Нестайко Всеволод Зіновійович Загадка старого клоуна
Нестайко В. З. Загадка старого клоуна. – К.: Веселка, 1982.
РОЗДІЛ І
Здрастуйте!. Я, мама, тато, дід Грицько і бабуся Галя
Здрастуйте! Це я. Стьопа.
Хто я такий? Ну, для себе я – це я, звичайно. Я – та й годі. А для інших…
Коли зранку я вмиваюсь у ванній і дивлюсь у дзеркало, звідти на мене позирає капловухий веснянкуватий хлопець тринадцяти років, з щербатим переднім зубом, з карими усміхненими очима, кирпатий і товстогубий, ще й з ямкою на бороді.
Таких облич нібито й багато, але е в ньому щось таке, чого немає ні в кого.
Як
Раніш я не дуже придивлявсь, який я. Бо вмивався в сінях над відром, і дзеркала там не було.
Взагалі в дзеркало я дивився, мабуть, один раз на три місяці, коли наша сільська перукарка. Феодосія Макарівна стригла мене машинкою “під нуль”. А в інший час моя “фотографія” лише зрідка мелькала мені то в ставку, то в калюжі, то в шибці… Мелькала,
І оце тільки тепер, щодня вмиваючись перед дзеркалом у ванній, я нарешті роздивився себе як слід.
Я сказав вам, що в мене усміхнені очі? То правда. У мене весела вдача. Про таких кажуть: “Покажи йому палець – і вже сміється”.
Але тепер, дивлячись у дзеркало, я помічаю в своїх очах якусь незвичну каламуть.
Наче щось там пригасло.
Наче хмарка набігла на сонце.
Ви вже, мабуть, зрозуміли, що я жив у селі. І що тепер живу в місті.
А який, люди добрі, настрій може бути в людині, яка п’ять років провчилася в одній школі, в одному класі, де все було рідне, знайоме, близьке – і учні, і вчителі, і самі стіни, – і раптом її перекидають в іншу школу, в і пішій клас, де все чуже, незнайоме, далеке – і учні, і вчителі, і самі стіни?!
А я так любив свій клас! Ніколи б у житті не поміняв його, якби ото любий таточко мій та не перейшов несподівано в інший клас.
Минулого літа приїхав до тітки Наталі, сусідки нашої, з Києва брат, доктор технічних наук, член-кореспондент Академії наук, Іван Михайлович. Лікарі, бачте, заборонили йому їхати на курорт до моря, то він до сестри в село приїхав. Познайомився з татом, балакали-балакали, “Реве та стогне” співали, те-се, і зацікавився Іван Михайлович моїм татом. А тато мій, між іншим, механік. У колгоспній майстерні сільгосптехніку направляє: Ну, до того ще й взагалі майструванням захоплюється, усе щось напильником джикає та свердлом скрегоче.
Дивився-дивився Іван Михайлович на татове майстрування, ахав-ахав, руками сплескував, а тоді:
– Та ви ж закінчений майстер – “золоті руки”! Та ви ж для нашої академічної майстерні скарб неоціненний! Та ви просто не маєте права закопувати свій талант! Ви – унікум! Такі трапляються один на десять мільйонів! Кожен талант – це надбання народу, і використовувати його треба тільки за призначенням. Розбазарювати талант – це злочинна безгосподарність. Ви просто не маєте права займатися сільгосптехнікою, коли можете слугувати точній механіці…
– Та що ви, чесне слово! Та припиніть! – пробував угамувати його тато. – Давайте оно краще… “Поза лу-угом зе-еле-еле-неньким, поза луго-ом…”
Але Іван Михайлович: розквоктався так, що ніякими піснями збити його вже було неможливо. Чесно кажучи, у тата мого справді золоті руки. І через якийсь час після того, як Іван Михайлович поїхав, тата викликав до себе голова колгоспу, і тато просидів з ним усю ніч і прийшов уранці блідий, скуйовджений і урочистий.
Голові дзвонили з райкому, а райкомові дзвонили з обкому, а обкомові з Києва.
Мама плакала, бабуся плакала, а дід Грицько ходив по хаті й глузливо хмикав (він ніколи не лаявся, а тільки сміявся: коли радів – весело, коли сердився – глузливо).
– Щасливої подружі носом до калюжі! Давай-давай, їдь. Розігнався. Без нього, бач, не обійдуться. Без нашого Гриця вода не освятиться. Без нашого Василя не буде весілля. Міняй, міняй ремінець на личко. Давай!
– Батьку! Та не крайте моє серце! – благально прикладав руку до грудей тато.
– Велике діло – опеньки! Вхопив, як шилом борщу. А Оксану (це мати моя) кидаєш, значить? Будете, значить, у Москві на ВДНГ зустрічатися раз на рік.
– У-у-у! – вголос заплакала мати.
– Та що ви, батьку! Що ви таке кажете?! – жалісно скривився тато. – Чого б це я її кидав?! Заберу. І її, і Стьопочку. Аякже. Хіба ж я хто?
– А що ж вона там у Києві біля тебе робитиме? У сферу обслуговування піде? Хіба що. Слава богу, є з кого приклад брати. Сонька Демиденкова оно приїхала – і не впізнати: артистка, з голови до п’ят самі “лейби” заграничні. Однієї помади на губах французької на двадцять карбованців намазано. Що ж – давай! Доганяй!
– Та чого це обслуговування! На Дарницький шовковий піде, або на взуттєву, або на трикотажну, Рози Люксембург… Куди схоче. По всенькому ж Києву об’яви запрошують на роботу.
– А буряки хто копатиме? Ми з бабою? Чи піонери? Чи студенти приїжджі?
– Техніка.
– Скоро вже й технікою тією керувати нікому буде, як усе трудове селянство у город повтікає. Оно на Кривому Хуторі самі старі баби лишилися. І один дід. Цілий рік тільки й роблять, що з двору в двір на поминки ходять.
– Не треба такої сумної, батьку, співати. На вас це не схоже. А розвиток цивілізації не зупиниш. Майбутнє за містом, а не за Кривим Хутором. За технікою, за механізацією, за наукою. І якщо я можу щось зробити для цього, чого інший не зробить, то хіба… – Тато зітхнув, і мені стало шкода його – авжеж, нелегко йому полишати рідне село, де він народивсь і прожив усе життя своє, оцей двір полишати з лелечим гніздом на сухому бересті, криницю, садок яблуневий (яких тільки сортів тут нема!), город, леваду за городом, річку, верби понад нею, явори, гай березовий – увесь отой краєвид наш, що аж очі вбирає до щімкого солодкого болю, як каже моя мама.
– Все одно ти перекинчик, – і собі зітхнув дід.
– Не перекинчик тато, не перекинчик! – вигукнув я. – І не був ніколи ним.
– Ти, Стьопко, як пень, – усміхнувся дід Грицько. – Голова – як казан, а розуму ні ложки. Ще пошкодуєш там, у місті, за селом, ще не раз попозітхаєш, а може, й заплачеш. Запам’ятай!
– То що ж, батьку, по-вашому, й не рипнутися нікуди? Так? Га? – жалібно-жалібно скривився тато. Я боявся, щоб він раптом не заплакав.
– Ну, гаразд уже, годі, гаразд! – весело засміявся враз дід Грицько. – То я вас на міцність перевіряв. А то, звісно, важко покидати насиджене гніздо, боляче одриватися від коріння, але крила орлові не для того дані, щоб обмахуватися ними у спеку та комарів одганяти. Лети, синку! Покажи світові, на що ти здатен. Великому кораблеві – великого й плавання. І годі вже вам, дівчата, сирість у хаті розводити. Ти ще, Оксано, може, його й переплюнеш. Героєм Соцпраці станеш. Ти гака метка, що… Держись, Дарницький шовкокомбінат! Держись, Києве!
Отак змінилося моє життя. Отак з сільського хлопця став я киянином.
Переїхали ми, звичайно, не одразу. Спершу переїхав тато. Дали йому гуртожиток, півроку жив він у гуртожитку і писав нам листи. Довгі ніжні листи, які мати вечорами вголос читала мені, бабі й дідові Грицьку. Тато, звісно, скучав за нами, але був захоплений новою роботою. В майстерні Інституту, механіки Академії наук йому доручили разом з іншими майстрами виготовити унікальний експериментальний механізм. І тато, мабуть, блискуче виявив усі свої здібності. Бо вже через півроку дали йому окрему двокімнатну квартиру.
– А що? Який “добридень”, таке й “доброго здоров’я”, – ховаючи за усмішкою гордість, сказав дід Грицько. – Ми ще там усім носа втремо.
– Еге ж! – хмикнула, усміхаючись, баба. – Який батько, такий син – викрали з бочки сир.
– А що? А що? – півником закозирився дід. – Таки розумного батька син! А що? Я таки теж способний був, я…
– Еге ж! Способний! Баляндраси розпускати та коники викидати.
– Це ти, ти крила мені вкоротила, налигачем до кілка припнула. Якби не ти, я б. уже всю землю обійшов, знаменитим мандрівником став.
– Мовчи вже! Тур мені Хейєрдал найшовся! Мандруй оно на город та урви огірків на салат. Пржевальський.
Колись у далекі юнацькі часи дід Грицько намірявся гайнути з села у захоплюючі мандри по індійських джунглях. Та несподівано закохався у бабу Галю, струнку чорноброву тоді красуню, і…
Дід Грицько був невисокий на зріст, непоказний, але такий гострий на язик, такий дотепник, перший на селі жартун і базікало, що найстрункіші, найвродливіші парубки в’янули поряд з ним, як скошена трава. І ще були в діда Грицька очі такі голубі, прозорі й чисті, як травневе небо. Вони й зараз такі, цвітуть на дідовому обличчі, як волошки нев’янучі. І не встояла баба Галя. Гавкнули мандри на віки вічні…Я дуже люблю свого діда.
У всіх діди серйозні, поважні. Дід Терентій. Дід Максим. Дід Роман Йосипович. А мій неповажний, несерйозний, хлоп’якуватий якийсь. Дід Грицько. Як ото в дитинстві Грицьком кликали, так усе життя до самісінької старості лишився.
Схожі твори:
- Нестайко Всеволод Зіновійович Нестайко Всеволод Зіновійович – український письменник. Народився 30 січня 1930 року в м. Бердичів, тепер Житомирської області. Закінчив 1952 року Київський університет. Працював у редакціях журналів “Дніпро”, “Барвінок”, видавництвах “Молодь”, “Веселка”. Пише повісті, оповідання, казки для дітей. Автор збірок оповідань “Шурка і Шурко” (1956), “Це було в Києві” (1957), повістей...
- Нестайко Всеволод Зіновійович Тореадори з Васюківки Трилогія про пригоди двох друзів ЧАСТИНА ПЕРША Яку розсказує Павлуша Завгородній НАДЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ РОБІНЗОНА КУКУРУЗО ТА ЙОГО ВІРНОГО ДРУГА І ОДНОКЛАСНИКА ПАВЛУШІ ЗАВГОРОДНЬОГО В ШКОЛІ, ДОМА ТА НА БЕЗЛЮДНОМУ ОСТРОВІ ПОБЛИЗУ СЕЛА ВАСЮКІВКИ РОЗДІЛ І Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич – От знайдибіда, авантюрист шмаркатий! Ванькоо-о! Вилазь зараз...
- Нестайко Всеволод Зіновійович Чарівні окуляри Нестайко В. З. Чарівні окуляри: Правдиво-фантаст. повість про надзвичайні пригоди київських школярів: Для мол. і серед. шк. віку / Худож. А. Василенко. – К.: Веселка; Тернопіль: Навч. кн. – Бог ПРИГОДА ПЕРША Загадкова записка, з якої починаються чудеса. Мене звуть Вася. Вася Богданець. Але в класі всі називають мене Рудий...
- Нестайко Всеволод Зіновійович Про комарика Зюзю – Жив на світi комарик Зюзя. Звичайнісінький собі комарик-дошколярик. Але дуже непосидючий і неслухняний. Всі комарики-дошколярики в комариному дитсадку слухаються виховательку Комарію Комарівну, не пустують, не бешкетують. А Зюзя слухатись не хоче й тільки дзижчить зухвало: – Я с-сам вс-се з-знаю! I вз-загалі, дуж-же с-слухняні нічого в ж-житті не дос-сягають....
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО Всеволод Зіновійович Нестайко народився ЗО січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині в сім’ї службовця. Коли Всеволоду було три роки, разом з іншими січовими стрільцями, загинув його батько. Йшов страшний 1933 рік і сім’я, рятуючись від голоду, переїхала до родичів у Київ. Тож все своє свідоме життя Всеволод Нестайко...
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ШУРА І ШУРКО Мета: розширити знання учнів про життєвий і творчий шлях Всеволода Нестайка, ознайомити з його оповіданням “Шура і Шурко”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження щодо вчинків дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати відповідальність за свої вчинки. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Клас! До праці...
- Тореадори з Васюківки – ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО Скорочено (фрагменти) Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич Дід лає онука, який разом із другом вирішив прорити метро під свинарником, а туди провалилася п’ятипудова, плямиста, як геограма карта, свиня Манюня. Дідусь звелів хлопцям закидати яму. У Яви (від Вані – він у дитинстві так, .мабуть, вимовляв) Реня вся сім’я інтересна....
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ТРОЄ ЗА ПАРКАНОМ (Скорочено) Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю дитячого письменника Всеволода Нестайка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; формувати вміння працювати над текстом, аналізувати його зміст, оцінювати вчинки персонажів твору; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву учнів; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Дзвоник вже сигнал нам...
- ДРУЖБА – ТО НАЙБІЛЬШИЙ СКАРБ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО ПРОСТО ОЛЕСЬ ДРУГ Мета: продовжити роботу над оповіданням Всеволода Нестайка “Просто Олесь друг”; формувати читацькі навички; навчати визначати настрій твору, передавати своє ставлення до змісту виразним читанням; розвивати образне мислення, творчу уяву, мовне чуття; виховувати почуття дружби. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Робота над скоромовкою Гра “Дощик” Діти читають...
- НЕЙМОВІРНІ ПРИГОДИ ЮНИХ ВИНАХІДНИКІВ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО “ЯК МИ ЛІТАЛИ В КОСМОС” II семестр ОПОВІДАННЯ СКРИНЬКА СМІХУ Урок 112. НЕЙМОВІРНІ ПРИГОДИ ЮНИХ ВИНАХІДНИКІВ. ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО “ЯК МИ ЛІТАЛИ В КОСМОС” Мета: продовжити роботу над оповіданням В. Нестайка “Як ми літали в космос”; удосконалювати навички свідомого виразного читання, вміння передавати під час читання різні почуття героїв твору, визначати головну думку прочитаного; розвивати пізнавальний...
- ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО. ІЗ СМІХОМ ТРЕБА БУТИ ОБЕРЕЖНИМ… ГАЛИНА МАЛИК. МАВПИНІ ІМЕНИНИ Мета: ознайомити учнів з гумористичними творами; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, висловлювати оцінні судження; виховувати морально-етичні почуття. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Вправа для формування швидкої реакції на слово Гра “Слухай! Називай якомога більше слів” Читаю – … (книгу, газету, журнал…). Зачитався...
- Сочинение “Рассказ старого учебника” или “История старого учебника” Однажды я сидел в школьной библиотеке. Мне показалось, что корешки книг на одной из полок зашевелились. Как будто книги разговаривали друг с другом. Я представил, о чем могла идти речь. Вот что рассказывал старый учебник новенькому: – Я был напечатан тридцать лет назад и многое повидал. Всю жизнь я преподавал...
- Твір виклад за романом Г. Бьолля “Очима клоуна” Уродженець Німеччини письменник Генріх Белль був дуже яскравою особистістю, лауреатом Нобелівської премії в літературі. У його творах можна простежити вплив російської літератури, а саме Достоєвського, Так само можна побачити спільне з Чарльзом Діккенсом. Белль виділявся серед письменників Європи тим, що його цікавила тема “маленької людини”. Кожен його твір було наповнене...
- Зворотний бік післявоєнної Німеччини (За романом Г. Бьолля “Очима клоуна”) Німецький письменник Генріх Белль, лауреат Нобелівської премії в галузі літератури 1972 року, – дуже цікава постать. У його творчості помітно вплив російської літератури, зокрема Достоєвського, а також вплив Чарлза Діккенса. Інтерес до “маленької людини” – те, що відрізняє Бьолля від багатьох сучасних європейських письменників. У кожному зі своїх творів автор...
- Мета. Вчити учнів передавати особливості портрету клоуна Мета. Вчити учнів передавати особливості портрету клоуна, правильно зображати його в русі, доцільно використовувати кольори веселки для передачі настрою і характеру. Закріпити основні поняття з теми кольорознавства про яскраві та святкові кольори. Розвивати навички побудови композиції, почуття ритму. Виховувати в учнів любов до прекрасного. Завдання, що закладені в основний зміст...
- Ганс Шнір – герой роману Г. Бьолля “Очима клоуна” Роман Бьолля можна назвати сповіддю. Розповідь у ньому ведеться від першої особи, і всі події показані крізь призму свідомості героя, “очима клоуна”. Сама його професія екзотична і загадкова: ніхто не знає життєвої природи клоуна. Белль спеціально використовує контраст між блазнівським призначенням героя і його трагічним світосприйняттям. Г. Ш. вважає себе...
- Твір по роману Г. Белля “Очима клоуна” Німецький письменник Генріх Белль, лауреат Нобелівської премії в області літератури 1972 року, – дуже цікава фігура. У його творчості помітний вплив російської літератури, зокрема Достоєвського, а також вплив Чарлза Диккенса. Інтерес до “маленької людини” – те, що відрізняє Белля від багатьох сучасних європейських письменників. У кожному зі своїх добутків автор...
- Очима клоуна характеристика образу Шнир Ганса Шнир Ганс серед беллевских персонажів, мабуть, найбільш ексцентричний, і не лише в силу свого темпераменту, але і по роду зайняття. Сам він на першій же сторінці роману рекомендується читачеві так: “Я клоун, офіційне найменування моєї професії – комічний актор”. Конфліктна динаміка внутрішніх монологів Ш. Г., з яких і будується цей,...
- Сумна клоунада головного героя роману Г. Белля “Очима клоуна” Г. Белль вибрав собі героя, що знаходився в положенні самотнього судді напколишнього світу. Погляд на світ “Очима клоуна”- це погляд на світ незалежного уудожника. Бо хто ж, як не клоун, творча особистість, може сказати правду? Головного героя роману Г. Белля Ганса Шніра сприймаєш як клоуна не тільки за родом його...
- Скорочено “Тореадори з Васюківки” Нестайко Метро під свинарником. Тореадори з Васюківки. Собакевич Дід лає онука, який разом із другом вирішив прорити метро під свинарником, а туди провалилася п’ятипудова, плямиста, як геограма карта, свиня Манюня. Дідусь звелів хлопцям закидати яму. У Яви (від Вані – він у дитинстві так, мабуть, вимовляв) Реня вся сім’я інтересна. Батько...