Переказ – САМООСВІТА
Бабуся порають худобу, брат рубає дрова, а я сиджу у вікні. Хукаю на шибку і возькаю пальцем: займаюся самоосвітою.
У нас худоби – теличка й троє курей. Та щоб їх вберегти, треба ховатися. Теличка стоїть не в хлівці, а в засторонку, який закладений соломою, кури сидять не в курнику, а вгорі на бантинах, як сови. Півня ми самі втрубили, щоб не кукурікав, бо тоді капут не лише йому, а й курям. Ми це визуджили назубок і затямили собі назавжди: корову й порося вже давно заграбастано…
Бабуся сновигають заметеним подвір’ям. Мені видно, як їм
Дивлюся й дивлюся на посірілу, вилинялу вовняну хустину, на вишмуляний, геть з облізлим коміром кожушок, на латану спідницю, яка тільки тому й не розповзається, що її втримує запаска, і згадую маму. У такому ж саморобному, у таких же розбитих і викривлених чоботях наглі мама досвітковим досвітком завдали на плечі клумаки та й пішли до рідні на третє Село. Це так мовлено для мене, а я добре знаю, куди
А брат вганяє сокиру в поліно. Увігнав, і поліно йому вже над головою. “Г-ге-х! – викидає він зі своїх грудей, одночасно гатячи з усієї сили об пеньок обухом – гуп! Його хвацьке “г-ге-х!” мало допомагає сокирі поліно не розколюється. Воно знов над головою…
Важко старій бабусі. А як там матері? Не з медом братові. А мені найлегше: сиджу собі босяком у вікні й літописую пальцем на шибці. Що накривуляю, а мороз замережить. Що осум-лінню, а мороз замурує (Б. Харчук; 332 сл.).
Завдання до тексту
1. Визначити стиль і тип мовлення.
2. Скласти план до тексту. Орієнтовний план
1. Я займаюся самоосвітою.
2. У нас худоби – теличка й троє курей.
3. Бабуся сновигають заметеним подвір’ям.
4. Опис бабусі.
5. А брат вганяє сокиру в поліно.
6. Важко старій бабусі.
3. Лексична робота.
• Бантина – поперечина.
• Визуджили – запам’ятали.
• Сновигати – Тут Поспішно рухатися в різних напрямках, назад і вперед.
4. Словниковий диктант. Записати та пояснити правопис слів. Самоосвіта, сновигати, мережити, угорі, саморобний, викрив лений.
5. Питання до тексту.
• Де сидить головний герой?
• Чим він займається?
• Про які часи розповідається в тексті?
• Навіщо було зарізано півня?
• Опишіть бабусю.
• Куби пішла мати?
• Від чого потерпає хлопець?
• Кому найлегше в такій ситуації? Чому?
• За складеним планом стисло Переказ – ати текст.