Сюрреалізм в творчості Незвала
Вітезслава Незвала традиційно називають творцем нової чеської поезії. Високі надбання його творчого доробку пізнаються широким колом читачів. Не все написане ним має однакове значення, але все без винятку є повчальним. Він уважав себе поетом, який вчить розуміти буденне в контексті вічності, усвідомлювати своє людське призначення, сприймати себе, як часточка всесвіту. Тому у його творах поєднуються конкретність і філософський підтекст, реальний світ і багатство факторів. За словами поета, він міг “підніматися до небес на своїх поетичних
Народився Вітезеслав Незвал 26 травня 1900 р. в сім’ї сільського учителя у селі Бісхоупки на Чесько-Моравській височпині. Майбутній поет пишався тим, що дід по батькові та дядько були кваліфікованими ливарями, а сільський рід матері користувався повагою в окрузі за чуйність і справедливість.
Невелика сім’я Незвала, в якій була ще донька Власта, жила, хоч і скромно, але в достатку. Батько з ранніх років намагався розвинути у дітях допитливість, інтерес до музики, поезії, сам любив книги, збирав бібліотеку. Світ чеської
Близькою була для В. Незвала і природа. Квітучі садки, носороги і поля села Шамі Ковіце (сюди сім’я переїхала 1903 р.) назавжди увійшли для нього в поняття батьківщина. Сільське дитинствозало поета з народними звичаями, повір’ями, піснями, з яскравою метушнею сільських свят.
У 1911 р. він став учнем гімназії в м. Тршебичі, де познайомився з художнім світом Ф. Достоєвського, Е. Бормана, Едгара По, В. Гюго, та ін. У гімназії написав цілий зошит віршів, але, на його думку, вони були “банальними шкільними римуваннями”. Іншою пристрастю Незвала – гімназиста була музика. За власним зізнанням поета, він, найімовірніше, став би композитором і музикантом, якби в Тршибичах можна було продовжувати систематичні заняття музикою.
Під час Першої світової війни учень дев’ятого класу гімназії В. Незвал одягнув мундир австрійського піхотинця. Проте йому поталанило перервати свою військову кар’єру – захворівши і портапивши до лікарні, він домігся звільнення від військової служби і повернувся в Шашіковіце. Після війни закінчив Тршебецьку гімназію і вступив до Брнонського університету на юридичний факультет. Провчився семестр у Брно, перевівся на філософський факультет Кракова університету в Празі, щоб поглибити освіту. В Празі розширив уявлення про західноєвропейську літературу, знайомлячись з “Антологією франзузської поезії” у перекладі К. Чапека. Навесні 1922 року вступив до спілки молодих письменників і художників “Деветсил”.
На думку письменника, поетизм став уособленням бажання “організувати реальність так, щоб вона була здатна задовольнити поетичний голод лдства, від якого страждає наше століття”. Сутність метода полягала в новому розумінні сюжету й композиції в поезії. Замість послідовного розвитку поетичної ідеї або життєвої колізії – вільний розвиток поетичного образу на підставі асоційованого мислення. Реальні враження “трансформуються”, між ними встановлюються метафоричні зв’язки. Увесь вірш будується як розгорнута метафора. Крім того, “поетисти” проголосили культ духовного епікурейства, захопили красою слово, що здатне перетворити світ. Його погляди періоду поетизму викладені в книгах “Вольтер”, “Фальшивий арьян” (1925) в есе “Вірш”, в збірці “Пантоміма” (1924), що нагадує неокласичні збірки М. Рильського.
З кінця 20-х років поета приваблює таємниця підсвідомих психічних процесів особистості, “гра почуттів” і “гра сердечних бажань”. Він намагається проникнути в глибини людської душі, освітити її “променем інтелекту”. Тому невипадково його творчість поступово підпадає під вплив сюрреалізму. В. Незвалу імпонував потяг сюрреалістів до дослідження механізмів творчості, інтуїції, підсвідомості, сновидінь. Одна він завжди наголошував на другій частині терміну “сюрреалізм у сутінках потойбічного світу шукав ключі для розуміння рнеальності. Ніякої надреальності в трансцендентному змісті ми не визнаємо, – писав В. Незвал.-Наша так звана “надреальність” (“єхор” з французької означає “над”) є синтезом реальності. Ми за більш правдиве і повне осягнення діалектно зрозумілої і сприйманої повсякденності”.
Наприкінці 20-х на початку 30-х років поет створює чеський варіант сюрреалізму. Згідно з його концепцією, справжня сутність і прагнення людини, не спотворення під впливом суспільства, містяться в емоційній, стихійній, підсвідомій сфері психіки, у поетичній фантазії, дитячому світосприйманні тощо. Звідси завдання письменника – розвивати таємниці духовного життя людини, звільняючи її почуття, переводячи їх з потаємного плану в реальний.
У березні 1934 р. В. Незвал заснував у Празі групу сюрреалістів (К. Біби, І. Штирський, Туайян, К. Тейге), уклав маніфест “Сюрреалізм в ЧСР”, де підтримував програму французького сюрреалізму.
Коло тв. сюрреалістичного змісту у В. Незваал 30-х років досить широке: це його прозаїчні книги “Невидима Москва” (1935), “Вулиця Жи-Ле-Нер” (1936), “Празький пішоход” (1938), поетичні збірки “Жінка у множині” (1936), “Абсолютний могильник” (1937) та ін. В. Незвал багато перекладав з А. Бретона та П. Ехюара, наполегливо пропонував сюрреалістичний тип образності у створеній ним антології “Сучасні поетичні напрями” (1037) та ін.
У 1938 році з політичних міркувань відійшов від сюрреалізму. Роки фашистської окупації Чехословаччини поет переживав разом зі своєю країною. Він не використав наданої йому можливості емігрувати з посиленням режиму окупації його твор перестали друкувати. Вірші, написані у 1941 – 1945 рр., побачили світ уже після звільнення країни. У роки окупації В. Незвал уперше в своєму житті звернувся до живопису, виявивши в цій галузі мистецтва неабиякі здібності. У 1944 р. був заарештований гестапо, але незабаром його відпустили, оскільки не вдалось зібрати компроментуючий його матеріал.
Яскрава індивідуальність ліричного поета В. Незвала відбилась у збірках віршів як раннього (“Міст”-1922), так і зрілого “Прага з пальцями дощу” – 1936, “Жінка у множині” – 1936 та ін) періодів творчості. Зокрема, поезій “Осінь”, “Злазки” є емоційним відгуком, який залишила в душі поета конкретна подія, зазначена лише мимохідь. При всьому заглибленні у свій внутрішній світ В. Незвал пов’язаний з дійсністю, наповнений нею (“Хоругв”, “Тесля”, “Утіка”, “Пристрасті” та ін.). Але дійсність часто домислюється ним у казковофантастичному плані. Потік реальних вражень поета проходить через уяву, і нагромаджуючи метафори, набуває підтексту.
Схожі твори:
- Дивовижна лірика Незвала Чеський поет Вітезслав Незвал залишив навчання на філософському факультеті Празького університету,, щоб агати професійним поетом. “Щохвилини потрібно винаходити “, – стверджував Незвал і постійно шукав, пробував, знаходив, робив відкриття. Він цікавився театром, мріяв працювати для кіно, малював, коли під час гітлерівської окупації йому було заборонено друкуватись. Головна пристрасть Незвала –...
- Дивовижна лірика Вітезслава Незвала Учнівський твір. Чеський поет Вітезслав Незвал залишив навчання на філософському факультеті Празького університету, щоб стати професійним поетом. “Щохвилини потрібно винаходити”, – стверджував Незвал і постійно шукав, пробував, знаходив, робив відкриття. Він цікавився театром, мріяв працювати для кіно, малював, коли під час гітлерівської окупації йому було заборонено друкуватись. Головна пристрасть Незвала...
- НЕЗВАЛ, Вітезслав (1900 – 1958) НЕЗВАЛ, Вітезслав (Nezval, Vitezslav – 26.05.1900, с. Біскоупки – 06.04.1958, Прага) – чеський письменник. Незвал традиційно називають творцем нової чеської поезії. Високі набутки його творчого доробку визнаються широким читацьким загалом. Він уважав себе поетом, котрий вчить розуміти буденне в контексті вічності, усвідомлювати своє людське призначення, сприймати себе...
- ВІТЕЗСЛАВ НЕЗВАЛ ВІТЕЗСЛАВ НЕЗВАЛ (1900-1958) Творче життя чеського поета Вітезслава Незвала було безперервним пошуком. “Щохвилинно потрібно винаходити”,- стверджував він. У 1923 роді Незвал (разом із Карелом Тейге) “винаходить” поетизм, у 1934 році він організовує групу чеських сюрреалістів, потім звертається до класичних поетичних жанрів і врешті-решт стає поборником соціалістичного реалізму. Але захоплюючись “ізмами”...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- “Перевага грозових початків в атмосфері століття повідомило її творчості наліт цивільної значущості” Б. Л. Пастернак (По творчості А. А. Ахматовій) 1. Ахматова – відкриття в літературі початку XX століття. 2. Лірична героїня. 3. Цивільна позиція Ахматової. Наприкінці XIX – початку XX сторіччя Росія відкрила для себе імена багатьох талановитих людей, що пробують себе в різних областях людської діяльності, зокрема в літературі. Одним з таких відкриттів з’явилася А. А. Горенко, що...
- Значення творчості – Павло Арсенович Грабовський Павло Арсенович Грабовський (1864-1902 pp.) Значення творчості П. Грабовський – поет переважно малих форм, майстер короткого, стислого, але повного глибокого почуття і думки ліричного вірша. Лірика його щира, натхненна. Все, про що пише поет, він сам пережив, переболів. У поезії Грабовського нема вишуканих, прикрашених образів, розрахованих на ефект. Грабовський бачив...
- Провідна тема творчості в лірику А. С. Пушкіна Тема поета й поезії була провідної у творчості Пушкіна протягом всього його життя. Мінялися ідеали волі, творчості, натхнення, щастя, але постійної залишалася тема поетичного покликання й призначення поета й поезії в громадському житті У своїй творчості Пушкін зверталася й до традиційних форм поезії, і до прози, і до білого вірша....
- Тема поета й поезії у творчості А. С. Пушкіна А. С. Пушкін – великий поет і письменник першої половини 19 століття. У його віршах є те, що повинен осмислити кожна людина. Основний рід його Творчості – це лірика, головними темами якої є волелюбність, любов і дружба, тема Батьківщини, природи й призначення поета й поезії. Пушкін багато думав про роль...
- Значення творчості В. Стефаника – Василь Семенович Стефаник Василь Семенович Стефаник (1871-1936 pp.) Значення творчості В. Стефаника Василь Стефаник – неперевершений майстер соціально-психологічної новели. “Джерелом духовних цінностей” назвав Стефаника Володимир Винниченко. Його твори слід розглядати під “соціальним” кутом. Василь Стефаник починав як романтик, хоча в його новелістиці легко знайти і впливи імпресіоністичної поетики, і навіть сюрреалізму. Проза Стефаника...
- Сучасна соціальна тема у творчості іспанських письменників Звертання до сучасної соціальної Теми стає характернейшей рисою передової літератури країни. Примітний розквіт у ці роки публіцистичних жанрів. Внесок у прогресивну публіцистику, зокрема, вніс своєю творчістю Мануэль Домингес Бенавидес (1895-1947), перу якого належали роман-репортаж “Останній пірат Середземного моря” (1934), документальне оповідання про повен злочинів життя іспанського мультимільйонера Хуана Марча й...
- Огляд творчості Миколи Вороного Історія української літератури має два етапи, які ще на сьогодні не вивчені. Перший період – 1900-1917 pp. Він частково висвітлений; деяких виданнях О. Олеся, Б. Лепкого, Л. Яновської, В. Винниченка, М. Яцкова, М. Філянського та інших. Дещо більше вивчений другий період – 1917-1940 pp. з небувалими в історії катаклізмами, жахливими...
- Б. Пастернак. Ціль творчості – самовіддача, А не галас, не успіх Завжди важко говорити про якомусь одному вірші у творчості будь-якого поета: він виразив себе у всьому, що написав. Але ще сутужніше говорити про поета, що збирався стати музикантом. Перебуваючи під впливом музики А. Н. Скрябіна, Борис Пастернак шість років серйозно займався композицією. Але все-таки поет у його душі здобув перемогу...
- Тарас Шевченко у творчості Б. Лепкого Краса рідного Поділля, його пахощі й барви, а ще людська недоля і страждання ввійшли до серця Богдана Лепкого і залишилися там назавжди: Колисав мою колиску Крик неволеного люду І – так в серце вколисався, Що до смерті не забуду. У світосприйняття Лепкого Шевченко увійшов у ранньому дитинстві. Домашній учитель Дмитро...
- “Вишні” Богдана-Ігоря Антонича: роздуми поета про джерела своєї творчості Лірика Б.-І. Антонича, в основу якої покладено багатошарову метафору, складна для розуміння широкими колами читачів. її сприйняття потребує великих інтелектуальних зусиль та неабиякої уяви. Вірш Антонича “Вишні” був не надто схвально сприйнятий читачами і критиками після його опублікування. Читачі не знайшли в цій поезії звичних атрибутів класичного вірша: строфи, риму,...
- Образ сучасника в творчості Євгена Маланюка Живучи в Америці, видатний український письменник завжди душею був в Україні, разом з рідним народом мріяв про її світле майбутнє. Він завжди був у курсі подій, що відбувалися в Україні, слідкував за творчістю українських письменників. У його творчому доробку є кілька посвят, одна з яких – “Сучасникам”. Максимові Рильському присвячує...
- Улюблені сторінки лірики творчості М. И. Цветаевой 1. Унікальність творчості Цветаевой 2. Тема любові. 3. Тема поета й поезії 4. Тема Москви у творчості поета. 5. Цветаева – самий емоційний поет Я спрагу відразу всіх доріг! М. И. Цветаева М. И. Цветаева – це ім’я знайомо всім. Напевно, не найдеться людини, який би жодного разу не дивився...
- Тема поета й поезії у творчості В. В. Маяковського 1. Маяковський – борець революції й нового миру. 2. Тема поета й поезії в лірику Маяковського. 3. Поема “У весь голос” – суть поетичної творчості Маяковського Поети бажають бути або корисними, або приємними Гораций В. В. Маяковський був поетом “корисним”. У всякому разі, він не намагався бути “приємним”. Так, поет...
- Філософське осмислення життя в поетичній творчості Бажана Творчість Миколи Бажана відзначається розмаїттям тематики, життєвого, літературного, мистецького, історичного матеріалу. Відлуння війни і проблеми національного минулого, його моральних уроків, події та факти сучасності й філософське осмислення людського буття – все це материк поезії Миколи Бажана. Важливе місце посідають у ньому питання культурологічні. Цс й осягнення мовою поезії архітектурних форм...
- “Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерном в рідній стороні…” (за мотивами творчості Василя Стуса) У короткому зверненні до читача Василь Стус писав: “Поет – це людина. Насамперед. А людина – насамперед добродій. Якби було краще жити, я б віршів не писав, а – робив би коло землі”. Отож поет вірив у велику силу слова. Вірив, що його слово здатне змінити світ. Нехай не весь....