“Санін” й інші твори

Найбільш адекватне авторським намірам і тому глибше прочитання “Саніна” дали критики, побачили у романі відбиток як “проблеми статі”, а й інших більш обумовлених суспільних настроїв. Вже десь року І. М. Ігнатов порівняв Саніна і “санинскую” мораль з собі Базаровим і “базаровщиной” (Росіяни відомості. – 1907, 14 липня). У цьому збірнику “На межі (До характеристиці сучасних пошуків)” (СПб., 1909) зазначалося, що “роман як малює практику нового світогляду і виникає з його грунті нової моралі, але й дає популяризированную

квінтесенцію нових навчань”, заснованих на виключно індивідуалізм. Саніна називали однією з типових “героїв ліквідації”, що ще грунті кризи революційної активності. П. З. Коган у вже згадуваному нарисі про Арцыбашеве сутнісно підбив підсумки осмислення образу Саніна і “санин-ства” тією частиною критики, які були доброзичливо оцінила роман. Критик зосередився не так на з’ясуванні ідейних і літературних коренів героя, але в тому, що привернула увагу до Саніну молодіжної читацьку аудиторію. У цьому вся, мабуть, головна ця цінність такого дуже апологетической стосовно Арцыбашеву роботи. За
Саниным-индивидуалистом, думав Коган, “нікуди йти”, оскільки “культ голого інстинкту – не програма”, але “ж було, щоб нагадати про головне, що прогаяли не врахували естети і фантасти”. Арцыбашев названо “викривачем російської інтелігенції”, створив у романі “картину її банкрутства, картину вражаючу і вірну”. Виходить, що саме руїнах цього збанкрутілого інтелігентського ставлення до життя і піднявся новий герой, визнаний критиком безумовною удачею автора, попри витрати арцыбашевского стилю, що робить “непристойними” деякі й з роману. У “Санине”, стверджував критик, виражено життєве кредо самого письменника, “підсумок його дум, кульмінаційний той час у розвитку його таланту”. Арцыбашев проголошений “поетом тіла”, “дослідником фізичної природи людини передусім”. Явно суперечачи своєму тези у тому, що “за Саніним нікуди йти”, Коган стверджував, що санинская “індивідуалістична проповідь – практичне вчення”, яке “виросло тут, землі”. “Проповідь Саніна, – наполягав критик, – це істини, принесені з надчутливого світу обраної пророчою душею. Це практична програма, до котрої я прийшов індивідуаліст серед готівкових реальних умов”. Додамо: цю програму стала близькій тим, хто купував і читав “Саніна”, і потім фанатично дотримувався “реалістичним” життєвим принципам арцыбашевского героя-идеолога. Майже найглибша робота з багатьох розборів і оцінок роману Арцыбашева у пресі минулих років – стаття У. У. Воровського “Базаров і Санін. Два нігілізму”, надрукована у збірнику “Літературний розпад” (СПб., 1909. – Кн. 2). Воров-ский переконливо показав соціальні й ідейні витоки “са-нинского” соціально-психологічного типу, його відмінності між “базаровского” типу. “Почалася реакція проти “крайнощів”, проти “революціонізму”, проти партійності взагалі, проти політики, – писав Воровский. – Розгубивши упродовж років весь свій поношений багаж, інтелігенція раптом захотіла зажити повної життям, відчути від насолод світу цього. Обов’язковому альтруїзму попередніх поколінь протиставили “природний” егоїзм; їх соціалізму – індивідуалізм; їх поняттю боргу – свободу особистості; їх ідеї громадського блага – особисте щастя. У цьому кліматі реакції проти служіння знедоленим класам виникли ті погляди, запити, поняття, покладені основою санинского типу”. Легко бачити, що критик-марксист дає розширене тлумачення Саніна, знаходячи її світогляді і етичної програмі відбиток ідейного ренегатства частини російської інтелігенції після революції 1905 – 1907 років. Революційний нігілізм Базарова Воровский протиставив индивидуалистическому нігілізму і имморализму героя Арцыбашева. І Воровский, та інші критики незалежно від своїх світогляду використовували Саніна як знакової постаті у сучасній літературі, важливою як характеристики суспільних настроїв, так аналізу нових тенденцій літературного розвитку. Протягом кількох років арцыбашевская модель “героя часу” здавалася критикам і публіцистам дуже зручною щоб поставити і рішення найрізноманітніших завдань, попри схематизм і декларативність Саніна. Численні розбори з оцінкою роману незмінно привертали до нього особливу увагу публіки. Навіть постійні закиди автора і застереження потенційним читачам Арцыбашева справили протилежний ефект, зробивши “Саніна” майже найпопулярнішим твором кінця 1900-х років, а Володимира Саніна – культовим героєм. Фактично саме кри


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

“Санін” й інші твори