ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ. ІГРАШКИ. ВІКТОР ТЕРЕН. ОСІНЬ. ІГОР СІЧОВИК. НЕСЛУХНЯНИЙ ЯЗИЧОК
І семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ
Урок 45. ПОЕТИЧНА МАЙСТЕРНЯ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ. ІГРАШКИ. ВІКТОР ТЕРЕН. ОСІНЬ. ІГОР СІЧОВИК. НЕСЛУХНЯНИЙ ЯЗИЧОК
Мета: удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; навчати аналізувати прочитане, добирати риму; розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідного слова.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
– Як капає дощ? (Кап-кап-кап)
– Як гуркоче грім? (Гр-гр-гр)
– Як гуде машина? (Гу-у-у)
– Як дзижчить комар?
– Дмухнемо на кульбабкуі
Шишка впала – не розбилась,
Шишка в трави закотилась,
Наша Шура в ліс пішла,
Але шишки не знайшла,
Принесла вона додому
Лише радість, лише втому.
Г. Чубач
– Прочитайте скоромовку мовчки; хором повільно; весело, з почуттям гумору; в швидкому темпі, ніби ви біжите до автобуса, а автобус поїхав; виділіть голосом дієслова.
Учитель називає однакові слова, а поміж них таке, що відрізняється лише одним звуком. Діти мають назвати це слово (“спіймати на гачок”) і запам’ятати.
Дуб – дуб – зуб – дуб – дуб.
Коса – роса –
Комашка – комашка – ромашка – комашка – комашка.
– Які слова ви “впіймали на гачок”?
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
– Що таке рима? Наведіть приклади з вірша А. Костецького “Дивна звичка”.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми будемо вчитися самостійно добирати рими.
Гра “Добери риму”
– Я читатиму вірш, а ви доповнюйте його.
Прилетів мені до ніг
Із небес пухнастий… (сніг).
З нього кульок наліплю,
Й бабу снігову… (зроблю).
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання вірша В. Скомаровського “Іграшки” (с. 50)
– Які слова вставили у вірш?
– Яку пору року описано у віршику?
Плоту – позолоту.
Листки – колючки, іграшки.
– З чим поет порівнює листки?
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша В. Терена “Осінь” (с. 50)
– Прочитайте вірш, вставляючи слова з довідок.
– У яку гру грається вітер із пожовклим листком?
– Як він це робить?
Читати текст, періодично відривати погляд, щоб поглянути на глядачів.
Прочитати вірш здивовано, захоплено.
Листком – біжком.
Мишки – нишком.
Спійма – зима.
– Прочитайте вірш, самостійно закінчуючи рядки.
– Назвіть слова, що римуються.
Виразно прочитати вірш, що найбільше сподобався.
– До нас забралися жуки-буквоїди, які поз’їдали деякі слова. Відновіть утрачені слова.
Забруднила ноги… (трішки).
На порозі біля хати
Стала ноги… (витирати).
Всі сто ніжок обмітала,
Всі сто ніжок… (витирала).
А як стала на помості –
Із гостей вертались… (гості).
Грицько Бойко
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вчилися робити на сьогоднішньому уроці?
– Чи сподобалося вам добирати рими?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити віршик, що найбільше сподобався.