Основні теми лірики А. А. Фета
В особистості Панаса Фета дивним образом з’єдналися два абсолютно різних характери: огрубілий, сильно тертий, битим життям практик і натхненний, невтомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й любові. Син дрібного німецького чиновника, Фет був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз матір поета від його відца. Але обман розкрився, і Фет протягом многих років випробовував на собі, що значить бути незакононародженим. Головне, що він втратився при цьому статусу дворянського сина. Він
І тільки коли Фету було вже 53 року, Олександр II наклав благоприятную резолюцію на його прохання. Доходило до смішного: якщо тридцятирічний Пушкін считаль образою дарування йому царем ка мер-юнкерського звання (це придворний чин, дава_ звичайно
Томлюся й співаю. Ти слухаєш і млієш; У наспівах старечих твій юний дух живе. Циганка стара одна ще співає.
Тобто буквально два чоловіки жили в одний тілесній оболонці. Але яка сила чувства, міць поезії, яке жагуче, юношесяке відношення до краси, до любові! Поезія Фета недовго мала успіх у современников в 40-е роки, а в 80-х роках XIX века це був успіх досить камерний, аж ніяк не масовий. Але широкій публіці Фет був знакому, хоча вони не завжди знали, що популярние романси, які вони розспівують (у тому числі й циганські), – на слова Фета.
“ПРО, довго буду я в молчаньи ночі таємницею”, “Яке счастие! І ніч і ми одні”, “Сіяла ніч. Луний був повний сад”, “Давно в любові відради мало”, “У димку-невидимке” і, звичайно, “Я тобі нічого не скажу” і “На зорі ти її не буди” – от лише деякі вірші Фета, покладені на музику різними композиторами. Лірика Фета тематично вкрай бідна: краса природи й жіноча любов – от і все. Але якої величезної моці досягає Фет у цих вузьких межах.
От вірш 1883 року: Тільки у світі і є, що тінистий Дрімаючих кленів намет. Тільки у світі і є, що променистий Детски замислений погляд. Тільки у світі і є, що запашний Милої голівки убір.
Тільки у світі і є цей чистий Уліво, що біжить проділ. Філософської його лірикові назвати важко. Мир поета дуже тісний, але який же пречервоної, повний краси. Бруд, проза й зло життя не проникали в його поезію ніколи. Чи прав він у цьому?
Видимо, так, якщо бачити в поезії “чисте мистецтво”. Краса й должна бути головним у ній. Геніальна пейзажна лірика Фета: “Я приішов до тебе із привітом”, “Шепіт.
Боязке диханье”, “Який смуток! Кінець алеї”, “Це утро, радість ця”, “Чекаю я, тривогою обійнята” і безліч інших ліричних мініатюр. Вони різноманітні, несхожі, кожна виявляє собою неповторний шедевр. Але є прощее: в усіх їх Фет затверджує єдність, тотожність життя природи й життя человеческой душі. І поневоле замислюєшся: де джерело, звідки ця краса?
Чи утвір це Батька небесного? Або джерело всього цего – сам поет, його вміння бачити, його світлогавкаючи, відкрита красі душу, кожне мгновение готова восславить навколишню крастільнику? У своїй ліриці Фет виступає як антинігіліст: якщо для тургеневского Базарова “природа не храм, а майстерня, і чолостоліття в ній працівник”, те для Фета природа – єдино храм, храм насамперед любви, а по-друге, храм для натхнення, умиления й молитви красі.
Якщо для Пушкіна любов була проявлениїм вищої повноти життя, то для Фета це є єдиний зміст человеческого буття, єдина віра. У нього й сама природа любить – не разом, а замість чолостоліття (“У димку-невидимке”). У той же час Фет уважає людську душу часткою небесного вогню, божої искрій (“Не тим, господь, могутній, незбагненний”), ниспосланной людині для одкровень, дерзаний, натхнення (“Ластівки”, “Учися в них – у дуба, у берези”). Дивні пізні вірші Фета, 90-х годов.
Старезний старий у житті, у поезії він перетворюється в гарячого юнака, всієї думки доторого про одному – про любов, про буйство життя, про трепет молодості (“Ні, я не змінив”, “Мого той шаленості бажав”, “Люби мене! Як тільки твій покірний”, “Ще люблю, ще нуджуся”). Візьмемо вірш “Я тобі нічого не скажу”, у якому висловлена думка про те, що мовою слів не можна передати життя души, тонкості почуття. Тому любовне побачення, як завжди, в оточенні роскошний природи, відкривається мовчанням: “Я тобі нічого не скажу… “. Другий рядок уточнює: “Я тебе не стривожу нітрохи”.
Так, як свідчать інші вірші, його любов може й стривожити, взволновать незайману душу його обраниці своними “томленьями” і навіть “содроганьями”. Є й інше пояснення, воно в останньому рядку другої строфи: його “серце цвіте”, подібно нічним квітам, про які говориться на початку строфи. “Я тремчу” – від чи нічного холодку або від якихось внутрішніх, душевних переживань. І тому кінець стихотворения дзеркально повторює початок: “Я тебе не стривожу нітрохи, Я тобі нічого не скажу”.
Вірш залучає тонкостью, багатством відтінків почуття й естественностью, неголосною простотою їх словесного вираження
Схожі твори:
- Основні теми і ідеї лірики А. А. Фєта В особистості Афанасія Фєта дивним образом зійшлися дві абсолютно різних людини: огрубілий, сильно тертий, битий життям практик і натхненний, нестомний буквально до останнього подиху (а вмер він у віці 72 років) співак краси й кохання. Син дрібного німецького чиновника, Фєт був за хабар записаний сином орловського поміщика Шеншина, що відвіз...
- Основні теми лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Вербанович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму современнику й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкіна справедливо називають “сонцем російської поезії”, то Тютчев – “нічний” поет. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не відомого, що находились на...
- Основні теми й ідеї лірики А. Т. Твардовского Поезія Олександра Твардовского стала однієї з яскравих сторінок історії чи росіянцітератури XX. століття. Сама доля цього чолостоліття й поета глибоко символична. А. Твардовский увійшов у літературу в рєредине 20-х років XX століття. У своїй ранній творчості поет оспівувала нову деревенскую життя, колгоспне будівництво. Одну зі своїх ранніх поем він назвав...
- Основні теми та ідеї лірики Ф. І. Тютчева Видатний російський лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові і майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе значення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя велику добірку віршів тоді нікому не...
- Основні теми лірики М. Ю. Лермонтова 1. Мотиви протесту й заперечення. Образи маски й демона. 2. Розчарування Тема смерті. 3. Звертання до історії й легенд. 4. Природа в лірику Лермонтова. 5. Любовні переживання ліричного героя Лермонтова. 6. Роздуму про долю неабиякої особистості. 7. Тема батьківщини в лірику Лермонтова. Не зустріне відповіді Серед шуму мирського З полум’я...
- Героїня лірики А. А. Фета Найбільшою любов’ю всього життя Фета була Марія Лазич. Але їхня доля зложилася нещасливо. Вони розсталися, і Марія покінчила життя самогубством, упустивши запалений сірник, від якої зайнялося її плаття. Це нещастя наклало на життя й творчість поета незгладимий відбиток Вірші, у яких є присутнім “вона”, овіяні трагічністю й тугою. Разом з...
- Основні теми й ідеї лірики Ф. И. Тютчева Видатний росіянин лірик Федір Іванович Тютчев був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкіну. Якщо Пушкін одержав дуже глибоке й справедливе визначення “сонця російської поезії”, то Тютчев – “нічний поет”. Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” в останній рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не...
- Основні теми і мотиви лірики М. Ю. Лермонтова Творчість Михайла Юрійовича Лермонтова зазнала впливу як романтизму, так і реалізму. У цьому його своєрідність. У поетичній спадщині Лермонтова ми бачимо рух від романтизму до реалізму, хоча й у зрілих і в пізніх творах зберігаються романтичні мотиви. Але в усі роки в поезії М. Лермонтов виявляв цікавість до особистості -:...
- Вишуканість і своєрідність лірики А. А. Фета 1. Фет як представник напрямку “чисте мистецтво”. 2. Фет про призначення поета й поезії. 3. Оспівування краси миру у віршах поета 4. Тема любові в лірику Фета. Лірикові А. А. Фета прийнято відносити до літературного напрямку за назвою “чисте мистецтво”. Насправді поет у своїй творчості не намагався висловити власну цивільну...
- На які особливості поезії А. А. Фета вказував Л. Н. Толстой, що відзначав “ліричну зухвалість” поета? На сайті вміщені всі матеріали для написання шкільних творів з рідної мови, української та зарубіжної літератур: зразки кращих творів, різноманітні плани та цитати, які можуть стати епіграфами. Усе це допоможе окреслити структуру та зміст майбутнього твору. Серед величезної кількості поетичних голосів Рісці останніх двох сторіч голос Панаса Фета дотепер звучить...
- Ліричний герой поезії А. Фета “Кто не в состоянии броситься с седьмого этажа вниз головой с непоколебимой верой в то, что он воспарит по воздуху, тот не лирик”. Ці дивні слова належать Афанасію Фету, і вони, ймовірно, розповідають про того, від чийого імені ллються вірші поета – іноді як мед, а то як струмок у...
- Життєстверджуючий початок природи в лірику А. Фета Панас Фет – проникливий лірик, що приніс у літературу свіжість і новизну в зображенні почуттів. Його манера писати незвичайна в порівнянні із прийнятою тоді нормою в поезії. Неточні слова й вираження у віршах Фета створюють не тільки несподівані, але і яркие, що хвилюють образи. Створюється враження, що поет начебто б...
- Мелодійність поезії А. А. Фета АФАНАСІЙ ФЕТ ТВОРИ ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АФАНАСІЙ ФЕТ Мелодійність поезії А. А. Фета Поезія Фета – поезія натяків, догадок, умовчань; його вірші у більшості своїй не мають сюжету, – це ліричні мініатюри, призначення яких не стільки передати читачеві думки і почуття, скільки “летючий” настрій поета. Фет обмежував свою поезію трьома темами: кохання,...
- Твір-аналіз творчості А. А. Фета У своїй творчості А. А. Фет (1820-1892) виходив з визнання високого й неминущого значення поезії, різко протиставляючи її реальної дійсності, що представляється йому “миром нудьги й праці”. “Скорбота ніяк не могла надихнути нас”,- писав він наприкінці життя. Фет був переконаний у тім, що література покликана відбивати лише вищі цінності, відгукуватися...
- Мир разючої гармонії в ліриці Панаса Фета Лірика Панаса Фета відкриває нам мир разючої краси, гармонії й досконалості, три складові якого – природа, любов і пісня. Фета можна назвати співаком російської природи. Наближення весни й осіннє зів’янення, запашна літня ніч і морозний день, що розкинувся без кінця й краю житнє поле й густий тінистий ліс – про...
- “Благоухающая свіжість почуттів” у поезії Панаса Фета Лірика Панаса Фета відкриває нам мир разючої краси, гармонии й досконалості, три становлющие якого – природа, любов і пісня. Фета можна назвати співаком російської природи. Наближення весни й осенїї зів’янення, запашна літня ніч і морозний день, що розкинувся без кінця й краю житнє поле й густий тінистий ліс – про...
- Природа й любов у лірику А. Фета Древні говорили, що поетами народжуються. Панас Фет дійсно народився поетом. Багато хто литературоведи, письменники відзначають художню обдарованість цієї людини. Але Панас Фет – поет дивний і незвичайний. Багато в його житті й творчості якихось таємниць, чогось недоговореного й трагічного. Особистість А. Фета дуже суперечлива. Сучасники поета згадували, що “і зовнішністю,...
- Основні мотиви лірики Зерова Сучасникам у історії української літератури відкриваються все нові й нові імена інтелігентів-літераторів. справжніх патріотів своєї землі. Вони йдуть до нас із небуття і переходять в безсмертя. Серед багатьох таких імен – ім’я Миколи Зерова, батька українського неокласицизму. Творча спадщина Зерова значна й багатогранна: він залишив нам вірші, написані в різних...
- Основні мотиви лірики Антонича Б.-І. Антонич Творча спадщина Богдана-Ігоря Антонича є свідченням того, що великий талант обов’язково зреалізує свої можливості за короткий час і проб’ється через перепони на дорогу передових думок часу, той шлях, який поєднує серце художника і серце його народу. Перша збірка віршів поета вийшла в світ у 1931 році, коли він...
- У чому схожість і відмінність поглядів Тютчева і Фета на поезію? Імена Тютчева і Фета в історії літератури завжди стоять поруч. І не тільки тому, то вони сучасники, поети однієї епохи. Некрасов теж близький їм за часом, зовсім інша поезія, і його Муза зовсім іншого, земного походження. Вона на думку поета, “рідна сестра” молодої селянки з вірша “Вчерашний день…” – страждаюча,...