Смерть Тарєлкіна. Комедія-жарт в трьох діях
Тарелкін не отримав від свого начальника Варравіна ні гроша – не тільки за справу Муромський, а й за багато подальші справи. Проте жити продовжував на широку ногу.
І ось тепер становище його вже не тяжке, а катастрофічний. Незліченні кредитори беруть за горло. Йому не минути звільнення зі служби і боргової в’язниці.
І це в той час, коли він може зірвати з Варравіна величезний куш! У нього в руках “вся Варравінская інтимне листування”, тобто папери, що викривають Варравіна у хабарництві та інших посадових злочинах, – Тарелкін
Але ж Варравін, якому Тарелкін вже натякнув про папери, зітре його на порох. У всякому разі, допоможе кредиторам негайно засадити його в “сибірку”. Як бути? А от як – імітувати власну смерть! З мертвого грошей не візьмеш. А от з Варравіна Тарелкін “гроші усладітельно, рубль за рублем, куш за кушем потягне”, – перечекає рік-другий, а потім, “помістившись в безпечному місці”, почне зло і зухвало шантажувати Його Високоповажність!
До того ж і випадок для “смерті” самий відповідний. Тарелкін тільки що – з кладовища. “Поховав кістки” свого товариша
Тарелкін гримується під Копилова, шістдесятирічного старого. Виряджається в його одягу. Розлучається зі своєю перукою, який він носив постійно, приховуючи лисину. Виймає вставні зуби, горбиться. Приклеює бакенбарди… Ні дати ні взяти – Копилов!
Так, але тепер потрібно поховати Тарєлкіна – “влаштувати офіційну безсумнівну смерть”. Для цього вже сповіщена про його кончину поліція. Запрошені товариші по службі на квартиру покійного. Є й покійний. У труні посеред траурно затемненій кімнати лежить ватна лялька в мундирі Тарєлкіна. Щоб до неї близько не підходили і особливо в неї не вдивлялися, Тарелкін наказує служниці Мавруше накупити тухлої риби і підкласти її в труну, а коли прийдуть товариші по службі голосити і голосити: тому, мовляв, так засмердів Тарелкін, що лежить давно, поховати немає грошей. Нехай-но вони, падлюки, поховають товариша на свій рахунок!
У квартиру, наповнену нестерпним смородом, є чиновники на чолі з Варравіним. Мавруша чудово розігрує виставу. Відіграє свою роль і сморід, що спонукає по службі скоріше дати Мавруше гроші на похорон і забратися геть з смердючій квартири. Всі залишають її з полегшенням.
Один тільки Варравін страшно стурбований: Мавруша (за намовою Тарєлкіна) дала йому знати, що покійний ховав якісь секретні папери, а де? Бог його знає, поліція прийде описувати майно – знайде. Для Варравіна це – смерть! Він повинен знайти ці папери, поки вони не потрапили в руки владі. І тому він знову повертається на квартиру Тарєлкіна.
Варравін грізно наказує Мавруше показати ці папери покійного. Але своїх листів серед них він, зрозуміло, відшукати не може. Вони за пазухою в Тарєлкіна, який, сміючись, ховається тут же, в квартирі, на Копилівської половині, відокремленою ширмою.
Нарешті заявляється і поліція – квартальний наглядач Расплюев. Так-так, той самий Расплюев, шахрай і шулер! Тепер він при посаді. Варравін тут же зауважує всі властивості квартального наглядача – і тупу послужливість, і недоумкуватість, і агресивність. Вони йому на руку. Він наказує Расплюєва “опитати” Маврушу на предмет якихось зниклих папери покійного. Расплюев “опитує” служницю, тикаючи їй у ніс кулаком. Але результату немає.
Варравін в розпачі. Для Тарєлкіна ж, навпаки, все складається відмінно. Він вже відкрито розгулює по квартирі під виглядом Копилова. Вже виносять і труну з його “тілом”. І Тарелкін навіть вимовляє поминальну промову з “покійному” у присутності Варравіна та інших чиновників. Похмуро-комічна феєрія йде повним ходом!
Тарелкін збирає валізи – він поїде з Петербурга до Москви і там буде чекати свого часу. За зборами і застає його Расплюев, що повернувся на квартиру з похорону. Сюди ж набиваються натовпом кредитори, спраглі взяти в оборот боржника. Тарелкін з насолодою їх випроваджує – боржник спочив, а майно описано!
Але ось ще один кредитор – якийсь капітан Полутатарінов… Дивно! – Такого кредитора не було у Тарєлкіна… І що він, негідник, плете?! Він нібито позичив покійному золотий годинник. І тепер йому потрібно їх пошукати – скрізь! навіть в паперах… Тарелкін ще не здогадується, що кредитор – його хитромудрий шеф, переодягнувшись у поношений військову шинель, приклеївшись густі вуса, напнувши перуку й зелені окуляри.
Втім, і Варравін не дізнається Тарєлкіна. Заговорюючи зуби Расплюєва і запевняючи уявного Копилова, що небіжчик був запеклим негідником і шахраєм, він риється в шафах і комодах – шукає свої листи. Тарелкін, забуваючись від образи і злості, з зайвим жаром захищає “покійного”. Слово за слово, – розмова обертається скандалом. Капітан Полутатарінов, він же Варравін, раптом помічає, що Копилов дуже змахує на Тарєлкіна – не вистачає лише волосся і зубів. І тут в комоді виявляються перуку і зуби Тарєлкіна!!
За допомогою Расплюєва, який зв’язав “небіжчика” рушником, “Полутатарінов” силою ставлять на голову “Копилова” перуку, вставляє йому зуби… Та це ж – Тарелкін! Безсумнівно! “Полутатарінов” добре його знав! Расплюев вважає, що тут має місце випадковий схожість – адже він особисто поховав Тарєлкіна. Однак Варравін, залишаючись для Расплюєва капітаном Полутатаріновим (Тарелкін-то свого шефа вже дізнався), радить квартального наглядача “цього суб’єкта не випускати і арешту піддати”. Расплюев вивчає Копилівської паспорт – він, здається, в порядку.
У цю хвилину з поліцейської частини є підлеглий Расплюєва мушкатер Качала з паперами, з яких випливає, що надвірний радник Сила Силич Копилов помер. Ба! Расплюев тепер у повній розгубленості, ні – в жаху! Копилов помер… Тарелкін помер… А хто ж тоді цей фантастичний пан, який за паспортом Копилов, а виглядом Тарелкін?!
І ось тут Варравін, що продовжує грати роль радістю капітана, бере ситуацію в свої руки. Він вселяє Расплюєва, що перед ним вовкулак, перевертень! Його треба скручувати мотузками, тягнути в поліцейську частину і саджати в “секрет”, тобто в карцер.
Тепер вже для Варравіна все йде як по маслу. Зв’язаний Тарелкін сидить у “секрет”. Расплюев натхненно доповідає приватному приставу Оху, що “на квартирі померлого Тарєлкіна і померлого Копилова” він узяв перевертня. Справа серйозна. Пристав поривається доповісти про нього по начальству. Як раптом є Варравін – вже у своєму власному вигляді. “Вникнувши” у справу, він оголошує, що воно архісерьезное – “надприродне”. За його розслідування напевно будуть дані чини та ордени! А якщо доповісти начальству, воно спустить свого слідчого – всі почесті дістануться чужинцю. Краще розкручувати справу самим. Перевертня ж для якнайшвидшої розкрутки справи слід катувати спрагою, зовсім не давати йому води: від цього перевертні не вмирають, а тільки приходять у “сильне ловлення”.
Стараннями Варравіна головним слідчим у справі про оборотнічества призначається Расплюев. Допомагає йому Ох, мушкатери Качала і хитався.
І справа розкручується на повну котушку!
Заарештовується, б’ються, допитується, садиться в “секретну” або обкладається даниною кожен, хто потрапляє під руку – від двірника і прачки до купця і поміщика, У страху перед слідчими свідки дають будь-які необхідні свідчення. Та й як не давати! Справа ж бо вже не просто “надприродне”. Справа – державної ваги! Головний перевертень, змучений спрагою, щиросердно показує, що перевертнів – “ціла партія”. Його спільники – “весь Петербург і вся Москва”. Та що там! Расплюев “такої думки”, що оборотнічества схильне “все наше отєчєство”. А тому “слід постановити правилом: Кожного піддавати арешту”, будь-якого “підозрювати” і “хапати”!! “Все наше! – Регочучи, волають Расплюев і Ох. – Всю Росію зажадаємо “.
Але потрібно, по суті, один тільки Тарелкін. Коли “перевертень” від катування жагою доходить вже до передсмертного “томління”, є Варравін. Допит тепер веде він.
Він наказує Качалу принести до “секретну” стаканчик проточної води й, тримаючи його перед очима підслідного, смачно розхвалює вміст – ах, до чого ж хороша водиця! Тарелкін може випити його прямо зараз! Але лише в тому випадку, якщо поверне Варравіну його секретні папери. Тарелкін їх віддає. Справу зроблено. Чиновник знову всіх обіграв. Тарелкін залишається тільки благати Варравіна видати йому хоча б паспорт Копилова – жити-то без паспорта неможливо! Отримавши формуляр і атестати Копилова, Тарелкін дякує начальника – “батька рідного” – за милість і забирається геть.
Схожі твори:
- Правила “трьох єдностей” у комедії – КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ ЛІТЕРАТУРА XVII СТОЛІТТЯ: МІЖ ВІДРОДЖЕННЯМ І ПРОСВІТНИЦТВОМ § 7. КОМЕДІЯ МОЛЬЄРА “МІЩАНИН-ШЛЯХТИЧ”. ВТІЛЕННЯ У ТВОРІ РИС КЛАСИЦИСТИЧНОЇ КОМЕДІЇ Правила “трьох єдностей” у комедії У теоретичних працях класицистів щодо драматичних творів обстоювалися правила “трьох єдностей”: дії, місця, часу. Вважалося, що дотримання цих правил допомагає зробити твір більш правдоподібним, або, як сказали...
- Еліза Дуліттл – героїня “роману в п’яти діях” Б. Шоу “Пігмаліон” Існує припущення, що Шоу запозичив ситуацію Е. Д. з роману Т. Смолетт “Пригоди Перегрина Пікля”, в одному з епізодів якої герой з успіхом видає якусь спеціально їм навчену дівчину-жебрачку за леді. Образ Е. Д. був створений для акторки Патрік Кемпбелл і дописували в процесі репетиції в лондонському “Театрі Його Величності”...
- ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ БУКВИ Фф. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТІВ “ЖИРАФИ” І “ЖАРТ” Мета: закріпити знання учнів про букву Фф та її звукове значення; формувати вміння читати окремі слова і тексти з буквою Фф; розвивати мислення, мовлення, увагу; виховувати любов до тварин. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Мовленнєва розминка Робота над скоромовкою Флокси, флокси на фланелі...
- Смерть душі фізична смерть самого Доріана Грея Якщо до твору брати епіграф, то варто було б звернутися до рядків вірша відомого поета М. Заболоцького: Душа обязана трудиться И день и ночь, и день и ночь. Що таке груд? Це творення. І якщо душа трудиться, то вона себе удосконалює. Всі душевні якості людини знаходять собі застосування. Це і...
- Смерть героя (за твором О. С. Пушкіна “Легенда про смерть київського князя Олега”) Існує багато міфів і оповідей про легендарних героїв, які прославилися нечуваною силою та відвагою. І здебільшого їхня смерть була раптовою та безглуздою, а іноді навіть принизливою. Наприклад, Ахіллеса поцілили у п’ятку, Сосланові переїхали сталевим колесом коліна – це було єдине вразливе місце на його крицевому тілі, Проводир походу аргонавтів загинув...
- Смерть героя (за твором “Легенда про смерть князя Олега”) Існує багато міфів і оповідей про легендарних героїв, які прославилися нечуваною силою та відвагою. І здебільшого їхня смерть була раптовою та безглуздою, а іноді навіть принизливою. Наприклад, Ахіллеса поцілили у п’ятку, Сосланові переїхали сталевим колесом коліна – це було єдине вразливе місце на його крицевому тілі, Проводир походу аргонавтів загинув...
- Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” як політична комедія Комедія А. С. Грибоєдова “Горі від розуму” видатний добуток російської класичної літератури. Створене у двадцяті роки XIX століття, воно знайшло широке визнання в сучасників, яким довелося ознайомитися з комедією в рукописі. Комедія залишилася актуальною й злободенною донині. Драматург вклав у п’єсу всі кращі якості своєї душі: полум’яний патріотизм, любов до...
- “Людська комедія” – енциклопедія життя Франції першої половини – “ЛЮДСЬКА КОМЕДІЯ”: ТВОРЧА ІСТОРІЯ, СТРУКТУРА ТА ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ ОНОРЕ де БАЛЬЗАК (1799-1850) “ЛЮДСЬКА КОМЕДІЯ”: ТВОРЧА ІСТОРІЯ, СТРУКТУРА ТА ХУДОЖНЯ СВОЄРІДНІСТЬ “Людська комедія” – енциклопедія життя Франції першої половини XIX ст. Оноре де Бальзак остаточно утвердив естетичні принципи реалізму. Якщо Стендаль дія життя Франції змалював суспільні прошарки й картини пропершої половини вінційного та столичного життя як щаблі для XIX...
- СМЕРТЬ МАТЕРІ ЮГОВИЧІВ – СЕРБСЬКА НАРОДНА БАЛАДА “СМЕРТЬ МАТЕРІ ЮГОВИЧІВ” СЕРБСЬКА НАРОДНА БАЛАДА “СМЕРТЬ МАТЕРІ ЮГОВИЧІВ” СМЕРТЬ МАТЕРІ ЮГОВИЧІВ Милий Боже, що за дивне диво! Ой зібралось військо на Косові, А в тім війську Юговичів дев’ять, А десятий Юг-Богдан поважний. Молить бога Юговичів мати, Щоб він дав їй очі соколині, Та ще й білі крила лебедині, Пролетіти на Косове рівне1...
- Образ Монтаньяра з “Трьох хвилин” Образ Монтаньяра з “Трьох хвилин”, безперечно, дуже далекий від історичних монтаньярів. Це швидше новоявлений Ме-фістофель, що вдало спокушає Жірондиста. У другому епізоді тюремник Монтаньяр, засадивши Жірондиста у в’язницю, потім сам же й визволяє його. Навряд чи все це історично правдоподібно й обгрунтовано. Власне, саме ув’язнення було потрібне для Монтаньяра, щоб...
- Охарактеризуйте творчість Тараса Шевченка періоду “Трьох літ” “Три літа” – назва альбому. Сюди поет включив Твори, що мають гостро політичний характер. Серед них: “Розрита могила”, “Сон”, “Кавказ”, “І мертвим, і живим…”, “Великий льох”, “Холодний Яр”, “Сова”, “Наймичка”, “Псалми Давидові”, “Заповіт”. Нові думки і нові образи приходять до Т. Шевченка у період “Трьох літ”. Але це не означає,...
- Скорочено “Серця трьох” Лондона Френсис Морган, багатий спадкоємець власника великих підприємств Ричарда Генрі Моргана, у ледачому ледарстві міркує, чим би зайнятися. У цей час колишній суперник покійного Р. Г. Моргана в біржових іграх сер Томас Риган довідається від якогось Альвареса Торреса, що тому відомо місцезнаходження скарбу, захованого родоначальником сімейства Морганов, піратом Генрі Морганом. Торрес...
- Скорочено “Любов до трьох Апельсинів” Гоцци Сильвио, король Треф, надзвичайно схвильований і надзвичайно пригноблений хворобою свого єдиного сина, принца Тартальи. Кращі лікарі визначили недугу принца-доступника як результат найглибшої іпохондрії й дружно відступилися від нещасного. Залишався лише один останній засіб не дати Тарталье в кольорі років зійти в труну – змусити його розсміятися. Відданий слуга й друг...
- Гірей (паша) – один з трьох центральних персонажів поеми Гірей (паша) – один з трьох центральних персонажів поеми, хан, власник гарему, а ім’я умовно – Гиреїв (Гераїв) звали практично всіх кримських ханів; в написі на “реальному” фонтані Бахчисарая згадується Крим-Гірей, 60-і рр. . XVIII “Шв. Однак “пушкінський” Г. страшиться “підступів Генуї” (що могло бути лише до 1475г.); В чернетках...
- Творчість Т. Г. Шевченка періоду “Трьох літ”. Збірка “Три літа” Шевченко давно мріяв поїхати в Україну, одночасно сподіваючись, що зможе поїхати вчитись у якусь європейську країну. Проте поїздці за кордон не судилось. відбутися, і наприкінці квітня 1843 р. Шевченко виїхав в Україну. Цілком можливо, що він залишив Петербург разом з Гребінкою. Перебування в Україні тривало дев’ять місяців. За цей час...
- Твір по вірші Лєрмонтова “Смерть Поета” Довідавшись про смертельну рану Пушкіна, отриманої на дуелі з Дантесом, Лєрмонтов спочатку створив текст вірша без останніх 16 рядків. Але коли йому стало відомо, що в придворних колах поширюють наклеп на Пушкіна, називаючи його винуватцем дуелі, Лєрмонтов був украй обурений. Своє обурення він вилив, як говорить Раєвський, в “відомому додатку”,...
- Теорія “трьох штилів” Ломоносова Михайло Васильович Ломоносов був великою людиною. Исклю-Чительно великі заслуги Ломоносова в справі розвитку російської літературної мови. Недарма Радищев називав Ломоносова “насадителем” російського слова. Другого такого в російській науці не було. Але тем сильніше проявляється його геніальність, що він, будучи вченим, був одним із провідних літераторів свого часу. Він на власному...
- “Анна Кареніна” – одна з трьох чудових вершин у творчості Льва Толстого Роман цей є природним переходом від “Війни і миру” до “Воскресіння”. Толстого дуже хвилювали питання сучасної дійсності. Життя Росії 70-х років відбивається в “Анні Кареніній” у всьому своєму розмаїтті, від імператорського двору до селянської хатини. В основі соціального роману “Анна Кареніна” лежить історичне явище, що торкається життя усього народу. Але...
- Драматичне подання Карло Гоцци “Любов до трьох Апельсинів” Сильвио, король Треф, надзвичайно схвильований і надзвичайно пригноблений хворобою свого єдиного сина, принца Тартальи. Кращі лікарі визначили недугу наследного принца як результат найглибшої іпохондрії й дружно відступилися від нещасного. Залишався лише один останній засіб не дати Тарталье в кольорі років зійти в труну – змусити його розсміятися Відданий слуга й...
- Історія трьох поколінь фермерів Джоудов Шкільний твір По романі Д. Стейнбека “Грона гніву”. Джон Ернст Стейнбек – знаменитий американський письменник, нобелівський лауреат, що написав багато прекрасних добутків, деякі з них були екранізовані. Про одному з таких добутків я й хочу розповісти. Це роман “Грона гніву”. “Грона гніву” – кращий роман Д. Стейнбека. І сьогодні він...