Відкриваю свого Тичину
Кажуть, поети розквітають раз на віку. Якщо це правда, то Павло Тичина розцвів у молоді роки, коли з’явилися “Сонячні кларнети” (1918), “Замість сонетів і октав”, “Плуг” (1920), “В космічному оркестрі” (1921), “Золотий гомін” (1922), “Вітер з України” (1924). Це справді неперевершена, видатна поезія, в якій переплелись і краса людських почуттів, і сприйняття революції і громадянської війни на Україні як надії на соціальне, національне та духовне визволення, і жорстоке розчарування дійсністю.
Мабуть, можна скільки завгодно
З одного боку – “Ви знаєте, як липа шелестить”, “Коли в твої очі вдивлюся”, “Пастелі”, “Пам’яті тридцяти”, “Загупало в двері прикладом”. З іншого – “В ім’я людини”, “Партія веде”, “Комунізму далі видні”.
Ось він постає перед вами автором “Сонячних кларнетів”: молодий інтелігентний талановитий юнак, що уважно вдивляється у світ і напружено шукає відповіді на питання: в якому зв’язку перебувають природа і люди, добро і зло? Що є визначальним? Поет доходить висновку, що все у світі взаємопов’язане. Це відкриття сповнює його радістю, і нею він ділиться з нами: Гаї шумлять – Я слухаю. Хмарки біжать – Милуюся. Милуюся-дивуюся, Чого душі моїй так весело.
Та поступово події Першої світової війни переконують П. Тичину, що цей оспіваний ним світ такий далекий від гармонії. Але молоде серце прагне добра, вірить у добро і творить його, – так з’являються вірші циклу “Енгармонійне”, “Хтось гладив ниви”, “Блакить мою душу овіяла”.
Мені здається, що саме віра в гармонію світу, оптимізм вирізняли поета з-поміж його попередників і сучасників. А ще – передчуття революції. Саме тоді народилися рядки: Гей, вдарте в струни, кобзарі,
Натхніть серця піснями!
Вкраїнські прапори вгорі – Мов сонце над степами..;
І знову – радість, свято, небувале піднесення у “Золотому гомоні”.
Та з’являється передчуття біди:
Чорний птах – у нього очі – пазурі!
Чорний птах із гнилих закутів душі, Із поля бою прилетів, Кряче. Чи це – не геніальна прозорливість, яка помітила ту трагічну межу, що проляже між людьми, навіть рідними по крові (“курки спустили в матір і отця”)?
І знову – незважаючи ні на що – життєстверджуючий фінал, віра в перемогу сили добра, в силу народу:
Я – невгасимий Огонь Прекрасний,
Одвічний дух.
Вітай же нас ти з сонцем, голубами. Я дужий народ! – з сонцем, голубами. Але мрія так і залишилася мрією. Україна була приречена. Революція 1917 року замість соціального визволення принесла на українську землю ріки крові. Руйнуються родини, розхитуються вікові моральні підвалини народу.
Тичина-поет вірив у революцію, чекав і боявся її. Звідси й загострене сприйняття навколишнього, передчуття біди, пекучий біль за Україну, за свій народ: Хто ж це так із тебе насміяться смів? Хто у твоє серце ніж загородив? Я майже фізично відчуваю той біль, яким сповнений кожний рядок вірша, бо “рубались, бились ріднії, свої”; а ті, кого вважали братами, зрадили Україну. Вірш закінчується багатозначним питанням, яке, без сумніву, є прозоро-риторичним: відповіді не треба, вона – очевидна:
Хто ж так люто кинув на поталу нас? Мені здається, що саме тут і містяться ті витоки “роздвоєності” Тичини, що пізніше переросла в трагедію його таланту. Так, Павло Тичина – геніальний, але глибоко трагічний талант. І з цим не можна не погодитися!
Він любив життя у всіх його проявах і навчав цього почуття читачів. Він, я переконаний, любив людей: із минулого, сучасників і майбутніх земляків. Мабуть, це треба зрозуміти душею і вклонитися геніальному митцю за його серце і талант.
Схожі твори:
- Відкриваю свого Павла Тичину Говорять, поети розцвітають раз у століття. Якщо вважати так, то Павло Тичина розцвів у молоді роки, коли з’явилися “Сонячні кларнети” (1918), “Замість сонетів і октав”, “Плуг” (1920), “У космічному оркестрі” (1921), “Золотий гул” (1922), “Вітер з ” (1924). Це справді неперевершена, видатна поезія, у якій переплелися й краса людських почуттів,...
- Знову відкриваю “Кобзар” Великий геній українського народу Т. Г. Шевченко знаменує своєю постаттю Воскресіння творчих сил трудящого люду після вікового сну, спричиненого гнітом. У чому ж виявляється тісний зв’язок поета з народом? Звичайно, це і зовнішні дані Шевченкової біографії, і нерозривний внутрішній зв’язок, що давав Шевченкові право назвати свій “Кобзар” “мужицькою книгою”. Томики...
- Відкриваю для себе Г. Сковороду УКPAЇHCЬKA ЛІТЕРАТУРА ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА Відкриваю для себе Г. Сковороду… “Світ ловив мене, та не спіймав…” Ці слова заповідав написати на своїй могилі великий мислитель, педагог, філософ і письменник Григорій Савич Сковорода. Після ознайомлення з його життям і творчістю я зробила для себе висновок, що він одна з найяскравіших постатей...
- Твір на тему “Знову відкриваю “Кобзаря” У кожної людини напевно є книга, до якої вона звертається найчастіше. Зрозуміти це дуже просто, оскільки кожна книга містить певні ідеї, які може використовувати людина. У деяких випадках книги містять не просто ідею, але навіть і мудрість, якою можна керуватися в житті. Як відомо, книг було написано вже дуже багато,...
- І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь Інтелектуальна хвиля з головою накрила людство нового тисячоліття. Ми досягли висот комп’ютерної технології, злилися в одвічне ціле з Інтернетом. Все, що раніше було запроваджено на оді, прийшло і до нас. Це, звичайно, має для нас велику користь. Разом із цим до нас прийшло іноземне телебачення, пісні. Молодь більше орієнтується в...
- Віднайдіть “свого Кобзаря” Таких пекельних нот не чули люде, Які на серці в тебе звірство брало. Пантелеймон Куліш. “До Шевченка”. Хто є Шевченко для сучасного українця? “Шевченко – наше все. Поет. Геній” – почуєте ви від пересічного громадянина. А що він за людина, чим жив, як мучився, карався, зневірявся? Це вже мало кого...
- Відношення М. Ю. Лермонтова до свого покоління 1. Розчарування у своєму поколінні у вірші “Дума”. 2. “Герой нашого часу”: Печорин як типовий представник покоління. 3. Драма “Маскарад”: образ князя Звездича. У будь-якому вбранні буду я по праву Тугу существованья усвідомлювати. Я занадто старий, щоб знати одні забави, И занадто юний, щоб зовсім не бажати. И. В. Гете...
- Відчуття причетності до свого народу Жоден філософ не може точно сказати, коли до людини приходить відчуття належності до свого народу. І хіба можливі тут узагальнення? Напевне, ні. Але всі стежки ведуть у дитинство. Мені було лише три роки, коли було проголошено Незалежність України, але я добре пам’ятаю, що це було свято. На центральному майдані міста...
- Твір до ЗНО “Кожна людина – коваль свого щастя” Кожна людина прагне щастя. У всіх нас у житті бували хвилини неймовірної радості, задоволення та піднесення, які ми ніколи не забудемо. І нам хочеться відчувати себе так завжди. Навіть вітаючи одне одного зі святами, ми обов’язково зичимо щастя. Щастя – це внутрішній стан спокою, радості, піднесення та вдоволення собою. Люди...
- Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь. (Тарас Шевченко) Україно! Якою сумною й трагічною була твоя доля! Єдина на світі країна, народ якої тривалий час був позбавлений власної історії, не мав своєї держави. Хто тільки не топтав Україну! Віддавали її на поталу і Литві, і Польщі, і Австрії, і Московщині. Віками терзали співучу душу України, виймали з неї серце,...
- Чому важливо додержувати свого слова У сиву давнину ще не винайшли папір, а укладати угоди вже було треба. Тоді вожді ворогуючих племен зустрічалися між собою, домовлялися про мир і, замість підписів у тексті угоди, казали один одному: “Чесне слово” або якісь подібні слова. Така угода вважалася священною, а її порушник – справжнім злочинцем, якого обов’язково...
- Печорін – портрет свого покоління (за романом “Герой нашого часу”) У романі “Герой нашого часу” Михайло Юрійович Лєрмонтов зачіпає ті ж проблеми, які часто звучать в його ліриці: чому розумні й енергійні люди не можуть знайти собі місце в житті, чому вони “старіють в бездіяльності”? Роман складається з п’яти частин: “Бела”, “Максим Максимович”, “Тамань”, “Княжна Мері”, “Фаталіст”. Кожна з них...
- Григорій Печорін – герой свого часу У своєму романі “Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтов відобразив 30-ті роки XIX століття Росії. Це були нелегкі часи в житті країни. Придушивши повстання декабристів, Микола I прагнув перетворити країну в казарму – все живе, найменші прояви вільнодумства нещадно переслідувалися і придушувалися. Через два роки після появи у пресі “Героя...
- Людина – коваль свого щастя На мою думку, кожна людина повинна брати на себе відповідальність за своє життя і боротися за своє щастя. Кожен з нас у житті повинен ставити перед собою певні цілі та відповідно робити все за для їх досягнення. Саме це надає підставу образно називати людину – ковалем свого щастя. Довести своє...
- “Учитесь, читайте, чужому навчайтесь и свого не цурайтесь” “Хто матір забуває, Того бог карає, Того діти цураються, В хату не пускають”. Видатний український поет Тарас Григорович Шевченко усе своє життя дуже переживав трагічне становище свого народу і чіткіше за інших бачив неправду та зло, що панували у той час. Все це Великий Кобзар дуже відчував тонкою душею митця,...
- “Що я можу зробити сьогодні для свого завтра?” Дуже часто можна стати свідком того, як люди шкодують про своє минуле, про те, що щось не було зроблено або виконано. Як правило, такий жаль дійсно має під собою підстави. Базис будь-якого успіху закладається задовго до того, як цей успіх дійсно з’являється. Не буває занадто швидкого успіху без тривалої підготовки,...
- Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС І семестр ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ УРОК № 27 Тема. Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя Мета: простежити зміни в характері і поведінці головного героя; вдосконалювати навички роботи з текстом; розвивати образне мислення, спостережливість; виховувати бажання самовдосконалюватися. Обладнання: малюнки-ілюстрації до повісті Ч....
- Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь Ці слова великого українського поета аніскільки не втратили своєї актуальності сьогодні. На жаль, особливо болючою для сьогодення є проблема відірваності більшості українців від свого коріння, їх незнання свого походження, роду, історії краю, Вітчизни. Та чи тільки незнання є причиною нашого всенародного лиха? Звичайно, що болючим є сам факт небажання знати...
- “Учітесь, читайте, і чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь…” (за поемою Т. Шевченка “І мертвим, і живим…”) Рядки “Учітесь, читайте, і чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь…” – духовний заповіт українцям. Ці рядки з відомого послання “І мертвим, і живим…” звернені до тогочасної інтелігенції. Шевченко добре знав, що більшість української інтелігенції відійшла від своєї мови і культури й діяла у сфері культури російської. Тарас Григорович Шевченко –...
- “Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого пе цурайтесь…” голос Кобзаря У славнозвісному посланні “І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм…” Шевченко звертається до національної інтелігенції, ліберального панства із закликом учитися, освідчуватися. Поет прагне, з одного боку, висміяти, осудити жорстоке ставлення до кріпаків, з другого – вплинути на певні кола українського ліберального дворянства та інтелігенцію. Якщо ви прочитаєте твір, то...