“Ваш образ, дорогою навік…” (Цикл віршів А. А. Блоку “Кармен”)
1. Жагучий образ Кармен. 2. Музикальність дикої принадності. 3. Недосяжний вільний мир. Я жити хочу, щоб мислити й страждати. А. С. Пушкін А. А. Блок відомий нам як творець образа Прекрасної Дами, що пройшла шлях від божественної істоти до простої жінки, що зустрічається в повсякденному житті Але подібна зміна не позбавляє її ореола таємничості. Вона також залишається для нас таємницею, що Блок розгадує в кожному своєму поетичному добутку.
Тому його творчість можна розділити на певні періоди. Але всі вони створюють єдине полотно, що розповідає
Він стає своєрідним оповіданням в оповіданні. У ньому десять вірші об’єднано одним фатальним образом Кармен. Тексти підкоряються своєму внутрішньому розвитку, що починає рух з першого рядка й закінчує в останній. Чітке позначення центральної фігури змушує нас ще перед початком читання подивитися на цей неоднозначний образ із боку. У творчості Ж. Бізе однойменна п’єса стала вершиною реалістичного мистецтва.
Вона змогла привнести на сцену
На початку циклу поет немов підбирає фарби, за допомогою яких можна було б запам’ятати той образ, що залишився в його душі після появи Карменсити. Тому в другому вірші циклу кожна строфа кінчається многоточием. Він наближається до даного образа, але сам себе обриває.
Збентежена душа не знаходить слів, щоб ледве вловимі природні образи зібрати в один великий портрет, що міг би відбити всю кипучу енергію героїні, який була на сцені Андрєєва-Дельмас. І про себе ліричний герой практично нічого не говорить Він використовує образ вікна, у якому постійно горить світло. Це сама душа світитися полум’ям, запаленим акторкою в поетичній душі Блоку. І тільки в наступному третьому вірші нам відкривається образ тої, котрої присвячений даний цикл. …И золото кучерів – червонно-червоним, І голос – рокотом забутих бур Вся природна стихія втілилася в цьому вигляді.
Ліричний герой запам’ятав у своєму полотні тільки те, що стало йому особливо дорогим і близьким. Це пишні кучері з “містичним” відливом і голос, що ніс не тільки героя, але й інших глядачів у жагучий мир опери знаменитого композитора. Так який же вона була насправді? На це питання відповідає четвертий вірш циклу У ньому представлена гра Кармен на сцені. І ми розуміємо, що в такий жагучий і пекучий характер просто не можна не закохатися.
Ліричний герой використовує короткі, але дуже виразні фрази, що створює певну динаміку в самому оповіданні. Вірш немов починає підкорятися невгамовної енергії головної героїні. …В оці Хозе метнула погляд! …Блиснув зубів перловий ряд… Більше значення в цьому добутку грає поетика розділових знаків.
Многоточия чергуються зі знак оклику. Здається, що ліричний герой на мить замислюється, але як тільки перед ним він виникає знайомий образ, він знову оживає. Так при дзенькоті знайомого бубена герой бачить творчі сни. Карменсита стає його музою.
Вона немов народжує в ньому нові образи Тому він і проходить сірі стіни, щоб затесатися в строкатій юрбі, що поспішає на яскраве й захоплюючу душу подання. Такою поетичною картиною й замикається перша частина циклу. З нього ми довідалися тільки штрихи того образа, що стає своеобразней музою для ліричного героя. У шостому вірші циклу в ліричного героя з’являється шанс зустріти не пекучий і палаючий образ на сцені, а простої людини.
І в цій фігурі все також видно вже знайомих риси вигляду Кармен: Ліричний герой навіть порівнює неї з похмурими левами, які визирають через огорожу. Але дійсне життя служить контрастною картиною тому образу, що залишається близьким, але в той же час дуже далеким, на сцені. І бліда особа… і пасмо Волось, що спадає низько… Тому в пам’яті ліричний герой хоче запам’ятати той образ, що він бачить на сцені: “хода зі знемогою”, “пісня ніжних плечей”.
Але він немов віддаляється від ліричного героя й залишається на недосяжній відстані. Як пам’ять про іншу вітчизну, – Ваш образ, дорогою навік… Так, образ Кармен знову віддаляється від нього.
І “дорогою навік” вигляд не наповнює серце ліричного героя своїм трепетом Здається, що він знову повернувся до реального життя й сам запитує себе про те, чи залишається його серце в Кармен чи ні. І ми розуміємо, що в нього в душі зберігся тільки відзвук того, що раніше переповняло серце. Тому все побачене йому здається просто сном. Її дику принадність він тепер порівнює з музичними інструментами Так від мальовничого образа залишається лише звук, якому не можна вловити. Його можна зберегти тільки у своїй душі, якщо вона звучить в унісон з “здичавілою принадністю” Кармен.
Через цей образ входить у душу ліричного героя її казковий синій і співучий край. У ньому ж не перестають кипіти циганські страсті. Тому вони вириваються з того полону, у який їх уклав партер Ліричний герой розуміє, що любов і вільна натура Кармен дарувала йому саме головне в житті – волю. Він намагається у своїх рядках запам’ятати її вигляд. Але це йому не зовсім вдається, тому й ця строфа закінчується многоточием.
Ти встанеш бурною волною В ріці моїх віршів, И я с руки моєї не змию, Кармен, твоїх парфумів… Ліричний герой розуміє, що дорогою й прекрасний образ можна спробувати зберегти тільки у своєму серці й віршах. Але він сподівається на відповідне почуття, що Кармен теж про нього не забудеться Вони разом пройдуть великий і складний шлях. І в душі кожного залишиться та прекрасна зустріч, коли в партері панувала темрява. В останньому вірші циклу ліричний герой зізнається, що цей вільний і вільний образ циганки, втілений на сцені Л. А. Андрєєва-Дельмас, нікому й ніколи належати не буде.
Вона живе у своєму особливому світі, до которомуможно доторкнутися тільки як глядач спектаклю Але в житті все відбувається по-іншому. Тут – страшна печатка відкинутості жіночої За принадність чудову, – осягти її незмога. Там – дикий сплав мирів, де частина душі всесвітньої Ридає, виходячи гармонією світил.
І між цими двома мирами немає нічого загального. Образ, “дорогою навік”, уже відривається від землі. Він перетворюється в зірку, що летить по своїй обраній орбіті до того миру, що йому набагато ближче й рідніше.
Адже там немає зрад, але немає й щастя, тобто в ньому немає ніяких половинок – все з’являється в нерозривній єдності И такий дивний мир і сладостная мелодія заворожує ліричного героя. Але тільки в останньому рядку він зізнається в тім, що сам такий же, як Кармен. Мелодією однієї звучать сум і радість… Але я люблю тебе: я сам такий, Кармен.
І ми розуміємо, чому саме такий образ знайшов втілення в циклі віршів, чому ліричний герой не раз ходив на оперу саме з її участю. У цьому образі він знайшов не тільки родинну душу. Весь образ являв собою натуру ліричного героя Він запам’ятав свої переживання, до країв переполняющие його душу, у своїх поетичних утворах.
На сцені ж це змогла зробити Л. А. Андрєєва-Дельмас в образі Карменсити. І цим двом мирам удалося знайти один одного. Але наприкінці циклу ми бачимо, що вони знову розходяться.
Виходить, у душу ліричного героя починають входити нові події й враження Вони не витісняють “дорогою навік” образ, а просто залишають йому дуже мало місця. Але ми розуміємо, що пам’ять про цю зустріч зберегтися в серце ліричного героя на все життя. Так у невеликому оповіданні на прикладі одного сценічного образа.
Блок ще раз спробував відкрити нам двері у свій мир почуттів і переживань. Можливо, що в останньому рядку циклу визнання про таке споріднення героїв – ліричного героя й Кармен – має безпосереднє відношення й до самого поета. У ньому теж живе часточка тої Карменсити, що може в цьому темному й страшному світі жити по своєму вільному й вільному законі, що дозволяє відірватися від землі й наблизитися кзвездам. Тому ми можемо сказати, що в образі Кармен знайшла відбиття й натура самого А. А. Блоку
Схожі твори:
- Визначте жанрово-композиційні особливості новели “Кармен”. Розкрийте образ Кармен як зразок сильної вольової жінки в світовій літературі Визначте жанрово-композиційні особливості новели “Кармен”. Розкрийте образ Кармен як зразок сильної вольової жінки в світовій літературі. Однією з найпопулярніших новел Проспера Меріме була “Кармен” (1845 р.), але задум її виник набагато раніше – ще під час подорожі Проспера Меріме до Іспанії 1830 року. Там він зустрів прототип жіночого образу –...
- Кармен характеристика образа Кармен Кармен – іспанська циганка Карменсита. Оповідач, історик-француз, зустрічає її в 1830 р. в Андалусії, а пізніше довідається її історію від її коханця, що очікує страти розбійника на прізвисько Хосе Наварро. Хосе, що служив унтер-офіцером у Севільї, зустрів К., коли вона працювала там натабачной фабриці. Змушений заарештувати її за бійку з...
- Цикл А. А. Блоку “На поле Куликовом” 1. Поява реальних картин. 2. Переживання за долю Росії. . 3. “На поле Куликовом” і його головна тема. 4. Передчуття змін в історії Росії. 5. Перемога російських солдатів. 6. Значення Куликовской битви. 7. Образ батьківщини в циклі поета. 8. Картини природи. І вічний бій! Спокій нам тільки сниться… А. А....
- “Цій темі я свідомо й безповоротно присвячую життя” (Віршований цикл А. А. Блоку “Батьківщина”) 1. Суспільно-політична обстановка. 2. Переживання за долю Росії. 3. Тема батьківщини у творчості Блоку. 4. Новий образ Росії 5. Росія – “жива істота”. 6. Головне завдання письменника Русь! Русь! Яка незбагненна таємна сила тягне до тебе й чому чується й лунає постійно у вухах твоя тужлива, несуча по всій довжині...
- Драматичні пристрасті в новелі “Кармен” Проспер Меріме – відомий французький новеліст і драматург. У його творах – “цілісні” характери, екзотика, захоплюючий сюжет, пристрасті героїв. Проте стриманим і навіть сухим стилем оповіді, ретельно виваженою композицією письменник нівелює романтизм у творі. Ще один улюблений прийом Меріме – це введення оповідача. Він мандрує різними країнами свічу, щоб ознайомитися...
- Драматичні пристрасті в новелі Проспера Меріме “Кармен” Простер Меріме – відомий французький новеліст і драматург. У його творах – “цілісні” характери, екзотика, захоплюючий сюжет, пристрасті героїв. Проте стриманим і навіть сухим стилем оповіді, ретельно виваженою композицією письменник нівелює романтизм у творі. Ще один улюблений прийом Меріме – це введення оповідача. Він мандрує різними країнами світу, щоб ознайомитися...
- Із чим зв’язаний драматизм звучання віршів А. А. Блоку про Росію? Тема батьківщини – одна з вічних тем поезії. Однажди на поетичному вечорі Олександра Блоку попросили почитати “що-небудь про Росію”. На це він відповів: “Це все про Росію”. А. Блок, великий поет “срібного століття” російської поезії, почував свій кревний, нерозривний зв’язок з долею Росії Він переживав цей зв’язок поетически, жагуче, драматично,...
- Кармен (переказ) Ранньою восени 1830 р. допитливий учений (в ньому вгадується сам Меріме) наймає в Кордові провідника і їде на пошуки стародавньої Мунди, де відбулося останнє переможне іспанське бій Юлія Цезаря. Полуденну спеку змушує його шукати притулку в тінистому ущелині. Але місце у струмка вже зайнято. Назустріч оповідачеві насторожено піднімається спритний і...
- Проспер Мериме Кармен Ранньою осінню 1830 р. допитливий учений (у ньому вгадується сам Мериме) наймає в Кордове провідника і їде на пошуки древньої Мунди, де відбувся останній переможний іспанський бій Юлія Цезаря. Полуденна спека змушує його шукати притулку в тінистій ущелині. Але місце в струмка вже зайнято. Назустріч оповідачеві насторожено піднімається спритний і...
- Ліричний цикл А. А. Блока “Вірші про Прекрасну Даму” Центральний цикл першого тому блоковской ліричної трилогії – “Вірші про Прекрасну Даму” . Саме ці вірші до кінця життя залишалися для Блоку самими улюбленими. Як відомо, у них відбилися любовний роман молодого поета з майбутньою дружиною Л. Д. Менделєєвій і захоплення філософськими ідеями Вл. Соловйова. У навчанні філософа про Душ...
- “Кримські сонети” як поетичний цикл – “КРИМСЬКІ СОНЕТИ” А. МІЦКЕВИЧА РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 11. “КРИМСЬКІ СОНЕТИ” А. МІЦКЕВИЧА Хто хоче зрозуміти поета, повинен побувати у поетовій країні. Й. В. Гете Ці слова великого Гете Міцкевич обрав епіграфом до циклу “Кримські сонети”. Південна земля дала поштовх творчій уяві митця, стала країною його мрії, його романтичним світом – прекрасним і загадковим,...
- Цикл “Північне море” – “КНИГА ПІСЕНЬ” ВИДАТНЕ ЯВИЩЕ НІМЕЦЬКОГО РОМАНТИЗМУ РОМАНТИЗМ У ЛІТЕРАТУРІ § 5. “КНИГА ПІСЕНЬ” ВИДАТНЕ ЯВИЩЕ НІМЕЦЬКОГО РОМАНТИЗМУ Цикл “Північне море” Кохання відкрило шлях на широкий простір природи, у великий світ. Ця тема звучить в останньому циклі “Північне море”. Величні картини природи створюються в циклі за допомогою різноманітних тропів, фігур, фольклорних засобів, міфологічних образів. Тут поєднано різні...
- Правдивість зображення місцевого колориту і справжнього іспанського характеру в новелі П. Меріме “Кармен” ЗАНЯТТЯ 6 Тема: Правдивість зображення місцевого колориту і справжнього іспанського характеру в новелі П. Меріме “Кармен” ПЛАН – П. Меріме – засновник реалістичної новели у французькій літературі XIX ст. – Своєрідність композиції новели “Кармен”. – Характеристика Кармен і Хосе. – Поєднання рис новели і роману. – Образ Кармен у світовому...
- “Провідні мотиви циклу віршів Т. Г. Шевченка “В казематі” Доля Тараса Григоровича Шевченка є такою ж неласкавою, як і доля України. Та, попри це, з поетового серця виринають рядки “Караюсь, мучусь, але не каюсь”. Цикл віршів “В казематі”, написаний в Орській фортеці 1847 року, складається з тринадцять віршів, пройнятих мінорним настроєм, він є відображенням духовного стану ув’язненого поета. Це...
- Ліричні добутки Блоку і Єсеніна Велике місце в художній літературі займають ліричні добутки. Вони, як правило, не присвячуються подіям і людям, а розкривають емоційний стан людини (тугу, смуток, сум або радість). Лірика показує красу зовні незначних предметів, її потрібно вловити й пояснити Прикладом ліричної поезії А. Блоку є цикл віршів “Про прекрасну даму”. Він створювався...
- Образ романтичної й мужньої жінки в оповіданні “Дорогою ціною” Оповідання “Дорогою ціною”, на думку відомого шведського історика літератури А. Енсена, є класичним твором, перлиною української белетристики. Письменник М. Коцюбинський, великий майстер художнього слова, глибоко проникає в душу українського народу, добре знає його спосіб життя, як художник бачить красу природи й використовує пейзажі як засоби характеристики головних героїв. Читаючи оповідання,...
- Ліричний герой у поезії А. А. Блоку Ім’я Олександра Олександровича Блоку тісно зв’язано у свідомості читачів із символізмом. Це літературне течение, придя в Росію із Західної Європи на рубежі XIX і XX століть, збагатившись досягненнями російської віршованої традиції, дало літературі безліч чудових добутків, серед доторих поезія Блоку. Образи, створені їм, займають особливе місце. Своєрідність позиції поета багато...
- Колірні образи поеми А. А. Блоку “Дванадцять”. Образ вітру 1. Традиційне значення білого кольору і його трансформація в поемі. 2. Червоний колір. 3. Поетика чорного кольору. 4. Образ вітру. Гуляє вітер, пурхає сніг Ідуть дванадцять чоловік. Гвинтівок чорні ремені, Навкруги – вогні, вогні, вогні… А. А. Блок У поезії А. А. Блоку дуже велике значення має колірна символіка. Головні...
- Позиції ліричних героїв у віршах ” Ангел-Хоронитель” А. Блоку й “Лицар на годину” Н. А. Некрасова Вірша ” Ангел-Хоронитель” А. Блоку й “Лицар на годину” Н. А. Некрасова на перший погляд не мають між собою нічого загального. Дійсно, А. Блок і Некрасов це зовсім різні письменники, кожний з яких відрізняється своїм самобутнім стилем, характером добутків, вони жили й творили, по суті, у різних епохах: “Лицар на...
- Образ Івана Котигорошка з повісті И. Коцюбинського “Дорогою ціною” Із теорії літератури ми добре знаємо, що в кожному творі бувають головні та другорядні персонажі. Мабуть, так само, як і в житті. Але “другорядність” персонажа найчастіше не робить його образ менш цікавим читачеві. Саме таким є герой повісті М. Коцюбинського Іван Котигорошко. Він діє протягом усього твору поруч із головними...