Основна думка й художні прийоми вірша М. И. Цветаевой “Туга за батьківщиною! Давно…”
1. Трагичная доля поетеси. 2. Основний зміст вірша. 3. Аналіз змісту добутку. 4. Використовувані автором мовні прийоми Доля М. И. Цветаевой, гарної жінки й геніальної поетеси, зложилася дуже трагично. Практично відразу після визнання її в період срібного століття поетеса змушена покинути батьківщину, залишаючи занадто багато чого, і емігрувати після великої жовтневої соціалістичної революції 1917 року в Європу. Там вона перебувала тривалий час, перебуваючи практично в повній убогості й забутті.
Тільки наприкінці 30-х роках поетеса вертається
Давно…”. Добуток написаний в 1934 році, тобто в період знаходження в еміграції. Основна тема добутку виведена в першому рядку – це туга людини по батьківщині. Тема ностальгії в цьому вірші розкривається із зовсім особливої сторони. У дев’яти з половиною строфах причаївся глибокий зміст.
Емоційна насиченість добутку просто разюча, і насамперед цей стан найглибшої, що вимотує ностальгії, що огорнула свідомість ліричної героїні й прийняла трохи незвичайні форми. Туга за батьківщиною! Давно Викрита морока! Мені зовсім однаково – Де зовсім самотньої Бути, по яких каменях додому Брести з кошелкою базарної В будинок, і не знаючий, що – мій, Як госпіталь або казарма. Героїні вже однаково, який сприймають її люди.
Їй однаково, де бути самотньої, де – щасливої, адже різниця між цими емоціями вже для неї несуттєва. Між нею й оточуючими людьми височіє величезна крижана стіна відчуження, нерозуміння: Мені однаково, яких серед Осіб ощетиниваться полоненим Львом, з якого людського середовища Бути витиснутої – неодмінно – У себе, в единоличье почуттів. Камчатським ведмедем без крижини Де не ужиться (і не тщусь!
), Де принижуватися – мені єдино. Особливий страх героїня випробовує перед тим, що вона починає як би розчинятися в далекому й чужому для неї просторі, втрачає себе, перестає бути собою: Остовпівши, як колода, Що Залишилася від алеї, Мені все – рівно, мені все – дорівнює, И, може бути, усього рівніше – Рідніше колишнє – усього. Всі ознаки з мене, всі позначки, Всі дати – як рукою зняло: Душу, що народилася – десь.
Явне, але недоговорене, немов вимучене визнання в її тузі, що гризе, по батьківщині, Цветаева виявляє тільки у фіналі добутку. І знову – скільки схованого змісту й емоційного пориву у двох рядках з незакінченим змістом: Але якщо по дорозі – кущ Встає, особливо – горобина… Поетеса використовує рідку фігуру умовчання, що проявляється в многоточии. І саме ця пауза й дозволяє досягти того несподіваного, дивного ефекту, перехопленого від чи подиву, чи захвату, жаху подиху. Горобина символізує залишену автором батьківщину, залишену власну особистість, і два незакінчені рядки краще довгого й докладного визнання в любові передають всю тугу й сум героїні по батьківщині.
Цветаева по праву мала ім’я новатора, тому що сміло вводила в тексти своїх добутків нові, оригінальні, несподівані прийоми. На жаль, її новаторство й геніальність не приймалися довгий час ні сучасниками, ні їхніми послідовниками – вільності в побудові рядків і тематичних композицій відштовхували від її звиклих до класичних розмірів читачів. Часто, як і В. В. Маяковський, Цветаева застосовує неточну риму: “мороку” – “самотньої”, “базарний” – “казарма”, “почуттів” – “тщусь”. Поетеса використовувала й прийом синтаксичного переносу, при якому рядки стають ламкого, розмитими, речення втрачають чіткі обриси: Так край мене не вберіг Мій, що й самий зіркий детектив…
Простір вірша зачаровує читача, немов проникає й у кров, і в розум. Вірш пожвавлюється за допомогою тире й паузи – вони створюють ритмічне биття серця вірша. Улюблений поетесою прийом авторської паузи, зображуваний на листі за допомогою тире, у даному добутку використаний вісімнадцять разів. Потужну експресивність надають знак оклику – їх сім.
Композиційно добуток будується на класичному прийомі контрасту. Отут протиставляються два мири, два всесвіти – одна, у якій героїня змушена тягнути своє животіння сьогодні, описана досить докладно й точно. Друга ж, далека й незбагненна, схована від читача – автор намітив тільки слабкі, тільки-но розмиті контури. Але зараз, сьогодні поетеса оточена вульгарними обивателями.
Вона живе серед “газетних тонн глотателей”, “доильцев пліток”. Вони належать конкретному часу – XX століттю, тоді як героїня поза часом: “А я – до всякого столетья!” Зміст добутку, його звучання стає більше гострим від постійного використання прийому анафори – тричі Цветаева починає речення зі слова “де”. Інверсія, при якій міняється прямий порядок слів у реченні, також приковує до себе увага читача, зачаровує й зачаровує його: Мені однаково, яких серед Осіб ощетиниваться…
Поетеса винаходить і незвичайні метафори й порівняння:, “ощетиниваться полоненим левом”, “камчатський ведмідь без крижини”, “доилец пліток”. Останні, обивателі, описуються Цветаевой з непоясненою злістю й презирством. Яскраві порівняння – “як госпіталь або казарма”, “як колода, що залишилася від алеї” – дозволяють повною мірою передати й холодність чужини, і самітність ліричного героя.
Таким чином, у цьому вірші Цветаева розкриває себе як блискучий, геніальний поет з незвичайним почуттям ритму й найбагатшою фантазією. Контрастна композиція, оригінальні метафори й порівняння, складна ритмічна картина допомагають досягти у фіналі неймовірного емоційного ефекту. У кожному рядку вірша – самотня, неприкаяна, зневірена душа поетеси
Схожі твори:
- Творчість Стуса: Біль та туга за Батьківщиною Скований, незнаний та забутий, далеко від рідної України, він творив, він чекав слушного часу повернутися до розп’ятої Вітчизни. Батьківщина кликала його до себе, з’являлася йому у снах. Він тужив за нею, скучав за рідною домівкою. Хто – він? Він – Василь Стус, людина-поет, людина-патріот, яка більшу частину свого життя провела...
- Основна думка трагедії “Борис Годунов” Образ Бориса Годунова розкритий широко й різнобічно. Борис показаний і як цар, і як сім’янин; відзначаються його різні щиросердечні якості. Борис наділений багатьма позитивними рисами. Привабливі його великий розум, могутня воля, чуйність, бажання “свій народ у постачанні, у славі заспокоїти”. Як ніжний батько, він щиро вболіває про гору своєї дочки,...
- ПОБАЧИТИ ПРЕКРАСНЕ. ОСНОВНА ДУМКА ТВОРУ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ “ЯКІ ВОНИ БІДНІ” II семестр ОПОВІДАННЯ СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІЙ Урок 103. ПОБАЧИТИ ПРЕКРАСНЕ. ОСНОВНА ДУМКА ТВОРУ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ “ЯКІ ВОНИ БІДНІ” Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В. Сухомлинського; формувати навички вдумливого виразного читання; розвивати мислення, мовлення, уважність; виховувати любов до природи. I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над...
- Життя й творчість М. И. Цветаевой 1. Дитинство і юність Цветаевой. 2. Життя поетеси в перші післяреволюційні роки. 3. Еміграція. 4. Повернення на Батьківщину. М. И. Цветаеву по праву можна назвати найбільшою російською поетесою. Її утвору не можуть залишити байдужим, кожний знаходить у них те, що близько його душі. Доля Цветаевой була нелегкою. Їй довелось жити...
- ДАРУНОК ДОЛІ ТА ВМІННЯ НИМ СКОРИСТАТИСЯ ЯК ОСНОВНА ДУМКА КАЗКИ. ПОВЕДІНКА БРАТІВ-БЛИЗНЮКІВ Тема уроку: Дарунок долі та вміння ним скористатися як основна думка казки. Поведінка братів-близнюків – різні життєві шляхи, взірці власного вибору. Прозова мова. Мета уроку: навчальна – навчати учнів переказувати фрагменти казки, звертаючи увагу на особ- Ливість авторської оповіді, простежити за текстом, як дарунки Долі персонажі викори- Стали в житті;...
- Цикл М. И. Цветаевой “Вірші про Москву” – “величальна пісня” про столицю її Батьківщини 1. Москва в долі Цветаевой. 2. Звертання М. І. Цветаевой до дочки. 3. “Презентація” Москви О. е. Мандельштаму. 4. Москва – головне місто Росії. 5. Дзвін як невід’ємна частина образа столиці. – Я в груди тебе цілу, Московська земля! М. И. Цветаева Для М. І. Цветаевой Москва не тільки столиця...
- Тема: Українські писанки. Основна думка твору: писанки – давнє українське обрядове мистецтво Знамениті у всьому світі українські писанки беруть свій початок від прадавніх вірувань нашого народу. Найперше яйце – за легендою – мало всередині не жовток з ділком, а зародок цілого світу. Розмальовані яйця-писанки присвячувалися сонцеві й весні, а розписували їх напередодні свята Пасхи. 8 тієї хвилини, коли на яйце наносився орнамент,...
- Образ співака Орфея в поезії Цветаевой Образ міфічного фракийского співака Орфея, творця музики й віршування, залучав М. Цветаеву своєю трагічною долею, що чимсь нагадувала їй свою власну. У грудні 1921 року, коли створювався цей вірш, душа поетеси розривалася від тривоги не тільки за те, як зложиться її подальше життя – згадаємо, що була майже перервана зв’язок...
- Улюблені сторінки лірики творчості М. И. Цветаевой 1. Унікальність творчості Цветаевой 2. Тема любові. 3. Тема поета й поезії 4. Тема Москви у творчості поета. 5. Цветаева – самий емоційний поет Я спрагу відразу всіх доріг! М. И. Цветаева М. И. Цветаева – це ім’я знайомо всім. Напевно, не найдеться людини, який би жодного разу не дивився...
- МОСКВА МАРИНИ ЦВЕТАЕВОЙ У своїх віршах про Москву Марина Цветаева звертається до рідного міста не просто як до рідної домівки, де знаходить собі притулок будь-який “бездомний”, що живе на Русі, але й начебто до кого живому й у той же час невидимому й далекому. Москва! Який величезний Странноприимний будинок! Всяк на Русі –...
- Тема любові у творчості М. И. Цветаевой 1. Що таке любов для Цветаевой. 2. Лірична героїня. 3. Тема любові в пізній творчості Любов! Любов! І в судорогах і в труні Насторожуся – спокушуся – збентежуся – рвонуся… М. И. Цветаева Любов – одна з важливих тем у творчості М. И, Цветаевой. З юного років поетеса не представляла...
- “Художній твір є шматок природи, профільтрований крізь темперамент художника” е. С. оля (Лірика М. И. Цветаевой) 1. Перші літературні кроки. 2. Основні теми й мотиви. 3. Трагічна доля Ще в дитинстві М. И. Цветаева написала свої перші вірші. Виросла в сім’ї професора-мистецтвознавця й чудової піаністки, ким були її батьки, вона не могла не захопитися мистецтвом і літературою Дівчинка вибрала поезію. Уже в шістнадцять років були надруковані...
- Лірика Цветаевой М. И 1. М. И. Цветаева – поет-бунтар. 2. Краса лірики. 3. Підсумки життя й творчості Цветаевой. Вірші ростуть, як зірки і як троянди, Як краса – непотрібна в сім’ї… М. И. Цветаева Доля М. И. Цветаевой, поета великої величини першої половини XX століття, була яркою й трагічної. Її особистість і її...
- Напряженный монолог-исповедь творчества М. Цветаевой Возьмите стихи – это и есть моя жизнь. М. И. Цветаева Марина Ивановна Цветаева не принадлежала ни к одной из многочисленных литературных группировок того времени. Она искала свои пути в искусстве. Стихи М. Цветаевой отличались страстностью, были отражением глубоко личных переживаний. Уже и ранних ее стихах звучит уверенность в своих...
- Пугачов у повісті А. З Пушкіна й нарисі М. И. Цветаевой Що там зачорнілося серед мутного крутіння заметілі? Пень або вовк? Що за чорний предмет? Вожатий!!! Вожатий у Цветаевой і вожатий у Пушкіна – трохи різні люди. Цветаева не створює об’єктивного портрета Пугачова. Все створення образа грунтується на її почуттях, що переповняють, на її відношенні кнему. Цветаева, грунтуючись на платформі “Капітанської...
- Аналіз одного із шедеврів поезії “срібного століття”. (Вірш М. И. Цветаевой “Ідеш, на мене схожий…”) 1. Шедевр “срібного століття”. 2. Зустріч перехожого й поета. 3. Думка про причетність до вічності. 4. Образно-стилістичні засоби встихотворении. Перші два десятиліття XX сторіччя, починаючи з 1901 року, називають срібним століттям російської поезії. За цей час лірика пройшла три періоди розвитку: символізм, акмеизм і футуризм. Існували й інші літературні напрямки....
- Образ душі поета в лірику М. Цветаевой Вірші Марини Цветаевой улюблені багатьма поколениями читачів. Срібне століття російської поезії немислим без голосу цієї поетеси. Творчий шлях вона початку рано, перші вірші написані у віці шести років, перший збірник віршів “Вечірній альбом” – у всімнадцять. Доля не балувала цю жінку, і вірші її часто перейняті сумом і самітністю. Але...
- Образ Ісуса Христа у творчості Марини Цветаевой Треба, говорячи про морально-етичне виховання майбутньої поетеси, відзначити, що в сім’ї Цветаевих не було систематичного релігійного виховання (як воно описується в багатьох спогадах дитинства – церковні традиції, старанне відвідування церков, молитви). За свідченням Настасії Цветаевой, батьки святкували християнські свята (Різдво, Великдень), прищеплювали любов до них дітям, знайомили з біблійними легендами,...
- Туга за Україною в творах Шевченка Т. Г. Шевченко – великий український письменник. З дитинства він поряд з простим українським народом, з мальовничою природою України, і усією душею любив їх. Заслання, каземати, воєнна муштра пригнічували поета, але не зломили його волі. Ще сильнішою стає його любов до України, ще важчим – сум за нею. Чи повернеться...
- Исповедальная лірика Марини Цветаевой Мої вірші – Щоденник. М. Цветаева Чудовий росіянин поет Марина Цветаева один раз сказала: “Я не вірю віршам, які – ллються. Рвуться – так!” І доводила це протягом всього життя власними – рвущимися із серця – рядками. Це були дивно живі вірші про пережитий, не просто про вистражданий – про...