ПЛАН – ЛЕСЯ УКРАЇНКА
УКРАЇНСЬКА ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР 70-90-Х РОКІВ XIX СТОЛІТТЯ
ЛЕСЯ УКРАЇНКА
ПЛАН
Образи світової літератури в драматичних творах Лесі Українки
Драматургічна творчість Лесі Українки. (Леся Українка – автор понад двадцяти діалогів, “маленьких драм”, драматичних поем та віршованих п’єс. Ними письменниця здобула собі славу драматурга-новатора, ці її творчі доробки стали новим явищем у світовій театральній культурі.)
Використання Лесею Українкою класичних образів світового мистецтва. (Письменниця у своїй творчості часто
1.Кассандра – трагічна пророчиця. (Кассандра – головна героїня однойменної драматичної поеми Лесі Українки, написаної 1907 року. Це героїня грецької міфології, дочка Пріама і Гекуби. Аполлон наділив її даром передбачення, якому ніхто не вірив, яке ніхто не сприймав всерйоз. Так Аполлон помстився
До змалювання-образу Кассандри зверталися у своїй творчості Есхіл та Еврипід. У європейських драмах XVI-XVIII століть цей образ теж присутній. Митці XX ст. також не обходили його увагою, наприклад, відомі твори “Кассандра” Г. Ейленберга, П. Ернста.
Леся Українка по-новому трактує образ цього класичного персонажа. Взагалі в її “Кассандрі” була відображена дискусія, яка точилася між українською інтелігенцією щодо пошуків шляхів до правди. Леся Українка у творі торкається проблем історичної долі України та сучасної політичної боротьби. Вона проводить думку, що мало “бачити” правду, за неї треба вміти боротися. А щасливе завершення боротьби можливе лише за умови віри. Письменниця в драматичній поемі розвінчує бездіяльність і пасивне споглядання.)
2.Камінний господар – образ севільського залицяльника і спокусника. (Образ Дона Жуана використовували у своїх творах О. Пушкін, Тірсо де Моліна, Мольєр, Гольдоні, Гофман, Байрон, Грабе. Кожен із них по-своєму трактував цей образ. Але тільки в творі Лесі Українки відомий звабник жінок сам став жертвою і жінки, і жадоби та кар’єри.
Письменниця не розповідає традиційну історію кохання, її драма – це складний філософський твір, у якому вона звертається до одвічних проблем духовної свободи, влади, вірності та зради ідеалам. Її Командор – уособлення того, що вбиває живі сили у їх вищих людських проявах. “Камінний господар” вважається одним із кращих творів Лесі Українки.)
3.”Одержима” – приклад того, як особисте переросло у загальнолюдське. (Драматична поема “Одержима” була створена протягом однієї ночі, коли вмирав друг Лесі Українки С. Мержинський. Його смертельні страждання асоціюються з муками Месії, який ніс на Голгофу свій хрест. Головні персонажі драми – Месія та Міріам.
Месія, Христос – це Син Божий. У християнстві він рятівник від гріха, притаманного людству. Образ Христа використовували Ф. Достоєвський, Д. Мережковський, Л. Андреев, М. Булгаков.
Міріам (Марія Магдалина) – персонаж Нового Завіту, віддана послідовниця Ісуса Христа, яка завжди супроводжувала його, була присутня прирозп’ятті і стала свідком його Воскресіння. До цього часу не вщухають дебати про істинну природу стосунків між Христом та Марією Магдалиною. Цей образ використовували у своїх віршах М. Цветаева, Б. Пастернак, P. М. Рільке, І. Бродський.
Образи Месії та Міріам Леся Українка використала в драматичній поемі “Одержима”. Цей твір – філософський роздум про складність життя, заперечення покірності долі. У ньому відчувається і мотив нарікання на друзів Мержинського, які забули його в тяжку хвилину. Але головне, що хотіла донести читачам письменниця, – це утвердження прекрасного в людях.)
III. Значення драматургічної творчості Лесі Українки. (Своєю драматургічною творчістю Леся Українка сприяла виходу української драматургії на європейський рівень. Незаперечною заслугою письменниці є її вміння знайти в історії і культурі народів світу такі події, які чимось перегукуються із сучасним українським історичним моментом, є актуальними для українських громадян, і провести між ними паралель. Письменниця, вдало використавши в своїх драматичних творах образи світової літератури, торкнулася цілої низки важливих суспільних проблем, висловивши свій погляд на їх суть, значимість та актуальність.)