Повість А. Чехова “В яру” – трагізм живих символів
Чехов належав до письменників, які зображували життя народу начебто ззовні, зі спостереженням і співчуттям, з позиції гуманіста, якому не байдужі проблеми простого люду. Цей автор заглиблювався у внутрішній світ представників різних соціальних прошарків: чиновництва, розореного в капіталістичних умовах дворянства, інтелігенції (як сподвижницької, так і самозакоханої, деградуючої в обивательських лабетах), зубожілого селянства. Саме життю селянства в умовах розвитку капіталізму із поклонінням мамоні, з глитайською антилюдяною мораллю
Це твір про сенс людського життя, про випробовування його на міцність у безпросвітності й безвиході, у страшних реаліях панування власницької моралі над душами людей. Тут письменник відштовхується від життєвої конкретики: поштовхом до написання стає один із сахалінських випадків (у 1890 році Чехов їде у Сибір, а згодом на Сахалін – місце засланцівкаторжан), а місце дії автор визначив “близ Мелихова” (у 1892 році він купив занедбаний маєток у селі Меліхово
У центрі твору – сім’я сільського глитая, власника бакалійної лавки Григорія Цибукіна. Сам твір відзначається побутописанням, хронікальністю у змалюванні села Уклєєво, яке поступово міняється в нових економічних відносинах: в умовах розвитку капіталізму деформується мораль, стають нормою хижацькі принципи існування, нищаться традиційні устої і природно здоровий спосіб життя:
“От кожевенной фабрики вода в речке часто становилась вонючей; отбросы заражали луг, крестьянский скот страдал от сибирской язвы, и фабрику приказано было закрить. Она считалась закрытой, но работала тайно с ведома станового пристава и уездного врача, которым владелец платил по десяти рублєй в месяц” Правда, знайомі ситуації та обставини? Як бачимо, повість не тільки актуальна з історикогенетичного погляду, а й з історикофункціонального підходу. Для сільських глитаїв Цибукіних гроші, нажива будьякою ціною (старий Григорій торгує не тільки бакалійним товаром, але й хлібом, горілкою, худобою) є кумиром, життєвою необхідністю і хворобливою пристрастю. Старший син Григорія Цибукіна Анисим служить у поліції (традиційний мотив зрощення правоохоронної системи з кримінальним світом: так і згадується бальзаківський Вотрен) і робить фальшиві гроші. Молодший Степан через слабке здоров’я і глухоту не міг бути надійним помічником батька, зате його дружина, красуня Аксінья, яка походила з простого незаможного роду, радувала свекра хижацькою хваткою, твердим і жорстоким характером “старик Цыбукин глядел на нее весело, глаза у него загорались, ивзто время он жалел, что на ней женат не старший сын, а младший, глухой, который, очевидно, мало смьюлил в женской красоте”.
Сам Григорій, овдовівши, одружився на немолодій дівчині Варварі, яка, всупереч пануючій моралі у сімействі Цибукіних, була доброю і щедрою, жаліла бідних, наділяла милостинею жебраків, богомольців, а старий чоловік змушений був поблажливо миритись із милосердною вдачею дружини, хоча сам ненавидів селянську бідноту, поводив себе зверхньо і похамськи {“он ненавидел мужиков и брезговал йми, и если видел, что какойнибудь мужикдожидается у ворот, то кричал гневно:
– Что стал там? Проходи дальше!”. Народ, розуміючи витоки і причини збагачення Цибукіних, відверто ненавидів їх. Характерно, що навіть щедрість добросердної, на перший погляд, Варвари є скоріше не від щирої віри, а від фарисейської показухи: головне, щоб серед людей не було осуду. Коли нарешті знаходять наречену для старшого з братів Анисима (нею стає вродлива, людяна дівчина з бідної селянської сім’ї Ліпа), молода дружина старого глитая Григорія Цибукіна на весіллі пасинка “была довольна, что так много кушаний, и все так богато, – никто не осудит теперь”. Про показну релігійність скаже згодом поліцейський і фальшивомонетник Анисим:
“И старшина тоже не верит в бога, и писарь тоже, и дьячок тоже. А ежели они ходят в церковь и посты соблюдают, так ато для того, чтобы люди про них худо не говорили, и на тот случай, что, может, и в самом деле страшний суд будет”. Те, що люди втрачають совість, Бога в душі, Анисим добре усвідомлює, навіть під час вінчання в церкві з Ліпою щось на мить прокидається в його душі, сльози прозріння і каяття заважали дивитися на святі ікони, тягар своїх і чужих гріхів змушував молитись і просити прощення. Однак потреба безбідного існування в поглинутому гріхом середовищі спонукала до іншого. Згодом Анисима засуджують на каторгу як фальшивомонетника.
Історія Анисима, безперечно, була навіяна Чехову сахалінськими враженнями: письменник зустрічався з висланими на каторгу фальшивомонетниками.
Бог прокинувся в душі Анисима лише на мить, під час вінчання у церкві “и, пока меня венчали, я вседумал: єсть Бог! А каквышел из церкви – и ничего”. Мирська гріховна суєта, одержимість наживою перемагають. Наслідки плачевні. Анисима посадили в тюрму за підробку і збут грошей, а згодом, після суду, вислали на каторгу. Вродлива, добра, похристиянськи смиренна Ліпа залишається з маленьким, щойно народженим сином Никифором у чужій для неї сім’ї, у середовищі хижаків, де тепер верховодила усім старша невістка, дружина глухого Степана, Аксінья. Ця злостива і спритна у комерційних справах жінка цілком була до вподоби глитаям.
Автор підкреслює її підступну хижацьку сутність у портретній характеристиці: “У Аксиньи были серые наивные глаза, которые редко мигали, и на лице постоянно играла наивная улыбка. И в отих немигающих глазах, и в маленькой голове на длинной шеа, и в ее стройности было чтото змеиное; зеленая с желтой грудью, с улыбкой, она глядела, как весной из молодой ржи глядит на прохожего гадюка, вытянувшись и подняв голову”.
Однак старий Цибукін (до цього бездушний і жорстокий), відчувши небезпеку зажерливої невістки передусім і дня себе самого, заповів селище Бутьокіне, де будувався цегельний завод, єдиному внуку Никифору. Дізнавшись про це, Аксінья чинить страшний злочин: виливає у присутності розгубленої від лайки Ліпи, що прала білизну, ківш окропу на немовля. Чиниться дітовбивство, за яке немає покари у земному житті. Ніяких мук сумління не відчуває зміїне нутро жінки: “Аксинья молча прошла в дом, молча со своей прежней наивной улыбкой!”.
Не розбудив нічиєї приспаної совісті крик знетямленої від горя матері (“!послышался крик, какого ещє никогда не слыхали в Уклееве, и не верилось, что небольшоє слабое существо, какЛипа, можеткричать так”. Характерно, що в одній із повістей українського письменника Михайла Старицького (“Безбатченко”) теж зображено вбивство дитини, маленької Орисі, вітчимомнелюдом, ошалілим від ревнощів до дружини Докії, колишньої панської коханки, яка мстить чоловікові зневагою і незгасаючою любов’ю до панича. Ненависть і злоба Антона перекидається на невинну дитину. У конфлікті з дружиною знавіснілий Антін запалює курінь, у якому лежить травмована ним хвора падчерка. Божеволіє Докія. Жах і розпач, що межують з каяттям у скоєному, відчуває вбивця!
У драмі Льва Толстого “Влада темряви” убивство щойно народженого немовляти (плід таємного гріховного співжиття вітчима з падчеркою) потрясає виконавця злочину Нікіту (він є батьком дитини, яку прижив із пасербицею), виводить його з душевної рівноваги і, врештірешт, змушує зізнатись, щоб понести покару.
Тема переступу, зокрема найстрашнішого – дітовбивства, є центральною у повісті М. Лєскова “Леді Макбет Мценського повіту”. Тут каталізатором смертних гріхів виступає купецька молода дружина Катерина Львівна Ізмайлова, одержима любов’юпристрастю до прикажчика Сергія, заради якого чинить убивство за вбивством (два наступних разом із керованим коханцем): юна купчиха отруює свекра, згодом стає ініціатором таємної смерті чоловіка, а потім виродки піддають мученицькій смерті невинне дитя – хлопчика Федю, коли той читає житіє свого ангела, святого Феодора Стратилата.
Кінець справедливий для обох убивць, особливо для новітньої леді Макбет, котра гине вже сама через зраду коханця на етапі, чинячи черговий злочин.
Безперечно, що лєсковські мотиви мали вплив на творчість Чехова, який і не заперечував цього. Однак художнє осмислення Чеховим витоків людського падіння, його проявів у соціальних реаліях, буденного сприйняття міщанською обивательщиною значно глибше, переконливіше і болючіше.
Примарений спокій (ніби нічого незвичайного й не трапилось) після смерті маленького сина Ліпи й Анисима живе і далі в сімействі Цибукіних. Гріховний вчинок невістки Аксіны сприймається середовищем як логічно закономірний, хоча насправді в моральному плані фальшивомонетник Анисим чинить злочин далеко менший.
Схожі твори:
- Буденний трагізм живих символів Антона Чехова Чехов досліджував насамперед і внутрішню суть людини з її моральними болячками, гріховними спонуками, безсиллями перед спокусами, беззахисну у соціальних дисгармоніях, Досить цікава з цього приводу рання повість письменника ” Драма на охоте” (1885), яка має ознаки психологічного детективного роману. В основу твору покладені записки судового слідчого Камишева, який і є...
- Трагізм “дрібниць життя” в оповіданнях А. Чехова Іноді стає страшно, коли замислюєшся над життям, його плином і побудовою. Аналізуючи день, який завершується, несподівано доходиш висновку, що життя порожнє. Справді, що ти зробив за ці неповторні години свого існування. Прокинувся, навів ранковий марафет, поснідав, пообідав, повечеряв, скільки-то часу чепурився перед дзеркалом, скільки-то теревенив зі знайомими, щось там робив....
- Трагізм життєвих дрібниці у творах Чехова Один з найвідоміших російських письменників Антон Павлович Чехов давно віднесений літературними критиками до розряду геніальних художників слова. Талант цього письменника дозволяв йому створювати добутку, що стали теперішніми художніми відкриттями. А. П. Чехов досяг того рівня майстерності в описі характерів персонажів і значимих деталей оточующей їхньої обстановки, що зміг, використовуючи малу...
- Гуронець і Гордон у Бастилії. Трагізм долі мадемуазель де Сент-Ів і гуронця. Поняття про філософську повість Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК N° 16 Тема. Гуронець і Гордон у Бастилії. Трагізм долі мадемуазель де Сент-Ів і гуронця. Поняття про філософську повість. Мета: пояснити сутність полеміки Простака та Гордона в Бастилії; розкрити трагізм долі мадемуазель де Сент-Ів і Простака; закріпити знання учнів про філософську повість; розвивати читацьку...
- Значення символів у романі Джойса “Улисс” Численні символічні мотиви в “Улиссе” є модифікаціями традиційних символів міфології первісної (вода – символ родючості й жіночого початку, місяць – як інший символ жіночого початку, мати-земля і її коханці й діти – як ритуальна жертва, схід сонця – як символ відродження й затьмарення або хмара – як згубний початок, ритуальне...
- Різноманітність символів в образі Білого Кита Різноманітність символів, які несе в собі образ Білого Кита, ускладнює розуміння роману. Можна ще згадати, що в романі своєрідно використана біблійна історія про грішника Йону у череві китовому. На початку роману в сцені біля церкви портового міста священник тлумачить поневіряння Йони, як кару Божу за гріховну пиху, а визволення Йони...
- “Енеїда Котляревського – відтворення сердечного тепла, тонкого гумору і живих барв батьківщини” і Напевно, мало хто з нас замислювався над тим, яким насправді шедевром є поема І. П. Котляревського “Енеїда”. А це дійсно епохальний твір, що відтворює життя українського народу на перехресті XVIII – XIX століть, сердечне тепло і тонкий гумор наших співвітчизників та змальовує живі барви нашої батьківщини. Майже двісті років...
- Значення символів у п’єсі Островського “Гроза” Для добутків реалістичного напрямку характерне наділення предметів або явищ символічним змістом. Першим цей прийом використав О. С. Грибоєдов у комедії “Горі від розуму”, і це стало ще одним принципом реалізму. А. Н. Островський продовжує традицію Грибоєдова й наділяє важливим для героїв змістом явища природи, слова інших персонажів, пейзаж. Але в...
- “Усесвіт – це лише галерея символів. За Теодором Сімоном Жуффруа” Теодор Сімон Жуффруа – це відомий французький філософ середини 19-го століття. Крім філософії дана історична особистість також відігравала досить важливу роль у часи тодішньої Франції, йому вдалося досягти багато успіхів у житті та принести користь суспільству та своїй державі. Втім, пам’ять про цю особистість збереглася насамперед тому, що у своїй...
- Трагізм образу матері в поемі Тараса Шевченка “Наймичка” Мабуть, немає в українській літературі трагічнішого образу, ніж образ матері в поемі Шевченка “Наймичка”. Сам втративши матір неповних дванадцяти років, поет крізь усе життя проніс трепетне почуття любові і ніжності до Жінки, Матері, Берегині. Тому і не може бути нічого гіршого, страшнішого для матері, аніж втрата власної дитини, плоті від...
- ПОВІСТЬ. РІДНИЙ КРАЙ – ЗЕМНИЙ РАЙ. МИХАЙЛО СТЕЛЬМАХ ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ – Повість Мета: ознайомити учнів з новим літературним жанром – повістю; розширювати знання учнів про творчість Михайла Стельмаха; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, узагальнювати, осмислювати набуті знання; виховувати почуття любові до прекрасного, до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА (додаток) 1. Робота над скоромовкою...
- Трагізм образа матері в поемі Т. Г. Шевченко “Батрачка” Немає у світовій літературі іншого поета, який би так ніжно, з такою любов’ю оспівав у своїй Творчості жінку-матір, охоронницю, продовжувачку роду, як Т. Шевченко, і який би так перейнявся її нещастями. Він зібрав воєдино у своєму серці страждання поневолених жінок всіх епох і хвилююче розповів про їх цілому миру. Назви...
- В. Фолкнер про повість Е. Хемінгуея “Старий і море” Навесні 1936 р. у журналі “Ексвайр” Е. Хемінгуей опублікував нарис, у якому розповідав про епізод рибного лову в Тольфетрімі. Старий рибалка піймав “слику рибу, що довго тягла його човен у відкритому морі. Коли його знайшли, риба була об’їдена акулами, а рибалка в розпачі ридав. Через 16 років письменник повернувся до...
- Трагізм і велич долі В. Винниченна На початку XX століття Володимир Винниченко був одним із найбільш відомих письменників. Не випадково сам М. Коцюбинський влучно зазначив: “Кого читають? Винниченка. Кого купують? Винниченка”. Чи так широко відоме його ім’я сьогодні? Мабуть, що ні. Але чому? Відповідь у самому житті цього письменника й патріота України, небайдужого до її долі....
- Повість “Старий і море” або людина ні коли не задається Повість Старий і море” вражає гостротою зовні, здавалося б, нехитрого, сюжету, своєрідним характером героя, відточеністю мови. Непідробний інтерес викликають глибокі, часом скорботні міркування про життя простого рибалки, який опинився в екстремальній ситуації: майже три дні він переслідує величезну рибу-меч, а потім б’ється з акулами, обгризали прив’язану до човна рибу. Свою...
- Трагізм роду Половців (за романом Ю. Яновського “Вершники”) Вірність певній ідеї деколи спонукає людей перебудовувати все своє життя, змінити соціальний стан, зректися рідних і друзів. Чимало українських письменників торкались цієї теми у своїх творах, найчастіше описуючи період революції – бурхливий час великих метаморфоз і катастроф. Серед таких творів слід назвати роман Юрія Яновського “Вершники”. Автор цього твору зробив...
- Трагізм образу матері в поемі Т. Шевченка “Наймичка” Т. ШЕВЧЕНКО УКPAЇHCЬKA ЛІТЕРАТУРА ЛІТЕРАТУРА УКРАЇНСЬКОГО РОМАНТИЗМУ Т. ШЕВЧЕНКО Трагізм образу матері в поемі Т. Шевченка “Наймичка” Мати… Найдорожча людина в світі для кожного. У муках, у стражданні вона дає нам життя, перед нею ми у вічному боргу. Для кожної жінки материнство – це найбільше щастя. Та буває в житті так, що,...
- Трагізм образу матері в поемі Т. Шевченка “Наймичка” Тяжким було життя жінки за часів кріпацгва багато чого довелося їй винести. Особливо тяжк” відчувала вона себе, коли мала дитину, ще не бувши заміжньою. Поет Т. Шевченко ще раз нагадує нам про це в своїй поемі “Наймичка”. Не склалася доля у Ганни: залишилась вона сама з дитиною на руках. Ні...
- Трагізм життєвої долі Хвильового та його героїв Українське Відродження 20-30-х років прикликало в літературу багато нових талантів, свіжих ідей та оригінальних світобачень. Серед яскравих літературних зірок – Микола Хвильовий. За висловом його сучасника В. Коряка, “сам хвилюється і нас усіх хвилює, п’янить і непокоїть, дратує, знесилює і полонить…” М. Хвильовий щиро повірив у комуністичні ідеї, відстоював їх...
- Драматизм і трагізм прози письменника Ю. Федьковича В прозових творах ми зустрічаємося вії навіч з гордим і мужнім народом Карпат, чус мо його живу мову, бачимо різні сторони особистого і громадського життя. Народні типи і народне життя на фоні чудової гірськй природи – ось основний об’єкт зображення 4 прозі Федьковича. Юрій Федькович написав понад 60 прозових творів...