Тема загибелі “дворянських гнізд” у п’єсі А. П. Чехова “Вишневий сад”
У п’єсі “Вишневий сад” А. П. Чехов піднімає найважливішу соціальну тему рубежу 19-20-х століть – тему загибелі “дворянських гнізд”. У цьому добутку чітко показано прощання нової, молодій, завтрашній Росії з минулим, відживаючим, приреченим
“Старе” і “нове” час у п’єсі символізують герої: представники старої, патріархальної Росії – Раневская, її брат Гаїв, Симеонов-Пищик, людина нового часу – купець Лопахин.
Раневская й Гаїв – хазяї маєтку, “прекрасніше якого не нічого на світі”. Його краса цього
Але Раневская й Гаїв живуть мріями. Вони лише шкодують про втрату вишневого саду, говорять, що не зможуть жити без нього, але нічого не роблять, тому що не вміють. У підсумку відбуваються торги, і Лопахин купує вишневий сад. Кінець минулому! У цьому пафос п’єси
Чехов,
“Хазяї” “себе не пам’ятають” і живуть так, ніби вони були багатіями. Раневская смітить грішми, їй усе здається, що вона молода. У неї, як у Шарлотти, немає батьківщини. Тому вона так легко забуде про маєток і виїде в Париж. Раневская добра до прислуги, але ця доброта за чужий рахунок, а значить – це легкодумство безвідповідальності. З яким чудовим легкодумством відповідає вона на докір Вари: “Що ж із мною, дурної, робити! Я тобі будинку віддам усе, що в мене є. Єрмолай Алексеич, – звертається вона до Лопахину, – дасте мені ще в борг!..”.
Гаїв також не пристосований до праці, вона поводиться як блазень. Гаїв стає близький Епиходову з його “двадцятьма двома нещастями”.
А що ж ділок Лопахин? Чи може з ним зв’язуватися краса, майбутнє щастя Росії? Петя Трофимов так характеризує його життєву функцію: “хижий звір, що з’їдає все, що попадається йому на шляху”. Той же Трофимов висловлює глибоку думку про те, що Лопахин сам занадто тісно пов’язаний з минулим. У цьому і є суперечливість цього образа: грандіозні по масштабі плани про розвиток дачного господарства й вузька, обмежена роль вжизни.
У своїй п’єсі Чехов з жалем показує, що дворянська культура давно стала мертвої, перетворилася в “вельмишановний шкап”, до якого так часто звертається Гаїв. Їй немає місця в майбутньому, тому “дворянські гнізда” гинуть остаточно й безповоротно.