“Століття нинішній” і “століття минулий”. Суперечка поколінь у добутку А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”
1. Служіння Скалозуба й судження Молчалина. 2. Вогненне фамусовское суспільство. 3. Один у поле воїн Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский У своїй комедії “Горе від розуму” А. С. Грибоєдов зіштовхує два покоління.
Він показує нам, що вони дуже далекі друг від друга як по поглядах на життя, так і по своїм принципах. У кожного з них свої правила й закони И здається, що вони живуть у зовсім різних мирах. Старе покоління не приймає нових віянь часу, молоде не бажає переймати ті уроки, які нагромадилися з роками. Вони
Перше втілюється в осуді Скалозубом книг, що приводять до вільнодумства й змусили його двоюрідного брата залишити службу. З ним згодний Фамусов, що також почуває негативний вплив літератури на його суспільство й час Скалозуб Але міцно набрався якихось нових правил. Чин випливав йому; він службу раптом залишив, У селі книги стало читати.
Фамусов От молодість!.. – читати!., а після хвать!.. Розмова ж про правила служіння викликає запекла
Останній радісно розповідає про свого родича, що вмів добре всім догоджати, щоб домогтися необхідних звань і чинів Але Чацкий уважає, що подібне служіння топче людське достоїнство. Він у жодному разі не приемлет для себе такого поводження. Він не відмовляється служити, але хоче вибрати свій шлях, що не змусить його принижуватися. Недарма саме в його вуста А. С. Грибоєдов вкладає знамениту фразу: “Служити б рад, прислужуватися нудно”.
Однак у добутку зустрічається трохи персонажів, які жили по одним законах, але незабаром для себе прийняли зовсім інші. Вони, якщо можна так сказати, позбавлені розвитку. Час витиснув у них нові віяння, які могли б привести їх до відкриттів. Таке перехід А. С. Грибоєдов запам’ятав в образі Платона Михайловича.
Чацкий Ну, Бог тебе суди; Уж точно, став не той у коротке ти час; Не в чи минулому року, наприкінці, У полку тебе я знав? лише ранок: ногу в стремя И носишся на борзому жеребці; Осінній вітер дми, хоч попереду, хоч із тилу. Платон Михайлович(совздохом) ех!
Братик! славне тоді життя-те було. Але й у новому суспільстві однаково залишаються ті, хто живе за старими законами.
Таким є Молчалин. Виходить, і молоде покоління починає розколюватися на дві частини, у ньому немає й не може бути єдності Про який загальний дух з вільнолюбним Чацким можна говорити, якщо Молчалин уже засвоїв дуже мудру істину, що дозволяє йому почувати себе спокійно у фамусовском суспільстві: “У мої лета не повинне сміти своє судження мати”. Олександр Андрійович Чацкий вибирає зовсім інші життєві принципи. Він внутрішньо не згодний з тим, що відбувається навколо, що постійно чіпляється за життя, у той час як настав час залишити надії на проживання в новому світі за старими законами.
Чацкий уголос вискази – Вает все те, про що більше не може мовчати його обурене серце. Це втілюється в знаменитому монолозі Чацкого “А судді хто?”. Він піднімає найважливіше питання – про зв’язок поколінь И говорить про те, що готово брати приклад зі старшого покоління. Чацкий не хоче руйнувати традиції, які складалися за старих часів. Але він прекрасно розуміє, що у фамусовском суспільстві немає й ніколи не буде нічого нового.
Де, укажіть нам, батьківщини батьки, Яких ми повинні прийняти за зразки? Суспільство живе за старими правилами, які неприйнятні для нового часу Так Чацкий залишається зовсім один у цьому світі. Інші такі, як Молчалин і Платон Михайлович, розуміють його прагнення, але вони воліють залишити все на своїх місцях, не говорячи навколишньої поперек жодного слова. Їм обом можна дати визначення, що Чацкий відносить до Молчалину: чоловік-хлопчик, чоловік-слуга. Але в цей список можна внести ще одну героїню – Софію.
Для себе вона приймає закони старого суспільства незважаючи на те що вони якоюсь мірою суперечать її натурі Автор нам ніде не показує, яке її відношення до подій, що відбуваються. Тому можна було б сказати, що вона залишається на стороні Чацкого. Однак Софія не приймає і його життєву позицію. Можливо, вона розуміє, що він якоюсь мірою прав. І в цьому випадку дівчина не залишається байдужої.
Інші не згодні з деякими позиціями парубка, але вони залишають його впокое. Софія ж, навпаки, ранить дуже боляче. Спочатку вона називає його змією, а потім пускає слух про його божевілля. Можливо, дівчина розуміє наскільки можуть бути згубні слова Чацкого для навколишніх, тому дає таке визначення давно знайомому їй людині, що різко висловлюється про безсловесних людей, тобто Молчалине. Що я Молчалина глупее?
Де він, до речі? чиЩе не зломив безмовності печатки? Бувало пісеньок де новеньких зошит Побачить, пристає: подаруйте списати. А втім, він дійде до ступенів відомих, Адже нині люблять безсловесних.
Але старе покоління представлене таки монолітно. У ньому автор не показує ніякого роз’єднання Спочатку він представляє окремих особистостей, такі як Фамусов, Скалозуб, які своїми мовленнями показують, що не приймають для себе нових віянь часу. Але автор дає нам можливість уявити собі все суспільство, з яким зіштовхується Чацкий.
Воно представлено на балі в будинку Фамусових. Цей мир досить різноманітний. Так бал стає своєрідною картиною, на якій поет-художник постарався показати всі відтінки минулого століття. У ній не тільки представлені образи єкатерининських часів (Хлестова), але й сучасні жителі нового суспільства (Платон Михайлович, Загорецкий). Кожний з них по-різному пристосовується до нинішнього століття.
Але всі вони неодмінно зберігають дух минулого, що ніяк не можна змінити незважаючи на те що він може приносити тільки шкоду. Потрапляючи в таке суспільство, Чацкий розуміє, що його відсталість перемогти не можна, що воно дуже далеко від його сучасних поглядів на життя. Століття минулий не приймає для себе біг часу Воно для них немов застигає, не дозволяє рухатися вперед і усвідомлювати, що всі навколо постійно трансформується.
Міняються моди, пристрасті, государ, що по-різному формує навколо себе суспільство. Про цей застій дуже добре пише И. А. Гончарів у своїй статті “Мильон роздирань”: “Ця Хлестова, залишок єкатерининського століття, з моською, з арапкою-дівчиськом”. И виходить, що Чацкий зайвий у цьому світі. Він зі своїми поглядами й переконаннями ніколи внем не уживется. Олександр Андрійович не приймає для себе його законів, але й воно не готово до того, щоб у ньому поширювалися такі вільнолюбні думки.
Тому старе покоління, століття минулий губить Чацкого. Він розуміє, що йому потрібно залишити це суспільство й знайти ті, хто стане йому набагато ближче не тільки по своїх поглядах, але й словам і діям. Олександр Андрійович називає фамусовский мир вогнем, що не щадить нікого, хто в нього попадає. Адже в підсумку все залишаються в його владі.
Ви праві: з вогню той вийде непошкоджений, Хто з вами день пробути встигне, Подихає-Повітрям одним, И в ньому розум уцелеет. Геть із Москви! сюди я більше не їздець. Біжу, не оглянуся, піду шукати по світлу, Де ображеному є почуттю куточок!.. І він вирішує, що потрібно виїхати.
Тому запекло кричить: “Карету мені, карету!” У цьому добутку автор показує, як далеко від нинішнього століття вік минулий. Він намагається всіма силами зберегти свою владу й показати, що ще таки сильно його позиції.
Він хоче всіх переконати в тім, що мир краще не перекроювати по-новому Недарма Фамусов називає Чацкого карбонари. У той період це означало бунтівник, неблагонадійна людина. І правда, як одна єдина людина може протистояти суспільству?
Але це здійсненно, у цьому показана сила Чацкого, тобто століття минулий боїться його. Помітимо, як легко й швидко він визнає приїжджого божевільним. Виходить, автор дає нам зрозуміти, що й один у поле воїн, тим більше коли він так переконаний у своїй правоті й готовий боротися за нього незважаючи ні на що.
Наприклад, Чацкий разочаровивается навіть у любові до Софії. Але це не послабляє, а, навпаки, дає йому нові сили, щоб він зміг надалі переконати юні серця в тім, що століття минуло. Тому потрібно жити за законами нового часу, але при цьому обов’язково розуміти, що в ньому може бути корисного й морального
Схожі твори:
- Зіткнення “століття нинішнього” і “століття минулого” у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт домедии – конфлікт двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають появляться люди з новими поглядами, убеждениями, цілями. Такі люди не брешуть, не приспосабливаются, не залежать від общественного думки. Тому поява таких людей в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания...
- ЧиБачить автор у Чацком “ідеального” героя? (по комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) Олександр Сергійович Грибоєдов – один з величайших розумів своєї епохи, видний політичний діяч, вшедший у російську літературу як автор одного произведения. Але свою п’єсу він назвав “Горе від розуму”, уже в саму назву виносячи гостру, “не комедійну” проблему XIX століття. Кожний автор дарует душу своєму героєві, проживаючи його шлях, роздирання,...
- Конфлікти нових ідей і пережитків часу в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” В образі Чацкого втілені риси “нового” людини, що у фамусовском суспільстві почуває себе одинокім. Після трирічної подорожі за кордоном, не заїжджаючи до себе додому, пручимо з екіпажа, він з’являється в будинку Фамусова й зустрічає досить прохолодейний прийом і з боку хазяїна, і з боку його дочки. Його перші реплики зустрічають...
- Аналіз комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Аналіз добутку 1. У п’єсі Грибоєдова дивно точно і яскраво виражена трагічність положення розумної людини у світі лицемірства й чинопоклонства. Чацкий не приймає порядків чиновницької Москви, де одержання підвищення по службі залежить від знайомств і вміння догоджати тим, хто при владі, а не талантів і вмінь людини. Три роки наш...
- Конфлікт епох у комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму “ Не можна не погодитися з Гончаровим, що фігура Чацкого визначає конфлікт комедії – зіткнення двох епох. Він виникає тому, що в суспільстві починають з’являтися люди з новими поглядами, переконаннямі, цілями. Такі люди не брешуть, не пристосовуються, не залежать від суспільної думки. Тому в атмосфері низькопоклонства й чинопочитания поява таких людей...
- Сюжет і композиція комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С У своїй комедії Грибоєдов відбив чудовий час у російської історії – епоху декабристів, епоху дворянських революціонерів, які, незважаючи на свою нечисленність, не побоялися виступити проти самодержавства й несправедливості кріпосного права. Суспільно-політична боротьба прогресивно настроєних молодих дворян проти дворян-охранителей старих порядків становить тему п’єси. Ідея добутку (хто ж переміг у цій...
- Моральна й цивільна позиція Чацкого в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” 1. У чому прав і в чому неправий Чацкий. 2. Викриття пороків “століття нинішнього й століття минулого”. 3. Досада “на увесь світ”. У своїй комедії А. С. Грибоєдов протиставив Чацкого московському суспільству, наділивши його рисами трагічного, а не комічного персонажа, однак саме в силу цієї обставини Чацкий поминутно виявляється в...
- Конфлікт Чацкого із представниками фамусовского суспільства (По комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Історія створення комедії “Горе від розуму”. 2. Причина розбіжностей між представниками “століття нинішнього” і “століття минулого”. 3. Безсмертя комедії А. С. Грибоєдова. А. З. Грибоєдов створив комедію “Горе від розуму” на початку XIX століття. У ті роки на зміну порядкам єкатерининської епохи стали приходити нові віяння, з’явилися в російському...
- Герой і антигерой комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Комедія А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – видатний добуток росіянці літіратури XIX століття. На жаль, нам не звестно, коли точно почалася робота над комедією. Дослідники називають і 1816, і 1813, і 1821 роки. Документально відомо лише час, коли робота над добутком була закінчена: це 1824 рік Але точне датування...
- Основні мотиви комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Мотив – це елемент сюжету, що неодноразово повторюється в оповіданні. Розвиток, взаємодія “характерів, мелодій, мотивів” і становить сюжет художнього твору. Спробуємо розглянути основні мотиви в комедії Грибоєдова “Горе від розуму”. Як зауважує Б. Голлер, вступний мотив п’єси – це занепокоєння. Турбується Ліза, турбується Фамусов, почувши дзвоніння й заставши свого секретаря...
- “ГОРЕ ВІД РОЗУМУ” – БЕЗСМЕРТНИЙ ДОБУТОК О. С. ГРИБОЄДОВА Комедія “Горі від розуму”, написана О. С. Грибоєдовим на початку XІX століття, актуальна й для сьогоднішньої Росії. У цьому добутку автор з усією глибиною розкриває пороки, що вразили російське суспільство початку минулого століття. Однак, читаючи цей добуток, ми знаходимо в ньому й героїв нинішніх днів. Імена персонажів комедії, зібраних Грибоєдовим...
- Роль суспільної думки в житті людей (На прикладі комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Роль Софії в появі слухів. 2. Розповсюджувачі суспільної думки. 3. Згубна природа суспільної думки. 4. Візитна картка людини. Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский Суспільна думка в житті людей грає величезну роль Адже подання про ту або іншу людину ми становить тому, що про...
- Жанрова своєрідність комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія – колір цивілізації, плід розвиненої громадськості. Щоб розуміти комічне, треба стояти на високому щаблі освіченості. В. Г. Бєлінський По жанрі “Горе від розуму” соціальна (ідеологічна) сатирична комедія Тема цього добутку – зображення соціально значимого зіткнення “століття нинішнього”, що бажає замінити старі громадські порядки, виправити вдачі суспільства, і “століття минулого”,...
- Риси реалізму й класицизму в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Головною художньою особливістю п’єси “Горе від розуму” є з’єднання в одному добутку рис класицизму й критичного реалізму. Від класицизму в “Горе від розуму” зберігається високий цивільний зміст. Ідея комедії може бути сформульована в такий спосіб: у російському суспільстві початку XІX століття борються дві суспільні сили – “вік нинішній” і “століття...
- “Горі від розуму” А. С. Грибоєдова – комедія на століття Олександр Сергійович Грибоєдов говорив, що готово “голову покласти за співвітчизників”, і із чудовою енергією служив на цьому поприщі, мужньо відстоюючи інтереси Росії. “Повага до Росії – от що мені потрібно”, – сказав він напередодні своєї загибелі в Персії. Поваги до свого народу, його мові, історії, традиціям бажає й домагається й...
- Мовні характеристики героїв комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Сучасники Грибоєдова захоплювалися мовою комедії “Горе від розуму”. Ще Пушкін писав, що половина віршів п’єси ввійде в прислів’я. Потім Н. К. Пиксанов відзначав своєрідний мовний колорит комедії Грибоєдова, “жвавість мови розмовного”, характеристичне мовлення героїв Кожний з персонажів “Горя від розуму” наділений особливим мовленням, характерної для його положення, способу життя, особливостей...
- Традиції й новаторство в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Геніальний драматург, талантливий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своїй комедією “Горе від розуму” поклав початок російської реалістичної драматургии. У Московському университеті Грибоєдов зближається з будущимі декабристами, жагуче захоплюєся театром і літературою. Разом з іншими передовими студентами він вивчив твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. Шекспіра Грибоєдов знав напам’ять, але критически...
- Другорядні персонажі в комедії Горе від розуму Грибоєдова А. С Комедія О. С. Грибоєдова “Горе від розуму” – це свого роду “енциклопедія російського життя” першої половини XІX століття. Значно розширивши рамки оповідання за рахунок безлічі другорядних і внесценических персонажів, Грибоєдов обрисовує в ній чудові людські типи сучасної йому Москви. Як зауважує О. Міллер, майже всі другорядні особи комедії зводяться до...
- “Горе від розуму” А. С. Грибоєдова. Основні проблеми. Мова комедії 1. Творчий шлях письменника, 2. “Горе від розуму”: історія виникнення й основний зміст. 3. Яскрава, образна мова комедії. 4. Вневременность комедії На жаль! Молчалини блаженствують на світі! А. С. Грибоєдов А. З. Грибоєдов, дипломат, талановитий поет, композитор, увійшов в історію російської літератури як автор єдиної, блискучої комедії “Горе від розуму”....
- Проблема розуму в комедії А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” Проблема розуму й божевілля була актуальна за всіх часів. Розумні, передові люди свого часу часто залишалися незрозумілими сучасниками й оголошувалися божевільними. Так суспільство реагувало на ідеї, шедшие врозріз із загальноприйнятими, ідеї, які проповідували передові люди свого часу. Не випадково й Грибоєдов у своєму добутку торкається цієї проблеми. Його комедія “Горі...