ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗАГАДКА

І семестр

З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА

АВТОРСЬКІ ВІРШІ ТА МАЛІ ЖАНРИ ДЛЯ ДІТЕЙ

Урок 23. ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗАГАДКА

Мета: ознайомити учнів з творчістю Л. І. Глібова; продовжити ознайомлення учнів із багатством, красою і величчю рідної мови; удосконалювати навички свідомого, правильного виразного читання; розвивати мислення, діалогічне і монологічне мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови.

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

Біля баби баба сіла.

Баба бабі бубуніла.

Бубуніла з півгодини

Баба бабі про новини.

III.

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Конкурс “Хто краще прочитає вірш”

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Дощик, сонячний і хлібний,

Спить у лагідній хмаринці.

А. Костецький

– Яка картина постала у вашій уяві під час читання поетичних рядків?

– Якими незвичайними ознаками поет наділив дощ і хмаринку?

– Поет Леонід Глібов також писав про дощ і хмари. З його твором ми сьогодні ознайомимося.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

– Народився Л. І. Глібов 1827 року на Полтавщині. Його дитинство минуло на березі річки Хорол, у мальовничому селі Горби. Батьки не цуралися народних звичаїв. Маленького Леоніда батьки звали Льолик. Він був веселим і жвавим хлопчиком, що дуже любив рослини і квіти. Удома охоче доглядав за квітами. Його прозвали жартома “квітчастим королем”. Коли знайомі чи родичі зустрічали хлопчика, то так і вітали його: “Здоров був, Льолику, квітчастий король!”.

До школи Льолик спочатку не ходив, а вчився вдома. Учителькою була мати Орина Гаврилівна, культурна, освічена жінка.

У 13 років Леоніда віддали до гімназії у Полтаві. Він швидко потоваришував з учнями. Але, уперше відірвавшись від дому, він так занудьгував, що йому снилася рідна оселя. Ця туга вилилась у перший вірш, над яким він старанно вивів назву “Сон”.

Понад 50 творів написав він для маленьких читачів. З-поміж них є загадки, вірші, байки, акровірші.

Акровірш – віршована загадка, відгадка якої складається з початкових літер усіх рядків.

– Прочитайте і розгадайте акровірш (запис – на дошці).

ХТО ВОНА?

Лиха зима сховається,

А сонечко прогляне,

Сніжок води злякається,

Тихенько тануть стане, –

І здалеку бистресенько

Вона до нас прибуде,

Кому-кому любесенько,

А діткам більше буде.

Фізкультхвилинка

3. Опрацювання твору Л. Глібова “Загадка” (с. 26-27)

1) Виразне читання загадки вчителем до слів “… і потяглась кудись за гай”.

– Чи здогадалися ви, про яку саме бабусю Гасю йдеться у загадці?

2) Словникова робота.

Чимчікувати – іти швидко, поспішно, часто ступаючи.

Баштанник – сторож на баштані або його власник.

Баштан – ділянка поля, на якій вирощують дині, кавуни.

Курінь – легка будівля на городах, баштанах.

3) Читання загадки учнями “ланцюжком” за строфами.

4) Гра “Хто швидше?”.

– Знайдіть і прочитайте речення, у яких ужито слова, що є на картках – блискавках.

Слова: чудна, взялася, дідок, застукаю, прозвать, нашкодить.

5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. Спостереження за мовою твору.

– Прочитайте виділені слова. Чому автор використав саме їх?

– Поясніть вислів “чуба намне”.

– Прочитайте перше речення твору. Як ви розумієте слово гладуха?

– У яких рядках вірша-загадки автор висловив своє ставлення до бабусі Гасі? Прочитайте.

– Прочитайте народну загадку.

– Була собі баба Гася, як прийде – всі скачуть, як довго ж нема – плачуть.

– Чим загадка Леоніда Глібова відрізняється від народної?

– Продовжте низку слів, якими можна назвати хмару: темна, сива…

6) Гра “Заєць – вовк”.

Учні читають вірш парами (“заєць” утікає, “вовк” намагається його наздогнати).

7) Робота за ілюстрацією.

– Знайдіть рядки вірша, до яких художник намалював малюнок.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– З яким твором ознайомилися на уроці?

– Хто є автором вірша-загадки?

– Що ви дізналися про Леоніда Глібова?

– Що таке акровірш?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Читати виразно вірш-загадку. Намалювати малюнок. Підготувати запитання до прочитаної загадки.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)


ПОЕТИЧНА СКРИНЬКА. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. ЗАГАДКА

Categories: Конспекти уроків

Links