Трагічний образ типового героя в поемі “Демон”
“Демон” Лермонтова, особливо в його найбільш послідовній і цільній шостій редакції,- значительнейшее добуток активного романтизму, де трагічний образ типового героя того часу намальований з більшим співчуттям. До образа Демона звертався й Пушкін (“Демон”, 1823), ще раніше Гете (Мефистофель в “Фаустові”, 1774-1831) і Байрон (Люцифер в “Каїні”, 1820). Але лермонтовский Демон різко відмінний від них. Він не всезаперечливий скептик, як у Гете й Пушкіна, а “зайва людина”, значно гостріше, ніж байроновский герой, що переживає своє
Викривальний характер поеми, природно, викликав негативну її оцінку Жуковським. Настільки ж закономірно було й захоплене відношення до неї Бєлінського. Він бачив у Демоні, у характері героя
Саме таке розуміння “Демона” пояснює ще раніше сказані слова Бєлінського в листі до В. П. Боткіна від 17 березня 1842 року: “Демон” зробився фактом мого життя, я повторюю його іншим, повторюю собі, у ньому для мене – мири істин, почуттів, крас”3. Боткін, погоджуючись із Бєлінським, у відповідному листі від 22-23 березня того ж року уточнював загальне для них обох розуміння поеми: “Внутрішній, істотний пафос його є заперечення всілякої патріархальності, авторитету, переказу, що існують суспільних умов і зв’язків… Інакше кажучи, заперечення духу й світогляду, виробленого середніми століттями, або, ще іншими словами – суспільного пристрою, що перебуває,”.
Таке трактування поеми пояснює, чому Бєлінський предпочитал “Демона” всім іншим поемам Лермонтова. В “Демоні” розкривається характер, у якому сполучається ненависть із жагучою мрією. Дійсно, образ Мцири з його незлобивістю був набагато більше абстрагований від передових тенденцій російської дійсності 30-х років, чим Демон
Але Бєлінський, боровшийся за твердження реалізму, не схвалював типово романтичний склад “Демона”. “Важко знайти в ньому,- писав він,- і чотири вірші сряду, яким не можна було б окритиковать за неточність у словах і вираженнях, за натягнутість в образах”5. Тому^-те він називав “Демонів”, як і “Мцири”, дитячим і незрілим створенням. Але вирішальної у відношенні Бєлінського до поеми був її суспільний зміст, виражене, за його словами, з “колосальної” силоміць.
Суспільне значення “Демона” полягало насамперед у протесті проти тодішньої російської дійсності, як відзначив уже Бєлінський, і тільки потім уже у викритті індивідуалізму, що висувають на перший план деякі сучасні дослідники’. При всій неспроможності індивідуалістичного бунтарства Демона, показаної Лермонтовим, поет не стільки засуджує його, скільки виявляє трагізм його долі
“Демон” – найбільш значна з романтичних поем Лермонтова. Вона глибше інших його романтичних добутків проникає в тенденції суспільного розвитку Росії того часу, з винятковою силою виражає заперечення тодішнього укладу життя. При всій романтичності й умовності Демона, у цьому образі правдиво типізовані передові устремління російського суспільства 30-х років
Такий тісний зв’язок поеми із сучасним російським життям забезпечила їй виняткову популярність. Як і “Горі від розуму”, “Демон”, заборонений у Росії, одержав широке поширення в численних списках. “Всі ми пам’ятаємо, яке величезне приголомшливе враження робила ця поема під час нашої молодості, років двадцять тому назад. Вся читаюча Росія знала її напам’ять”,- свідчив один із сучасників Лермонтова. Лише окремі уривки з поеми були опубліковані в “Вітчизняних записках” (1842) і в інших виданнях. Повністю “Демон” був уперше надрукований за кордоном, у Карлсруэ (1856). У Росії поема з’явилася в пресі цілком тільки в 1860 році, в останній, зм’якшеній редакції
Схожі твори:
- Демон і Тамара в однойменній поемі Лермонтова Саме Демон, а не людина, міг “все життя, століття без поділу й насолоджуватися й страждати”. Демонові були під стать нелюдські страждання: “Що повість тяжких позбавлень, Праць і лих юрби людської Прийдешніх, минулих поколінь. Перед минутою однієї Моїх невизнаних мучень?” Саме Демонові властиво безмежне презирство або ненависть до навколишнього Де немає...
- Демон Лермонтова у творчості Михайла Врубеля Врубель – складний художник і, мабуть, звертання його до образа лермонтовского Демона не випадково. Врубель мріяв про високий монументальний стиль, “мучився” трагедією ідеальної людини, вільних, сильних, гідного героїв класики. Йому були близькі ідеали романтиків. Демон міг умістити в себе все це. Врубель цікавився особистістю Лермонтова, його духовним миром і тим,...
- М. Ю. Лєрмонтов. Мій демон У світовому мистецтві є теми й образи, які хвилювали людей протягом багатьох століть і будуть хвилювати завжди. Одна з таких вічних тем – нескінченний двобій добра зі злом, що виражається в протистоянні Бога й Сатани. Найбільші майстри мистецтва міркували у своїх добутках про причини й суть цього протиборства, билися над...
- Героїня “східної повісті” Лермонтова “Демон” Самий таємний утвір Лермонтова, “Демон” у сутності є досвідом самопізнання поета, а умовні герої й ситуації добутку – способом безпосереднього переживання кардинальних проблем людського існування. Сюжет повести будується на взаємодії двох персонажів, що представляють взаємовиключні мири, – “неба” і “землі”. Небожитель Демон, наділений безсмертям, зваблює земну жінку Тамару й Історія...
- Опис картини – Врубель “Демон” (твір по картині) Михайло Олександрович Врубель – найвідоміший російський художник, найбільш самобутній і значний виразник тенденцій символізму й модернізму в російського живопису й графіку. Його добутки відрізняються “драматичною напруженістю колориту, кристалічною чіткістю, конструктивністю малюнка, тяжінням до символіко-філософської узагальненості образів, що нерідко приймають трагічне фарбування”. Картина “Демон” М. А. Врубеля широко відома. Взагалі, художник...
- Образ українського гетьмана в поемі Байрона “Мазепа” як зразок байронічного героя ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РОМАНТИЗМУ Е. Т. А. ГОФМАН, ДЖ. БАЙРОН, Г. ГЕЙНЕ, А. МІЦКЕВИЧ Образ українського гетьмана в поемі Байрона “Мазепа” як зразок байронічного героя Гетьман Іван Мазепа є найвідомішим в Європі та Америці представником України. Йому присвячено 186 гравюр, 42 картини, 22 музичних твори, 17 літературних творів, шість скульптур. Образ...
- Кавказская природа в поэме “Демон” Рассмотрим чуть ближе то, как необыкновенно выразительно Михаил Юрьевич Рисует нам кавказскую природу в поэме “Демон”. Известно, что изначально Действие поэмы должно было происходить в Испании, но, вернувшись из первой Кавказской ссылки, поэт переделывает свое творение, перенося действие на Кавказ. В этой “кавказской” редакции, созданной в 1838 году, “Демон” Становится...
- Сравнительная характеристика поэм М. Ю. Лермонтова “Мцыри” и “Демон” Основной конфликт творчества Лермонтова строится на противопоставлении образов “неба” и земли”. Контрастные отношения к миру проступают в поэмах “Демон” и “Мцыри”. Это видно если сопоставить анализ пейзажа и его идейно-художественных функций. Можно выявить несколько моментов, сближающих эти поэмы и дающих возможность рассматривать Демона и Мцыри в качестве вариантов одного типа...
- Опис персонажів: трагічний образ п’єси “На дні& П’єса Горького “На дні” була написана в 1902 році для трупи Московського Художнього загальнодоступного театру. Гіркий довгий час не міг підібрати точної назви п’єсі. Спочатку вона називалася “Нічліжка”, потім – “Без сонця”, і, нарешті, – “На дні”. У самій назві вже закладений величезний зміст. Люди, які потрапили на дно, уже...
- Порив героя до волі в поемі М. Ю. Лермонтова “Мцири” 1. Ідея волі в більше ранніх поемах. 2. Сповідь Мцири. 3. Бій з барсом – кульмінація поеми. 4. Даремність спроб вирватися на волю На жаль! – за кілька мінут Між крутих і темних скель, Де я в хлоп’яцтві грав, Я б рай і вічність проміняв. М. Ю. Лермонтов Поема “Мцири”...
- Образ головного героя поеми Дайте “Божественна комедія” ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕЗІЯ. ФРАНЦУЗЬКИЙ ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС. АЛІГ’ЕРІ ДАНТЕ ЗАХІДНОЄВРОПЕЙСЬКА ПОЕЗІЯ. ФРАНЦУЗЬКИЙ ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС. АЛІГ’ЕРІ ДАНТЕ Образ головного героя поеми Дайте “Божественна комедія” Характерною прогресивною рисою поеми є той факт, що автор прагнув викласти власні думки й переживання. У середньовічних творах особисті почуття автора викладалися з єдиною метою: засвідчити свою близькість до християнської моралі або засудити те, що суперечило...
- “Немає рано почуття в ньому охолонули…” (Образ розчарованого героя в романі А З Пушкіна “Євгеній Онєгін”) Онєгін, що з’являється перед читачем на перших сторінках роману, дуже схожий із традиційним романтичним розчарованим у житті героєм, похмурим денді. Його Історія цілком звичайна: він належить до верхівки російського суспільства, одержав цілком стерпне утворення, але не знайшов покликання й направив всі сили на збагнення “науки страсті ніжної”, у чому неабияк...
- Образ Онєгіна в поемі Пушкіна Реальність образа Євгенія Онєгіна й духовну його близькість авторові Пушкін неодноразово підкреслював на сторінках роману: “Онєгін, добрий мій приятель”, “мені подобалися його риси: мріям мимовільна відданість, не-подражительная чудність і різкий, охолоджений розум”. Євгеній Онєгін народився в Петербурзі в аристократичній сім’ї, що розорилася, одержав типове світське виховання й утворення: * Він...
- “Риси романтичного героя у поемі “Мазепа” Джорджа Байрона” Життєвий шлях та діяльність одного з видатних представників українського народу гетьмана Мазепи потребує вдумливого і глибокого вивчення. Бо його так звана “зрада” Петрові I, якою заклеймили його деякі історики, і яка відбулася під Полтавою у 1709 році, можливо була зовсім не зрадою, а вкрай необхідним заходом заради спасіння української державності....
- Втілення у поемі Гомера “Іліада” античного ідеалу воїна-героя Центром нашого твору будуть воїни-герої поеми Гомера “Іліада”. У страшному двобої зіштовхнулись грецькі війська та військо троянців. Війна немилосердно справляє свої криваві бенкети. Багато невимовної жорстокості, невиправданого гніву, немилосердності. Жорстокий час – жорстокі люди. Неможливо без здригання спостерігати, як річками ллється кров, як тисячами гинуть люди. Ореол трагізму оповиває голови...
- “Немає рано почуття в ньому охолонули ” (образ розчарованого героя в романі А З Пушкіна “Євгеній Онєгін”) (варіант 1) У Росії почалася затяжна реакція, що коли мислить і ится частина російського суспільства виявилася не при справах, і в результаті деякі були змушені зі скандалом піти у відставку, а деякі – поповнити ряди антиурядових організацій. Але залишався ще й третій варіант – бездумно проживати власне життя, нудячись від неробства й...
- Образ ліричного героя Максима Рильського Ліричною сповіддю молодої душі стала збірка молодого поета “Під осінніми зорями”. Провідними мотивами в цих віршах стає щирість, закоханість у життя, надія молодості на добро і щастя: Глибшає далеч. Річка синіє. Річка синіє, зітхає, сміється… Де вас подіти, зелені надії? Вас так багато – серце порветься! Багато віршів із збірки...
- Сенс зображення шляху головного героя у поемі Вергілія “Енеїда” “Увесь світ знаходився у руках перєможців римлян. Вони володіли і морем, і суходолом, і небом, всіяним зірками, але їм усього було замало! їхні вщент навантажені кораблі борознили моря. Якщо на їхньому шляху зустрічалась затока та невідома раніше земля, де, за чутками, були золоті копальні, місцеві жителі оголошувались ворогами Риму, й...
- Образ українського героя в творчості Багряного Однією з найопуклішнх особливостей багрянівських текстів є образ українського героя, котрий зазвичай є центральним персонажем даного твору. Головною причиною культивування образу сильної особистості вважаємо історіософські пошуки письменника. Потоптання національної революції, знищення творчої еліти революційного покоління, поразка Повстанської армії в Другій світовій війні ставить Багряного перед проблемою “неісторичності” Своєї нації, її...
- Образ Катерини в однойменній поемі Шевченка Катерина… В уяві відразу ж постає овіяний смутком образ Катерини з однойменної поеми Шевченка. У латаній свитині, з дитиною на руках, “на плечах торбина, а в руках ціпок”. Ціпок, яким захищала вона себе, свого сина від злих собак, злих людей, злої долі. Та хіба ж захистить він її, одиноку і...