Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Ознайомлення учнів початкових класів з творами різних жанрів
Ознайомлення учнів початкових класів з творами різних жанрів
“Школа – духовна колиска народу. Чим більше піклування про свою колиску виявляє народ, тим блискучіше його майбутнє”, – писав В. О. Сухомлинський.
Сьогодні, коли взято курс на відродження й дальший розвиток національної культури, школи, мови всіх народів України, особливої актуальності набуло використання традицій народної педагогіки, фольклору.
Великі можливості для цього закладені в уроках читання, і класного, й позакласного. Недаром народне прислів’я говорить: “Читання – найкраще навчання”. Читання книг відкриває
Метою читання в сучасній школі є формування першооснов читацької культури школярів, плекання творчого, національного свідомого покоління молоді засобами художнього слова.
Предмет сприймання у художній літературі – провідний у навчанні й вихованні учнів початкових класів. Через художні образи діти збагачують свої почуття, емоції, пізнають різноманітність навколишнього світу. Одночасно відбувається
Художній твір є основою сучасного уроку читання, організація роботи з яким є складною справою для кожного педагога. Це зумовлено тим, що в кожному класі протягом навчального року діти ознайомлюються з творами різними за жанром, за обсягом, складністю. Це в свою чергу потребує від учителя творчого підходу до кожного уроку читання. Але від того, наскільки цілеспрямовано вчителеві вдається врахувати особливості сприймання учнями певного віку жанру, змісту, активізувати емоції, мислення, значною мірою залежить результат опрацювання твору, позитивного впливу його на всебічний, а особливо мовленнєвий розвиток дитини.
Враховуючи художній жанр, вікові індивідуальні особливості сприймання його учнями певного віку, вчитель має вибрати ті види роботи над текстом, які б допомогли зрозуміти прочитане, уявити, засвоїти предмети і явища, картини в тому порядку й повноті, як прагнув того автор, подивитися на речі його очима, мислити його думками, переживати разом з ним, тобто дати дитині змогу виявити власний емоційно-естетичний відгук на зображене, не захоплювати поза текстовими асоціативними нашаруваннями, які можуть призвести до розладу авторської образно-емоційної структури.
Різноманітна тематика текстів у “Читанках” подана творами різних жанрів: оповіданнями, віршами, казками, байками, нарисами, легендами, переказами, малими фольклорними формами. А тому в учнів треба виробити уміння працювати з тестами творів різних жанрів, творчо сприймати їх, а також виховувати в молодших школярів художній смак, естетичне почуття, утверджувати основи моральності і громадянськості, творчого ставлення до слова.
Методика опрацювання оповідань
Вводячи в обіг термін “оповідання”, необхідно забезпечити його тлумачення. Зрозуміло, що його роз’яснення потрібно вести з урахуванням віку дітей. Оповідання – це невеликий художній твір. Художній тому, що в ньому дається словесний малюнок подій, пов’язаних з життям і діяльністю людей, або словесно малюється природа.
Словесне змалювання виявляється у тому, що в оповіданні читач знаходить опис зовнішності героя, його поведінки. Завдяки цьому створюється загальне уявлення про діючу особу. Так, в оповіданні “Лісовою стежкою” О. Донченко описує дівчинку Улянку такими словами:
“…На початку жовтня… лісовою стежкою… ішла дівчинка років тринадцяти. На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біля хустинка, як терен-цвіт. І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як світлячки. Її кругле ніжне підборіддя схоже було на яблуко, а припечений сонцем кирпатенький ніс скидався на жовту лісову грушку, яка вистигла проти сонця аж на верхівці дерева… Йшла вона легким безшумним кроком, наче пливла над стежкою”.
З цього опису легко зрозуміти, що йдеться про сільську дівчинку. Письменник дуже добре і вміло змалював зовнішній вигляд і поведінку героїні, використовуючи художні засоби (епітети, порівняння).
У художньому творі справді художньо змальовано картини. Навколишня природа наділяється такими рисами, які властиві людям. У цьому переконують приклади. У творі О. Буцень “Чи є зима?” перша частина починається словами: “Був холодний осінній ранок. Визирнуло сонце з-за хмари, скоса кинуло промінці на землю. Зазирнув один з них у нірку до старої черепахи, розбудив її”. Справді, цікаво: “сонце визирнуло”, “промінь зазирнув, розбудив”. Незвично. У повсякденному житті так не говорять. Але ж так намальовано схід сонця. У цій незвичності малюнку – сутність художнього відтворення природи.
Оповідання, представлені в читанках для 2-4 класів, умовно поділяють на дві групи: оповідання, у яких діють люди, та оповідання про природу і діяльність у ній людей. Першу з них при початковому ознайомленні з твором варто читати самому вчителеві. Другу – можна доручати учням, але не раніше, як у 3 класі.
Цю диференціацію оповідань слід ураховувати і при введенні у навчальний процес мовчазного читання. Твори, насичені драматичними подіями (оповідання про людей), краще сприймаються в голосному прочитуванні. Оповідання про природу, які не мають виразного емоційного змісту, припустимо давати дітям для мовчазного первісного читання.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Зразки творів для початкових класів з планами і орфограммами Крива указка. Вчителька Ніна Василівна на великій таблиці показувала учням літери. Указки у неї не було, і вчителька користувалася олівцем. Олівець був короткий. Ніна Василівна попросила дітей принести їй красиву паличку. На другий день діти принесли двадцять сім вказівок. Тут були Хворостинка, бамбукові палички і старанно виструганих палички. Їх зробили...
- Твір для початкових класів: Це щастя, що існують шпигуни-ласуни Ось воно перед нами, місто пряників Пульзніц, розташоване серед височин Айербергу, Шведенштейну та Охорнер Бергу. Униз від сільської вулиці з’являється воно густим плетивом червоних гострих дахів. Ми хочемо спуститись до нього, бо воно ховає в собі багато таємниць. У восьми пряничних пекарнях та у народному підприємстві печуть тут протягом року...
- Дослідження американського життя в різних хронологічних зрізах (за творами Г. Міллера, Р. П. Уоррена, І. Шоу, Д. Селінджера, Дж. Апдайка, К. Воннегута, Дж. Хеллера, Р. Баха, С. Браун, Д. Стіл) Самодур, сатир, деспот, егоїст, пророк – самозванець, бунтівник суспільного спокою і геніальний письменник, мудрець і провидець. Якими тільки епітетами не нагороджували Генрі Міллера! Він один з тих письменників XX ст., творчість яких завжди оцінювали неоднозначно. Його ім’я не згадувалося в більшості вітчизняних підручників з історії американської літератури. У той же...
- ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПІДРУЧНИКОМ. ВСТУП ДО РОЗДІЛУ У КРАЇНІ ДАВНИНИ Мета: ознайомити учнів з новим підручником, вчити орієнтуватися у ньому, вдосконалювати навички свідомого виразного читання; збагачувати словниковий запас учнів, розширювати світогляд; виховувати любов до рідної мови, повагу до культурної спадщини свого народу. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА – Потренуймо язички, щоб не плутались значки. Артикуляційна вправа “Жабка” Жабка їсти...
- Ознайомлення з підручником Вступ. Ознайомлення з підручником Матеріал уроку. Дмитро Павличко “Рідна мова”. Мета. Ознайомити учнів з новим підручником, його структурою; навчити виразно читати вірші, правильно інтонувати речення; розширити знання дітей про цінності в житті людини; довести до відома учнів розуміння життя як найвищої цінності. Обладнання. Малюнок обкладинки підручника збільшених розмірів, збірка віршів...
- Мета. Вчити учнів передавати особливості портрету клоуна Мета. Вчити учнів передавати особливості портрету клоуна, правильно зображати його в русі, доцільно використовувати кольори веселки для передачі настрою і характеру. Закріпити основні поняття з теми кольорознавства про яскраві та святкові кольори. Розвивати навички побудови композиції, почуття ритму. Виховувати в учнів любов до прекрасного. Завдання, що закладені в основний зміст...
- Ознайомлення з літературною казкою. Шарль Перо “Химерні бажання” (французька казка) ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 2-4 класи НЕ СТОМЛЮЙСЯ РОБИТИ ДОБРО Урок 10 Тема. Ознайомлення з літературною казкою. Шарль Перо “Химерні бажання” (французька казка) Мета: дати уявлення про авторський твір; вчити знаходити у тексті слова, що характеризують певні особливості дійових осіб; формувати вміння диференціювати ознаки доброго і поганого; збагачувати мовлення дітей новими словами...
- Розвиток читацької культури учнів школи на уроках позакласного читання Вивчення художньої літератури в основній школі, як зазначено у Державних Стандартах базової і повної середньої освіти з літератури, спрямоване на досягнення багатьох завдань, серед яких: читання і аналіз художніх творів; виявлення у них конкретноісторичного і загальнолюдського змісту; розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних і творчих здібностей учнів: потреба у самостійному читанні художньої...
- Мета. Ознайомити учнів з картиною І. Левітана “Золота осінь” Мета. Ознайомити учнів з картиною І. Левітана “Золота осінь”, з художньою технікою коллаж. Вчити передавати спостереження за допомогою різноман’ггних матеріалів, вчити працювати групами над однією роботою. Розвивати навички роботи з природним матеріалом, тканиною, папером, соломкою. Виховувати допитливість, бережливе ставлення до природи, почуття міри. Завдання, що закладені в основний зміст уроку....
- Ознайомлення школярів з життям і творчістю В. Дрозда ДРОЗД ВОЛОДИМИР ГРИГОРОВИЧ (25 липня 1939 – 23 жовтня 2003) Поет народився в с. Петрушині на Чернігівщині в родині хліборобів. “Дитинство моє було сумне”,- згадує ранні свої роки (була в ньому війна і рано померла мама). Юність – це праця газетяра і багато книжок. Заочно закінчив Київський держаний університет ім....
- УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА (ЗА ТВОРАМИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО) І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА НАРОДНІ КАЗКИ Урок 42. УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА (ЗА ТВОРАМИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО) Мета: продовжувати ознайомлення учнів з творами В. О. Сухомлинського; формувати у дітей доброту, чуйність, повагу до старих і немічних, доброзичливе ставлення до рідних і друзів; навчати учнів оцінювати вчинки...
- Мета. Ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом Мета. Ознайомити учнів з декоративно-ужитковим мистецтвом, народною іграшкою. Вчити дітей перетворювати, стилізувати реальну форму в декоративну, використовувати народний візерунок в оформленні ескізу народної іграшки, вдало підбирати кольори, точно передавати форму. Розвивати творчість. Виховувати естетичний смак любов до народних іграшок. Завдання, шо закладені в основний зміст уроку. Вчити учнів бачити спільне...
- Мета. Ознайомити учнів з картинами художника Айвазовського Мета. Ознайомити учнів з картинами художника Айвазовського. Збагатити знання учнів про світ моря. Вчити передавати за допомогою фарб життя підводного царства. Розвивати навички роботи акварельними фарбами, уяву, творчу фантазію. Виховувати допитливість, любов, бережливе ставлення до природи, естетичний смак. Завдання, що закладені в основний зміст уроку. Активізувати знання дітей про життя...
- Російська методика вивчення літератури 9-11 класів Вивчення літератури в 9-му класі. Це період інтенсивного накопичення знань, уявлень, первинних узагальнень про природу словесного мистецтва. Постійний розгляд змісту й форми твору формує розуміння загальної концепції аналізу. Активізуються можливості використання теоретико-літературних понять, вдосконалюються морально-естетичні та емоційні лінії аналізу тексту, створюється почуття перспективи, що сприяє формуванню концептуального підходу до вивчення...
- Дослідження жанрів народної неказкової прози Перші записи народної неказкової прози знаходимо вже у літописах, зокрема в Руському літописі – оповідях про апостола Андрія, обрів, Кия, Щека, Хорива та їх сестру Либідь, смерть віщого Олега, убивство князя Ігоря і помсту княгині Ольги. Літописці постійно фіксували легенди та перекази про значні історичні події, видатних державних діячів. У...
- ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПІДРУЧНИКОМ. СКРИНЬКА УСНОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ І семестр З НАРОДНОГО ДЖЕРЕЛА НАРОДНІ ДИТЯЧІ ПІСНІ ТА МАЛІ ЖАНРИ Урок 1. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПІДРУЧНИКОМ. СКРИНЬКА УСНОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ Мета: ознайомити учнів з новим підручником; учити орієнтуватися в ньому; навчати учнів виразно читати вірші, інтонувати речення, аналізувати прочитане; формувати інтерес до навчання; прищеплювати любов до школи. II. БЕСІДА ПРО...
- “Права та обов’язки учнів” Права і обов’язки є невід’ємним атрибутом кожної людини. Світ влаштований так, що права та обов’язки можуть існувати тільки разом. Комусь, мабуть, хотілося б мати тільки одні права і не мати ніяких обов’язків. Бажання це загалом нормальне, адже кожен хоче жити якомога краще, от тільки реалізувати його на практиці практично неможливо....
- Класичний сонет один із жанрів лірики З’ясувати точну дату походження цього жанру неможливо через надзвичайно активну його міграцію. Генезис сонета і понині викликає безліч дискусій. Сонет з’явився на зламі століть від Середньовіччя до Відродження: перша доба надавала більшого значення ідеї твору, а друга – художній формі. Гадають, що ця строфічна форма виникла за часів імператора Фрідріха...
- Цікава гра століть і жанрів (за романом У. Еко “їм “я троянди”) Італійський прозаїк, журналіст, професор Болонського університету, почесний професор понад ЗО університетів світу. Письменник працює над науковими дослідженнями у різних галузях – в літературі, історії, філософії. Як теоретик літератури розширив уявлення про постмодернізм і масову культуру. Всесвітньовідомі романи У. Еко: “Ім’я троянди” (1980), “Маятник Фуко” (1988), “Острів попереднього дня” (1995) та...
- Своєрідність жанрів поем Пушкіна “Граф Нулин” і “Будиночок у Коломне” Олександр Сергійович Пушкін – чудовий поет, що працював у різних жанрах. Його перу було підвладно все. Ми насолоджуємося його прекрасною лірикою, романтичними поемами, драматичними добутками. У своїй Творчості А. С. Пушкін віддала данину й реалізму. Цікаві й своєрідні його поеми “Граф Нулин” і “Будиночок у Коломне”, написані в жартівливому тоні...