Проблема поколінь у романі І. С. Тургенєва “Батьки і діти”

Приступаючи до роботи над романом “Батьки і діти”, І. С. Тургенєв ставив перед собою завдання показати переломний момент у суспільному розвитку Росії. Він хотів попрощатися зі старою, що минає епохою і зустріти епоху нову, поки ще перебуває в пошуках і метаннях. Роман “Батьки і діти” – це суперечка двох культур: старої, дворянської, і нової, демократичної.

Роман починається з самої звичайної ситуації – приїзду зі столиці молодого дворянського нащадка до батька в село. Сім’я Кірсанових не відрізняється ні багатством, ні

аристократичними зв’язками, ні блискучої родоводу. Зате в їх роду нема кріпосників-самодурів, представників “панства дикого”. Брати Кірсанова – освічені і доброчесні люди. Здається, що в їх дворянському гнізді всі міцно й спокійно. Однак одночасно малюється картина глибокого занепаду господарства Миколи Петровича, злиднів його кріпацького села. По дорозі в Мар’їно Базарова і Аркадію траплялися “села з низькими ізбенкамі під темними, часто до половини розметані дахами, і скривив молотильні сарайчики з плетеними з хмизу стінами, позіхали Воротище біля поруйнованих Гумен, і церкви, то цегляні
з відвалами штукатуркою, то дерев’яні з нахилившись хрестами і розореними кладовищами “. Тема кризи всього кріпосного укладу звучить і в гірких наріканнях Миколи Петровича, і в роздумах Аркадія про необхідність перетворень. Тургенєв не живить жодних ілюзій щодо суспільної ролі “батьків”. Показуючи майже розорене маєток Миколи Петровича Кірсанова, він відзначає повну господарську безпорадність дворянства, що не вміє пристосуватися до нових вимог життя. “Сил моїх немає!” – Не раз з відчаєм вигукує Микола Петрович.

Дворянське упокорення знаходить своє відображення навіть у деталях садибного пейзажу: бідне рослинністю місце садиби Кірсанових, вид голих полів замість традиційного саду-парку з липовими алеями і поетичними місцями. Поміщикові Кірсанова, хоча він і любить природу, не до її поезії. Ще більш безпорадний у практичних справах, що хвилюють Миколи Петровича, його брат Павло Петрович. На перший погляд здається, що це сильна людина, він не опускається, як Микола Петрович, стежить за собою і живе за строго заведеним порядком. Але ретельним описом зовнішнього вигляду, одягу Павла Петровича Тургенєв показує, що той є рабом своїх аристократичних звичок. Його вишуканість і лиск виглядають дещо комічно на тлі навколишньої його простій сільській обстановки. Павло Петрович не чужий духовного життя і культури. Але культура ця закостеніла, від неї залишилися лише застарілі принципи. Про це говорить навіть опис кабінету Павла Петровича: “… витончений кабінет, обклеєний по стінах красивими шпалерами дикого кольору, з розвішаних зброєю на строкатому перською килимі, з горіховою меблями, оббитих темно-зеленим тріп… з бронзовими статуетками на чудовому письмовому столі, з каміном “. У всьому цьому немає життя, немає душі. Цей кабінет ніколи не пожвавлюється ні творчою роботою, ні суперечками. Тургенєв осміює так зване слов’янофільство Павла Петровича, переконаного в тому, що російський народ “свято береже перекази”, “не може жити без віри” і відрізняється патріархальністю. В епілозі письменник повідомляє, що старший Кірсанов “нічого російської не читає, але на письмовому столі у нього знаходиться срібна попільничка у вигляді мужицького постоли”. Павло Петрович до мозку кісток проникнуть аристократизмом, естетством. Він переконаний противник матеріалізму – звідси його презирливе ставлення до “хімікам”, до захоплення природознавством. Павло Петрович вважає себе лібералом, але Тургенєв показує обмеженість його так званого лібералізму. Крізь вигляд гуманного ліберала проступають риси кріпосника з його панським зневагою до простих людей: розмовляючи з селянами, він “морщиться і нюхає одеколон”.

Даючи оцінку дворянства, зображеного на сторінках роману “Батьки і діти”, Тургенєв писав: “Вся моя повість спрямована проти дворянства як передового класу. Вдивіться в обличчя Миколи Петрович?, Павла Петровича, Аркадія. Слабкість і млявість або обмеженість. Естетичне почуття змусило мене взяти саме хороших представників дворянства, щоб тим вірніше довести мою тему: якщо вершки погані, що ж молоко? .. Вони кращі з дворян – і саме тому і обрані мною, щоб довести їх неспроможність “.

І ось у середу цих “добрих представників дворянства”, в полуобломовскую обстановку їх життя Тургенєв вводить нову людину – сина лікаря Базарова, що втілює в собі заперечення цьому житті. Сама ситуація приїзду бідного студента, різночинця-демократа, до свого багатого товаришеві в панську садибу може здатися незвичайної. Але дія роману відбувається в той історичний момент, коли вважали себе прогресивними молоді люди з дворян, начебто Аркадія Кірсанова, запобігали перед сильними духом і волею різночинцями. Тепер вже разночінец-демократ зглянувся до дружби з молодим паном. “Він такий люб’язний, що погодився погостювати у нас”, – вдячно говорить Аркадій.

У романі “Батьки і діти” виступають дві різні соціальні середовища з протилежними уявленнями й інтересами. У самій композиції роману знайшла відображення російська дійсність в період падіння кріпосного права, боротьба в ній двох громадських таборів. Дія роману веде Базаров: він виступає майже у всіх сценах; він, а не Дворянська середу утворює перший план розповіді. Роль Аркадія невелика, він лише “підтакує” Базарова. Письменник відзначає ледачу Аркадія, поверховість його демократичних захоплень, властиві йому панські замашки і лінь. Аркадій як би схиляється перед сильною особистістю Базарова, у якого “дід землю орав”. Базарів не тільки не соромиться свого плебейського походження, але навіть пишається ним перед дворянами-білоручками. Базарів не мислить свого життя без праці, який дає йому самостійність і незалежність. Базарів – нігіліст, негативний, руйнівник. У своєму запереченні він не зупиняється ні перед чим, що приводить у здригання Павла Петровича, який уособлює старі підвалини.

Весь роман побудований на ланцюгу поступово загострюються суперечок і зіткнень між Павлом Петровичем і Базаровим. Спочатку “батьки” поблажливо, з іронією і почуттям власної вищості вислуховують “дітей”, як би розуміючи, що молоді завжди властиві захоплення і крайнощі. Дізнавшись, що Базаров нігіліст, Павло Петрович спершу вирішив, що він – порожній критикани. Однак, переконавшись, що Базаров зовсім не так зруйнований, а безпечний, як йому спочатку здалося, Павло Петрович втратив свій спокій, самовпевненість і відчуття переваги. Поступово у нього склалося активну почуття ворожнечі до цього нігілістові, зухвало заперечується принцип, що складалися століттями, тобто ті принципи, на яких грунтувалося існування старшого Кірсанова. Базарів зі свого боку переймався все більшим презирством по відношенню до ліберального “арістократішке”. Суперечки “батьків” і “дітей” велися навколо самих різних питань, які хвилювали громадську думку 60-х років XIX століття, – про ставлення до дворянського культурної спадщини, про мистецтво і науку, про ідеалізмі і матеріалізм, про етичні принципи, про виховання, про громадський обов’язок і т. д. Але, власне, це вже були не суперечки, а, швидше, вираз позицій, а потім відкритий бій людей, погляди яких давно визначилися. Суперечка припускає можливість угоди на основі знайденої істини, а тут можливі тільки розрив і війна.

Таким чином, у романі “Батьки і діти” ідейні погляди і протиріччя, характери і почуття оцінюються у світлі зіткнення не стільки різних поколінь російського суспільства, скільки представників двох різних суспільних класів – дворян і різночинців, які уособлюють собою сьогодення і майбутнє Росії.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4.50 out of 5)

Проблема поколінь у романі І. С. Тургенєва “Батьки і діти”