Роль случаючи в житті людини (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”)
1. Прийом контрасту. 2. Злий жарт. 3. Зміна світогляду Усім править випадок. Знати б ще, хто править випадком. С. Е. Лец У темі твору представлене досить цікаве питання – роль случаючи в житті людини.
Але ж дійсно в житті пан Випадок відіграє немаловажну роль. І він може не тільки розкрити ока на яку-небудь подію, але й круто змінити життя одного або навіть декількох людей. Так яка ж ціна случаючи? Щоб відповісти на це питання, розглянемо один з добутків Л. Н. Толстого – оповідання “Після балу”.
Сама назва добутку вже натякає на те, що
Для опису
Але не тільки зовнішні обставини, але й внутрішні якості людей міняються за такий невеликий проміжок часу. Вони особливо явно відбиваються на зовнішності полковника. Перед нами з’являються два немов різних чоловіки до й після балу Іван Васильович зауважує на балі, що в полковника ставна фігура й гарна особа. Однак через кілька годин він з’являється в іншому світлі. І велика увага приділена особі військового, що виражає якусь ненависть до злочинця.
Тепер у полковника відстовбурчені губа й надуті щоки. Від гарного, “бального”, особи військового не залишилося ні сліду. Його теж змінив випадок: покарання татарина за втечу У результаті виникає новий привід для міркування: якби це був не татарин або в полковника, з’явилася б інша причина для покарання. Якимось був б тоді опис військового? Контрастність двох днів зберігається й у колірній гамі.
На балі представлені чисті повітряні кольори такі, як білий і рожевий. У цей вечір він “бачив тільки високу струнку фігуру в білому платті з рожевим поясом, її сяюче, що зарум’янився з ямочками особа й ласкаві, милі ока”. Після балу це один, але досить мовець колір – строкато червоний: “…
Я мигцем побачив між рядів спину наказиваемого. Це було щось таке строкате, мокре, червоне, неприродне, що я не повірив, щоб це було тіло людини”. Щоб створити найбільш повну картину двох зовсім різних мирів, оповідач уводить у своє оповідання не тільки колірні, але й звукові відтінки. Це дозволяє побачити розходження двох днів на рівні сприйняття тонких переходів мелодії.
На балі Іван Васильович був сп’янений любов’ю й постійно “танцював і кадрили, і вальси, і польки”, і мазурки Все це створює меланхоличную й поетичну картину вечора. Під час же покарання звучить зовсім інша музика: це грім барабанів, свист флейти. Вони не заспокоюють, а немов ще більше надривають душу й залишають у ній нотки сум’яття. На початку в душі героя усе ще чутні відгомони мазурки, але незабаром вони все-таки витісняються більше важкою мелодією: “…услихал звуки, що доносилися звідти, флейти й барабана У душі в мене увесь час співало й зрідка чувся мотив мазурки.
Але це була якась інша, тверда, негарна музика”. Після побаченого в душі героя усе ще зберігаються протилежні настрої. У ній виникають різні тональності: те твердий голос полковника, те жалібне прохання татарина, те барабанний дріб, то свист флейти: “Всю дорогу у вухах у мене те бив барабанний дріб і свистіла флейта, то чулися слова: “Братики, помилосердуйте”, те я чув самовпевнений, гнівний голос полковника”. Однак випадок зіграв злий жарт і із самою дівчиною. Варенька понесла “покарання” за вчинки свого батька.
Не можна, звичайно, говорити про те, що вона не знала свого батька й не могла представити, на що він здатний. Але головний герой ці два настільки різних образи з’єднав в одній картині, завдяки якій молодим людям довелося розстатися Так і любов його немов кудись улетучивается: “Коли вона, як це часто бувало з нею, з посмішкою на особі, замислювалася, я зараз же згадував полковника на площі, і мені ставало якось ніяково й неприємно, і я став рідше видаться з нею”. Але побачене вплинуло не тільки на відношення Івана Васильовича з Варенькой. Воно жорстоко позначилося й на світогляді самого оповідача.
Він намагався зрозуміти й осмислити, що ж йому довелося побачити ранком. Спочатку Іван Васильович навіть припускав, що ті, хто карають, мають якісь відомості, які йому невідомі. Але й це не змогло заспокоїти його й налагодити щиросердечну рівновагу “Але скільки не намагався – і потім не міг довідатися цього.
А не довідавшись, не міг надійти у військову службу, як хотів колись, і не тільки не служив у військової, але ніде не служив і нікуди, як бачите, не годився”. І таке незнання й сумнів вплинув на те, що Іван Васильович не зміг надійти на військову службу, адже вона для нього втілилася у вигляді жорстокого полковника – не того підтягнутої людини, що танцював на балі, а в образі того, хто в замшевій рукавичці бив по особі солдата, що слабко вдарив татарина. Однак у самому оповіданні є один невеликий епізод, що доводить, що полковник дуже любить свою дочку, тобто він ніколи не заподіяв би їй ніякої шкоди. Військовий відмовляє собі в многом, навіть виходить у світло в немодних опойкових чоботах тільки для того, щоб Варенька могла собі ні в чому не відмовляти Полковник прекрасно танцює, але в парі добірність танцю залежить від обох партнерів. Так що він знову робить всі, щоб у гарному світлі представити свою дочку.
Але в життя знову втручається випадок. Іван Васильович і полковник зустрічаються поглядами під час покарання, останній відвертається, немов нічого не помітив. Він далекий від того морального образа, що формував у своїх пізніх добутках Л. Н. Толстой Але хочеться вірити, що й для самого полковника ця зустріч, а виходить, і сам випадок зіграв не менш важливу роль. Раз він відвернувся, то може бути він почуває, що не зовсім прав і поводиться неналежно в цей момент: ударив по особі солдата, що “маже”.
А може він просто згадує те, що було напередодні ввечері на балі в губернського проводиря й розуміє, наскільки контрастна картина розігрується перед очами Івана Васильовича. Саме цей контраст і зіграв саму більшу роль у житті головного героя. Якби в душі його не збереглося цих сцен, то може він згодом зміг би заспокоїтися й знову зустрінеться Сваренькой.
Але в душі його постійно відбувалася боротьба двох різних, але дуже вражаючих картин. А тому що остання була більше яскравого, мовця й жорстокої, то вона залишила набагато більше враження в душі Івана Васильовича. Тому він не зміг пересилити себе, щоб не згадувати про це.
Письменник вибирає найбільш діючий прийом – прийом контрасту. Ми не знаємо, яке його відношенню до побаченого й до поняття “випадок” у цьому житті Але використання даного прийому дозволяє зрозуміти, що письменник у якімсь ступені солідарний з головним героєм. І таким способом він викриває й не приймає ні для свого персонажа, ні тим більше для себе вчинок полковника. На таке сприйняття миру накладає відбиток і на пізні погляди письменника, що починає замислюватися над духовним удосконалюванням особистості. Він показує нам, що полковник дуже далекий від усього цього.
Іван Васильович, навпаки, напевно, уперше зіштовхується із цим і розуміє, що в будь-якому вчинку повинна бути духовна й моральна основа. Можливо, тоді випадок не буде робити своєї згубної дії на людину
Схожі твори:
- Роль контрасту в добутках російських письменників XIX століття (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Протиставлення образів головних героїв 2. Колірна палітра добутку. 3. Музична картина навколишнього світу. 4. Контрастний портрет полковника Наш життєвий шлях засіяний уламками того, чим ми починали бути й чим ми могли б зробитися. А. Бергсон Наше життя наповнене випадками й непередбаченими подіями. Бувають моменти, що їх не відразу можна...
- Переказ оповідання Після балу Толстого Л. Н План переказу 1. Іван Васильович починає оповідання про випадок, що перевернув його життя. 2. Опис балу. Закоханість героя. 3. Після балу. Герой випадково стає свідком екзекуції, жорстокості батька Вареньки. 4. Цей випадок перевертає життя героя й порушує всі його подальші плани. Переказ Всіма шановний Іван Васильович зненацька для всіх присутніх...
- Виклад задуму оповідання “Після балу” Толстого “Все моє життя змінилася від однієї ночі, або скоріше ранку “, так розпочав свою розповідь Іван Васильович, Переконаний, що життя кожного складається так, як змінить її несподіваний випадок. Слухачі знали, що Іван Васильович іноді вголос відповідав своїм власним думкам і звичайно наводив приклад з життя. За вдачею Іван Васильович завжди...
- Ідейний зміст оповідання Л. Н. Толстого “Після балу” 1. Історія добутку. 2. Оповідання Івана Васильовича. 3. Лукавство полковника 4. Випадок міняє життя Івана Васильовича. В основі відомого оповідання Лева Миколайовича Толстого лежать реальні події, що відбулися із братом письменника, Сергієм Миколайовичем. Він полюбив дочку казанського військового начальника Л. П. Корейша, але жорстоке покарання, свідком якого він став, змінило...
- Іван Васильович на балі й після балу ( по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”) Іван Васильович – герой оповідання Л. Н. Толстого “Після балу” – типовий представитель свого часу, студент, обиватель, що коштує осторонь від більших справ, живущий скромно й нічим не відрізняється від інших. Разом з тим за цієї безликої фігурій коштує щось більше: через характер Івана Васильовича Толстой показує відносіння (яким воно...
- “Любов із цього дня піла на спад…”(по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”) Великий росіянин письменник Лев Миколайович Толстой, як ніхто іншої, цікавився проблемою соціального зла. Багато хто з його добутків відрізняються високим пафосом. Нерідко в основі його створінь були реальні факти. Так було й з оповіданням “Після балу”, де описується подія, про яке Толстой чув ще замолоду. Автор майстерно користується прийомом контрасту....
- Образ головного героя в оповіданні Л. М. Толстого “Після балу” Іван Васильович – Головний герой оповідання Льва Миколайовича Толстого “Після балу”. В образі головного героя автор зобразив портрет людини, який був типовим для тієї епохи. Іван Васильович був людиною, який жив дуже скромно, йому були байдужі великі справи. Такий людина був схожий на всіх інших, нічим не виділяючись із загальної...
- Л. Н. Толстой “Після балу” Полковник на балі й після балу Л. Н. Толстой “Після балу” Полковник на балі й після балу. В основі оповідання “Після балу” лежить дійсна подія, про яке Толстой довідався, коли студентом жив разом із братами в Казані. Його брат Сергій Миколайович полюбив дочку місцевого військового начальника Л. П. Корейша й збирався на ній женитися. Але після...
- Скорочено оповідання Після балу Толстого Л. Н Над оповіданням “Після балу” Толстої працював у серпні 1903 року. Сюжетною основою послужив епізод з життя брата Толстого, Сергія Миколайовича, що був закоханий у дочку воєначальника в Казані. Відносини Сергія Миколайовича з дівчиною розбудувалися після того, як йому довелося побачити екзекуцію солдата, який керував батько його коханої. Тема жорстокості військової...
- Міркування Івана Васильовича в оповіданні Л. Н. Толстого “Після балу” 1. Випадок і світогляд людини. 2. Образ оповідача. 3. Моральні шукання Івана Васильовича. У творчості Л. Н. Толстого дуже важливе значення має оповідання “Після балу”. У цьому добутку письменник показує, як одна-єдина ситуація може вплинути на моральний вибір людини. Про те, що трапилося давним-давно, ми довідаємося завдяки оповіданню Івана Васильовича....
- Іван Васильович на балі й після балу (по оповіданню “Після балу”) В образі Івана Васильовича – героя рассказа “Послу балу” – Л. Н. Толстой показав нам типової людини того часу, студента, можна сказати, обивателя, що коштує осторонь від більших справ, що живе скромно й нічим не відрізняється від інших зовні. Разом з тим за цією безликою фігурою коштує щось більше: через...
- Мораль в оповіданні Толстого “Після балу” Інтерес до творчості видатного російського письменника Л. М. Толстого з роками не зменшується. Його твори хвилювали покоління наших батьків, а сьогодні хвилюють нас, тому що проблеми, які піднімає письменник у своїх творах, – вічні. У Л. М. Толстого завжди було своє власне уявлення про те, що означає “жити чесно”. У...
- “Після балу” Оповідання “Після балу” – один з останніх творів Лева Миколайовича Толстого. Він оповідає про драматичну подію – покаранні солдата шпіцрутенами. ВикористовуюЧи відомий прийом “оповідання в оповіданні”, письменник домагається граничної вірогідності оповідання. Ми баЧи мо подію очами очевидця – Івана Васильовича. Він чесна й шляхетна людина. Іван Васильович згадує випадок із...
- Образ Івана Васильовича героя оповідання “Після балу” В образі Івана Васильовича – героя оповідання “Після балу” – Л. Н. Толстой показав нам типової людини того часу, студента, можна сказати, обивателя, що коштує осторонь від більших справ, що живе скромно й нічим не відрізняється від інших зовні. Разом з тим за цією безликою фігурою коштує щось більше: через...
- Після балу характеристика образа Івана Васильовича ПІСЛЯ БАЛУ (Оповідання, 1911) Іван Васильович – головний герой, оповідач. Його оповідання переносить слухачів в обстановку російського провінційного міста 1840-х рр. У той час И. В. учився в університеті, ні в яких кружках не брав участь, а просто жив, “як властиво молодості”. Один раз трапилося йому бути “в останній день...
- Ранок, що змінив життя (за оповіданням “Після балу”) Є у Льва Толстого твір “Після балу”. Події в ньому відбуваються в одному провінційному містечку. Студент університету, він же оповідач, Іван Васильович, на одному з губернаторських вечорів познайомився з вродливою дівчиною Варею і закохався в неї. Вона здавалась йому неземною істотою, і наш герой не міг нею намилуватись. Душа його...
- Вибір людини місця в житті на прикладі повести Распутіна “Пожежа” Повість “Пожежа” у Творчості В. Распутіна займає особливе місце. Великий її ідейно^-моральний і эстетический потенціал. Повість починається з міркування головного героя Івана Петровича про правду, совісті, про тих основні “підпірках”, на яких, на його думку, тримається життя людини. У цих добутках – щиросердечний біль героя (і самого автора) за свою...
- Роль суспільної думки в житті людей (На прикладі комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму”) 1. Роль Софії в появі слухів. 2. Розповсюджувачі суспільної думки. 3. Згубна природа суспільної думки. 4. Візитна картка людини. Суспільну думку формують не самі мудрі, а самі балакучі. В. Беганьский Суспільна думка в житті людей грає величезну роль Адже подання про ту або іншу людину ми становить тому, що про...
- Роль духовних цінностей у житті людини Люди завжди бажають своїм рідним, близьким, друзям щастя. І у святкові дні, і в будні звучить искреннее побажання: “Нехай тобі везе!” – і враз теплішає на душі, тому що бути щасливим – заповітна мрія кожного. І, говорять, щастя дуже вибагливо вибирає людини, насамперед, з огляду на його духовні якості. Можна...
- Роль доктора Уотсона у творчості А. К. Дойла на прикладі оповідання “Блакитний карбункул” Усяка книга кимсь розказана. Той, хто розповідає, оповідає або викладає, – завжди перед нами. Кожному з нас доводилося чути, як різні люди розповідають ту саму історію. І в цьому випадку Історія не тільки звучить по-різному, але в кожному новому переказі вона знаходить новий зміст. При цьому зміст залишається колишнім, але...