ДОПОМОЖЕМО ПТАХАМ УЗИМКУ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “ЩИГЛИК”. НАСТРІЙ ПЕРСОНАЖА

II семестр

З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)

ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4

Урок 81. ДОПОМОЖЕМО ПТАХАМ УЗИМКУ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “ЩИГЛИК”. НАСТРІЙ ПЕРСОНАЖА

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творами Вадима Скомаровського; удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання віршованих творів; навчати визначати настрій персонажа; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати любов до природи, бажання допомогти у скрутну хвилину птахам.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Читання

скоромовки “дощиком”

Зелен-зелен льон у полі,

Буде лялі з льону льоля,

Білим, білим білована,

Мов лілея, мальована!

О. Кононенко

Льоля – сорочка (зазвичай дитяча).

2. Гра “Відгадай, хто це?”

Цвірінь-цвірінь – … (горобчик).

Кар-кар – … (ворона).

Тьох-тьох – … (соловей).

Тук-тук – … (дятел).

Ціть-ціть – … (щиглик).

Ку-ку – … (зозуля).

Кря-кря – … (качка).

3. Гра “Хто більше?”

– Доберіть слова – назви ознак до слів – назв предметів.

Зима – холодна,…

Сніг – білий,…

Ялинка – струнка,…

Синичка

– жвава,…

Вітер – північний,…

Лисиця – хитра,…

4. Слухай, запам’ятовуй!

Весна фарбувала розквітлу природу:

Синьою барвою – в озері воду,

На лузі – у колір пребілий ромашку,

Пісочок – у жовтий, в сіренький – пташку.

Фазана у полі червоним зробила,

Рудим куропатці побризкала крила,

І навіть в кімнату фіранку відкрила

І зелень на фікусі всю поновила,

Аж три кольори дарувала фіалці

Й краплину на носа хлюпнула Наталці.

В. Ващенко

– У який колір і що саме фарбувала весна?

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Конкурс на краще читання вірша Вадима Скомаровського “Клени”.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творами Вадима Скомаровського. Прочитаємо вірш “Щиглик”.

– Що ви знаєте про цю пташку?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання вірша В. Скомаровського “Щиглик” (с. 86-87).

1) Виразне читання вірша вчителем.

– Які картини поставали у вашій уяві під час слухання вірша?

2) Словникова робота

А) Довідкове бюро.

Міх – тут: мішок.

Підбори – дерев’яна, шкіряна і т. ін. набійка на підошві взуття.

Б) Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем.

Міх сядь

Жменьку зерняток

Морозяні розвішані

Засніжено горішині

Вітрисько підборами

– Прочитайте слова здивовано; з питальною інтонацією.

Фізкультхвилинка

3) Гра “Бджілки”

Самостійне напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі.

– Яку пору року описує поет у вірші?

4) Читання вірша учнями “ланцюжком”.

5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.

– Як поет пише про мороз?

– Яким був настрій щиглика на початку вірша?

– Чому його настрій змінився наприкінці твору?

– Хто прийшов на допомогу щигликові?

6) Гра “Диктор телебачення”.

Учні читають текст, періодично відриваючи він нього погляд, щоб подивитися на глядачів.

2. Читання учнями тексту Віктора Терена про щиглика

– Які слова допомогли вам зрозуміти характер щиглика?

– Якими словами можна продовжити останнє речення?

3. Це цікаво! (див. додаток нас. 89)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Який висновок для себе зробили?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати виразно вірш.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 81

Це цікаво!

Коли Господь творив світ, то подбав і про те, щоб у ньому були пташки. Кожній пташці дав ніжки, щоб ходила, крила, щоб літала, дзьобика, щоб їла, і горло, щоб співала. А тоді покликав янгола, дав йому кошик з порожніми черепашками, до кожної налив іншої фарби і сказав:

– Помалюй їм пір’я!

От і почав янгол малювати пташок.

Першим підійшов до нього голуб. Янгол помалював йому шийку білим, а крила попелястим. Канарка стала жовтою, мов цитрина, горобчик – сірим з темними смужками, синиця – синьою з темним фартухом на грудях. І так янгол розмалював пташок, кожного по-різному.

Ще тільки один щиглик залишився не помальований, бо стояв позаду інших і не міг протиснутися вперед. Коли ж і він нарешті опинився перед янголом, той сказав стурбовано:

– Ой, у мене вже не стало фарб! Усі черепашки порожні…

Заплакав сердешний щиглик, що не матиме такої гарної кольорової одежі, як його побратими. Але добрий янгол заспокоїв його:

– Не журись! У кожній черепашці ще залишилася дрібка фарби. Я виберу їх дочиста пензликом і помалюю твоє пір’ячко.

І так янгол помалював щиглика трішки в червоний, трішки в синій, трішки в зелений, трішки в чорний, узявши з кожної черепашки по останній краплині фарби. І став щиглик найстрокатішим із усіх пташок. Він дуже пишався своїм різноперим одягом і защебетав – подякував янголу за те, що зробив його таким гарним.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

ДОПОМОЖЕМО ПТАХАМ УЗИМКУ. ВАДИМ СКОМАРОВСЬКИЙ “ЩИГЛИК”. НАСТРІЙ ПЕРСОНАЖА