кожного пророка свій. Але головне для будь-якого з пророків – зберігати свято “заповіт передвічного” і незважаючи ні на що нести його людям. Колись Лермонтов задавався питанням:
Прокинешся ль ти знову, осміяний пророк?
Іль ніколи на голос мщенья
З золотих ножон не вирвеш свій клинок,
Покритий іржею зневаги?
Пророк “прокинувся”, але тепер він став мудрішим: людський рід недосконалий, і вади, і злість притаманні йому, та є в ньому те, що викликає “дивну любов” поета, яка одна може знайти шлях до сердець людей і принести їм слово любові Божественною.
Схожі твори:
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Пророк” (Сприйняття, тлумачення, оцен-ка.) По ночах, коли звуки стихали, Він сідав у роздум до стола, Ненаписаними віршами Гори смутно темніли крізь імлу. За вікном засипав Пятигорск. І душу ні про що не жалувала, И черешень остання жменя На тарілці криваво червоніла. Л. Хаустов. В. Г. Бєлінський так писав про лермонтовской поезії “…ніде немає пушкіна-ского...
- “Пророк” О. С Пушкіна і М. Ю. Лермонтова Пушкінський “Пророк” написаний у 1826 році, після страти декабристів. Про декабристів багато сперечаються і багато чого говорять. Частіше негативне. Але навіть якщо вони обрали неправильний шлях, то все одно боролися, причому не за свої права (вони і так були з потомствених дворян), а за права цілком безправних людей. Спасибі, що...
- “Пророк” А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова “ПРОРОК” А. С. ПУШКІНА И М. Ю. ЛЕРМОНТОВА Порівнювати й оцінювати літературні Твори дуже невдячна справа, не нам дане судити про великий, і де ті ваги, на яких можна зважити талант, визначити його першість, верховенство, старшинство. У даній роботі робиться спроба не эстетической оцінки двох віршів великих поетів, а їхнього...
- Урок: Вірш А. С. Пушкіна “Пророк”: подібність і розходження з біблійним джерелом На попередньому уроці ми познайомилися з Біблією, прочитали один з біблійних сюжетів. Біблійні сюжети й мотиви широко використовуються в літературі. Наприклад, Пушкін, що дуже добре знав Біблію, використовував сюжет з “Книги Пророка Исайи” у вірші “Пророк”. Читання вірша Духовної жаждою млоїмо, У пустелі похмурої я тягнувся, – И шестикрилий серафим...
- Вірш Н. А Некрасова “Пророк” (Сприйняття, тлумачення, оцінка) Час Н. Некрасова – це 70-е роки XIX століття. Головним у житті російського суспільства цього років було питання про народ. Тому центральне місце в поетичному світі Некрасова належить образам, переживанням, роздумам, пов’язаним із сумом поета про народну долю, з його любов’ю до рідної сторони. Ця особливість поезії Некрасова визначилася завдяки...
- Пророк О. Пушкіна і М. Лєрмонтова Пушкінський “Пророк” написаний 1826 року, після страти декабристів. Про декабристів багато сперечаються і багато чого говорять. Частіше негативне. Але навіть якщо вони обрали неправильний шлях, то все одно боролися, причому не за свої права (вони і так були з потомствених дворян), а за права цілком безправних людей. Спасибі, що заплатили...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Молитва” Вірш Лермонтова, написане вже наприкінці творчого шляху в 1839 році, названо “Молитва”. Може здатися дивним таку назву: молитва-це проникливе звернення до Бога віруючої людини, це століттями освячена традиція християнства. Молитви, які читають віруючі люди в церкві і вдома, створювали в давнину християнські подвижники, визнані потім святими людьми, батьками церкви. Звичайно,...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Коли хвилюється жовтіюча нива…” Коли відкриваєш томик Лермонтова і поринаєш у світ його дивовижною, – пронизаної безвихідній сумом поезії, то чомусь ніколи не можеш уявити його усміхненим чи спокійним. У пам’яті спливає особа з похмурими всезнаючим темними очима, в яких застигли самотність і туга. Здавалося б, що може бути безвихідного в ліричній замальовці про...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Листок” Коли відкриваєш томик Лермонтова і поринаєш у світ його дивовижною, пронизаної безвихідній сумом поезії, то чомусь ніколи не можеш уявити його усміхненим чи спокійним. У пам’яті спливає особа з похмурими всезнаючим темними очима, в яких застигли самотність і туга. У чому ж причина цього трагічного розладу з життям? У нестерпним...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Батьківщина” Тема батьківщини проходить через усю творчість М. Ю. Лермонтова: від романтичного бачення і одночасно гіркого докору реального стану в країні і прагнення покинути свою землю до відвертого визнання їй у коханні, що прозвучало в ліриці пізніших років. У цій подвійності і суперечливості проявляється особливість світогляду одного з найвидатніших російських поетів....
- “Теперішній письменник – те ж, що древній пророк” А. П. Чехов (По одному з добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Пророк”) Своє подання про ідеальний образ поета Пушкін втілив у вірші “Пророк”. Але поет не народжується пророком, а стає ім. Цей шлях повний болісних випробувань і страждань, яким передують сумний роздум пушкінського героя про тім злі, що міцно вкоренилося в людському суспільстві й з яким він не може упокоритися. Стан поета...
- МОТИВИ СКОРБОТИ Й САМІТНОСТІ В ЛІРИКУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА З тих пор як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку, це страшне визнання Лермонтова зроблено в останній рік його життя. Начебто передчуваючи швидку загибель, поет дивиться на пройдений шлях. У його погляді з новою силою втілюється глибока скорбота, що завжди супроводжувала...
- Тема поета й поезії в лірику А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова 1. Цивільне призначення поезії. 2. Наступність творчості Пушкіна. 3. Вірш Лермонтова “Смерть поета”. 4. Актуальність і злободенність їхніх віршів. Повстань, пророк, і виждь, і внемли, Здійснися волею моєї, И, обходячи моря й землі, Дієсловом пали серця людей. А. З. Пушкін Широко й багатогранно творчість двох геніїв російської літератури А. С....
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Ні, не тебе так палко я люблю…” На тлі глибокої внутрішньої боротьби між двома протилежними стихіями – небом і землею, перехід від Безус ловного визнання пріоритету першого над другим через осмислення їх рівноправності, до радісного відчуттю можливості їх примирення, їх злиття, синтезу між ними, – такий був важкий шлях життя і творчості М. Ю. Лермонтова. Ні, не...
- Осміяний пророк про поета й поезію М. Ю. Лермонтов дуже рано став усвідомлювати себе поетом. Як і А. С. Пушкін, перед яким він схилявся, М. Ю. Лермонтов багато міркував про призначення поета й поезії. Ще в юнацьких віршах “До друга”, “Монолог”, “Молитва” він говорить про мінливість Музи, про всеспалюю-щем полум’я натхнення, про трагічну долю поета. Вірші...
- Тема поета й поезії в лірику А. Пушкіна й М. Лермонтова Тема поета й поезії у Творчості Пушкіна й Лермонтова займає одне із провідних місць. У добутках, присвячених цій темі, Пушкін і Лермонтов ставлять і розв’язують наступні питання: яка роль поета в суспільстві, у чому сутність самого процесу творчості, якої повинне бути відношення поета до навколишнього світу, у чому полягають його...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “Я не принижуючи перед тобою…” Серед ранніх творів М. Ю. Лермонтова початку 30-х років XIX століття звертає на себе увагу читача цілий цикл віршів, присвячених Н. Ф. І. – Наталі Федорівни Іванової, дочки московського драматурга Ф. Ф. Іванова. Почуття юнака було глибоким і сильним, хоч і короткочасним. Випробовуючи на початку 30-х років сильний вплив поезії...
- Вірш М. Ю. Лермонтова “І нудно і сумно…” Перш ніж перейти до вірша, розбір якого є темою твору, хотілося б згадати ставлення поета до людей його кола: Як часто, строкатою натовпом оточений, Коли переді мною, як ніби крізь сон, При шумі музики і танцю, При дикому шепоті затверджених промов, Миготять образи бездушні людей, приличьем стягнуті маски, Лермонтов розмірковує...
- Тема пророчества в лирике М. Ю. Лермонтова Русских поэтов всегда волновали думы о своем предназначении, месте в жизни страны. По мнению Пушкина, только тот, кто всегда душой, стремлениями со своим народом, может оправдать свое назначение поэта: правдивым поэтическим словом пробуждать в человеке высокие чувства. “Глаголом, жги сердца людей” – вот что должен помнить истинный поэт-гражданин. Когда равнодушие...
- Про вірш М. Ю. Лермонтова “Дума” “Ці вірші писані кров’ю” – так сказав про лермонтовську “Думу” В. Г. Бєлінський. Навіть не віриться, що автору такого глибокого і трагічного вірша було тільки 24 роки. Можливо, він передчував, що повинен спішити висловитися, тому що жити залишалося тільки три роки. Це вірш досить рідкісного жанру, назву якого – дума...