Проблема особистості й тоталітарної держави у творах Андрія Платонова
Тему людини й тоталітарного государства, що придушує в ньому особистість, можна накликати центральної у творчості Андрія Платонова. Письменник виступав проти объединения окремих людей, індивідуальностей у безликі “маси”, покірні режиму. Цей протест звучить у багатьох добутках Платонова, яскравих символістикою образів і своєрідністю авторської мови. Ця тема побічно порушена в оповіданні “Усомнившийся Макар”, написаному Платоновим в 1929 році.
У ньому автор показує зародження бюрократизму – машини, стоящей над людиною й обезличивающей
” Відповіді немає ні в житті, ні в сні, де йому приснився мертвий ідол верховної влади Уже в цьому оповіданні Платонов стакручене питання про цінність-ідеї, відірваної від інтересів людини, його гармонічний развитія. Ідол мертвий, тому що мертво любаючи думка, спрямована на руйнування особистості, переконаний письменник. Почувши
Так пошуки істини закінчлисій у Макара знаходженням теплого местечка, де вже зовсім не хотілося думати про тих самих трудящих, заради інтересів яких він рушив у дорогу… Історія Макара Ганушкина – це оповідання про те, як “нормальний мужик” превращается в знеособленого службовця Платонов намагається сказати тим самим, що государств, що проголосило себе народним, зздает державну машину, що насправді не захищає інтереси людей, а коштує над ними. Платонов же бачить такий вихід: “Відпустити б всіх людей з учреждений на волю, щоб вони наробили побільше їстівних, носильних і житлових речей, щоб ніхто не серчал від нестатку й такби вони самі перестали поїдати чужі мягкие речі”. Цікавий розвиток цієї теми ми бачимо в романі “Чевенгур”. Це добуток про Жовтневу революцію в центральних губерниях Росії, про людей, які защищачи революцію в громадянській війні, про “будівельників країни”, про їхні ідеї, думки й переживання.
Головний герой роману – Олександр Дванов – відправляється в місто Чевенгур, де утворився повний комунизм. По дорозі він зустрічається з колишнім командиром “польових більшовиків” Степуном Копенкиним, що мріє про загальну рівність і про звільнення від “живих ворогів комунізму” мертвого тіла Рози Люксембург Вони разом направляються в Чевенгур. І от вони вже в “революційному заповеднике”. Комунізм установлений у Чевенгуре декретом Чепурного і його товаришів.
Чевенгурци живуть безтурботно, вони не трудятся – праця “сприяє походженню майна, а майно – гнобленню”. Одний лише силою віри чевенгурци прагнуть наблизити реальний комунізм. Поки ж у місті панують лише окремі його признаки – абсолютна рівність, що розуміється скоріше як однаковість фізична, умственна й духовна, а також взаємне обожание товаришів. Їхні керівники – Чепурной і його идеологічний помічник Прокофий бачать скорейшее наближення комунізму в повнім знищенні “густої дрібної буржуазії”, що населяла місто. До буржуазії ж причислялся всякий, хто не рвався “обійняти товарища” і “затихнути в щастя повного душевного комунізму”.
В “Чевенгуре” Платонов показує, як споконвічно світлі помисли, турбота про всізагальному добрі вироджуються у свою противоположность: розподіл людей на “наших” і “не наших” і трую останніх Самоуправство ідеологів – людей номер один у тоталитарном державі – не має границь. От, приміром, Прокофий, “имевший всі твори Карла Маркса для особистого употребления, формулював всю революцію як хотів – залежно від настрою Клавдюши й об’єктивної обстановки”. І ми бачимо, до чого привело таке идеологичесяке керівництво в Чевенгуре. Комунари із упевненістю й наснагою борються з “буржуазним елементом”: “Буржуїв у Чевенгуре перебили міцно, чесно, і навіть загробне життя їх не могла порадувати, тому що після тіла в них була расстреляна душу”.
Товариші вже всі зробили для приходу комунізму: гадів перебили, имущество, що веде до нерівності й експлуатации, знищилися Але так і не дочекалися вони першого ранку “нового століття” – комунізм не наступив… Подальші події роману показують нам відношення автора до описуваному їм побудові “нового століття”. Чевенгур разрушается якимось страшним ворожим відпоруч.
Роман закінчується дорогою, відкритостью в майбутнє, надією. Андрій Платонов кличе до такого ладу буття, де кожна особистість друг від друга “не занадто далеко” і “не занадто близько”. Своїм гротескним добутком Платонов виступив проти нівелювання особистості Однаковість фізична, розумова й духовна неможлива.
Така рівність остановило б усякий розвиток, саме життя, говорить автор. Тема, винесена в назву твору, у всій повноті розкривається Платоновим також у повісті “Котлован”, написаної в 1929-1930 роках, або, як говориться в самій повести, в “світлий момент обобществления майна”. Головний герой “Кітлована” Вощев, подібно Усомнившемуся Макарові, задумався й засумнівався в справедливости всього происходящего навколо. А навколо відбувається от що.
Герої повести відповідно до директиви зверху неспинно риють Яму При цьому Котлован навіть не углубляется й не приймає тих форм, які нагадали б конфігурацію майбутнього фундаменту. Він просто розповзається по землі – спочатку вчетверо, а потім – благодаря старанням виконавців, у шість разів. Створюється враження, що Котлован буде поширюватися нескінченно. От про цьому й думає головний герой Замислений “серед загального темпу трутак” Вощев – фігура не тільки не потрібна, але й шкідлива: він сумнівається в “геніральной лінії”, шукає власну дорогу до істини. Вощев описаний Платоновим як народний філософ-правдошукач.
У той же час він представник першого покоління радянської інтелігенції, покликаної занять місце знищеного старого культурного шаруючи. В “Котловані” показаний також один чудом уцілілий інтелігент-инженер Прушевский, що внутрішньо підготував себе до самогубства й жив на ладительстве “передсмертним, байдужим життям”. Обоє ці героя не можуть знайти змісту в тій роботі, що вони винуждени робити Дівчинка Настя, єдина радість і надія грабарів, умирає.
Дивлячись на вмираючу Настю, Вощев думає: “Зачим… тепер потрібний сенс життя й істина всесвітнього походження, якщо немає маленького, вірної людини, у якому истина стала б радістю й рухом? ” Платоновий намагається зрозуміти, що рухає людьми, що продовжують рити яму, незважаючи на те, що їхня мрія вже похована. Він пише, що хтось один (або трохи) вийняв із чоловеческих серць віру й узурпував істину, наробивши з її масу кумачевих плакатів про ударний темп і ентузіазм. Замінити “скасованого Бога” повинен був массовий психоз – поклоніння вождеві тоталитарного режиму Саме про це повість Платонова.
Людина в пошуках істини постоянале натикається на сліпу силу загального психозу, на авторитарність. Особистість не може розвиватися в тоталитарній державі. Андрій Платонов всією своєю творчістю намагався сказати, що государство не повинне стояти над людиною, а людей не можна стригти під одну гребінку. Інакше історія зупиниться, а світлі мечти про комунізм перетворяться у свою противоположность.
Так воно й відбулося… Творческий шлях самого письменника, програмні добутки якого були опубліковані в нашій країні через більш ніж піввіку після їхнього написання, зайвий раз доказивает, що в тоталітарній державі немає места вільно мислячій людині
Схожі твори:
- Проблема особистості і тоталітарної держави у добутках А. Платонова Тему людини і тоталітарної держави, що придушує у неї особистість, можна назвати центральної у творчості Андрія Платонова. Письменник виступав проти об’єднання окремих людей, індивідуальностей у безликі “маси”, покірні режиму. Цей протест звучить у багатьох добутках Платонова, яскравих символістикою образів і своєрідністю авторської мови. Ця тема побічно порушена в оповіданні “Що...
- Феномен Андрія Платоновича Платонова Феномен Андрія Платоновича Платонова приковує до себе увага сучасної критики, що намагається його розгадати зі змінним успіхом. Творчість письменника із працею піддається тлумаченню, даючи привід прямо протилежним інтерпретаціям, завжди залишаючи можливість нового підходу до нього. Очевидно, у прозі Платонова закладений потужний філософський потенціал, що розкриває той або інший зміст у...
- Проблема особистості й держави в поемі А. С. Пушкіна “Мідний вершник” Поема Пушкіна ” Мідний вершник ” виявляє вічний конфлікт – протиріччя між інтересами особистості й держави. Пушкіна вважав, що цей конфлікт неминучий, принаймні, у Росії. Неможливо керувати державою й ураховувати інтереси кожного “маленької людини”. Тим більше що Росія – країна напівазіатська, де із древніх пор панували деспотія й тиранія, що...
- Проблема особистості й держави в поемі О. С. Пушкіна “Мідний вершник” Одним з основних питань творчості О. С. Пушкіна було питання відносини особистості й держави, а також, що випливає звідси проблема, “маленької людини”. Відомо, що саме Пушкін серйозно розробив цю проблему, що згодом “підхопив” і М. В. Гоголь, і Ф. М. Достоєвський Поема Пушкіна “Мідний вершник” виявляє вічний конфлікт – протиріччя...
- Проблема особистості й держави в поемі Пушкіна “Мідний вершник” У центрі поеми – особистість Петра I, великого перетворювача, діяльність якого постійно цікавила поета, тому що петровская епоха – один з великих поворотів в історії Росії. Поема ” Мідний вершник ” – грандіозний філософський роздум Пушкіна про поступальний хід історії. Вступ композиційно протипоставлений двом частинам, у яких розгортається сюжет “петербурзької...
- Твір про війну за творчістю А. Платонова Андрій Платонов почав писати дуже рано. Він ставиться до письменників зі славою, що розпалюється чим далі, тим більше. При житті його видавали дуже мало. Платонов писав у своїх статтях, оповіданнях, повістях, романах про усім: про важку працю робітників і селян, про інтелігенцію, про науку, про спорт, про фантастику, про будівельників...
- Творчий і життєвий шлях Платонова Андрія Платоновича А. П. Климентов (псевдонім – Андрій Платонов) народився 20 серпня (1 вересня) 1899 р. у Ямській слободі під Воронежем. З 1906 по 1914 р. майбутній письменник учився в церковнопарафіяльній і міській школах. Дитинство було безрадісним. Закінчивши 4 класи міської школи, в 13 років він пішов “у люди”. Піклуючись про хліб...
- Зображення тоталітарної держави в романі Дж. Оруелла “1984” Роман Дж. Оруелла вийшов на рубежі двох півстоліття. Перша половина століття була наповнена історичними катаклізмами: Перша світова війна, Три революції в Росії, Друга світова війна, Хіросіма. У цей час у різних країнах Європи виникають тоталітарні режими як своєрідна реакція на соціальну нестабільність. Суть цього явища проаналізована в романі “1984”. Дж....
- Про що я міркувала, читаючі повість “Котлован” А. Платонова Читаючи цю повість, кожний, я думаю, міркує над тим, що хотів сказати автор, а не над сюжетом або композицією, тому що для самого Платонова важлива була суть. Особисто я в його повісті знайшла багато чого, над чим можна подумати, але найбільше мене вразили люди. Так, ми знаємо, що тоді вони...
- Біографія Платонова Антона Платоновича Народився 1 вересня у Воронежу в сім’ї слюсаря залізничних майстерень Климентова. Пізніше перемінив прізвище Климентов на прізвище Платонов. Учився в церковно-парафіяльній школі, у міському училищі. Уже в 15 років почав працювати, щоб підтримати сім’ю. Працював на паровозоремонтному заводі. Учився в залізничному політехнікумі Революція міняє все життя Платонова. Він співробітничає в...
- Універсальна модель тоталітарної держави, змальована у творі В. Самійленка “Ельдорадо” В. САМІЙЛЕНКО, О. ЧОРНОГУЗ, ОСТАП ВИШНЯ УКРАЇНСЬКИЙ ГУМОР ТА САТИРА В. САМІЙЛЕНКО, О. ЧОРНОГУЗ, ОСТАП ВИШНЯ Універсальна модель тоталітарної держави, змальована у творі В. Самійленка “Ельдорадо” Гумористи стверджують, що в них завжди будуть теми для написання творів, тому що ані вади характеру, ані недоліки суспільні, на жаль, не зникнуть ніколи. Так само як і тоталітарні режими....
- Пророцтво А. Платонова в повісті “Котлован” Творчість Андрія Платонова допомагає сучасному читачеві розібратися в подіях, що відбувалися в Росії в 20-30-і роки XX століття, у період зміцнення в нашій країні Радянської влади. До числа добутків, що правдиво відбили події цього часу, відноситься його відома повість “Котлован”. Платонов почав писати її у грудні 1929 року, у самий...
- Пророцтво Платонова в повісті “Котлован” Творчість Андрія Платонова допомагає сучасному читачеві розібратися в подіях, що відбувалися в Росії в 20- 30-е роки XX століття, у період зміцнення в нашій країні Радянської влади. До числа добутків, що правдиво відбила події цього часу, ставиться його відома повість “Котлован”. Платонов почав писати її в грудні 1929 року, у...
- Разоблачение сталинизма в повести А. Платонова Андрей Платонович Платонов – писатель, который сумел увидеть жизнь глазами человека нашего времени. Восхищает его честный и смелый взгляд, его умение видеть суть происходящих событий и чувствовать их страшные последствия. Тем более, что повесть писалась не по следам событий, а во время их – с декабря 1929 по апрель 1930...
- Роздум по повісті Платонова “Котлован” У повісті О. П. Платонова “Котлован” піднімається одна з найважливіших проблем російської літератури XX століття – проблема прилучення людини до нового життя. Герой Платонова Вощев попадає в бригаду, що повинна вирити котлован. Читач довідається, що раніше Вощев працював на заводі, але був звільнений звідти за те, що задумався над “планом...
- Конфлікт особистості і держави у романі Василя Гроссмана “Життя і доля” У романі Василя Гроссмана “Життя і доля” конфлікт особистості і держави показаний у всій його глибині. Не випадково для розкриття цієї теми автором обраний такий історичний період у житті нашої країни, як Велика Вітчизняна війна. Письменник вважав, що війна з усією гостротою виявила проблеми сучасності, оголила основні протиріччя епохи, письменник...
- “Смутно існуючі люди” (по повісті А. Платонова “Котлован”) (по повісті А. Платонова ќкотлован›). Життя А. Платонова довелася на першу половину нашого сторіччя самий складний час в історії країни. Визнаючи життя вищою цінністю, Платонов не вважав, однак, усяке життя гідної людини. Письменник прагнув осягти сенс життя, призначення людини. У праці нескінченному, виснажливому проходить життя героїв його добутків. Але всяки...
- Особливості прози А. Платонова Непоправний ідеаліст і романтик, Платонов вірив в “життєву творчість добра”, в “мир і світло”, що зберігаються в людській душі, узорю прогресу, що займається на обрії історії “, людства”. Письменник реаліст, Платонов бачив причини, що змушують людей “заощаджувати свою природу”, “виключати свідомість”, переходити “зсередини зовні”, не залишаючи в душі ні єдиного...
- Особливості прози Платонова Як непоправний ідеаліст і романтик, Платонов вірив в “життєву творчість добра”, в “мир і світло”, що зберігаються в чоловеческой душі, у займається на горипарасолі історії “зорю прогресу человечества”. Як письменник-реаліст, Платонов бачив причини, що змушують людей “заощаджувати свою природу”, “виключати свідомість”, переходить “зсередини зовні”, не залишаючи в душе ні єдиного...
- Герої добутків А. Платонова Творчість Андрія Платонова, письменника, на довгі роки викресленого з історії російської літератури, і донині дуже важко для сприйняття. Незвична його концепція миру, складна його Мова. Кожний, хто вперше відкриває його книги, відразу ж змушений відмовитися від звичної швидкості читання: око готове сковзати по знайомих обрисах слів, але при цьому розум...