Вираження народного ідеалу в “Пісні про купця Калашникова” М. Ю. Лермонтова
1. Зв’язок “Пісні…” с фольклором. 2. Зближення образа Калашникова з образами билинних богатирів. 3. Піднесення в народній свідомості образа головного героя. У поемі М. Ю. Лермонтова “Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова” продовжена традиція звертання до історичного минулого Росії, закладена в ряді пушкінських добутків. Щоб передати колорит епохи, письменник звернувся до жанру пісні-сказання.
Подібні добутки в ті часи звичайно виконувалися під акомпанемент гуслей на бенкетах
“: Ох ти гой еси, цар Іван Васильович! Про тебе нашу пісню склали ми, Про твово улюбленого опричника Так про сміливого купця, про Калашникова… Але оповідання про сімейне лихо Калашникова, про його єдиноборство з опричником і страти відважного
У той же час завдяки стилізації добутку під народну поезію яскравіше проступають ті риси Калашникова, які традиційні для образа народного героя. Будучи главою сім’ї й для своєї дружини й дітей; і для молодших братів, Калашников чітко усвідомлює свою відповідальність і за матеріальне благополуччя своїх близьких, і за їхнє добре ім’я. Саме почуття відповідальності й турбота про подальшу долю сім’ї тривожить Калашникова, а не Власна доля, коли він викликає на себе гнів пануючи. Не про помилування для себе просить “відважний купець”, а про царське заступництво для своїх рідних: Накажи мене стратити – і на плаху несть Мені голівоньку винну; Не залиш лише малих детушек, Не залиш молоду вдову Так двох братів моїх своєю милістю… Високий ідеал честі штовхає Калашникова на бій з опричником.
Підозра, що дружина могла надійти не так, як покладається відповідно до цього ідеалу, змушує Степана Парамоновича суворо заговорити з Аленой Дмитревной: Уж ти де, дружина, дружина валандалася? На якому подвір’ї, на площі, Що розпатлано твої волосся, Що одежа твоя вся порвана? Уже гуляла ти, бенкетувала ти, Чай, із синками всі боярськими!..
Не на те перед святими іконами Ми з тобою, дружина, обручалися… Почуття відповідальності за рідних, непохитність моральних підвалин, готовність відстоювати їх до останнього подиху – все це зближає образ Калашникова з образами билинних богатирів, заступників Русі. Опричнина, уведена Іваном Грозним, була страшним нещастям для всієї Росії.
По свідченнях істориків, опричники могли робити все, що їм заманеться. Вони підкорялися тільки цареві, що не ставив перешкод їхнім беззаконням. Образа, нанесена опричникові, суворо карала, немов вона була нанесена самому цареві.
Незвичайну сміливість потрібно було мати, чтобиоткрито зізнатися, як Калашников: Я скажу тобі, православний цар: Я вбив його вільної волею, А за що, про що – не скажу тобі, Скажу тільки богові єдиному. Подібно билинному богатиреві, герой не страшиться вступити в бій із силою, ворожої народу. Не випробовує він і страху перед гнівом пануючи знову ж як билинний богатир, що прямо говорить правду князеві, не боячись його немилості. В “Пісні про купця Калашникова” Лермонтов відроджує епічний ідеал героя – людини дії. Калашников далекий коливань щодо того, як йому треба поводитися в конкретній ситуації.
Потрібно відзначити, що його переконаність у правильності ухваленого рішення грунтується не древніх поданнях про честь і право. Відповідно до християнських заповідей, потрібно прощати своїх ворогів. Однак, по-перше, опричник, по суті, не тільки особистий ворог Калашникова, але й представник структури, споконвічно ворожої народу, боротьба з якої – свята справа. По-друге, серцю російської людини взагалі набагато ближче ідеал діяльного протистояння злу, чим споглядального самовдосконалення: А такої образи не стерпеть душі Так не винести серцю молодецькому.
Але не тільки безстрашність і високі моральні ідеали характеризують образ Калашникова. В “Пісні…” показані його відносини з молодшими братами, яким він замінили батька. Перед боєм з опричником Степан Парамонович дає братам наказ продовжити почате їм справа честі, якщо його раптом осягне невдача.
Мотивом свого рішення вийти проти Кирибеевича Калашников називає не помста, не ревнощі, а “святу правду-матінку”. Двобій з опричником для нього – це суд Божий. Потрібно відзначити, що в середні століття в багатьох країнах, у тому числі й на Русі, дійсно існувала практика судових двобоїв. Уважалося, що в такому бої Бог прийме сторону того, на чиїй стороні правда.
Перемога Калашникова – це торжество правди, свідчення того, що Бог на його стороні. Адже Степан Парамонович відстоює честь своєї дружини й своя власну, святість законів церкви й непорушність моральних норм, у той час як Кирибеевич вторгається в чуже життя, намагається розірвати узи, що зв’язують чоловіка й дружину, узи, за християнською традицією являющиеся практично нерозривними. Калашников виступає в ролі хоронителя сімейних і моральних підвалин, наставника братів.
Перед смертю він згадує й про свою дружину, і про дітей, вимовляючи слова, характерні для героя народних переказів: Поклонитеся від мене Алене Дмитревне, Замовте їй менше засмучуватися, Про мене моїм детушкам не казати; Поклонитеся будинку батьківському, Поклонитеся всім нашим товаришам, Помолитесь самі в церкві божией Ви за душу мою, душу грішну! Героєм і залишається Калашников у пам’яті народу, безстрашним борцем за правду. Загибель Степана Парамоновича на пласі лише підсилює народні симпатії – на Русі мучеників завжди шанували, чи постраждали вони за православну віру або ж просто за ” правду-матінку”.
Символічно й місце, де поховали Калашникова: “проміж трьох доріг”, тобто на перехресті. Знову билинний образ: на перехресті трьох доріг герой звичайно вибирає свій шлях. Але Калашников його вже вибрав: це перехрестя – місце, де майбутні герої стануть обирати свою дорогу, пом’янувши “відважного купця”. І звичайні люди, проходячи повз могилу відважного бійця за правду, віддають йому данина поваги й замилування, як народному заступникові: Пройде старий людина – перехреститься, Пройде молодець – приосанится, Пройде дівиця – пригорюнится, А пройдуть гуслярі – проспівають пісеньку
Схожі твори:
- Фольклорні мотиви в “Пісні про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова” М. Ю. Лермонтова 1. Художні засоби зображення героїв. 2. Героя з народу й царське наближення. 3. Значення образа пануючи Івана Васильовича. Уже сама назва “Пісні про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова” М. Ю. Лермонтова зближає її з усною народною творчістю. Чому? Відповідь потрібно шукати в перших рядках поеми: Ох...
- Твір по поемі М. Ю. Лермонтова “Пісня про купця Калашникова” Поема М. Ю. Лермонтова “Пісня про купця Калашникова” перейнята духом протесту. Звертання до минулого було обумовлено невдоволенням поета навколишньою дійсністю, пошуками в минулих століттях людей із сильним характером і міцною волею. В “Пісні…” розповідається про улюбленого опричника Івана Грозного, що полюбив Алену Дмитревну – дружину відважного купця Степана Парамоновича Калашникова,...
- “Є душі, гасло яких – всі або нічого…” (Образ купця Калашникова в поемі Пісня… про купця Калашникова Лєрмонтова М. Ю.) Звертання до теми героїчного минулого не було випадковим для творчості М. Ю. Лєрмонтова. Ця тема давала можливість створення сильних, цільних, героїчних характерів, яких поет не знаходив у сучасності. Один з таких характерів Лєрмонтов створює в “Пісні про купця Калашникова”. У цій поемі Лєрмонтов відтворює епоху Івана Грозного, кінець XVІ століття....
- Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова Смерть за честь Жорстокі часи опричнини відомі нам з історії. У художній літературі ми їх також зустрічаємо, наприклад в “Пісні про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова” М. Ю. Лермонтова. Сваволя й беззаконня були “візитною карткою” опричників. Простий народ боявся їх, знатні люди уникали з ними зустрічей....
- Переказ поеми Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова Лєрмонтова М. Ю План переказу 1. Іван Грозний на бенкеті довідається про любов свого опричника Кирибеевича до замужньої жінки Алене Дмитрівні. 2. Купець Калашников довідається про те, що Кирибеевич його знеславив, заговоривши з Аленой Дмитрівною про любов. 3. Купець вирішує битися з опричником і говорить про цьому своїм молодшим братам 4. Під час...
- У чому зміст протиставлення образа Калашникова образам Кирибеевича й Івана Грозного в поемі Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова? Шаленості хоробрих поїсти ми пісню! Шаленість хоробрих – от мудрість життя. М. Горький У поемі “Пісня…” описується випадок, що Лєрмонтов відносить до російської історії XVІ століття. Купець мстить опричникові й царському улюбленцеві за свою ображену честь: Калашников виходить на кулачний бій з Кирибеевичем, не боячись смерті й царського гніву. Протистояння...
- Скорочено Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова Гоголя М. Ю Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова “Ох ти гой еси, цар Іван Васильович!” – з такого характерного для народної поетичної творчості зачину починається ця поема Лєрмонтова. Зміст її простої: молодий купець Степан Парамонович Калашников заступається за честь своєї дружини Алени Дмитревни, у яку закохався царський...
- Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника і хвацького купця Калашникова Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника і хвацького купця Калашникова Ох ти гой єси, цар Іван Васильович! Про тебе нашу пісню склали ми, Про твово улюбленого опричника Та про сміливого купця, про Калашникова; Ми склали її на старовинний лад, Ми співав її під гуслярний дзвін І прічітивалі та прісказивалі…...
- Сравнительная характеристика Калашникова и Кирибеевича (“Песня про царя Ивана Васильевича, молодого опричника и удалого купца Калашникова” М. Ю. Лермонтова) В своем произведении Лермонтов обращается к XVI веку, ко времени неограниченной власти царя Ивана Грозного. Тема чести и достоинства – главная в поэме. Она раскрывается на примере двух главных героев: царского опричника Кирибеевича и купца Калашникова. Кирибеевич – любимый опричник царя, “удалой боец, буйный молодец”. Опричник способен чувствовать красоту, восхищаться...
- Мій улюблений твір (“Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника і удалого купця Калашникова”) Михайло Юрійович Лєрмонтов – поет яскравий і самобутній, він створив цілу галерею незабутніх характерів: сміливих і рвучких, гордих і непохитних, прочитавши про яких надовго запам’ятовуєш і намагаєшся в чомусь наслідувати їх. Такими героями є персонажі мого улюбленого твору М. Ю. Лєрмонтова “Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника і удалого...
- Зміст вірша “Пісня про царя Івана Васильовича, і молодого опричника й відважного купця Калашникова” Поема М. Ю. Лєрмонтова “Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника й відважного купця Калашникова” (1837) у контексті всього творчості поета сприймається як своєрідний підсумок його роботи над російським фольклором. Інтерес до фольклору був характерний для російської літератури 30-х років, коли країна переживала глибоку кризу. Перебуваючи на роздоріжжі, що похмурі...
- Переказ билини “Пісня про царя Івана Васильовича й відважного купця Калашникова” “У златом вінці” сидить за трапезою грізний цар Іван Васильович. За ним коштують стольники, навпроти – бояри так князі, з боків – опричники. Усі бенкетують і славлять царя. Лише один відважний опричник Кирибеевич не пригубив золотого ковша. Опустивши голову на груди, він думає “думу міцну”. Насупив цар брови: може бути,...
- Відважний купець Калашников Кращі традиції народної творчості знайшли своє втілення у поемі М. Лермонтова “Пісня про Івана Васильовича, молодого опричника і відважного купця Калашникова”. Автор геніально передав не тільки звучання народної пісні, а й її дух. За часів царювання Івана Грозного відбуваються події, описані Лермонтовим у “Пісні… ” Це далекі, жорстокі часи XV...
- Тема долі у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Роман “Герой нашого часу”. 2. Доля як рушійна сила сюжету в “Пісні про купця Калашникова”. 3. Доля поета в суспільстві. Тема долі як життєвого шляху особистості так чи інакше звучить у добутках переважної більшості письменників. Однак нерідко в літературі зустрічається й трохи інше розуміння долі, долі, приречення, за межі...
- Переказ змісту твору Лермонтова “Казка для дітей” В “Казці для дітей” ( 1839-1840), поемі, що Лермонтов тільки почав, намечалось ще більш рішуче подолання демонізму. Але ні герої її, ні сюжет не визначилися. Уривок примітний прямою заявою, що автор звільнився від захоплення демонічною натурою: “Меж інших бачень, Як цар,. німий і гордий, він сіяв Такий волшебиосладкой красотою, Що...
- Історична тема в поезії Лермонтова Історична тема – одна з найважливіших тем лірики Лермонтова взагалі розробляється протягом усього творчості поета. Лермонтова можна без перебільшення йазвать поетом минулого й сьогодення. У ранній період своєї творчості Лермонтов звертається до історії з позицій поэтаромантика й шукає в минулому романтичних героїв. У першу чергу це, звичайно, Наполеон,, володар дум...
- Історичні пісні. Пісні-хроніки Поширеним жанром героїчного поетичного епосу українського народу є історичні пісні – ліро-епічні Твори про конкретні чи типові історичні події та процеси, відомих історичних осіб та безіменних героїв, чиє життя і вчинки пов´язані з подіями суспільно-політичного життя, в яких відтворено дух певної історичної епохи. Історична пісня, з одного боку, є продуктом...
- “Про що йдеться в пісні, яку виконує сліпий Остап?” Оповідання Райнера Марія Рільке “Пісня про правду” розповідає історію життя звичайних людей в часи гніту з боку польських панів, а також дивовижний випадок з хлопцем на ім’я Олекса, якого надихнула і перетворила пісня. Ця пісня була дійсно про правду, адже тільки правда може пробудити в людині найбільш сміливі, милостиві і...
- ПІСНІ ЧАСУ ЗЕЛЕНИХ СВЯТ: МАЇВКИ, РУСАЛЬНІ ТА ЦАРИННІ ПІСНІ Маївки (майські пісні) – твори календарної обрядовості початку літа, назва яких, можливо, походить від “май” (травень) чи “маяти” (прикрашати зеленню) або “мавки” (духи лісу та поля). Ними супроводжувались описані обряди Зеленої (Клечальної) неділі та пов’язані з нею ігрища молоді. Ці твори менш збережені і досліджені, ніж веснянки і гаївки. Найпоширенішим...
- “Смерть” Антоненка-Давидовича як засудження ідеалу комуніста-надлюдини Ця повість має два основні плани. Перший план, або рівень, полягає в тому, що член КП(б)У Кость Горобенко “серед болючих душевних борсань і постійних образ з боку сопартійців прийшов до рішення, що йому треба пролити братню українську кров, щоб позбутися нестерпної меншовартості українського комуніста”. Другий план містичний і прихований од...