Викриття самодержавства й кріпосництва в “Подорожі з Петербурга в Москву” А. Н. Радищева
1. Осуд Радищевим кріпосництва. 2. Авторська присутність в “Подорожі…”. 3. Відношення письменника ксамодержавию. Я глянув окрест мене – душу миючи стражданнями людства уражена стала. А. Н. Радищев Добуток А. Н. Радищева “Подорож з Петербурга в Москву” вийшло у світло в 1790 році й потрясло сучасників своєю прямотою, відвертістю й нечуваної для того часу зухвалістю, з якої автор викривав головні недоліки тодішньої імператорської Росії: самодержавство й кріпосництво. Російська імперія в другій половині XVIII століття підсилилося й
Однак на тлі такого благополуччя в країні загострюються соціальні протиріччя, більше жорстоким стає кріпосницький гніт. Селянин був у повнім розпорядженні поміщика, що мав право засилати кріпака на каторгу без усякого суду. Каторгою також карали скарги селян на поміщиків. Саме це положення мав на увазі Радищев, коли писав у своєму добутку, що “селянин у законі мертвий”.
Не було законів, що визначають розмір селянських повинностей. Панщини
Тому він обрушує свою викривальну критику на підвалини сучасної йому Росії: царську владу й кріпосне право, що повною мірою відбилася в добутку “Подорож з Петербурга в Москву”. У той період, коли в Радищеві дозрівав задум книги, Катерина II навесні 1787 року відправилася в подорож з Петербурга в Новоросію й Крим. Подорож була організована з надзвичайною пишністю, що спричинило колосальні витрати, вага яких лягла на селянство.
Для проїзду цариці і її звиті, селяни в саму гарячу пору повинні були виставити сімдесят шість тисяч коней За наказом новоросійського генерал-губернатора Потьомкіна на всьому протязі шляху імператриці були споруджені штучні села, згодом названі “потемкинскими селами”. Метою створення таких сіл був показ нібито щасливого й рясного життя російського селянства. Підкуплені письменники відображали у своїх повідомленнях те, що народи Росії процвітають під керівництвом імператриці. Радищева вкрай обурював подібний обман. У своєму “Подорожі з Петербурга в Москву”, що певною мірою збігається з маршрутом Катерини II, автор показує щиру, не прикрашену картину кріпосницької дійсності Ціль цієї книги – відкрити ока громадськості на безмежне безправ’я закріпаченого селянства, на нестерпну вагу самодержавного гніта.
Оповідання в книги ведеться від імені мандрівника, вустами якого Радищев виражає свої погляди. Подорож відбувається з Петербурга в Москву на перекладних, по дорозі оповідач зупиняється на двадцяти чотирьох поштових станціях, де міняє коней. Мандрівник є допитливою, уважною й щиросердечною людиною, що розташовує людей, що зустрічаються йому, до довірчого спілкування. У кожній новій главі “Подорожі з Петербурга в Москву” перед читачем з’являються різноманітні, але однаково типові картини сваволі, обману й гноблення, що безкарно відбуваються в самодержавно-кріпосницькій країні Про тяжку селянську неволю оповідання розгортається вже із третього розділу “Подорожі…
” – “Любани”, при описі селянської оранки в неділю. З почуттям обурення й уболівай малює автор картини кріпосного гноблення й насильства у всіх главах свого добутку. В “Зайцово”, де описується звіряче відношення із селянами відставного чиновника, що почав свою службу в посаді придворного опалювача й дослужився до дворянського чина. У главі “Вишний Волочок”, де ведеться оповідання про поміщика, що досяг процвітання у своєму маєтку за рахунок повного руйнування селян.
У главі “Мідне” – трагедія продажу селян з публічного торгу, в “Городні” – жорстокість рекрутського набору, в “Пішаках” – опис злиденного селянського побуту, убогої хати. В “Подорожі з Петербурга в Москву” не існує “благополучних” сіл Звичайно, іноді в добутку зустрічаються позитивні образи “добрих” дворян. У главі “Кресци” доброчесний дворянин прищеплює своїм дітям здорові поняття про сімейні відносини й виховання. У главі “Городня” добрий старий пан виховує кріпосного хлопчика нарівні зі своїм рідним сином, але, не встигши дати йому “відпускну”, умирає.
З новими панами для Ванюші настає болісних, повна принижень і знущань, життя Радищев показує, що особисті якості деяких добрих дворян не здатні змінити існуюче положення речей. Добро, що вони роблять, силоміць кріпака ладу перетворюється в зло. Радищев усвідомлював, що кріпосництво й самодержавство органічно зв’язані один з одним. На думку письменника, цар – “злочинець із всіх найперший”, що є головним винуватцем зла, що відбувається. Не маючи можливості прямо виступити проти Катерини II, Радищев у главі “Спаська Полесть” поміщає алегоричний сон мандрівника – дуже сміливу сатиру на імператрицю й неї найближче оточення У ньому Радищев зауважує, що цар прослил у народі “ошуканцем, ханжою й пагубним комедіантом”, і звертає увагу на невідповідність між словами й справами Катерини II: показний блиск і пишнота фасаду імперії приховує жахливі картини гноблення народу.
Центральне місце сну займає зустріч пануючи з “невідомою мандрівницею” Прямовзорой, істиною, що знімає цареві завісу з око. Після цього всі речі з’являються перед царем у природному їхньому виді. Прямовзора звертається до царя зі словами, повними гніву й презирства: “Відай, що ти…найперший розбійник,…
Ворог лютейший, що спрямовує злість свою на внутрішність слабкого”. Викривши Радищевим самодержавства й кріпосництва відрізняються небувалої для того часу різкістю й силою. Для Радищева зло й гноблення не є виключенням у житті, як для його літературних попередників, а існують, як правило, що зложилося в самодержавно-кріпосницькому ладі. Описуючи частки приклади прояву насильства, обману й сваволі, Радищев незмінно вказує на їхню основну причину – самодержавну владу й кріпосне право
Схожі твори:
- Композиція “Подорожі з Петербурга в Москву” А. Н. Радищева 1. Особистість автора. 2. Основний зміст добутку. 3. Особливості композиції “Подорожі… “. 4. Революційне значення Творчість А. Н. Радищева, першого російського письменника-революціонера, було засновано й підготовлене цілим поруч важливих історичних подій: Пугачевским повстанням, війною американських колоній за незалежність, Великою Французькою революцією. Ці історичні віхи не тільки вплинули на становлення характеру...
- Аналіз “Подорожі з Петербурга в Москву” Радищева “Подорож…”, всеосяжне по охопленню фактів російського життя, з’явилося як би кодексом критичних антимонархічних і антикріпосницьких висловлень. Із властиво йому аналітичною глибиною Радищев освітив зв’язок таких явищ, як падіння моральності народу й розпуста верхів (“нижні заражаються від верхніх, а від них виразка розпусти дістає й до сіл”), як взаємна залежність самодержавства...
- Доля селян у зображенні А. Н. Радищева (По добутку “Подорожі з Петербурга в Москву”) 1. Значення роману в рамках російської літератури. 2. Стиль роману й основний зміст добутку. 3. Селянські долі в тексті роману. 4. Бєлінський про “Подорож… “. Радищев – рабства ворог. А. С. Пушкін Роман “Подорож з Петербурга в Москву” за рахунок піднятих у ньому питань, складності й оригінальності стилю, а також...
- Зображення народу й об6рази в добутку “Подорож з Петербурга в Москву” Радищева Чому ж співчуває оповідач? Положенню народу. Роман дає широку панораму життя кріпосного селянства. І Радищева обурює навіть не стільки бідність і найтяжка праця селян, скільки те, що вони, як кріпаки, позбавлені вільної волі, юридично безправні. “Селянин у законі мертвий”, – пише Радищев. Причому мертво тільки тоді, коли потрібна захист закону....
- Сюжетна основа книги “Подорожі з Петербурга в Москву” Олександр Миколайович Радищев – легендарна фігура, особливо для російської революційної інтелігенції XІX століття. У його поглядах на російське суспільство бачили радикальний гуманізм і глибину розкриття соціальних проблем. Ім’я Радищева для багатьох поколінь російських читачів оточено ореолом мучеництва. Це пов’язане з історією створення книги “Подорож з Петербурга в Москву”, над якою...
- Художня своєрідність “Подорожі з Петербурга в Москву” Після революції 1917 року доморослі літературознавці-марксисти побачили в Радищеві навіть зачинателя соціалізму в Росії й першого російського матеріаліста, однак у цих більш ніж сміливих судженнях вони явно йшли по стопах В. И. Леніна, що поставив Радищева першим у ряді російських революціонерів, що викликають у російського народу почуття національної гордості. Щоб...
- Оповідання про творчу історію “Подорожі й Петербурга в Москву” Задум книги, цілком ймовірно, сходить до того періоду, коли Радищев вернувся з Німеччини й став служити в Сенаті. До цього часу, тобто до 1772 р., ставиться й формування творчого принципу письменника, що ліг в основу “Подорожі з Петербурга в Москву”, – принципу правдивості. “Вийдете від мене, – пише автор “Уривка”,-...
- Радищев рабства ворог – Подорож з Петербурга в Москву У травні 1790 року на прилавку одного із книгарень столиці з’явився добуток А. Н. Радищева Подорож з Петербурга в Москву. Робота друкувалася без вказівки автора, у ній з нечуваної для того часу сміливістю й прямотою безіменний мандрівник наносив нищівні удари по всім підвалинам тодішньої імператорської Росії: кріпосному праву, що панує...
- Подорож з Петербурга в Москву А. Пушкін Олександр Миколайович Радищев – перший російський революціонер із дворян, письменник, що проголосив у своїй книзі “Подорож з Петербурга в Москву” необхідність революції в ‘Росії проти монархії й кріпосного права. Картини кріпосної неволі й самодержавної деспотії написані в ній пером жагучого патріота, захисника рідного народу. У травні 1790 року...
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння батьківщині (На прикладі роману А. Н. Радищева “Подорож з Петербурга в Москву”) 1. Соціальна й політична обстановка в Росії наприкінці XVIII – початку XIX століть. 2. Першовідкривачі нової людини в літературі. 3. Їхньої заслуги перед вітчизняною літературою. 4. А. Н. Радищев – проповідник цивільної самосвідомості. Поетом можеш ти не бути, Але громадянином бути зобов’язаний А. С. Пушкін На рубежі XVIII-XIX століть у...
- “Подорож з Петербурга в Москву” у художньому й ідеологічному контексті епохи Хоча Радищев писав вірші, поеми, а також склав філософський трактат “Про людину, його смертності й безсмерті”, у пам’яті нащадків він залишився всього лише автором “Подорожі з Петербурга в Москву”. Цей Твір одержало досить невтішну характеристику в А. С. Пушкіна, що написав, що воно “причина його нещастя й слави, є дуже...
- Біографія Радищева Олександра Миколайовича Народився в небагатій дворянській сім’ї. Виховувався й учився в петербурзькому Пажеському корпусі. По закінченні навчання в числі ще дванадцяти юнаків був посланий Катериною II у Лейпциг для підготовки “до служби політичної й цивільної”. У Німеччині вивчав французьку й німецьку просвітительську філософію. Великий вплив на формування поглядів Радищева мав “вождь його...
- Художнє своєрідність “Подорожі з Петербургу до Москви” О. М. Радищева і його вплив на передову думка епохи Для багатьох поколінь російських читачів ім’я Радищева. Оточене ореолом мучеництва: за написання “Подорожі з Петербургу до Москви” автор був засуджений до смертної страти, заміненої Катериною II десятьма роками висилки до Сибіру. Її наступники на троні відновили Радищева в правах, проте він не змінив своїх поглядів і, не знайшовши до них...
- Мрія Радищева про майбутнє Батьківщини Революція – найвище вираження творчих можливостей народу. Саме тому в Городні мандрівник звертається із прямим закликом до кріпаків підняти повстання. Цей заклик до заколоту повний великої радісної віри в перемогу народу, у створення їм самотужки нової державності, нової культури, “народним правлінням пристойних”. От ці натхненні слова мандрівника: “ПРО! якби раби,...
- Образ мандрівника в поемі Радищева Досвід подорожі – кріпосницька дійсність, обнаженно, що стала перед очами героя, зустрічі з жертвами самодержавно-кріпосницького ладу (“Чудово”, “Зайцово” і ін.) переконують його в неспроможності надій. Так починався третій, і останній, етап ідейно-морального відновлення героя – формування революційних переконань. Мандрівник починає розуміти, що ні монархія, який би “освіченої” вона не була,...
- Наступність російської літератури. (Оди “Вільність” А. Н. Радищева й А. С. Пушкіна) Я те ж, що й був і буду все моє століття: Не худоба, не дерево, не раб, але людина! А. Радищев Радищев, виношуючи революційні ідеї скинення самодержавства, створює оду “Вільність”. Як послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторстві. Для прославляння політичної й цивільної волі...
- Ідеал людського достоїнства й цивільного служіння Батьківщині в добутках Г. Р. Державіна, А. Н. Радищева, Д. И. Фонвізіна Д. И. Фонвізіну вдалося показати дійсність такий, яка вона є, але він не вимагав корінних змін соціальних умов. Г. Р. Державін зумів осягнути складність, контрастність навколишнього світу, але ці протиріччя, як правило, не розкривалися їм у соціальному плані. А. Н. Радищев – перший письменник XVIII століття, що вникнул в істоту...
- “Подорож з Петербургу до Москви” А. М. Радищева Восьмого вересня 1790 року в Санкт-Петербурзьке губернське правління був доставлений секретний арештант Петропавлівської фортеці Олександр Радищев. Тут хворому в’язневі оголосили указ про заміну раніше винесеного смертного вироку посиланням у далекий сибірський острог Ілімськ “на десятирічне безвихідне перебування”. Увечері того ж дня він дізнався, що його негайно відправляють “за найміцніше вартою”...
- Наступність російської літератури (Оди. “Вільність” О. М. Радищева і О. С. Пушкіна) Радищев, виношуючи революційні ідеї повалення самодержавства, створює оду “Вільність”. Наскільки послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторства. Для прославляння політичної та громадянської свободи поет обирає традиційний жанр оди. Але що ж залишається в ній від традиції класицизму? Адже Радіщев оспівували не видатного полководця і...
- Сочинение “Путешествие в Москву” или “Поездка в Москву” Я ездил в Москву с родителями на летних каникулах. Столица оставила у меня впечатление огромного, великого и богатого города. Я хотел бы посетить ее еще не один раз. Гуляя по центру, я увидел Кремль, Красную площадь, захоронения разных великих людей у Кремлевской стены, в том числе маленький черный Мавзолей Ленина....