Мотиви передбачення в лірику М. Ю. Лермонтова
1. Переплетення поезії й пророчого дарунка в традиціях світової культури. 2. Бачення майбутнього Росії у вірші “Настане рік, Росії чорний рік…”. 3. Мотиви передчуття близької загибелі в лірику Лермонтова Безсумнівно, що тема передбачення майбутнього хвилювала М. Ю. Лермонтова. У романі “Герой нашого часу”, у главі “Фаталіст”, події розвиваються таким чином, що, мабуть, здатно переконати в існуванні приречення.
У лірику Лермонтов також не раз звертався до мотивів лиховісного пророкування, ірраціонального передчуття лиха.
Але й знамениті піфії, пророчиці храму в Дельфах, також були жрицями цього божества. У стародавності й навіть у Середньовіччя поетичний дарунок розцінювався як особливий знак вищих сил: що ж дивного, якщо Богові завгодно розкривати перед своїми обранцями таємниці прийдешнього? Поети нерідко бувають одночасно й провидцями,
Варто згадати, що знаменитий Нострадамус записував свої пророкування у віршах, а легендарний предок самого Лермонтова, шотландський бард Т. Лермонт, мав здатність передбачати майбутнє, по переказі, отриманий їм після відвідування Чарівної Країни, про що розповідається в стародавній шотландській баладі. Також варто подумати й про те, що таке, властиво, поетичне натхнення? Древні вважали його свого роду одержимістю божеством. Аналогічним образом можна витлумачити й стан провидця, невідомим образом постигшего образи прийдешніх подій Отже, поезія й передбачення майбутнього – джерела, що беруть початок від одного джерела. А тепер розглянемо, як же ці два явища співвідносяться у творчості Лермонтова.
У поета є вірш, що так і називається, “Пророкування”. Літературознавці думають, що воно було написано під впливом враження, зробленого на поета розмахом селянських повстань, що істотно підсилилися в 1830 році у зв’язку з епідемією холери “Чорним роком” у літературі XVIII-XIX століть звичайно називали період пугачевского повстання. Однак ясно, що у вірші Лермонтова мова йде не про минуле, а про майбутнє! Дослідники виявили в рукописі приписку автора: “Це мрія”.
Швидше за все тут слово “мрія” доцільніше розуміти не як “бажане”, а як скороминущий образ, безпричинну фантазію. Але як пророчо точної виявилася ця мрія! Настане рік, Росії чорний рік, Коли царів корона впаде; Забуде чернь до них колишню любов, И їжа багатьох буде смерть і кров… Хіба не образ це кривавого 1917 року, коли звалилися основи колишнього державного устрою, коли “низвергнутий” закон втратив силу? “Смерть і кров” – не чи натяк це на жахи громадянської війни, коли брат воював проти брата?
Лиховісна картина прийдешніх потрясінь в “Пророкуванні” дана в розвитку, хоча, звичайно, цей лише початок, “заграва” великої й жорстокої епохи. Війна й руйнування природно приводять до голоду, адже значна частина населення зайнята кровопролиттям, а не мирною працею: “И стане глад цей бедний край терзати”. Звичайно, голод вибухне над країною й пізніше, в епоху колективізації, але мовлення, безсумнівно, ішла про більше ранні події. Про це можна догадатися, тому що однієї з головних прикмет прийдешнього “чорного року” Лермонтов називає появу “потужної людини” з “булатним ножем”. Поет малює вождя прийдешньої революції відповідно до легендарних образів Степана Разіна й Омеляна Пугачова як могутнього детинушку розбійної зовнішності.
Однак слово “потужний” можна розуміти не тільки в змісті фізичної сили – інтелектуальний геній здатний при благоприятствующих обставинах здійснити куди більше, ніж молодець із “булатним ножем”. Згадування про ніж також доцільно розуміти не в буквальному значенні, але як символ початку епохи численних розправ над супротивниками нового ладу (“червоний терор”). Мотив передбачення долі, що нависла над безтурботно бенкетуючою юрбою, звучить у вірші “На буйному бенкеті замислений він сидів…
“. Лермонтов попутно зачіпає й тему долі провидця, позбавлений можливості спокійно насолоджуватися відпущеними митями життя через своє фатальне знання: Він говорив: “Радійте, про друзі! Що вам долі старіючого миру?.. Над вашою головою коливається сокира, Але що ж!.. з вас один її побачу я”. У ряді віршів поета звучить мотив передчуття ліричним героєм власної загибелі: “Не смійся над моєї пророчої тоскою…
“, “Сон” (“У полуденний жар у долині Дагестану…”). Оборотний увага, що у віршах, де пророцтво ставилося до долі країни, оповідання велося від третьої особи Коли ж справа стосується долі окремої особистості, автор веде мову від першого. Цим він підкреслює, що ототожнює свою долю з долею ліричного героя, сприймає його переживання. І тут ми зіштовхуємося з таємничою особливістю пророкування, взагалі слова, вимовленого людиною талановитим, тобто певного роду творцем.
Пророкування, знання об майбутні події, звичайно, може бути щирим. У той же час образ майбутнього, сформульований у словах, здатний формувати це майбутнє. Принаймні, багато з людей, у тому числі й творчі, щиро думають, що це так.
Подібне відношення до слова цілком погодиться з поданням про потужний енергетичний імпульс слова, про яке добре сказав Н. С. Гумилев: В оний день, коли над миром новим Бог схилив особу своє, тоді Сонце зупиняли словом, Словом руйнували міста. Із цієї причини деякі поети думають, що не треба від своєї особи писати про яких-небудь небажані події, які відбуваються або можуть відбутися. Те, про що ти напишеш, може збутися, уважають прихильники цього повір’я У згаданих же віршах Лермонтова мова йде по суті справи про власну загибель. Правда, у вірші “Не смійся над моєї пророчої тоскою…” ліричний герой думає, що загине “на пласі”, однак цей образ можна розглядати й символічно.
У той же час такі словосполучення, як “довременний кінець” (тобто ранній), “вінець співака”, хіба не застосовні у відношенні самого Лермонтова? А картина, що Лермонтов намалював у вірші “Сон”, хіба це не є образ завершення його земної мандрівки? У полуденний жар у долині Дагестану Зі свинцем у груди лежав нерухомий я; Глибока ще димілася рана. По краплі кров точилася моя
Схожі твори:
- МОТИВИ СКОРБОТИ Й САМІТНОСТІ В ЛІРИКУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА З тих пор як вічний судія Мені дав всеведенье пророка, В очах людей читаю я Сторінки злості й пороку, це страшне визнання Лермонтова зроблено в останній рік його життя. Начебто передчуваючи швидку загибель, поет дивиться на пройдений шлях. У його погляді з новою силою втілюється глибока скорбота, що завжди супроводжувала...
- Мотиви самітності, туги за волею в лірику М. Ю. Лермонтова 1. Фактори формування особистості в сім’ї. 2. Суспільно-політичні настрої і їхня роль. 3. Рання лірика М. Ю. Лермонтова 1830-х років. 4. Посмертні вірші М. Ю. Лермонтова 1840- 1841 років. І царює в душі якийсь холод таємний, Коли вогонь кипить у крові. М. Ю. Лермонтов Мабуть, неможливо знайти у всієї російської...
- Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” Які мотиви лірики Лермонтова я бачу в “Герої нашого часу” М. Ю. Лермонтов поет покоління 30-х років XIX століття. “Очевидно, писав Бєлінський, що Лермонтов поет зовсім іншої епохи й що його поезія зовсім нова ланка в ланцюзі історичного розвитку нашого суспільства”. Епоха безвременья, політичної реакції після повстання декабристів в 1825...
- Тема поета й поезії в лірику А. Пушкіна й М. Лермонтова Тема поета й поезії у Творчості Пушкіна й Лермонтова займає одне із провідних місць. У добутках, присвячених цій темі, Пушкін і Лермонтов ставлять і розв’язують наступні питання: яка роль поета в суспільстві, у чому сутність самого процесу творчості, якої повинне бути відношення поета до навколишнього світу, у чому полягають його...
- “Основні мотиви лірики М. Лермонтова” Своєрідність творчості Михайла Юрійовича Лермонтова в тому, що поет був прихильником і романтизму, і реалізму. В своїй творчості він пройшов шлях від романтизму до реалізму. Навіть в його творах, написаних під кінець творчої діяльності, зустрічаються мотиви романтизму. Але, незважаючи на напрям, в якому він працював автор завжди проявляв зацікавленість до...
- Тема поета й поезії в лірику А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова 1. Цивільне призначення поезії. 2. Наступність творчості Пушкіна. 3. Вірш Лермонтова “Смерть поета”. 4. Актуальність і злободенність їхніх віршів. Повстань, пророк, і виждь, і внемли, Здійснися волею моєї, И, обходячи моря й землі, Дієсловом пали серця людей. А. З. Пушкін Широко й багатогранно творчість двох геніїв російської літератури А. С....
- ТЕМА ЛЮБОВІ В ЛІРИКУ ЛЕРМОНТОВА ТЕМА ЛЮБОВІ В ЛІРИКУ ЛЕРМОНТОВА И ненавидимо ми, И любимо ми випадково. М. Ю. Лермонтовс ім’ям Лермонтова відкривається нова сторінка російської літератури. Лермонтова часто розглядають як поета, у Творчості якого багато трагічного. Не можна забувати про те, що джерела трагізму у творчості Лермонтова це не тільки його особиста доля, і...
- Мотиви свободи і самотності лірики Лермонтова Ще за життя ліричні твори М. Лермонтова принесли йому славу другого поета після Пушкіна, але справжнє значення його ліричної спадщини відкрилося вже після його смерті. А поетична чарівність його віршів приваблює читача і сьогодні. У віршах поета відбилися всі його творчі інтереси, моральні і художні пошуки, особисті переживання, навіть суспільні...
- Поет і суспільство в лірику М. Ю. Лермонтова ПОЕТ І СУСПІЛЬСТВО В ЛІРИКУ М. Ю. ЛЕРМОНТОВА И нудно й смутно, і комусь руку подати. М. Ю. Лермонтов Михайло Юрійович Лермонтов рано усвідомив себе “обранцем” долі, “дивної” і неминуче трагичной особистістю. Він був заколотним романтиком, що мріє про гармонійний і прекрасний світ, де земне злито з небесним, духовне із...
- Тема батьківщини й природи в лірику М. Ю. Лермонтова 1. Суперечливе відношення поета до батьківщини. 2. Прославляння поетом героїчного минулого Росії. 3. Оспівування краси російської природи й інтерес до життя простого народу Лермонтов – поет росіянин у душі, у ньому живе минуле й сьогодення росіянці життя. В. Г. Бєлінський Творчість М. Ю. Лермонтова багатогранно й широко. Крім того, що...
- Тема вільності й гордої самітності в лірику М. Ю. Лермонтова Про люди! Жалюгідний рід, гідний зліз і сміху! Жерці хвилинного, шанувальники успіху! Над ким лається сліпе й буйне століття, Але чий високий лик у прийдешньому поколенье Поета приведе в захват і умиленье! А. С. Пушкін Одна із центральних тем романтизму – тема вільності й гордої самітності. Вона знайшла відбиття у...
- Кавказ у лірику А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова Багатьох росіян письменників вабив Кавказ, таємничий край, “де люди вільні, як орли”. Кавказ називали “Теплим Сибіром”; туди в діючу армію засилали неугодних. На Кавказ їхали й молоді люди в спразі побувати в “теперішній справі”, туди прагнули і як в екзотичну країну чудес. З 1817 Росія вела боротьбу з розрізненими горянськими...
- ТЕМА ПОЕТА Й ПОЕЗІЇ В ЛІРИКУ ПУШКІНА Й ЛЕРМОНТОВА Пушкін і Лермонтов. Їхні імена поруч на небокраї Росіянці поезії. У своїй Творчості кожний З них досяг вершин майстерності, тому Так цікаві й важливі для нас їхньої думки про Поеті й поезії, про місце письменника в суспільстві. Думки ці вистраждані, підкреслене Незалежні від думок “світської черні” (вірша А. С. Пушкіна...
- Картини природи в лірику М. Ю. Лермонтова 1. Природні об’єкти в лірику Лермонтова. 2. Умиротворення й наближення до бога, яким сприяє краса природи. 3. Філософські роздуми ліричного героя 4. Ландшафт Росії у вірші “Батьківщина”. Люди друг до друга Заздрість харчують; Я ж, навпроти, Тільки заздрю зіркам прекрасним, Тільки їхнє місце зайняти б бажав М. Ю. Лермонтов Картини...
- Основні теми і мотиви лірики М. Ю. Лермонтова Творчість Михайла Юрійовича Лермонтова зазнала впливу як романтизму, так і реалізму. У цьому його своєрідність. У поетичній спадщині Лермонтова ми бачимо рух від романтизму до реалізму, хоча й у зрілих і в пізніх творах зберігаються романтичні мотиви. Але в усі роки в поезії М. Лермонтов виявляв цікавість до особистості -:...
- Приреченість поета на самотність в умовах вищого світу (за творчістю Лермонтова) Ще з дитинства М. Лермонтова оточували різноманітні суперечності, а це призводило до трагічних негараздів у житті. У легендах про Пугачова, піснях про Стеньку Разіна, у красі Кавказьких гір до Лермонтова приходить мрія про волю. А натомість він бачить у мастку матері приниженнх кріпаків і сповнюється жахом, крикнувши: “Бабуньо! Хіба ж...
- Приреченість поета на самотність в умовах вищого світу (за творчістю М. Ю. Лермонтова) Ще з дитинства М. Лермонтова оточували різноманітні суперечності, а це призводило до трагічних негараздів у житті. У легендах про Пугачова, піснях про Стеньку Разіна, у красі Кавказьких гір до Лермонтова приходить мрія про волю. А натомість він бачить у маєтку матері принижених кріпаків і сповнюється жахом, крикнувши: “Бабуньо! Хіба ж...
- Образ поета-пророка в лірику А. С. Пушкіна й М. Ю. Лермонтова На берег викинутий грозою, Я гімни колишні співаю. А. С. Пушкін Кожного поета протягом життя, і особливо в зрілі роки, Хвилює питання про значення його праці для суспільства й взагалі про Призначенні поетичної Творчості. А. С. Пушкін високо оцінював Роль і характер діяльності поета. Поезія для Пушкіна завжди була Мистецтвом,...
- Михайло Лермонтов (1814 – 1841). Мотиви свободи і самотності, песимізм поезій Лермонтова Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 55 Тема. Михайло Лермонтов (1814 – 1841). Мотиви свободи і самотності, песимізм поезій Лермонтова Мета: поглибити знання учнів про життя та творчість М. Лермонтова; розкрити волелюбні прагнення поета, причини його самотності та безмежну відданість батьківщині; розвивати почуття відповідальності перед суспільством та бажання протистояти...
- Аналіз вірша Лермонтова “Поет” Цілісний аналіз вірша “Смерть поета”, як уже говорилося, вводиться в біографію Лермонтова. Але цей вірш для аналізу поезії “Поет” залучається двічі. Так як воно включає дві теми: тему поета і поезії і тему викриття вищого дворянського суспільства – його необхідно використовувати у творі, де аналізується вірш “Поет”, і на уроці,...