Роль контрасту в добутках російських письменників XIX століття (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”)
1. Протиставлення образів головних героїв 2. Колірна палітра добутку. 3. Музична картина навколишнього світу. 4. Контрастний портрет полковника Наш життєвий шлях засіяний уламками того, чим ми починали бути й чим ми могли б зробитися. А. Бергсон Наше життя наповнене випадками й непередбаченими подіями. Бувають моменти, що їх не відразу можна розрізнити в загальному потоці життя. Тому, щоб не тільки виявити для себе, але й показати усьому світу, необхідно описати дані явища.
Для цього можна використовувати прийом контрасту Складена в такий спосіб
Однак і підборі різних деталей опису автор добутку може підказувати нам той шлях, що воліє саме він. Розглянемо наші припущення на прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”. У ньому представлений випадок, що кардинально змінив життя парубка. При цьому його рішення
Перший вражає своєю розкішшю й красою, другий – жорстокістю й безглуздістю. У такому протиставленні показано, що іншого в житті просто бути не може. Неможливо знайти якийсь середній варіант Однак тільки двом героям – Іванові Васильовичу й полковникові призначено пройти через обоє сюжетних просторів.
Вони немов два таких же протилежних мири, тому що являють собою різний підхід у рішенні однієї й тої ж проблеми. Полковник уважає, що татарин заслуговує таке жахливе покарання. Тому він проганяє його через лад Іван Васильович, навпаки, не розуміє, навіщо проявляти таку жорстокість, тим більше наказиваемий молить солдат “помилосердствовать”. Розрізняються ці герої й тому, що один діє (полковник), а іншої не діє.
Але а цьому змісті не зовсім вірно говорити про контрастність образів. З їхньою допомогою автор показує різний підхід до однієї й тій же проблемі. В оповіданні Толстої використовує більше виразні факти, які й становлять контрастну картину оповідання. Вона створюється на різних рівнях: колірному й звуковому.
Один з них уже не стосується головних “супротивників” підходу до життя: Івана Васильовича й полковника Колірна гама характеризує інших персонажів: Вареньку й татарина. Дівчина у своєму колірному ореолі з’являється прекрасною й непорочною красунею. Образ Вареньки описується через білі й рожеві відтінки.
Причому перший колір нагнітається: він повторюється в одному реченні кілька разів. “Вона була в білому платті з рожевим поясом і в білих лайкових рукавичках, що небагато не доходили до худих, гострих ліктів, і в білих атласних черевичках”. Здається, що за допомогою цього відтінку автор хоче показати саму душу й сутність дівчини, але ніяк не може відбити їх – настільки вони прекрасні Рожевий же колір лише підкреслює ніжність і свіжість Вареньки. Для опису татарина тільки за допомогою однієї колірної гами створюється образ того жаху, що запам’ятався в пам’яті Івана Васильовича.
Для цього автор всі характеристики контрасту також поміщає в одне речення, тим самим уси – лиеая враження від побаченого, “…я мигцем побачив між рядів спину наказиваемого. Це було щось таке строкате, мокре, червоне, неприродне, що я не повірив, щоб це було тіло людини”.
Побачивши такої сцени Іванові Васильовичу стало соромно, він не знав, куди дітися від враження такого жорстокого покарання. Незабаром він знайшов у собі сили відірватися від цього жахливого видовища й піти додому. І в цей момент виникає інший рівень контрастності – звуковий. Іван Васильович нічого не бачив, але з ним залишалися страшні звуки такої нелюдської події “Всю дорогу у вухах у мене те бив барабанний дріб і свистіла флейта, то чулися слова: “Братики, помилосердуйте”, те я чув самовпевнений, гнівний голос полковника, що кричить: “Будеш мазати? Будеш?
“” І знову письменник збирає весь звуковий ряд в одне речення. Вони створюють твердої, позбавленої всякої благозвучності тираду звуків, переходячи від низьких тональностей (дріб) дс високих, можна сказати, надривних (флейта). При цьому навіть в одному реченні письменник створює послідовний ланцюжок з різних елементів Спочатку чутна музика, потім благання татарина, що замикається грізним голосом полковника. Таке обрамлення також показує нам, що будь-які лементи про допомогу не будуть почуті.
Контрастної до цієї жорстокої картини стають прекрасні звуки балу. Вони буквально пари годин назад сп’яняли головного героя “Хоч я й мисливець був до шампанського, але не пив, тому що без вина був п’яний любов’ю, але зате танцював до упаду – танцював і кадрили, і вальси, і польки, зрозуміло, наскільки можливо було: усе з Варенькой”. І герой їх продовжує чути в той момент, коли йде з балу: настільки вони милі й чудові. “У душі в мене увесь час співало й зрідка чувся мотив мазурки”, незважаючи на те що це був єдиний танець, на який Іван Васильович не запросив Вареньку. У цей момент він дивився на дівчину з боку.
Тому звучна в душі мелодія нагадувала йому про той прекрасний образ на балі. Найважливішим досягненням письменника стає те, що контрастне сполучення йому вдається показати не тільки за допомогою різних елементів але й у межах однієї особистості – полковника. На балі військовий прекрасний, незважаючи на деякі недоліки в одязі, які виправдуються його більшою увагою до дочки.
“Батько Вареньки був дуже гарний, ставний, високий і свіжий старий. Особа в нього було дуже рум’яне, з білими… подвитими вусами”.
Під час покарання перед нами з’являється немов зовсім іншої людина Полковник “…втягував у себе повітря, роздмухуючи щоки, і повільно випускав його через відстовбурчену губу”. У такому контрастному зіставленні нам показана не тільки зовнішність, але й поводження військової людини.
Він міняється на очах. І після такої картини, сполученої з іншими сюжетами й подіями, Іван Васильович намагається більше не бачитися з Варенькой. “І любов так і зійшла на немає. Отож які бувають справи й від чого перемінюється й направляється все життя людини”.
Значну роль у такому рішенні зіграла й контрастна картина, створена Толстим у даному добутку. Контрастним перед нами з’являється й те почуття, що випробовував головний герой. Після балу він був закоханий і окрилений виниклими почуттями до Вареньке: “Я був не тільки веселий і задоволений, я був щасливий, блаженний, я був добрий, я був не я, а якась неземна істота, що не знає зла й здатне на одне добро”. Однак після сцени покарання Іван Васильович – подавлений і принижений.
“А тим часом на серці була майже фізична, що доходила до нудоти, туга, така, що я кілька разів зупинявся, і мені здавалося, що от-от мене вирве всім тим жахом, що ввійшов у мене від цього видовища”. Кожне з подій залишило незгладимий слід у душі Івана Васильовича Але останнє враження настільки затьмарило все, що головний герой бачив і почував раніше. Саме воно й вплинуло на його подальші вчинки й рішення.
Отже, використання прийому контрасту дозволяє не тільки показувати подія із двох сторін, але й у якімсь ступені впливати на дії головних героїв. Здається, що автор не втручається в оповідання, і все постепенно йде своєю чергою. Але насправді все совершенно не так. Негативна сторона контрасту показує, на чиїй стороні автор, і якої позиції варто дотримуватися при розгляді тої або іншої проблеми Толстой уміло використовував такий прийом, щоб у невеликому по обсязі оповіданні показати, як може змінитися життя людини не тільки від випадку, але й від сприйняття контрастності того миру, у якому він живе
Схожі твори:
- Роль случаючи в житті людини (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Прийом контрасту. 2. Злий жарт. 3. Зміна світогляду Усім править випадок. Знати б ще, хто править випадком. С. Е. Лец У темі твору представлене досить цікаве питання – роль случаючи в житті людини. Але ж дійсно в житті пан Випадок відіграє немаловажну роль. І він може не тільки розкрити...
- Переказ оповідання Після балу Толстого Л. Н План переказу 1. Іван Васильович починає оповідання про випадок, що перевернув його життя. 2. Опис балу. Закоханість героя. 3. Після балу. Герой випадково стає свідком екзекуції, жорстокості батька Вареньки. 4. Цей випадок перевертає життя героя й порушує всі його подальші плани. Переказ Всіма шановний Іван Васильович зненацька для всіх присутніх...
- Виклад задуму оповідання “Після балу” Толстого “Все моє життя змінилася від однієї ночі, або скоріше ранку “, так розпочав свою розповідь Іван Васильович, Переконаний, що життя кожного складається так, як змінить її несподіваний випадок. Слухачі знали, що Іван Васильович іноді вголос відповідав своїм власним думкам і звичайно наводив приклад з життя. За вдачею Іван Васильович завжди...
- Ідейний зміст оповідання Л. Н. Толстого “Після балу” 1. Історія добутку. 2. Оповідання Івана Васильовича. 3. Лукавство полковника 4. Випадок міняє життя Івана Васильовича. В основі відомого оповідання Лева Миколайовича Толстого лежать реальні події, що відбулися із братом письменника, Сергієм Миколайовичем. Він полюбив дочку казанського військового начальника Л. П. Корейша, але жорстоке покарання, свідком якого він став, змінило...
- Іван Васильович на балі й після балу ( по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”) Іван Васильович – герой оповідання Л. Н. Толстого “Після балу” – типовий представитель свого часу, студент, обиватель, що коштує осторонь від більших справ, живущий скромно й нічим не відрізняється від інших. Разом з тим за цієї безликої фігурій коштує щось більше: через характер Івана Васильовича Толстой показує відносіння (яким воно...
- Скорочено оповідання Після балу Толстого Л. Н Над оповіданням “Після балу” Толстої працював у серпні 1903 року. Сюжетною основою послужив епізод з життя брата Толстого, Сергія Миколайовича, що був закоханий у дочку воєначальника в Казані. Відносини Сергія Миколайовича з дівчиною розбудувалися після того, як йому довелося побачити екзекуцію солдата, який керував батько його коханої. Тема жорстокості військової...
- Л. Н. Толстой “Після балу” Полковник на балі й після балу Л. Н. Толстой “Після балу” Полковник на балі й після балу. В основі оповідання “Після балу” лежить дійсна подія, про яке Толстой довідався, коли студентом жив разом із братами в Казані. Його брат Сергій Миколайович полюбив дочку місцевого військового начальника Л. П. Корейша й збирався на ній женитися. Але після...
- “Любов із цього дня піла на спад…”(по оповіданню Л. Н. Толстого “Після балу”) Великий росіянин письменник Лев Миколайович Толстой, як ніхто іншої, цікавився проблемою соціального зла. Багато хто з його добутків відрізняються високим пафосом. Нерідко в основі його створінь були реальні факти. Так було й з оповіданням “Після балу”, де описується подія, про яке Толстой чув ще замолоду. Автор майстерно користується прийомом контрасту....
- Образ головного героя в оповіданні Л. М. Толстого “Після балу” Іван Васильович – Головний герой оповідання Льва Миколайовича Толстого “Після балу”. В образі головного героя автор зобразив портрет людини, який був типовим для тієї епохи. Іван Васильович був людиною, який жив дуже скромно, йому були байдужі великі справи. Такий людина був схожий на всіх інших, нічим не виділяючись із загальної...
- Міркування Івана Васильовича в оповіданні Л. Н. Толстого “Після балу” 1. Випадок і світогляд людини. 2. Образ оповідача. 3. Моральні шукання Івана Васильовича. У творчості Л. Н. Толстого дуже важливе значення має оповідання “Після балу”. У цьому добутку письменник показує, як одна-єдина ситуація може вплинути на моральний вибір людини. Про те, що трапилося давним-давно, ми довідаємося завдяки оповіданню Івана Васильовича....
- Іван Васильович на балі й після балу (по оповіданню “Після балу”) В образі Івана Васильовича – героя рассказа “Послу балу” – Л. Н. Толстой показав нам типової людини того часу, студента, можна сказати, обивателя, що коштує осторонь від більших справ, що живе скромно й нічим не відрізняється від інших зовні. Разом з тим за цією безликою фігурою коштує щось більше: через...
- Образ Івана Васильовича героя оповідання “Після балу” В образі Івана Васильовича – героя оповідання “Після балу” – Л. Н. Толстой показав нам типової людини того часу, студента, можна сказати, обивателя, що коштує осторонь від більших справ, що живе скромно й нічим не відрізняється від інших зовні. Разом з тим за цією безликою фігурою коштує щось більше: через...
- Мораль в оповіданні Толстого “Після балу” Інтерес до творчості видатного російського письменника Л. М. Толстого з роками не зменшується. Його твори хвилювали покоління наших батьків, а сьогодні хвилюють нас, тому що проблеми, які піднімає письменник у своїх творах, – вічні. У Л. М. Толстого завжди було своє власне уявлення про те, що означає “жити чесно”. У...
- Питання добра й зла в добутках російських письменників Сьогодні неможливо відкрити газету й не знайти в ній статтю про чергове вбивство, згвалтування або бійку. З кожним роком злочинність росте усе більше й більше. Люди злі й ставляться друг до друга вороже. Але я вважаю, що навіть у самої злої людини в серце є хоч крупинка добрих почуттів, і...
- “Після балу” Оповідання “Після балу” – один з останніх творів Лева Миколайовича Толстого. Він оповідає про драматичну подію – покаранні солдата шпіцрутенами. ВикористовуюЧи відомий прийом “оповідання в оповіданні”, письменник домагається граничної вірогідності оповідання. Ми баЧи мо подію очами очевидця – Івана Васильовича. Він чесна й шляхетна людина. Іван Васильович згадує випадок із...
- Етика кохання тривалістю у творах російських письменників поч. 20 століття Тим більше що атмосфера скандалу, відразу ж потрапити що склалася навколо роману, була спровокована насамперед абсолютно незвичним російської літератури увагою до статевого життя героїв. Це викликала в багатьох критиків та пересічних читачів роману, які орієнтувалися на традиції російської літературної класики, моральний і культурне шок, дозволило розглядати “Саніна” серед інших творів...
- “Роль і місце балади в художній літературі” на прикладі російських поетів Балада – є одним із найулюбленіших лірико-епічних жанрів українських і російських романтиків, який дозволяє повністю відійти від реальності, створити власний фантастичний світ, протиставлений світу реальності. До цього жанру зверталися такі великі поети, як Жуковський, Пушкін і Лермонтов. В. А. Жуковський, якого по праву вважають основоположником російського споглядального романтизму, першим звернувся...
- Після балу характеристика образа Івана Васильовича ПІСЛЯ БАЛУ (Оповідання, 1911) Іван Васильович – головний герой, оповідач. Його оповідання переносить слухачів в обстановку російського провінційного міста 1840-х рр. У той час И. В. учився в університеті, ні в яких кружках не брав участь, а просто жив, “як властиво молодості”. Один раз трапилося йому бути “в останній день...
- Велика Вітчизняна війна в добутках XX століття (На прикладі повести В. В. Бикова “Сотників”) 1. Людська особистість у військових умовах. 2. Спрага життя й громадянський обов’язок. 3. Що переважніше: гідна смерть або життя ценою зрадництва? …Ті, хто тільки й жадає за всяку ціну вижити, чи заслуговують вони хоча б однієї відданої за них життя? Скільки вже їх, людських життів, із часу Ісуса Христа було...
- Роль доктора Уотсона у творчості А. К. Дойла на прикладі оповідання “Блакитний карбункул” Усяка книга кимсь розказана. Той, хто розповідає, оповідає або викладає, – завжди перед нами. Кожному з нас доводилося чути, як різні люди розповідають ту саму історію. І в цьому випадку Історія не тільки звучить по-різному, але в кожному новому переказі вона знаходить новий зміст. При цьому зміст залишається колишнім, але...