Наступність російської літератури (Оди. “Вільність” О. М. Радищева і О. С. Пушкіна)
Радищев, виношуючи революційні ідеї повалення самодержавства, створює оду “Вільність”. Наскільки послідовний він був у запереченні тиранії, настільки сміливим був і в поетичному експериментаторства. Для прославляння політичної та громадянської свободи поет обирає традиційний жанр оди. Але що ж залишається в ній від традиції класицизму? Адже Радіщев оспівували не видатного полководця і не державного діяча і, тим більше, не монарха. Полемічно сам початок твору:
О! дар небес благословенний,
Джерело всіх великих справ,
Про вільність,
Дозволь, щоб раб тебе оспівав.
Пушкін ж, засуджуючи і страта народом французького короля Людовика XVІ, і вбивство дворянами-змовниками Павла І, виступає за обмеження самодержавства “законом”-конституцією:
Прийди, зірви з мене вінок,
Розбий випещену ліру…
Хочу оспівати Свободу світу,
На тронах вразити порок…
Тирани світу! тремтіть. 8216
А ви, мужайтеся і почуйте,
Повстаньте, занепалі раби! ..
Лише там над царською главою
Народів не лягло страждання,
Де міцно з вільністю святої
Законів потужних поєднання.
Радищев ж у
Радійте, склепанни народи.
Се право помста природи
На плаху звело царя.
Ода “Вільність” Радищева – перше слово російської революційної поезії – містить у собі заклик до революції і виражає його відповідно до принципів естетики поета. Дійсний творець, стверджував Радіщев, відкриває співгромадянам “різноманітні стежки пізнання”, нікчемна поезія без думки-“худий без думок джерело словесності”.
Пушкін цінував значення поезії Радищева, його внесок у російську літературу. Недарма в первинному варіанті вірша Пушкіна “Пам’ятник” був рядок: “вслід Радищеву прославив я свободу”. У оді “Вільність” Олександр Сергійович з юнацькою нерозважливо і сміливістю вигукує:
Самовластітельний лиходій!
Тебе, твій трон я ненавиджу,
Твою погибель, смерть дітей
З жорстокою радістю бачу.
Читають на твоєму чолі
Друк прокляття народи.
Ти жах світу, сором природи.
Докір ти Богові на землі.
Пушкін стверджує, що лише закон має головувати у житті, він один може служити запорукою справедливості і щастя народів.
І тепер вчитеся, про царі:
Ні покарання, ні нагороди.
Ні кров темниць, ні вівтарі
Чи не вірні для вас огорожі.
Схилах першого главою
Під тінь надійну Закону,
І стануть вічної вартою трону
Народів вільність і спокій.