Сатиричне зображення чиновників у комедії Н. В. Гоголя “Ревізор”
Сюжет комедії “Ревізор”, так само як і сюжет безсмертної поеми “Мертві души”, був подарований Гоголю А. С. Пушкіним. Гоголь давно мріяв написати произведение про Росію, висміяти недоліки бюрократической системи, які так добре відомі кожній російській людині. Работа над комедією так захопила й захопила Гоголя, що в листі Погодину він написав: “Я збожеволів на комедії”. В “Ревізорі” Гоголь автор сполучить “правду” і “злість”, тобто реалізм і сміливу, нещадну критику действительности. За допомогою сміху, гострої
У комедії “Ревізор” представлена ціла “корпорація різних службових злодіїв і грабіжників”, блаженно істотіющих у повітовому місті N. При описі миру хабарників і казнокрадів Гоголь використовував ряд художніх приемов, які зробили характеристики персонажів більше яскравими й точними. Відкривши першу ж сторінку комедії й довідавшись, наприклад, що прізвище приватного пристава – Уховертов, а повітового лекаря – Гибнер, ми одержуємо, у загальному-те, уже досить повне подання
Хлестаков: “Без царя в голові. Говорить і действует без усякого міркування”. Осипнув: “Слуга, такий, як звичайно бувають слуги кілька літнього років”.
Ляпкин-Тяпкин: “Людина, що прочитала п’ять або шість книг, і тому трохи вольнодумін”. Поштмейстер: “Простодушний до наївності людин”. Яскраві портретні характеристики дані також і в листах Хлестакова в Петербург своєму приятелеві. Так, говорячи про Землянике, Хлестаков називає піклувальника богобажаних закладів “доконаної свиньїй у ярмулці”. Основним літературним прийомом, доторим користується Гоголь при комічному зображенні чиновника, є гипербола.
Наприклад, лікар Християн Иванович Гибнер не в змозі навіть спілкуватися зі своїми хворими через повне незнання російської мови, а Аммос Федорович із поштмейстером вирішили, що приїзд ревізора передвіщає прийдешню війну. Гіперболічна, по суті, і сама фабула комедії, але в міру розвитку сюжетного дії, починаючи зі сцени оповідання Хлестакова про його петербурзьке життя, гіпербола переміняється гротеском. Осліпленийние страхом за своє майбутнє чиновники й хапаються за Хлестакова, як за соломинку, міське купецтво й обивателі не в змозі оцінити всієї абсурдності що відбуває, і безглуздості нагромождаются одна на іншу: отут і унтер-офіцерша, що “сама себе висікла”, і Бобчинский, що просить довести до сведения його імператорської величності, що “у такому-те місті живе Петро Іванович Бобчинский” і т. п. Розв’язка наступає раптово, зненацька. Лист Хлестакова дає таке простое й навіть банальне пояснення, що спочатку виглядає для городничего, наприклад, набагато більше неправдоподобним, чим всі хлестаковские фантазії Удар настільки сильний, що в Городничего наступає щось начебто прозріння: “Ничего не бачу: бачу якісь свинячі рила замість осіб, а більше нічого…” Далі Гоголь застосовує прийом, ставшиший таким популярним у наш час: городничий, ламаючи принцип так званої “четвертої стіни”, звертається прямо в зал: “Чому смієтеся?
Над собою смеетесь”. Цією реплікою Гоголь показує, що дія комедії насправді виходить далеко за межі сцени театру, переноситься з повітового міста на необъятние простори. Адже в цій комедії відбилося життя всієї країни.
Є навіть легенда про те, що Микола I, подивившись п’єсу, вимовив: “Усім дісталося, а мені більше всіх!” Німа сцена: як громом уражені коштують мешканці провінційне містока, погрязшие в хабарах, пияцтві, сплетнях. Але от іде гроза, що очищає, котораю змиє бруд, покарає порок і нагородить чеснота. У цій сцені Гоголь відбив свою віру в справедливість вищої уласти, бичуючи тим самим, по вираженню Некрасова, “маленьких злодюжок для удовольствия більших”. Треба сказати, що пафос німої сцени, зрозумілий таким образом, суперечить загальному духу цієї гениальной комедії.
Після постановки комедія викликала шквал критики, тому що в ній Гоголь сломалий всі канони драматургії. Але головне невдоволення критики було звернено на відсутність позитивного героя в грудцідии. У відповідь на це Гоголь напише в “Театральному роз’їзді”: “…Мені жаль, що ніхто не помітив чесної особи, що били в моїй п’єсі.
Це чесну, шляхетну особу був – сміх
Схожі твори:
- Сатиричне зображення чиновників у комедії Гоголя “Ревізор” Сюжет комедії “Ревізор”, так само як і сюжет безсмертної поеми “Мертві душі”, був подарований Гоголеві А. С. Пушкіним. Гоголь давно мріяв написати комедію про Росію, висміяти недоліки бюрократичної системи, які так добре відомі кожній російській людині. Робота над комедією так захопила й захопила письменника, що в листі Погодину він написав...
- “Правда” і “злість” у комедії Гоголя “Ревізор” Сюжет комедії “Ревізор”, так само як і сюжет безсмертної поеми “Мертві душі”, був подарований Гоголеві О. С. Пушкіним. Гоголь давно мріяв написати комедію про Росію, висміяти недоліки бюрократичної системи, які так добре відомі кожній російській людині. Робота над комедією так захопила й захопила письменника, що в листі Погодину він написав:...
- Сатиричне зображення чиновництва у творах Гоголя (“Ревізор”. “Мертві душі”) У комедії “Ревізор” і в поемі ” Мертві душі ” Гоголь звернувся до важливих соціальних тем. У них Мова йде про життя цілих станів – повітового чиновництва, помісного дворянства. У поле зору автора “вся Русь”. Місця, де відбуваються події, узагальнені й типізовані: ніяк не визначаються географічно ні містечко, де діє...
- Характеристика чиновників у комедії “Ревізор” Микола Васильович Гоголь давши в комедії “Ревізор” широку картину правління в Росії в 30-х роках XIX століття. У комедії висміяна й побутова сторона життя мешканців невеликого міста: незначність інтересів, лицемірства й неправда, чванства й повна відсутність людського достоїнства, марновірства й плітки. Це розкрито в образах поміщиків Бобчинського й Добчинського, дружини...
- Суперечки про запозичення сюжету комедії Гоголя “Ревізор” Ніхто не говорить про запозичення Гоголя у Вельтмана, а тим часом обстановка під час очікування генерал-губернатора надзвичайно нагадує ту, котра описана Гоголем на початку комедії В. Гиппиус писала: “Внутрішня порожнеча Хлестакова й пасивність його – ті саме якості, які забезпечують належну критичну оцінку “плутанини”: будь він свідомий шахрай, яким зображений...
- Майстерність Н. В. Гоголя в зображенні персонажа (образ Хлестакова в комедії “Ревізор”) Є у світовій літературі художні образи, які приречені на безсмертя. При яскравої індивідуальності характерів вони через роки й сторіччя знаходять нове життя, свіже, несподіване прочитання. Тобто в них втілена сама сутність людини, що, у загальному-те, залишається незмінної, незважаючи на невблаганний хід історії, на постійно мінливі зовнішні атрибути епохи. Такі шекспірівські...
- Хто такий все ж Хлєстаков в комедії Гоголя “Ревізор” Хлестаков – зовсім не пурхають з квітки на квітку метелик. Вже в першій зустрічі з батьком міста він, по-дитячому безпорадний, одночасно суворий, непохитний і іронічно проникливий. У всьому хоче бачити він задню думку. Йому маряться пастки, каверзи, а то і замаху на нього. Хлестаков засвоїв тон, моральний голос століття, який...
- ЧОМУ ХЛЕСТАКОВ – ГОЛОВНИЙ ГЕРОЙ КОМЕДІЇ Н. В. ГОГОЛЯ “РЕВІЗОР”? Відомо, що Микола Васильович Гоголь, як би важливої не представлялася йому боротьба із усякого роду хабарниками, казнокрадами й іншими пройдисвітами, що послабляють держава, все-таки головним особою своєї п’єси вважав саме пройдисвіта й шахрая Хлестакова. Що це? Геніальний хід великого художника? Бажання подразнити суспільство? Може бути, який-небудь тонкий натяк? Іван Олександрович...
- Побут і вдачі провінційної Росії (по комедії Н. В. Гоголя “Ревізор”) Творчість одного із самих неабияких літературних талантів – Миколи Васильовича Гоголя – довелося на похмуру епоху Миколи I. Це були 30-е роки XIX сторіччя, коли в Росії після придушення повстання декабристів панувала реакція, всі інакомислячі переслідувалися, кращі люди валили гонінням. Описуючи сучасну йому дійсність, Н. В. Гоголь створює геніальні по...
- Повітове чиновництво в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Як таке, чиновництво з’явилося в Росії при Петрові I. Саме він увів знамениту “Табель про ранги”, де всі державні посади ділилися на чотирнадцять класів – від колезького реєстратора до дійсного таємного радника. Будучи прогресивної в епоху царювання Петра I, “Табель про ранги” до XIX століття, безумовно, застаріла. Однак так зване...
- Художні портрети чиновників у комедії “Ревізор” і поемі “Мертві душі” Николайвасильевичгоголь, всемсердцемлюбя Росію, немогоставатьсявстороне, бачачи, чтоона погрязлавболотекоррумпированного чиновничества, ипоетомусоздаетдвапроизведения, отображающихдействительноесостояниестрани. Однимизетихпроизведений являетсякомедия”Ревизор”,вкоторойгогользадумалпосмеятьсянад тим, що”действительнодостойноосмеяниявсезагального”.Гогольпризнавался, чтов”Ревізорі”він вирішив”собратьводнукучувседурноевроссии, всенесправедливості”.В1836годупьесабила поставленанапетербургскойсценеиимелагромаднийуспех. Комедиягоголя, затронувшаявсе живиевопросисовременности, викликала самі противоречивиеотклики. Реакционниекругибоялисьвлияния”Ревізора”наобщественноемнение. Онаимелаполитическийсмисл. Передові кругивосприняли”Ревізора”какгрозноеобвинениениколаевскойроссии. Гогольсоздалглубокоправдивоепроизведение, проникнутоеостримюмором, щовикривало бюрократическуюсистемуроссии. Маленький, захолустнийгородок, гдецаритпроизволинет дажеполицейскогопорядка, гдевластиобразуют корпорациюмошенниковиграбителей, воспринимаетсякаксимволвсейниколаевскойсистеми. Епіграф-“Назеркалонечапенять, колирожа кривий”-узагальнюючий, обличительнийсмисл “Ревізора”. Весьстройпьесидавалпонять, що захолустнийгородок, изкоторого, каксказалгородничий,”хотьтригодаскачи, нидокакогогосударстванедоедешь”,естьтолькочастьгромадного...
- Повітове чиновництво в комедії М. В. Гоголя “Ревізор” Як таке, чиновництво з’явилося в Росії при Петрові І. Саме він увів знамениту “Табель про ранги”, де всі державні посади ділилися на чотирнадцять класів – від колезького реєстратора до дійсного таємного радника. Будучи прогресивної в епоху царювання Петра І, “Табель про ранги” до XІX століття, безумовно, застаріла. Однак так зване...
- Новаторство Гоголя-Комедіографа (по комедії “Ревізор”) В “Петербурзьких записках 1836 року” Гоголь скаржився на вбогість репертуару сучасного йому російського театру, на засилля мелодрами й водевілю на сцені, називав ці жанри “заїжджими гістьми” і ремствував на відсутність сьогодення російського комедійного репертуару. Його комедія “Ревізор” і покликаний була хоч почасти заповнити цей вакуум. Уперше про намір написати комедію...
- Зворотний бік суспільства і держави в комедії М. В. Гоголя “Ревізор” Основна заслуга Гоголя полягає в тому, що він надав реалізму в літературі критичне напрямок. Яскравим прикладом цьому є його чудова комедія “Ревізор”, в якій автор задумав посміятися над тим, що, за його словами, “дійсно гідно осміяння загального”. У “Авторській сповіді” письменник вказував, що він у “Ревізорі” зважився “зібрати в одну...
- Викриття вдач провінційної Росії в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” Відомо, що єдиний випадок, коли Гоголота мав можливість спостерігати росіянин провинциальний місто, був у Курську, де йому приішлося затриматися на тиждень через поломку екіпажа. Силою письменницького таланта ці впечатления перетворилися в образи, що вмістили всю Росію часів царювання Миколи I. Цікаво, що це підтвердив навіть сам Никогавкіт. На шляху з...
- Чому п’єса Гоголя названа “Ревізор”? Відповідаючи на це питання, потрібно сказати, що хоча Хлестаков і не має ніякого відношення до ревізора, але протягом всієї п’єси чиновники приймають його за такого. Багато дослідників творчості Гоголя намагалися це зробити, і сьогодні існують самі різні відповіді на нього, Деякі з них уважають, що Гоголь тим самим хотів указати...
- Місто в комедії Н. В. Гоголя “Ревізор” По вираженню В. Я. Брюсова, у своїй Творчості Н. В. Гоголь прагнула до “вічному й нескінченному”. Художня думка Н. В. Гоголя завжди прагнула до широкого узагальнення, його ціль у багатьох добутках полягала в тім, щоб намалювати найбільш повну картину російського життя. Говорячи про задум “Ревізора”, Гоголь відзначав, що в цьому...
- Збірне місто всієї темної сторонни. Твір по комедії М. В. Гоголя “Ревізор” Миколаївська Росія не була бідною або політично слабкою країною, однак комедія “Ревізор” зображує саме Росію епохи царювання Миколи І. Один з мемуаристів дав цьому часу визначення “глухі роки”. Дійсно, на тлі росту моці імперії духовні підвалини суспільства слабшали. На зміну честі й порядності прийшли розшук і муштра. У культурному житті...
- “Актуальність комедії М. Гоголя “Ревізор” Комедія М. В. Гоголя “Ревізор” створювалася протягом шести років, з 1836 по 1842 рік. Цей твір став першою в Росії суспільно-політичної комедією. У ньому висміюються порядки і звичаї провінційної Росії, сучасної Гоголю. Але цей твір, який увійшов в класику російської літератури, залишається актуальним у всі часи. На мій погляд, “Ревізор”...
- “Ревізор” Н. В. Гоголя – сатира на кріпосницьку Русь П’єса Н. В. Гоголя “Ревізор” уперше була поставлена 19 квітня 1836 року в Петербургском Александринском театрі. Микола II замітив: “Ну, п’єска! Усім дісталося, а найбільше – мені! ” Пізніше, в “Авторській сповіді”, Гоголь скаже, що в “Ревізорі” він зважився “зібрати в одну купу все дурне в Росії” – всі несправедливості,...