Тема любові у творчості М. И. Цветаевой
1. Що таке любов для Цветаевой. 2. Лірична героїня. 3. Тема любові в пізній творчості Любов! Любов! І в судорогах і в труні Насторожуся – спокушуся – збентежуся – рвонуся… М. И. Цветаева Любов – одна з важливих тем у творчості М. И, Цветаевой.
З юного років поетеса не представляла себе без цього почуття. Першим об’єктом її любові, що одержала поетичне вираження, став син Наполеона, герой “Орляти”, її улюбленої поеми е. Ростана, що Марина перевела замолоду. Пізніше всяка людина, у якому вона бачила або придумувала споріднення
Зустрівши його на пляжі, вона загадала, якщо він принесе їй улюблений камінь сердолік, то вони одружаться. Подібні цієї історії романтичні мотиви властиві її віршам, але її лірична героїня не тільки романтична. Любов Цветаевой може бути відкритої й жертовної, сміливої, зухвалої, турботливої. Для її героїні любов – це буття.
У віршах Марини Іванівни представлені всі сторони, усе часи любові –
“Цветаевское “люблю” підозріло часто не укладалося в подання про почуття, звично пов’язаних із цим словом, виявлялося в якімсь нестандартному ланцюжку причин і наслідків, емоцій і понять… у надзвичайно багатому світі Цветаевой виявилася незлічима кількість граней любовного почуття”, – пише біограф поетеси И, Кудрова. Вона називає многолюбие важливою рисою поетеси, кожне спаленіле в ній почуття Марина Іванівна виражала віршами.
С. Е. Голлидей, З. Я. Парнок, О. е. Мандельштам, Б. Л. Пастернак, Р. М. Рильке – любов до цих людей подарувала нам прекрасні цветаевские вірші. Полюбивши людини, Цветаева привласнювала його собі, назавжди. Уважаючи його своїм, вона вихлюпувала на нього всю себе, всі свої емоції, радості, і звичайно ж любов. В 1916 році в листі П. Юркевичу юна Цветаева пише, що для неї укладено в слові “любов”: “Із самого мого дитинства, з тих пор, як я себе пам’ятаю, мені здавалося, що я хочу, щоб мене любили.
Тепер я знаю й говорю кожному: мені не потрібно любові, мені потрібно розуміння Для мене це – любов. А те, що ви називаєте любов’ю (жертви, вірність, ревнощі), бережіть для інших, для інший, – мені цього не потрібно. А я хочу легкості, волі, взаєморозуміння – нікого не тримати й щоб ніхто не тримав!
” А. А. Саакянц коментує ранні вірші Цветаевой так: “Юнацька лірика Марини Цветаевой – щоденник її душі. У віршах вона запам’ятовує всіх, кого любить, ким захоплена; її лірична героїня тотожна з нею”. Героїня віршів Цветаевой багатолика – це покірна “прекрасна, самовладна, у собі не владна, хтива” Манон Леско, спокусниця Кармен, що Цветаева робить парою Дон Жуану, зухвала циганка Мариула, войовнича амазонка, ворожка.
Любов для них – блискавичне почуття, порив, відривши від землі. Вона причаровує улюбленого – Розвела тобі в склянці Жменьку палених волось Щоб не їлося, щоб не співалося, Не пилося, не спалося. Щоб молодість – не на радість Щоб цукор – не в насолоду, Щоб не ладив у тьмі нічної З молодої дружиною Лірична героїня прагне зрозуміти почуття Дон-Жуана: І була в Дон-Жуана – шпага, И була в Дон-Жуана – Донна Ганна. От і все, що люди мені сказали Про прекрасний, про нещасний Дон-Жуане.
Але сьогодні я була розумна: Рівне опівночі вийшла на дорогу, Хтось ішов із мною в ногу, Називаючи імена. І білів у тумані посохнув дивний… – Не було в Дон-Жуана – Донни Ганни!
Вона здатна сказати спасибі за те, що її не люблять, і шкодувати про це. Спасибі вам і серцем і рукою За те, що ви мене – не знаючи самі! – Так любите: за мій нічний спокій, За рідкість зустрічей західними годинниками, За наші не-гулянки під місяцем, За сонце, не в нас над головами, – За те, що ви хворі – на жаль!
– не мною, За те, що я хвора – на жаль! – не вами! Любов – “однієї волною накотило, інший волною віднесло” – переміняється ревнощами. Іронічно-Гірко говорить із коханим кинута героїня, принижуючи ту, іншу жінку, просту, заради якої неї кинули: Як живеться вам із другою, – Простіше адже?
– Удар весла! – Лінією береговою Незабаром ль пам’ять відійшла… Як живеться вам із простою Женщиною? Без божеств?..
…Як живеться вам із земною Женщиною, без шостих Почуттів?.. Ну, за голову: щасливі? Немає?
У провалі без глибин – Як живеться, милий? Тяжче чи, Так само чи, як мені з іншим? Героїня ображена зрадою, вона хоче й егоистично вразити улюбленого тим, що вона не залишилася одна, і підкреслити свою неповторність для нього, божественність. Прийом антитези яскраво розмежовує образ кинутої героїні й образ іншої жінки. Варто помітити, що провину за происшедшее героїня повністю перекладає на героя.
Риторичні питання героїні підкреслюють її особливість. Крик душі героїні зливається з “криком жінок всіх часів”: “Мій милий, що тобі я зробила?” Жити привчив у самому вогні, Сам кинув – у степ заледенілу!
От що ти, милий, зробив мені! Мій милий, що тобі – я зробила? Щирість любові розбивається об холодність коханого. Трагізм підсилюється від рядка до рядка, героїня страждає, почуває приреченість своєї любові й шукає пояснень – якщо не в коханого, те хоч у чогось: стільця, ліжка.
Вона готова просити прощення навіть не знаючи, за що. Пізніше лірична героїня міняється – тепер це Сивилла, евридика, Аріадна, Федра. Зміна героїні викликана мотивом трагедійності любові, її приреченості, неможливості повернути що йде. Героїня спускається з небес на землю й втрачає надію. Найбільше цветаевское добуток про любов – це автобіографічна “Поема кінця”, побудована, за словами критиків, на контрасті “побуту” і “буття”.
От як визначає це почуття Цветаева: Любов, це плоть і кров. Колір, власною кров’ю политий. Ви думаєте – любов – Розмовляти через столик? Годиночка – і по будинках?
Як ті добродії й дами? Любов, це значить… – Храм? Дитя, заміните шрамом На шрамі! … “Любов, це значить лук Натягнутий лук: розлука”…
Цією поемою захоплювався Б. Л. Пастернак: “Поема Кінця – свій, лірично замкнутий, до краю затверджений мир”. “Всіма моїми віршами я зобов’язана людям, яких любила – які мене любили – або не любили”, – так писала М. И. Цветаева наприкінці життя. Нехай не завжди її почуття розуміли й приймали, тому що, як помітив дослідник е творчості Кудрова; любов для Цветаевой – зовсім не те, що розуміють під цим словом багато хто, але її переживання й емоції папір зберіг для нащадків і відкрила нам цю нову, незнайому сторону поетеси
Схожі твори:
- Улюблені сторінки лірики творчості М. И. Цветаевой 1. Унікальність творчості Цветаевой 2. Тема любові. 3. Тема поета й поезії 4. Тема Москви у творчості поета. 5. Цветаева – самий емоційний поет Я спрагу відразу всіх доріг! М. И. Цветаева М. И. Цветаева – це ім’я знайомо всім. Напевно, не найдеться людини, який би жодного разу не дивився...
- Літературні паралелі й образи у творчості А. А. Ахматовій і М. И. Цветаевой Бувають дивні зближення. А. Пушкін Творчість двох чудових жінок і більших поетів оригінально й неповторно, але є співзвуччя, які ріднять почуття й переживання А. А. Ахматовій і М. И. Цветаевой. Дуже рано, зовсім у юному віці, з’являються у віршах цих поетів міркування про тлінність життя, про неминучий кінець, але думки...
- “Німеччина – точна оболонка мого духу” (По творчості М. И. Цветаевой) 1. Щеплена з дитинства любов до культури Німеччини. 2. Німецька мова у творчості Цветаевой. 3. Р. М. Рильке – символ Німеччини для поета. 4. Тема фашизму. Російський поет початку XX століття М. И. Цветаева відкрито підкреслювала свою нескінченну любов і прихильність до казкової Німеччини. В 1919 році вона зізнається: “Німеччина...
- Образ Ісуса Христа у творчості Марини Цветаевой Треба, говорячи про морально-етичне виховання майбутньої поетеси, відзначити, що в сім’ї Цветаевих не було систематичного релігійного виховання (як воно описується в багатьох спогадах дитинства – церковні традиції, старанне відвідування церков, молитви). За свідченням Настасії Цветаевой, батьки святкували християнські свята (Різдво, Великдень), прищеплювали любов до них дітям, знайомили з біблійними легендами,...
- Тема любові у творчості українських письменників “Слово об полицю Ігоровім” містить епізоди, пов’язані з Ярославівною, коханою дружиною князя Ігоря. Її любов, її молитви захистили героя від смерті. Відтоді образ Ярославівни – це образ вірної люблячої жінки, її ім’я стало узагальненим для всіх, хто любить і чекає Котляревский, “Энеида”. У добутку чимало епізодів, які зображують любов героїв....
- МОСКВА МАРИНИ ЦВЕТАЕВОЙ У своїх віршах про Москву Марина Цветаева звертається до рідного міста не просто як до рідної домівки, де знаходить собі притулок будь-який “бездомний”, що живе на Русі, але й начебто до кого живому й у той же час невидимому й далекому. Москва! Який величезний Странноприимний будинок! Всяк на Русі –...
- Тема любові у творчості А. І. Купріна Так писав про любов Ф. І. Тютчев. У житті кожної людини любов займає особливе місце. Особливе місце вона займає і в творчості кожного письменника і поета. Не виняток і А. І. Купрін. Його “Гранатовий браслет” – шедевр не тільки російської, а й світової літератури. Любов до самознищення, готовність загинути в...
- Тема любові у творчості И. А. Буніна Трагедія й поезія любові оспівані А. И. Буніним у багатьох добутках. Надовго залишаються в пам’яті читача “Сонячний удар” і “Легкий подих”, “Митина любов” і, звичайно, збірник оповідань “Темні алеї”. Прекрасні жіночі образи, глибокий психологізм автора, проникнення в таємниці Алл С о ч. Р У людської душі, ніжність і тремтливість почуття,...
- Пугачов у повісті А. З Пушкіна й нарисі М. И. Цветаевой Що там зачорнілося серед мутного крутіння заметілі? Пень або вовк? Що за чорний предмет? Вожатий!!! Вожатий у Цветаевой і вожатий у Пушкіна – трохи різні люди. Цветаева не створює об’єктивного портрета Пугачова. Все створення образа грунтується на її почуттях, що переповняють, на її відношенні кнему. Цветаева, грунтуючись на платформі “Капітанської...
- Тема любові у творчості А. С. Пушкіна У глухомані, у мороці заточенья Тяглися тихо дні мої Без божества, без вдохновенья, Без сліз, без життя, без любові. И як тільки улюблена з’являється знову, до Пушкіна вертається натхнення: И серце б’ється в упоенье, И для нього воскресли знову И божество, і вдохновенье, И життя, і сльози, і любов. Надалі...
- Тема вселенської любові в творчості Л. Костенко Любов… Якою вона буває різною. Любов до землі, до Батьківщини. Любов до матері, рідних, близьких. Всепереможне та юне кохання до якоїсь єдиної на світі людини. І все це є любов – цілий всесвіт почуття, мудрості, святості, життя. Любов – це те вічне невсихаюче джерело, з якого народилася поезія Ліни Костенко....
- Тема любові у творчості В. Маяковського Мне ни один не радостен звон, Кроме звона твоего любимого имени. В. Маяковський. “Лілічка” В. Маяковського вважають поетом політичним. Він ставив перед собою одне завдання: сприяти поетичним словом революційній перебудові життя. “Я хочу, чтоб к штыку приравняли перо”, – писав поет. Але він ніколи не цурався ліричної теми кохання. У...
- Біографія Цветаевой Марини Іванівни Сьогодні ми начебто чимало знаємо про те, як зароджувався поетичний талант Марини Цветаевой. Дивна атмосфера її дитинства, у ньому було все: радість, добро, любов, музика, чарівництво книжкових відкриттів і людських зустрічей. Цей дивний мир дитинства був створений родителями: батьком – Іваном Володимировичем Цветаевим, відомим філологом, мистецтвознавцем, директором Румянцевского музею; матір’ю...
- Тема любові у творчості Купріна (за повістю “Гранатовий браслет”) Оповідання “Гранатовий браслет” має цілком реальну основу. Однак талант Купріна конкретний життєвий факт перетворив на історію, про яку століттями мріють і тужать кращі уми й душі людства: поети, романісти, музиканти, художники. Дрібний чиновник, самотній і боязкий мрійник безнадійно закоханий у молоду світську даму. Княгиню Віру. Вісім років триває безмовних роман....
- Лірика Цветаевой М. И 1. М. И. Цветаева – поет-бунтар. 2. Краса лірики. 3. Підсумки життя й творчості Цветаевой. Вірші ростуть, як зірки і як троянди, Як краса – непотрібна в сім’ї… М. И. Цветаева Доля М. И. Цветаевой, поета великої величини першої половини XX століття, була яркою й трагічної. Її особистість і її...
- Скорочено “Повість про Сонечке” Цветаевой “Повість про Сонечке” розповідає про самий романтичний період у біографії Марини Цветаевой – про її московське життя в 1919 – 1920 р. у Борисоглібськом провулку. Це час невизначеності (її чоловік у білих і давно не подає про себе звісток), убогості (її дочки – однієї вісім, інший п’ять – голодують і...
- Цикл М. И. Цветаевой “Вірші про Москву” – “величальна пісня” про столицю її Батьківщини 1. Москва в долі Цветаевой. 2. Звертання М. І. Цветаевой до дочки. 3. “Презентація” Москви О. е. Мандельштаму. 4. Москва – головне місто Росії. 5. Дзвін як невід’ємна частина образа столиці. – Я в груди тебе цілу, Московська земля! М. И. Цветаева Для М. І. Цветаевой Москва не тільки столиця...
- Образ душі поета в лірику М. Цветаевой Вірші Марини Цветаевой улюблені багатьма поколениями читачів. Срібне століття російської поезії немислим без голосу цієї поетеси. Творчий шлях вона початку рано, перші вірші написані у віці шести років, перший збірник віршів “Вечірній альбом” – у всімнадцять. Доля не балувала цю жінку, і вірші її часто перейняті сумом і самітністю. Але...
- Основные мотивы лирики М. Цветаевой Жизнь посылает некоторым поэтам такую судьбу, которая с первых же шагов сознательного бытия ставит их в самые благоприятные условия для развития природного дара. Такой яркой и трагической была судьба Марины Цветаевой, крупного и значительного поэта первой половины нашего века. Все в ее личности и в ее поэзии (для нее это...
- Тема любові в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості І. Анненского) У кожного з більших російських поетів початку XX століття був свій поетичний досвід. Майже кожний з них начинал свій творчий дебют з віршів. У кожного був свій голос, свій стиль, те, що робило одного несхожим на інші. Творчість І. Анненского мало знайомо нашим современникам. Та й при житті поета лише...