Новаторство прози Ернеста Хемiнгуея
Найвидатнiшим представником так званого “втраченого поколiння” не випадково вважається Ернест Хемiнгуей. Життєвий досвiд його був рiзноманiтним, вiн був учасником Першої свiтової вiйни, враження вiд якої стали його першим унiверситетом життя i вiдбилися на усiй його творчостi (у багатьох, особливо раннiх його творах, вiдчутнi автобiографiчнi моменти). Хемiнгуей довго працював журналiстом, був свiдком великої економiчної кризи та iншої, греко-турецької, вiйни, а також вiдвiдав багато рiзних країн. Вiн порiвняно мало жив у США i мало писав про цю державу,
Головною темою його ранньої творчостi було зображення людей, що втратили вiру в суспiльство, в iдеали, у власнi сили або можливiсть знайти щастя. Художньою особливiстю раннiх творiв Е. Хемiнгуея було використання модернiстських прийомiв, насамперед таких, як “потiк свiдомостi”, але поступово письменник створював власний, самобутнiй творчий
Хемiнгуей детально описував найдрiбнiшi змiни настроїв, бажань та вiдчуттiв героїв творiв, але уникав зображати великi почуття – не тому, що у них не вiрив, а тому, що їх у своїх сучасникiв не змiг знайти.
Три твори – “I сходить сонце”, “Прощавай, зброє!” та “Старий i море” – є вiдображенням рiзних етапiв творчого росту Хемiнгуея, еволюцiї його художнiх принципiв. Теми двох перших цих романiв схожi, вiдрiзняється саме їх розкриття.
Герой “I сходить сонце” – журналiст Джейк Барнс, пiсля тяжкого поранення на Першiй свiтовiй вiйнi шукає забуття в алкоголi, вiн любить Брет Ешлi, але наслiдки поранення не дозволяють йому знайти втiху в коханнi. Вiн, скалiчений вiйною фiзично i морально, не може злитися з оточуючими його людьми, але тi також не знають сенсу життя. Вислiв “втрачене поколiння” винесено в епiграф саме цього роману, що був своєрiдним манiфестом раннього Хемiнгуея. Пiдтекст роману поки що легко розшифровується. Манера письма вкрай фактографiчна.
У романi “Прощавай, зброє!” питання про скалiченi вiйною людськi душi та долi “втраченого поколiння” ставиться ширше. Вiйна тут – дещо бiльше, нiж стихiйне лихо, поява “втраченого поколiння” пояснюється соцiальними причинами, але не зводиться до них. Герой роману, Генрi, спочатку переповнений патрiотизмом, фронтовi подiї вiдкривають йому очi, на те, що красивi розмови насправдi прикривають масове вбивство, цiлi якого дуже далекi вiд iдеалiв справедливостi, а безглуздiсть не має меж. Вiн розмiрковує: “…нiчого священного я не побачив, i те, що вважали славетним, не заслуговувало на славу, i жертви дуже нагадували чикагськi бойнi, лише м’ясо тут просто заривали в землю”. Вiн наважується на протест i кидає зброю, а це знов не вихiд, а крок до нової трагедiї… Кожен вчинок героя випливає з попереднiх обставин, i, в свою чергу, стає пiдставою його подальших дiй. Дослiджуються не окремi причини – причини причин.
Пiдтекст у цьому романi глибший, символiка – органiчнiша, реа-лiстичнiсть узагальнення просто вражає. Сам Хемiнгуей реалiзовує нове творче кредо – “створювати, замiсть того, щоб описувати”. Але це не означає вiдмову вiд любовi до фактiв, його творчий доробок лишається лiтературою фактiв протягом усього життя. Просто факти дiй або вчинкiв збагачуються символiчним навантаженням, а причини, обставини i навiть узагальнення встають з ними в один ряд, також як беззапе речнi життєвi факти, але дещо iншого роду.
Повiсть “Старий i море” є одним з останнiх завершених творiв цього письменника, своєрiдним пiдсумком творчостi й свого роду вершиною його роздумiв про сенс життя. Жанрово це – повiсть-притча. Те, що ранiше поставало у виглядi питання, звучить тут вже як вiдповiдь, але настiльки алегорична, що кожен читач сприймає її змiст вiдповiдно до свого власного досвiду. Образ старого Сантьяго водночас є образом звичайного бiдного рибалки й образом певної системи моральних цiнностей, до якої виявляється байдужим сучасний свiт. Детально й реалiстично описане море також не лише географiчний об’єкт – це й вiчнiсть, i сила природи. Символiчний i сам сюжет: зовнi вiн простий, але навiть факто-графiю подiй можна розглядати як багатозначний образ.
Але питання про сенс буття людини завжди було нарiжним каменем фiлософiї, i тi письменники або митцi у широкому значеннi цього слова, що виявилися здатними художньо переконливо дати на нього власну вiдповiдь заслуговують на те, щоб їхнi iмена залишились в лiтературi назавжди. Це цiлком справедливо щодо творчостi Е. Хемiнгуея, якого ще називають легендою американської лiтератури.
Схожі твори:
- Новаторство прози Ернеста Хемінгуея Найвидатнішим представником так званого “втраченого покоління” не випадково вважається Ернест Хемінгуей. Життєвий досвід його був різноманітним, він був учасником Першої світової війни, враження від якої стали його першим університетом життя і відбилися на усій його творчості (у багатьох, особливо ранніх його творах, відчутні автобіографічні моменти). Хемінгуей довго працював журналістом, був...
- Новаторство прози Хемінгуея Найвидатнішим представником так званого “втраченого покоління” не випадково вважається Ернест Хемінгуей. Життєвий досвід його був різноманітним, він був учасником Першої світової війни, враження від якої стали його першим університетом життя і відбилися на усій його творчості (у багатьох, особливо ранніх його творах, відчутні автобіографічні моменти). Хемінгуей довго працював журналістом, був...
- Життя і творчий шлях Ернеста Хемінгуея – Притча “Старий і море” Ернест Міллер Хемінгуей народився 21 липня 1899 року в Оук-Пярну, містечку біля Чікаго, в родині лікаря-місіонера. Мати його була співачкою і музиканткою. Діти виховувались у дусі високої моралі, стійкості, витривалості, вміння постояти за себе. Писати Ернест почав у школі, а в 18-річно-му віці вже був репортером газети “Канзас-сіті стар”. Під...
- Особливості творчості Ернеста Хемінгуея Ще ми знаємо про письменника Е. Хемінгуея? Це людина надзвичайних здібностей, бо в нього не тільки цікаві твори, а й життя. Катастрофічна доба Першої світової війни, революцій, переворотів залишила ознаки катастрофічності на житті Хемінгуея. Перебування на боці італійської армії, воєнний кореспондент, боксер, тореадор, випивака, кінець-кінцем – чи не скидається це...
- Життя та творчість Ернеста Міллера Гемінгвея І. Родина Гемінгвея. (Народився 1899 року в родині лікаря в містечку Оук-Парк в Іллінойсі. Дитячі роки минули в лісах штату Мічіган.) ІІ. Перші кроки. (Після закінчення школи він деякий час працював у невеликій газеті, а в 19 років потрапив на фронт Першої світової війни. У складі санітарних частин воював в...
- Світ природи в оповіданнях Ернеста Сетона-Томпсона Ернест Сетон-Томпсон відомий усьому світові як чудовий письменник – натураліст і художник. Його книги прищеплювали любов до природи багатьом мільйонам людей в усьому світі. Вони допомагали і допомага ють формуванню того, що сьогодні називають “екологічним мисленням “, яке конче необхідне усім людям для вирішення однієї з найважливіших проблем сучасності –...
- Сюжет повісті-притчі Ернеста Хемінгуея Старий і море На перший погляд, сюжет повісті-притчі Ернеста Хемінгуея “Старий і море” не складний. Старий рибалка Сантьяго вирушає далеко у відкрите море. Йому поталанило: він упіймав рибу, але вона настільки велика і дужа, що старому доводиться довго і тяжко змагатися, щоб перемогти її. А на зворотному шляху акули обгризли рибу, і старий...
- Героїзм життя Ернеста Хемінгуея (Біографія) Ернест Хемінгуей народився 21 липня 1899 року в Оук-Парку, містечку біля Чикаго, в родині лікаря-місіонера. Мати його була співачкою і музиканткою. Діти виховувались у дусі високої моралі, стійкості, витривалості, вміння постояти за себе. У школі, за що б не брався Ерні, він у всьому намагався бути першим. Був капітаном і...
- Філософсько-символічне значення повісті Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Філософсько-символічне значення повісті Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Ернест Хемінгуей – всесвітню відомий американський письменник, твори якого г правдивим свідченням очевидця і учасника найтрагічніших подій XX століття. І Хемінгуей народився в родині лікаря, У вісімнадцять років став журналістом. Він був не просто газетярем, а кореспондентом самої історії, тому у його...
- Життєвий і творчий шлях американського письменника Ернеста Хемінгуея. Особливості його поетики й стилю УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 42 Тема. Життєвий і творчий шлях американського письменника Ернеста Хемінгуея. Особливості його поетики й стилю Мета: зацікавити учнів особистістю Е. Хемінгуея, окреслити особливості його творчої еволюції, новаторський характер прози; розвивати навички сприйняття інформації на...
- “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея “Старий і море” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 43 Тема. “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст твору Ернеста Хемінгуея “Старий і море” Мета: допомогти учням розкрити філософсько-символічне наповнення сюжету твору, окреслити його художню своєрідність; розвивати й удосконалювати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й...
- Новаторство п’єси “97” Відомий літературознавець Н. Кузякіна відзначала, що М. Куліш розумів побудову соціалізму “як здійснення мрії про справедливе суспільство, в якому особистість розкривається в кращих своїх якостях”. Отже, розкриття найкращих рис особистості – сенс будь-яких історичних перетворень. На жаль, життя іноді спростовує цю думку. У п’єсі “97” М. Куліш звертається до трагічних...
- Нетрадиційність і новаторство ранньої поезії Драча Поезія молодого Івана Драча (книги “Соняшник”, “Протуберанці сонця”, “Балади буднів”) зацікавлює і вражає своєю нетрадиційністю, ризикованістю сміливих умовних образів, нестримним, майже стихійним буянням барв. Вірші поета мають часто несподівану, асоціативну образність. Нас і сьогодні дивує і чорний лев, який вийшов з радіо і сповістив про смерть сивого засмаглого лева з...
- Новаторство поеми “Сон” 1844 року Т. Шевченко написав поему “Сон”. Це його перша політична сатирична поема. Автограф потрапив у III відділ, коли поета заарештували. Під час слідства на нього була звернена особлива увага як на твір, сповнений “противозаконных и возмутительных мнений”. Друкування поеми заборонялося аж до 1905 року, але вона поширювалась в рукописних...
- Традиції й новаторство в комедії А. С. Грибоєдова “Горе від розуму” Геніальний драматург, талантливий поет і видатний дипломат Олександр Сергійович Грибоєдов своїй комедією “Горе від розуму” поклав початок російської реалістичної драматургии. У Московському университеті Грибоєдов зближається з будущимі декабристами, жагуче захоплюєся театром і літературою. Разом з іншими передовими студентами він вивчив твори Радищева, Новикова, Фонвізіна. Шекспіра Грибоєдов знав напам’ять, але критически...
- “Новаторство Стендаля” Новаторські можливості письменників у всі часи дуже цінувалися, тому що вони показували власне бажання плисти проти течії, не відповідати загальноприйнятим стандартам, а значить, творити щось нове і раніше невідоме. Існують різні прояви новаторства в письменницькій творчості, але, думається, що вміння писати не так, як це роблять твої сучасники, – це...
- Художні здобутки японської прози Ізольована від країн Західної Європи, орієнтована на збереження національно-культурної традиції Японія, починаючи з другої половини XIX ст., все активніше контактує зі світом ідей західної і слов’янської культур. Шлях, який проходить японська література кінця XIX – XX ст., багато в чому нагадує західний шлях літературного розвитку. В японській прозі також співіснують...
- Особливості прози Толстого Дві пізніші спроби Толстого знайти для найбільш йому близьких психологічних образів і “гарних типів” місця у рамках незвичайного історичного минулого – часу Петра Першого і декабристів – розбилися про ворожість художника до чужоземним впливам, які різко забарвлюють обидві ці епохи. Але й там, де Толстой наблизиться до часів, як і...
- “Образ Петербурга в гоголівській прозі: традиції і новаторство “ Вперше М. В. Гоголь вирушив до Петербурга разом зі своїм шкільним товаришем Олександром Данилевським в грудні 1828 . По ходу наближення до столиці цікавість і нетерпіння подорожніх зростала. Нарешті, вони побачили незліченні вогні, які сповіщали про наближення до великого міста. Молодих людей охопив захват, забувши про мороз, вони раз у...
- Новаторство Антона Чехова-драматурга Відомий російський письменник і драматург Антон Павлович Чехов звертався у своїх творах до різних хвилюючих тем тогочасного життя. Та класика є класика, вона хвилює почуття людини і змушує розмірковувати над важливими питаннями життя і сьогодні, і майже століття назад. Так, багато життєвих проблем порушує п’єса “Чайка”, яка з першого разу...