ПОВІСТЬ. РІДНИЙ КРАЙ – ЗЕМНИЙ РАЙ. МИХАЙЛО СТЕЛЬМАХ ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ – Повість

Мета: ознайомити учнів з новим літературним жанром – повістю; розширювати знання учнів про творчість Михайла Стельмаха; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, узагальнювати, осмислювати набуті знання; виховувати почуття любові до прекрасного, до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (додаток)

1. Робота над скоромовкою

Зшив торбинку кенгуру

На маленьку дітвору.

У торбинці тій щодня

Носить він кенгуреня.

Прочитати скоромовку

повільно, у нормальному темпі, пришвидшено, швидко.

2. Гра “Віднови слово”

– Читайте слова у стовпчиках, уявляючи на місці риски вказані букви. Удруге читайте слова рядочками.

Ю

Я

Є

Ї

Ка-та

Р-сно

При-мно

По-зд

Т-льпан

С-йво

За-ць

По-хали

Кр-чок

Ма-к

Літа-

Кра-на

Мал-нок

По-с

Співа-

Укра-на

Л-бити

Ба-н

Раді-

Ки-в

Кл-ч

Над-

Воль-р

-дальня

Л-да

Т-гне

-вген

-жак

-рта

-блуко

Гра-

По-здка

Весно-

Пісн-

Ранн-

Микола-в

III.

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Обличчям до обличчя”

Учні в парі повертаються одне до одного обличчям і переказують оповідання від імені Юлі і від імені Сергійка.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Відгадайте загадку.

– Білосніжні, гарні птиці

Дім будують на водиці,

Дуже схожі на гусей,

Обережні до людей! (Лебеді)

Цікаво знати!

Назва цього птаха означає “білий”, що відповідає його символіці, як білого денного світла (сонячний птах). У багатьох народів лебідь – Божественний птах, символ богів; незаплямованої білизни; повноти задоволення бажань; відродження; краси, вірного кохання; вродливої дівчини; щасливого дитинства.

Лебідь у давніх русів – символ вірності, любові до рідної землі.

Стародавній слов’янський фольклор знає прекрасні образи дів-лебедів. Поширеними мотивами було перетворення лебідки-королівни у дівчину-красуню і навпаки.

Давньоруський переказ знає могутню Білу лебідь, що володіла живою водою, молодильними яблуками. Проукраїнська легенда про заснування Києва, окрім Кия, Щека та Хорива, називає ще й сестру їхню, Либідь.

Сьогодні ми почнемо читати уривки з автобіографічної повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять”.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення учнів з новим літературним жанром – повістю

2. Біографічна довідка

– Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 р. у селі Дяківці Літинського району на Вінниччині в родині незаможного хлібороба.

Перша збірка поезій “Добрий ранок” виходить під редакцією А. Малишка 1941 р.

Перебуваючи у лавах Радянської Армії, М. Стельмах зустрів Велику Вітчизняну війну. У 1941 р. отримав важке поранення в голову і спину. Після тривалого лікування – знову на фронті. Списаний медкомісією зі служби в артилерійській частині, працює спеціальним кореспондентом газети “За честь Батьківщини” (Перший Український фронт). Залікувавши друге важке поранення (липень 1944 р.), він повертається до лав захисників Вітчизни і закінчує війну на німецькій землі.

Фізкультхвилинка

3. Опрацювання уривка з повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять” (с. 158-159)

1) Гра “Передбачення”.

– Прочитайте заголовок.

– Як ви вважаєте, про що цей твір?

– Щоб перевірити, хто найбільш точно передбачив зміст, самостійно прочитайте весь текст.

2) Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання тексту учнями.

– Назвіть дійових осіб твору.

– Чи сподобалися вам дід з онуком? Чому?

3) Словникова робота.

Довідкове бюро

Брама – великі ворота.

Катрага – легка будівля, сторожка.

Читання слів “буксиром” за вчителем

Розмерзнеться, відімкне, одгетькує, розчиняється, страхаюсь, майструвати, наближається.

– Що спільне в усіх цих словах? (Це дієслова.)

– Серед поданих слів найдіть синонім до слова лякаюсь. (Страхаюсь)

4) Робота в парах.

Учні в парах ще раз перечитують текст, відшукують слова діда Дем’яна, онука, автора. Переконуються, що внук – це автор, який пише про своє дитинство, відшукують у тексті слова, які визначають стан героїв (онук придивляється, прислухається, дивується, уважно слухає, перебирає дідові слова; дід говорить до неба і землі, пересміявшись і споважнівши, урочисто каже, йде майструвати). Учаться голосом передавати подив, страх хлопчика, розсудливість, мудрість дідуся.

5) Читання оповідання за особами.

– Чому дід сказав, що лебеді принесли весну і життя?

– Як ви зрозуміли вислови: сонце своїми ключами відімкне землю; місяць кивне головою, а сонце посміхнеться?

– Які образні вислови використовує письменник у тексті? (Хмари розпатлані, обвислі; прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю; лебеді принесли нам весну)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

– Який твір читали на сьогоднішньому уроці?

– Хто його автор?

– Чого вчить нас автор? До чого закликає?

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати текст (с. 158-159).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...


ПОВІСТЬ. РІДНИЙ КРАЙ – ЗЕМНИЙ РАЙ. МИХАЙЛО СТЕЛЬМАХ ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ – Повість

Categories: Конспекти уроків

Links