Мотив дороги в добутках вітчизняної класики 19 століття
Мотив дороги звучить у двох значительнейших добутках 19 століття. Це – “Мертві душі” Н. В. Гоголя й “Кому на Русі жити добре” Н. А. Некрасова. В “Кому на Русі жити добре” Некрасов показує життя всієї Русі через подорож семи вольнообязанних мужиків по декількох селах. Сюжет поеми – фольклорний. Головні герої поеми – селяни, тому що вони в ту епоху були самим численним класом у Росії. Кілька сіл, по яких проходять мужики, символізують собою всю селянську Росію
Образ дороги в цьому добутку не виходить на перший план. Це лише
Образ дороги тут – традиційний символ життєвого шляху. Це яскраво видно на прикладі образа Гриши Добросклонова. Перед Гришей коштує питання, який життєвий шлях вибрати: “Одна простора дорога – уторована, страстей раба, по ній величезна, до спокуси жадібна йде юрба”,
В “Мертвих душах” Н. В. Гоголь ставив перед собою завдання показати всю Русь. Але показує він лише невеликий її шматочок – повітове місто і його околиці. Основний діючий стан – дрібнопомісне дворянство. Тут також сполучною ниткою між етапами оповідання є дорога. Так, поема “Мертві душі” починається з опису дорожньої брички; основна дія головного героя – подорож. Адже тільки через подорожуючого героя, через його мандрівки можна було виконати поставлене глобальне завдання: “осягнути всю Русь”. Тема дорогі, подорожі головного героя має в поемі кілька функцій. Звичайно ж, це прийом чисто композиційного, єднального глави воєдино. Також опису дороги, що веде в те або інший маєток, предворяет опис самих поміщиків, набудовує читача на певний лад
У сьомому розділі поеми автор знову звертається до образа дороги, і тут цей образ відкриває ліричний відступ поеми: “Щасливий подорожанин, що після довгої, нудної дороги з її холодами, сльотою, брудом, невиспавшимися станційними доглядачами, бряжчаннями дзвіночків, починками, лайками, ямщиками, ковалями й усяким родом дорожніми негідниками бачить нарешті знайомий дах з вогниками, що несуться назустріч…”
Далі Гоголь порівнює два шляхи, вибраних письменниками. Один вибирає шлях уторований, на якому його чекає слава, почесті, рукоплескания. “Великим всесвітнім поетом іменують його, що ширяє високо над всіма геніями миру…” Але “немає пощади в долі” для тих письменників, які вибрали зовсім інший шлях: вони дерзнули викликати назовні всі, “що щохвилини перед очами й що не зрять байдужі очі, – всю страшну, приголомшливу твань дріб’язків, що обплутали наше життя, всю глибину холодних, роздроблених, повсякденних характерів, якими кишить наша земна, часом гірка й нудна дорога…” У цьому ліричному відступі тема дороги виростає до глибокого філософського узагальнення: вибору поприща, шляхи, покликання
Дорога – це композиційний стрижень добутку. Бричка Чичикова – символ одноманітного крутіння душі, що збилася із прямого шляху, російської людини. А проселочние дороги, по яких ця бричка колесить, – не тільки реалістична картина російського бездоріжжя, але й символ кривого шляху національного розвитку. “Птах-трійка” і її стрімкого років протипоставлена бричці Чичикова і її одноманітному крутінню по бездоріжжю від одного поміщика до іншого. “Птах-трійка” – символ національної стихії російського життя, символ великого шляху Росії у світовому масштабі
Але ця дорога – уже не життя однієї людини, а доля всього російської держави. Сама Русь втілена в образі птаха-трійки, що летить у майбутнє: “Эх, трійка! птах трійка, хто тебе видумав? знати, у жвавого народу ти могла тільки народитися, у тій землі, що не любить жартувати, а ровнем-гладнем разметнулась на полсвета…Чи не так і ти, Русь, що жвава необгонимая трійка несешся?.. і мчиться вся натхненна Богом!.. Русь, куди ж несешся ти? дай відповідь. Не дає відповіді… летить мимо все, що не є на землі… і дають їй дорогу інші народи й держави”.
У своїх поемах Н. В. Гоголь і Н. А. Некрасов вирішили оглядово показати життя всієї Русі. В “Мертвих душах” тема дорогі – основна філософська тема, а все інше оповідання – лише ілюстрація до тези “дорога є життя”. Як і в “Мертвих душах”, у поемі Некрасова тема дороги є сполучною. В обох добутках образ дороги виконує роль символу життєвого шляху. “Пісні про дві дороги” в “Кому на Русі жити добре”, безперечно, перегукується по тематиці з ліричним відступом з поеми Гоголя про вибір шляху письменником
Некрасов, так само як і Гоголь, захоплюється людьми, що обрали другий, більше важкий шлях. Однак Некрасов, піднімаючи гострі, насущні проблеми у своєму добутку, не надає темі дороги великого значення (в основному оповіданні вона є всього лише композиційним прийомом), Гоголь же, навпроти, піднімається над життєвою суєтою й показує життя широко, оглядово, не вдаючись у конкретику, саме як шлях, як дорогу. В обох поемах тема дороги є сполучної, стрижневий, але для Некрасова важливі долі людей, зв’язаних дорогою, а для Гоголя важлива дорога, що зв’язує все в житті. В “Кому на Русі жити добре” тема дороги є художнім прийомом, в “Мертвих душах” – головною темою, суттю добутку
Схожі твори:
- Образ Наполеона й тема “наполеонізму” у добутках вітчизняної класики XІX століття Особистість Наполеона перевернула не тільки світову історію. Ореол його успіхів вплинув на духовну самосвідомість людей. Наполеон зробив по тимі часам неможливе – запаморочливу кар’єру від простого сержанта до імператора, якому майже вдалося завоювати мир. Історія ще не знала подібних прикладів. Образ Наполеона відклав свій унікальний відбиток на добутки російської літератури...
- Образ дороги в добутках російської літератури XIX століття (“Заметіль”, “Капітанська дочка” А. С. Пушкіна, “Герой нашого часу М. Ю. Лермонтова) 1. Значення образа дороги в літературі. 2. Дорога в добутках А. С. Пушкін. 3. Дорога в добутках М. Ю. Лермонтова.. Виходжу один я на дорогу; Крізь туман кременистий шлях блищить; Ніч тиха. Пустеля внемлет богові, И зірка зі звездою говорить. М. Ю. Лермонтов Образ дороги є в літературі одним з...
- Патріотична тема в добутках вітчизняної літератури Патріотизм російського народу виспівувався за всіх часів. Величезна любов до своєї країни втілювалася в добутках вітчизняних письменників в образах сміливих і сильних героїв, а також у прекрасних описах рідної природи й просто яскравих росіян характерів Роман-епопея ” Війна й мир” воістину вважається зразком мужності й героїзму російських людей. Лев Миколайович...
- Міфологема дороги у творах М. Гоголя Міфологема дороги у творах М. Гоголя – багатозначний символ. Він пов’язаний з навіюванням як приємних почуттів, так і не дуже приємних. Вони викликані дорожніми пригодами, різними незручностями, зумовленими ними. Одним із найперших чинників, які впливають на перебіг мандрівних пригод та настрій Чичикова, головного героя поеми, є погода й пора доби....
- Тема Великої Вітчизняної війни у літературі XX століття Подвиг народу безсмертний. Тема Великої Вітчизняної війни – незвичайна тема… Незвичайна, тому що написано про війну так багато, що не вистачить цілої книги, якщо згадувати тільки назви добутків. Дата 9 Травня наповнює серця гордістю за подвиг багатонаціонального радянського народу, що виграв битву з фашизмом, і сумом: мільйони синів і дочок...
- Значення мотиву дороги й засобів пересування у романі “Євгеній Онєгін” О. С. Пушкіна 1. Багатогранність значень мотиву дороги. 2. Мотив дороги у романі “Євгеній Онєгін”. 3. Подорожі й засоби пересування И кожний дивиться на дорогу З волненьем гордих, юних дум. О. С. Пушкін Мотив дороги часто зустрічається в добутках російських прозаїків і поетів. М. В. Гоголь, А. П. Чехов, Л. Н. Толстой, Н....
- Мотиви дороги й вітру у творчості Пушкіна Мотиви дороги й вітру не були індивідуальними мотивами пушкінської Творчості. Вони мали давню традицію в російській літературі, і Пушкін, включаючи їх у свої добутки, багато в чому використовував досвід попередників. Для Пушкіна “південного” періоду мотив дороги пов’язаний з ідеологією романтизму, однієї з головних тем якого була тема изгнанничества або добровільної...
- “Любити істинно може тільки цілком дозріла душа…” (В. Г. Бєлінський). (По одному або декількох добутках російської літератури XX століття). Лірика Ганни Ахматовій 1. Тема любові в поезії Ахматової. 2. Образ ліричної героїні. 3. Загадкова душа поетеси. Любов – це найбільша цінність, без якої неможливо духовний розвиток людини. У поезії Ахматової тема любові займає значне місце. Поетеса знаходить дивні поетичні порівняння, щоб підкреслити стан своєї ліричної героїні. Не любиш, не хочеш дивитися? ПРО,...
- Роль контрасту в добутках російських письменників XIX століття (На прикладі оповідання Л. Н. Толстого “Після балу”) 1. Протиставлення образів головних героїв 2. Колірна палітра добутку. 3. Музична картина навколишнього світу. 4. Контрастний портрет полковника Наш життєвий шлях засіяний уламками того, чим ми починали бути й чим ми могли б зробитися. А. Бергсон Наше життя наповнене випадками й непередбаченими подіями. Бувають моменти, що їх не відразу можна...
- Твір по романі Вересаєва “Без дороги” “Без дороги” з повним правом можна назвати вироком російському народництву, що, як писав, бивши у свій час явищем прогресивним, стало потім “теорією реакційної й шкідливої, що збиває з користі суспільну думку, що грає на руку застою…”. Оповідання ведеться від імені Дмитра Чеканова – молодого лікаря, що розділяв колись народницькі ілюзії,...
- Оглядові теми по добутках російської літератури XX століття Писати на історичну тему дуже складно. Справа в тому, що завдання автора в цьому випадку – донести й викласти перед читачем те, чому той не був свідком, тому цей автор повинен мати величезне почуття відповідальності за те, що він написав. Почуття це з’являється звичайно в тому випадку, якщо він був...
- Структ-композ особливості роману Дон Кіхот. Специфіка розгорт сюжету. Хронотоп “великої дороги” 11. Структ-композ особливості роману ” Дон Кіхот “.Специфіка розгорт сюжету. Хронотоп “великої дороги” Розгорт. сюжету: В своем романе подсмеивается Сервантес также над претенциозным стилем рыцарских романов. Осмеивая рыцарский роман, он расчищал путь литературе содержательной, правдивой, близкой к жизни. Поначалу роман Сервантеса почти не выходит за пределы литературной пародии. Но постепенно...
- Учнівський твір По добутках Н. А. Некрасова Я ліру присвятив народу своєму. Н. А. Некрасов У багатьох добутках Н. А. Некрасова головними діючими особами є російські жінки. З вичерпною повнотою і ясністю, в образах і картинах, що вражають своєю правдивістю й силою, відобразив Некрасов думи й почуття, працю й боротьбу, щоденні страждання й рідкі радості російської жінки....
- Зміна типу героя в російській літературі XIX століття по добутках А. С. Пушкіна, М. Ю. Лермонтова, И. С. Тургенєва Проблема героя свого часу була однієї із самих гострих у літературі XIX століття. Всі великі письменники, так чи інакше, намагалися визначити, якого людини породжує час, хто є виразником найбільш прогресивних ті – чений суспільної думки й що може протиставити особистість юрбі. Зрозуміло, із часом міняється й подання про його героя....
- Велика Вітчизняна війна в добутках XX століття (На прикладі повести В. В. Бикова “Сотників”) 1. Людська особистість у військових умовах. 2. Спрага життя й громадянський обов’язок. 3. Що переважніше: гідна смерть або життя ценою зрадництва? …Ті, хто тільки й жадає за всяку ціну вижити, чи заслуговують вони хоча б однієї відданої за них життя? Скільки вже їх, людських життів, із часу Ісуса Христа було...
- Мотив самотності у романі Г. Марнеса “Сто років самотності” Я. КАВАБАТА, Г. Г. МАРКЕС – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ Я. КАВАБАТА, Г. Г. МАРКЕС Мотив самотності у романі Г. Марнеса “Сто років самотності” Уперше роман “Сто років самотності” був оприлюднений у Буенос-Айресі 1967 року і приніс автору приголомшливий успіх. Тираж за три з половиною роки склав понад півмільйона примірників. У творі письменник показав...
- ОБРАЗ РОСІЙСЬКОЇ ЖІНКИ В ДОБУТКАХ Н. А. НЕКРАСОВА ОБРАЗ РОСІЙСЬКОЇ ЖІНКИ В ДОБУТКАХ Н. А. НЕКРАСОВА. Центральний герой творів Некрасова народ. Його він зображує дуже яскраво й з великою любов’ю. Щоб картина народного життя була повної, поет зображує й важкий побут села, і вбогість міських бідняків. Особливе місце в його добутках займає образ російської жінки. “Тип величної слов’янки”...
- Проблема “маленької людини” у добутках Ф. М. Достоєвського Тема “маленької людини” є однієї з наскрізних тем російської літератури, до якої постійно зверталися письменники. Першим її торкнувся А. С. Пушкіна в повісті “Станційний доглядач” і поемі “Мідний вершник”. Продовжувачами цієї Теми з’явилися Н. В. Гоголь, що створив в “Шинелі” безсмертний образ Акакия Акакиевича, М. Ю. Лермонтов, що протиставив Печорину...
- Україна – центральний мотив творчості Павла Грабовського Тема України посідає важливе місце у творчості поета. У першій збірці “Пролісок” (1894 р.), перебуваючи на засланні в Сибіру, П. Грабовський вірить, що Україну не знищать, “не зруйнують, серце-нене, Твої пекельники усі!” (“До України”). У вірші “До українців” він закликає земляків об’єднатися, щоб ширити освіту й любов для її процвітання....
- Честолюбство – це три дороги, одну з яких ми обираємо самі (твір-роздум) ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Честолюбство – це три дороги, одну з яких ми обираємо самі (твір-роздум) Про деякі властивості людського характеру важко сказати, які вони, хороші чи погані. У народі говорять: “Наші чесноти – це продовження наших недоліків” Цей вислів можна і переінакшити. І справді, часто буває так, що наші...