Моральна й історична оцінка Лермонтовим дій Наполеона
Моральна й історична оцінка Лермонтовим дій Наполеона в ранній ліриці обумовлена моральним самопізнанням і ідеями, які володіли поетом у той період. По Лермонтову, оцінка дій Наполеона визначається, як точно сформулював В. Асмус, не стільки “погодженістю цих дій з абстрактними поняттями й нормами добра й зла, скільки здатністю… реально здійснити задумане, переступити через рису, що відокремлює у звичайному поданні добро від зла. Тільки вольова сила… тільки дійсний успіх вчиненого надають право на зміну моральної оцінки, на проголошення
У вірші “Не говори: одним високим…” (1830) Лермонтов прямо заявляє про це. Ще два вірші – “Епітафія Наполеона” (1830) і особливо “Св. Олена” (1831), написане, мабуть, у зв’язку з десятиліттям смерті Наполеона,- піднімають і розвивають тему якогось приречення, долі, якому піддані не тільки прості люди, але й діячі всесвітньо-історичного масштабу, яким в очах Лермонтова був Бонапарт. “…Розглядаючи
Поет пропонує ушанувати острів, де закінчив свої дні знаменитий корсиканець. В останньому Лермонтов бачить генія, хоча й переможеного, але все-таки генія, що пролетів, як метеор, над миром і полеглою жертвою віроломства. Доля цього генія, по думці Лермонтова, так само таємнича, як і кінець його.
Для Лермонтова Наполеон Вигнанець похмурий, жертва віроломства И долі примхи сліпий, Загинув, як жив – без предків і потомства, Хоч переможений, але герой! Народився він грою долі випадкової, И пролетів, як бура, повз нас; Він миру далекий був. Усе в ньому було таємницею, День возвишенья – і паденья година!
Лермонтов, як це видно з наступного вірша, мотивує свій захист тіні померлого Наполеона тим, що він був несвідомим свершителем великих історичних цілей:
Так, тінь твою ніхто не гудить, Чоловік долі! ти з людьми, що над тобою доля; Хто знав тебе возвесть, лише той скинути міг: Велике ж ніщо не змінює
У вірші “Св. Олена” Лермонтовим уперше романтично намічена тема, розгорнута пізніше в “Останнім новосіллі”:
Син моря, серед морів твоя могила! От помста за борошна скількох днів! Порочна країна не заслужила, Щоб великий життя закінчило вней.
Коли Бєлінський прочитав “Останнє новосілля”, він був обурений. У листі П. Н. Кудрявцеву критик наступними словами виразив свій настрій: “Жаль думати, що це Лермонтов, а не Хом’яків”. Цю точку зору Бєлінського на лермонтовское вірш, що містить останні відзвуки наполеонівської романтики й подвергшее злому сарказму великий у минулому народ, згодом розділяв Н. Г. Чернишевський. Немає потреби, на наш погляд, знову вертатися до джерел подібних оцінок Бєлінським і Чернишевським лермонтовской інвективи. Це питання у свій час був піднятий і освітлений Б. М. Эйхенбаумом у статті “Літературна позиція Лермонтова”. Як пише дослідник, подібне враження з’явилося в Бєлінського “у зв’язку з тим, що Лермонтов говорить про Францію дуже різко…
Це ж змусило, згодом Чернишевського побачити в цьому вірші пряме відбиття “французоедства”, що систематично розвивалося на сторінках “Московського спостерігача”; він цитує передмову М. Бакунина до “Гімназичних мовлень” Гегеля, надрукованим у цьому журналі (“Французи ніколи не виходили з області довільних міркувань, і все святе, велик і шляхетне в житті впало під ударом сліпого мертвого розуму” та ін.), і містить: “В “Останнім новосіллі” Лермонтов буквально переклав ці слова у вірші”.
Однак Лермонтов не міг би ніяк погодитися із цією передмовою, що містила захист релігії й “законного порядку” від революції. Помилка Бєлінського й Чернишевського у відношенні до “Останнього новосілля” відбулася почасти тому, що його легко було змішати з навколишнім тлом патріотичної лірики, а почасти (і, мабуть, головним чином) тому, що в той час багато віршів Лермонтова ще не були опубліковані й ідеологічних корінь його поглядів і настроїв були неясні”.
Схожі твори:
- Принципи втілення Лермонтовим образа Наполеона в “Останнім новосіллі” Дозволимо собі невелике, але важливе, на наш погляд, відступ. Мова йде про відношення Лермонтова й Л. Н. Толстого до особистості Наполеона, про художнє втілення образа Наполеона у творчості двох великих російських письменників. Письменника-романтики завжди мали тяжіння до яскравих історичних особистостей, і, якщо не знаходили таких у сьогоденні, то зверталися до...
- Міркування Лермонтова про долю Наполеона В “Сашке” Лермонтов говорить і про сумну долю, що осягла французького поет-романтика Андре Шенье (1762-1794), він зупиняється на самих похмурих, трагічних моментах останніх днів життя тридцатидвухлетнего поета. Лермонтовская лірична оцінка Шенье – поета й людину – повертає нас до Пушкіна, що в 1825 році, за кілька місяців до повстання декабристів,...
- Моральна оцінка “розкопаного” історичного минулого України у поемі “Великий льох” Поема-містерія Т. Г. Шевченка “Великий льох” в історичному і філософському планах – центральний твір у “Кобзарі”, бо в ній розглянуто проблеми політичної свідомості, її втрати, що призвело нас до втрати державності, до національного поневолення, а це питання всіх питань. Твір написаний 1845 року. Поштовхом до його написання став один із...
- Образ Наполеона в житті Жульєна Сореля Фредеріко Стендаль був прихильником Наполеона Чому невипадково головний герой його роману “Червоне та чорне” також обожнював його. В дитинстві Жульєн з трепетним почуттям спостерігав наполеонівських драгунів, завмирав від захоплення, коли слухав розповіді про осяяні славою перемоги битви великої армії. Жульєн Сорель “марив військовою службою”, уявляв, що він теж, як і...
- Вірш А. С. Пушкіна “До моря” (сприйняття тлумачення оцінка) Вірш “До моря” написане в 1824 р. Це був переломний період для Пушкіна – період переходу від романтизму до реалізму. Воно завершує романтичний період пушкінської творчості У вірші “До моря” поет прощається не тільки з “вільною стихією”, але й романтичним світовідчуванням. Поетичне зображення моря сполучається тут з філософськими міркуваннями поета...
- Образ Наполеона в житті Жюльєна Сореля Шкільний твір за романом Фредеріко Стендаля “Червоне та чорне”. Наполеон, як сказав Олександр Пушкін, – “володар людських доль”. Під зіркою слави цієї особистості проходило не одне людське життя. Героїчний генерал, який врятував Республіку, спокусившись мішурою корони, втрачає владу. Фредеріко Стендаль був гарячим прихильником Наполеона, обожнював його. У 1817-1818 роках великий...
- Образ Наполеона й тема “наполеонізму” у добутках вітчизняної класики XІX століття Особистість Наполеона перевернула не тільки світову історію. Ореол його успіхів вплинув на духовну самосвідомість людей. Наполеон зробив по тимі часам неможливе – запаморочливу кар’єру від простого сержанта до імператора, якому майже вдалося завоювати мир. Історія ще не знала подібних прикладів. Образ Наполеона відклав свій унікальний відбиток на добутки російської літератури...
- “Моє ставлення до Наполеона” Ставлення до Наполеону у кожної російської людини і справжнього патріота своєї Батьківщини може бути тільки одне – як до агресора і загарбникові, який приніс руському народові нестерпні страждання, змусивши терпіти позбавлення і смерть. Незважаючи на те, що пройшло майже два століття з того часу, коли наші предки віддавали своє життя...
- Історична тема в поезії Лермонтова Історична тема – одна з найважливіших тем лірики Лермонтова взагалі розробляється протягом усього творчості поета. Лермонтова можна без перебільшення йазвать поетом минулого й сьогодення. У ранній період своєї творчості Лермонтов звертається до історії з позицій поэтаромантика й шукає в минулому романтичних героїв. У першу чергу це, звичайно, Наполеон,, володар дум...
- Історична тематика в Пушкіна й Лермонтова Два великі росіяни поета й письменника Зверталися до минулого своєї країни, своєї Батьківщини неодноразово. Відомо, що Пушкін займався дослідженням життя й діяльності Петра 1. Пов’язані з його ім’ям героїчні сторінки росіянці Історії знайшли своє відбиття в багатьох добутках великого Поета. Перу Пушкіна належить добуток у прозаїчної Формі – історична повість...
- Вірш А. С. Пушкіна “Божевільного років згаслі веселощі…” (Сприйняття, тлумачення, оцінка) Якого стану внутрішнього Просвітління піднявся дух Пушкіна… В. Бєлінський В одній статті Е. Евтушенко я прочитала, що кожного поета можна зрівняти з музичним інструментом: Михайло Лермонтов – ридаючий рояль, Олександр Блок – трагічно звучна скрипка, Сергій Єсенін – селянська тальянка. Але є поет, що персоніфікує собою цілий оркестр. Звичайно ж,...
- Моральна проблематика в романі “Герой нашого часу” У будь-якому суспільстві існували свої незмінні моральні закони. Людини, що порушив їх, вважали вже неповноправним членом цього товариства. Печорін порушував ці підвалини багаторазово. Взагалі Печорін особистість аж ніяк не однозначна. Лермонтов сам наполягає, що Печорін – вже не романтичний герой, яким його хотіла бачити публіка. Володіючи цілком романтичної зовнішністю –...
- Яку роль грають образи Наполеона й Кутузова в розкритті філософського змісту роману Війна й мир? П’яніючи славою незмінної, Ти йшов крізь мир, трощачи, дроблячи… І стало, нарешті, вселеної Невмоготу носити тебе. В. Я. Брюсов У романі “Війна й мир” Толстої порушує філософське питання: що таке велика людина? – і формулює своя відповідь так: немає величі там, де немає простоти, добра й правди. Образи Наполеона й...
- Вірш Б. Л. Пастернаку “Любити інших – важкий хрест…”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка.) Вірш Б. Л. Пастернаку “Нікого не буде в будинку…”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка) Любовна лірика займає велике місце у творчості Пастернаку. Напевно, немає жодного людини на землі, який би ніколи не випробовував цього почуття. Вірша про любов характерні для творчості Пастернаку 1930-х років. Любов розуміється поетом дуже широко, у буттєвому й філософському змісті. Всі прикмети миру, у якому живе людина, що випробовує почуття...
- Вірш Н. А. Заболоцкого “Читаючи вірші” (сприйняття, тлумачення, оцінка) Живопис це поезія, що бачать, а поезія живопис, що чують. Леонардо да Вінчі Російська Мова – це мова нашого народу, багатий, гнучкий, образний і мальовничий. Його поповнювали й удосконалювали своєю творчістю теперішні художники слова: Пушкін, Лермонтов, Гоголь, Толстой, Достоєвський. Н. А. Заболоцкий – відомий росіянин поет двадцятого століття. Його теж...
- Вірш Пушкіна “До моря”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка) Море у свідомості поета – це зовсім особлива стихія, що вражає своєю силою й красою. Прощай, вільна стихія! Востаннє переді мною Ти котиш хвилі блакитні И блищиш гордою вродою. Поет розмовляє з морем, як із другом; знаходить співчуття й розраду в спілкуванні з вільною стихією. Як друга ремство тужливий, Як...
- Моральна проблематика лірики А. Т. Твардовского У житті поета було багато випробувань, гірких вражень і переживань. Пройшовши дорогами Великої Вітчизняної як співробітник фронтової газети “Червона зірка”, побачивши жахи війни, Твардовский говорив у своїх віршах про самому головний, що хвилювало людини, солдата в гіркі й важкі мінути випробувань: Коли пройдеш таким шляхом Не день, не два, солдатів,...
- Моральна еволюція Степана Радченка (за романом В. Підмогильного “Місто”) Вершиною творчого генія Валер’яна Підмогильного став роман “Місто”, в якому він роздумує над феноменом людського буття, над тими неймовірними суперечностями, що крають душу кожної мислячої особистості, над самою природою існування індивіда в оточенні собі подібних. Для того, щоб довести читачам пріоритет найвищих цілей та справжніх істин, автор проводить свого героя...
- Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема УРОК 26 Тема. Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема “Іван Вишенський”. TЛ: історична поема. Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях І. Франка; ознайомити учнів з передісторією написання поеми “Іван Вишенський”; розвивати навички сприйняття інформації на слух, навички виразного читання, вміння коментувати прочитане; виховувати почуття гордості...
- Вірш Б. Л. Пастернаку “Про ці вірші”. (Сприйняття, тлумачення, оцінка) 1. Тема поезії у творчості Пастернаку. 2. Образи художників минулих років. 3. Пафос молодого поета – неприборканий захват життя. 4. Поет, що живе у вічності. Вірш “Про ці вірші” ставиться до раннього періоду творчості поета. Пастернак написав його в 1917 році. У цьому вірші поет звертається до теми творчості, поезії...