Повість Стронгина “Гри із сатириком в епоху застою”
Повість “Гри із сатириком в епоху застою” входить у нову книгу письменника Варлена Стронгина “Двійник Сталіна”. Всі добутки автора, включені в збірник, – будь те оповідання про репресивний табір “Двійник Сталіна” або сюжети більше близького нам часу, названого епохою застою (згадана повість, оповідання “Листа академікові Сахарову”), – поєднує одна головна тема: та внутрішня рабська несвобода, у якій довгі роки жило все наше суспільство і яку так болісно намагається воно “видавлювати по краплі” у наші дні. Книга
“Гри із сатириком в епоху застою” читаються досить легко, незважаючи на свою документальність, тому що письменник уклав добуток у художні рамки. Повість автобиографичная, у ній розповідається про розчарування, випробування й труднощі, що випали на частку самого автора. Конфлікт повести очевидна: ідеологія придушує творчість. Але Строкгия не вступає в открытую боротьбу із системою. Може бути, це правильно, адже не кожному дане зробити подвиг заради власних переконань, тим більше
Повість складається з п’яти глав: “Родич”, “Невідомі фотографії юного Хазанова”, “Інтерв’ю в ресторані”, “Сибірський варіант” і “Прибалтика! Кінець гастролей! Але!”, а також передмови й післямови. Передмова набудовує на серйозне читання. У ньому автор узагальнив все те, що хотів сказати у своїй книзі: “Застій не означав закінчення життя, вона тривала. Люди сіяли хліб і купували його за кордоном, люди варили сталь і стояли в чергах, займалися наукою й ганяли м’яч, писали вірші й коррумпировались, брали космічні рубежі й хабарі, хтось був чесний, а хтось шахраював, працюючи абияк, і в результаті країна відставала в розвитку навіть від інших, раніше менш розвинених країн, відставала економічно й духовно. Я не маю сил установити, кого було більше – чесн або злодійкуватих, і не збираюся що-небудь узагальнювати. Я не вважаю, що якщо один продавець – шахрай, те всі торговці злодії, тим більше що в моєму оповіданні піде мовлення про працівників невидимого фронту, про які ми знаємо значно менше, ніж про торговців”. Я не випадково взяла таку більшу цитату. У ній, на мій погляд, відбита ідея всього добутку, відношення автора до описуваних подій (поряд з негативними сторонами за^-коштуючи автор бачить і гарне, він об’єктивно ставиться до всіх людей без винятку).
У першому розділі Стронгин розповідає про свого далекого родича Нике, про його долю. На початку оповідання перед нами з’являється парубок, що гаряче любить свою сім’ю, що почуває гордість за свою країну. Але він виявляється слабким духовно. Усе сильніше його захоплює блискуча кар’єра, їм опановує марнославство. У результаті він віддає не тільки своїх колег, але й сім’ю, друга (самого Стронгина) заради просування по службовим сходам. Ника часто розповідала авторові про свою боротьбу з начальником, вірніше, про “їх” боротьбу. Стронгин слухав його оповідання уважно й нарешті зрозумів зміст цієї боротьби: і сам Ника, і його соратники як учені були неспроможні, припини вони свою боротьбу, дай начальникові час і сили розібратися в їхніх можливостях, те ця неспроможність, некомпетентність відразу б вилізла назовні. Автор обурений його зрадництвом і лицемірством і відкрито пише про це: “Зате відношення до Нике різко змінив. І раніше він не викликав у мене особливих симпатій, а зараз став противний, і одночасно я жахнувся, подумавши, до якої низькості повинен дійти й опуститися людина, щоб провести обшук у свого родича”.
У другому розділі розповідається про те, як відпочивали письменники, художники, артисти, загалом, інтелігенція, а відпочивали вони під постійним наглядом чекістів. Головна героїня глави – молода гарна дівчина Оля. За завданням чекістів вона повинна була всюди супроводжувати автора. Але вона була не з тих, хто здатний зрадити й писати доноси, тому, не витримавши напруги, вона спилася, а через деякий час (видимо, боялися, що вона проговориться) її вбили. Спогаду про дівчину на довгий час запало в серце письменника, і спогад це чисте й добре: “А Олю я потім згадував не раз, її почорніле після запою особа, а частіше інше – милими й інтелігентними, осяяними променями коктебельского сонця. Як безтурботна й дурна буває молодість! Нехай дурна, нехай безтурботна, аби тільки не була легкодухої, корисливої й підступної”. У цьому, на мій погляд, і проблема, про яку Стронгин хворіє на все серце. Дівчина викликає співчуття автора, а її убивця-чекіст – огида й скорбота, що такі люди існують, а покарання за них несуть безневинні люди (чекіста виправдали, а вбивство повісили на ипподромного гравця).
У четвертому розділі Стронгин описує випадок, що міг відбутися практично з будь-яким письменником у той час. Варлена Львовича намагалися скомпрометувати, підсунувши йому гостре оповідання або змусивши придумати вульгарний анекдот. На той час Стронгин придбав великий досвід у подібних справах, тому зміг уникнути провокації. Головний герой цієї глави – студент Дмитрик. Саме він намагався підсунути нещасливе оповідання письменникові. Але підлість він зробив не в одиничному випадку, він також писав доноси й на своїх однокурсників. Таким чином, можна помітити подібність між ним і Никой. Мені здається, що не можна їх однозначно засуджувати, по-моєму, вони були лише жертвами ідеології. Суб’єктивне недоброжелательство автора стосовно цих героїв зрозуміло: підлість важко ранила серце письменника, але ж відомо: як гукнеться, так і відгукнеться.
У третій і шостій главах автор пише про свої гастролі, про те, як йому приємно бачити доброзичливість глядачів, їхню реакцію на його тексти. Якщо спочатку стеження за ним з боку чекістів обурювало його, то після вона здається авторові навіть комічної, напевно, тому, що глядачі для нього набагато важливіше, і тому вся своя увага він зосереджує на них. Потім іде післямова: “Я щасливий, що застав часи, коли моральний клімат країни міняється й гласність стає нормою життя”. Доброта, повага до людини – суть всієї книги. Книга серйозна й торкається серйозних проблем: зрадництво й розкладання особистості, безкорисливої відданості автора глядачам.
Схожі твори:
- Засудження таких явищ часів сталінського та брежнєвського застою, як беззаконня і бюрократизм (за оповіданням Ю. Мушкетика “Суд”) Юрію Мушкетику належать такі слова: “Добрі справи – це ті, що в ім’я рідної землі і рідного люду”. Все своє життя письменник творив добрі справи і засуджував будь-які злочини проти рідного народу і рідної землі. Правда життя в ім’я торжества істини, справедливості, духовної честі, свободи – така громадська й художня...
- Роки застою як час руйнації моральних цінностей у суспільстві (за творчістю О. Гончара) Може здатися, що літературна біографія письменника Олеся Гончара була цілком безхмарною, що його не зачепили руйнівні дії тоталітарної держави, репресії та гоніння, як скажімо, торкнулися вони В. Стуса, І. Калинця та інших письменників-шістдесятників’. Та це тільки здається на перший погляд. Говорячи про роки застою як про час руйнації моральних цінностей...
- Роки застою як час руйнації моральних цінностей у суспільстві Споконвічно наш народ прагнув до свободи. Століттями воював з ворогами за свою волю, мріяв про неї, будучи закріпаченим, боровся за неї, будучи поневоленим. Увійшовши до складу Радянського Союзу, український народ думав, цо збереже свою свободу. Але не так діялось, як мріялось. Українці в мирний час втратили духовну свободу. Та чи...
- ПОВІСТЬ. РІДНИЙ КРАЙ – ЗЕМНИЙ РАЙ. МИХАЙЛО СТЕЛЬМАХ ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ – Повість Мета: ознайомити учнів з новим літературним жанром – повістю; розширювати знання учнів про творчість Михайла Стельмаха; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, узагальнювати, осмислювати набуті знання; виховувати почуття любові до прекрасного, до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (додаток) 1. Робота над скоромовкою...
- Єднання життя і мистецтва в епоху постмодернізму ХХ століття – час великих змін не лише у суспільстві, але й у самій свідомості людей. І нова література, безсумнівно, стала виразником цих зрушень. Якщо в епоху модернізму можна було говорити про невідповідність сфер життя і мистецтва і про існування ієрархій усередині цих сфер, то в постмодернізмі співвідношення дійсності і...
- Піднесення культури, літератури, науки в епоху ренессансу й барокко Період Ренесансу – Відродження – охоплює XІV-XVІ століття. Поняття ренесансу виникло в процесі розвитку світової цивілізації, який поділяв історію на 3 доби: античність, середньовіччя та ренесанс – повернення до античності. Тогочасні гуманісти намагалися звільнити культуру від середньовічної стереотипності, наблизити її до античних ідеалів прекрасного. Для цього перш за все потрібно...
- Літературне життя в епоху Августа Епоха Августа – період розквіту римської культури. У його час були створені такий добутки літератури й мистецтва, які придбали всесвітньо-історичне значення й протягом багатьох сторіч залишалися зразками. Ці добутки – результат багатовікового розвитку римської культури, але в той же самий час вони виражають ті ідейні плини, які характерні для епохи...
- Розвиток природознавства в епоху античності Деякі історики науки вважають, що природознавство виникло приблизно в V столітті до н. е. у Древній Греції, де на тлі розкладання міфологічного мислення виникають перші програми дослідження природи. Уже в Древньому Єгипті й Вавилоні були накопичені значні математичні знання, але тільки греки почали доводити теореми. Якщо науку трактувати як знання...
- Романтизм іспанської літератури в епоху Эспартеро Кортеси не зуміли скористатися сприятливими умовами 1812 і 1820 р., щоб залучити народ до справи революції за допомогою радикальних мір, але, чого не вдавалося досягти раніше, те успішно відбулося протягом десяти років, що випливали за смертю Фердинанда VII. Скасуванням монастирів і всяких духовних громад, призначенням до продажу з торгів всіх...
- Формування нової людини в епоху громадянської війни (по романі Розгром Фадєєва А. А.) Тема роману “Розгром” – зображення громадянської війни на Далекому Сході, показ важкої боротьби червоних партизанів проти білогвардійців і японців. Ідею добутку дуже вдало сформулював сам Фадєєв у статті “Мій літературний досвід – починаючому авторові” (1932): “Які основні думки роману? Перша й основна думка: у громадянській війні відбувається відбір людського матеріалу,...
- “Зліт людського духу в епоху відродження” Епоха відродження характеризується досить незвичайним напрямком культури, який задовго до цього часу ніс в собі тенденції, що змогли отримати повний розвиток в цю історичну епоху. В рамках середньовічної феодальної культури відомі періоди підйому мистецтва і науки, пов’язані з цікавістю до античності, з’являлися як елементи гуманістичної етики реалізму в мистецтві. На...
- “Типовий герой у типових умовах” в епоху реалізму Епоха реалізму – це доба XIX століття. Найбільш видатними письменниками реалістичної школи є її зачинателі – Стендаль, Бальзак, Толстой, Достоєвський. Думаю, не можна. різко розмежовувати літературні епохи – вони не мали таких чітких меж, як, наприклад, перехід учня з шостого класу в сьомий, а з сьомого у восьмий і таке...
- “Тихий Дон” – роман про долі народу в переломну епоху У час смути й розпусти Не засудите, брати, брата. М. Шолохов першим розповів миру про життя й уклад донських козаків, показавши широку картину козачого морального миру не тільки в мирний час, але й у переломну епоху пошуків нової правди, побудови нового життя. Алл С о ч. Р В “Тихий Дон”...
- Поринь в епоху “срібного століття” (вечір у літературній кав’ярні) Тема цього твору просто-таки розбурхує мою поетичну уяву. Межа XІX й XX століття – це така яскрава, активна сторінка літератури, що навіть жалкуєш, що не довелося жити в ті часи. А може, й довелося, бо щось таке я в собі відчуваю… Бурхливість того часу постає настільки явно, ніби бачиш усі...
- Охарактеризуйте Просвітництво як ідейний рух і літературну епоху (головні ідеї, найвідоміші представники) Просвітництвом в Європі називається ідейна течія освіченої частини населення Європи у другій половині XVІІ – XVІІІ ст. Головними ідеями Просвітництва були: – ідея гуманізму, природного права кожної людини на визнання цінності її особистості, на щастя, незалежно від її походження, народності, раси. – осуд соціальної нерівності людей, експлуатації людини людиною. Антифеодальні...
- Повість “Кустодієвский моряк” (переказ) Повість “Кустодиевский моряк” була написана наприкінці 1997 року, а вийшла до друку в 1998 році в збірнику за назвою “Космічні загадки Коктебеля”. Повість є як би літописом життя однієї людини. Кличуть його Тимофій Іванович. Цікава побудова оповідання. Автор починає своє оповідання не з дитинства Тимофія, а з того моменту, коли...
- “Автобіографічна повість” Олександра Гріна “Автобіографічної повісті”, згадуючи про бесіду зі своїм колишнім учителем, Грін пише: “Я воодушевленно відстоював улюбленого тоді автора. – Виходить, схвалюєш? – запитав Петров. Як я зрозумів, це смутне зауваження ставилося не тільки до літературної сторони творів Горького,- воно мало на увазі спосіб життя його героїв. Я відповів ствердно”. В 1907...
- Автобіографічна і наукова повість “Перед сходом сонця” М. Зощенка Автобіографічна і наукова повість “Перед сходом сонця” – сповідальний розповідь про те, як автор намагався перемогти свою меланхолію і страх життя. Він вважав цей страх своєї душевної хворобою, а зовсім не особливістю таланту, і намагався побороти себе, переконати себе дитячому життєрадісне світосприйняття. Для цього (як він вважав, начитавшись Павлова і...
- Повість про Горе-Злочастии: Історія російської літератури ПОВІСТЬ ПРО ГОРЕ-ЗЛОЧАСТИИ – віршований добуток XVII в., що зберігся в єдиному списку XVIII в. (повна назва: “Повість про Гору й Злочастии, як Горе-Злочастие довело молотца в чернечий чин”). П. починається з оповідання про первородний гріх, причому автор викладає не канонічну, а апокрифічну версію, відповідно до якої Адам і Ева...
- Повість “Після казки” Ти відкинув те, із чим не мирилася твоя дитяча душа. І в цьому мою розраду. Ч. Айтматов Чингиз Торекулович Айтматов – сучасний письменник, народився в 1928 році в гірському кишлаку Киргизії. Труднощі не обійшли його стороною. В 1937 році його батько, великий партійний діяч, був незаконно репресований. Війна, Що Почалася...